شناسهٔ خبر: 57433203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نخست وزیر عراق: ایران و عراق همراه یکدیگر در یک راستا گام بر می‌دارند

نخست وزیر عراق گفت: خدماتی که شهید سلیمانی در کنار حشد الشعبی برای نابودی داعش و امنیت عراق انجام داد، بهترین نمونه برای اخوت، دوستی و برادری مردم دو کشور است و نشان دهنده این است که ایران و عراق همراه یکدیگر در یک راستا گام بر می‌دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمد شیاع السودانی در دیدار با حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در مشهد افزود: شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در کنار یکدیگر موجب تقویت ارتباط دو ملت ایران و عراق شد.

وی ادامه داد: دوستی میان دو ملت ایران و عراق سابقه ‌ای تاریخی دارد؛ مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی که میان مردم دو کشور وجود دارد می‌تواند موجب رابطه عمیق دوستانه میان دو کشور شود.

نخست وزیر عراق با اعلام آمادگی برای تسهیل روابط میان عتبات مقدسه عراق و ایران، اظهار داشت: آماده هستیم در راستای تسهیل روابط میان عتبات عالیات عراق و ایران فعالیت کنیم. همچنین از خدمات بسیار خوب و گسترده آستان قدس تشکر می‌کنیم که این خدمات در عمل بیانگر اخلاص مسوولان آستان قدس است.

تولیت آستان قدس رضوی روابط دوستانه و برادرانه مردم دو کشور ایران و عراق را غیرقابل‌گسست دانست، افزود: ایران و عراق یک کشور هستند و این جمله به‌هیچ‌عنوان عبارتی شعاری یا تشریفاتی نیست؛ بلکه یک حقیقت عینی است.

وی ادامه داد: ریخته شدن خون پاک سردار سلیمانی در کنار ابومهدی المهندس و دیگر سربازان رشید عراقی در یک محل، موضوعی مسبوق به سابقه بوده و اتفاق جدیدی نیست.

نخست وزیر عراق: ایران و عراق همراه یکدیگر در یک راستا گام بر می‌دارند

میان ملت ایران و عراق فاصله‌ای نیست

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد که همواره نگاه علما و مراجع ایرانی و عراقی این بوده که عراق و ایران یکی هستند، افزود: مشترکات فراوان و حوادث تاریخی همگی نشان‌دهنده این معناست که بین ملت عراق و ایران فاصله‌ ای نیست.

وی گفت: دشمنان همواره با دسیسه‌ها و توطئه‌های مختلف در تلاش هستند میان مردم این دو کشور بزرگ اختلاف ایجاد کنند.

حجت الاسلام مروی بیان کرد: شاید یکی از اهداف و انگیزه‌های استکبار در تحریک صدام برای حمله نظامی به ایران، این بوده که با ایجاد یک جنگ خونین برای سالیان سال بین دولت ملت ایران و عراق دیوار ایجاد و روابط آن‌ها را تیره و تار کنند. زیرا هنگامی که میان دو قوم، قبیله و کشور خون ریخته شود، التیام آن به راحتی میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: پس از سقوط صدام چنان روابط دوستانه عمیقی میان دو کشور ایران و عراق برقرار شد که گویی میان این دو کشور هیچ جنگ و نبردی نبوده است، ما این معجزه و قدرت را از ائمه اطهار(ع) مدفون در عراق و مرقد شریف امام رضا(ع) در ایران می‌دانیم.

تولیت آستان قدس اظهار داشت: سالانه میزبان ۲ میلیون زائر عراقی هستیم و به آن افتخار میکنیم. در حرم مطهر رضوی یک رواق و صحن را به زائران عرب زبان حضرت رضا(ع) اختصاص داده‌ایم.

وی همچنین اظهار داشت: نشست‌های مشترک اعتاب مقدسه ایران و عراق، جلساتی مفید برای انتقال تجربیات درجهت تسهیل امر زیارت و بهبود خدمت رسانی به زائران است که امیدوار هستیم با همراهی دولت جدید عراق این ارتباطات، همکاری‌ها و هم افزایی‌ها میان اعتاب مقدسه با قدرت و انسجام بیش از پیش ادامه یابد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما