شناسهٔ خبر: 57432972 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد :

آنفلوانزا می تواند شدید و در بعضی از مواقع کشنده باشد اما با واکسن قابل پیشگیری است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، آنفلوانزا می تواند شدید و در بعضی از مواقع کشنده باشد گفت: با تزریق واکسن این بیماری قابل پیشگیری است.

صاحب‌خبر -

دکتر علی احمدی افزود: بین واکسن ایرانی و غیر ایرانی هیچ تفاوتی وجود ندارد و معمولاً دوهفته بعد از دریافت واکسن ایمنی کافی ایجاد می شود.

وی، بهترین زمان تزریق واکسن را آغاز فصل سرما دانست و افزود: کادر بهداشت درمان، زنان باردار، افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری زمینه ای تنفسی و تنگی نفس مزمن، افراد دارای نارسایی و بیماری مزمن قلبی، کلیه و کبد از جمله افراد واجد شرایط واکسن آنفلوانزا هستند.
دکتر احمدی، افراد مبتلا به قند خون بالا (دیابت )، چاقی بسیار زیاد، افراد دارای بیماری های مزمن عصبی، سکته مغزی، ام اس ، سندرم داون، افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل ، پزشکان و پرستاران، ساکنین آسایشگاه ها و کارکنان آنها و کسانی که در محل کار یا منزل از سالمند یا فرد دچار ضعف ایمنی مراقبت می کنند را از دیگر افراد واجد شرایط دریافت واکسن آنفلوانزا برشمرد.

به گفته وی، کسانی که در سرای سالمندان یا معلولان زندگی می کنند، زنان باردار، کودکان در سنین پایین (بویژه کمتر از ۵ سال)نیز باید این واکسن را دریافت کنند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، افراد مبتلا به بیماری آنفلوانزا می توانند از یک روز قبل از شروع علایم تا ۵ الی ۷ روز بعد از آن سایر افراد را آلوده کنند و این مدت در کودکان طولانی است گفت: ترشحات تنفسی فرد بیمار، تماس با سطوح واشیای آلوده به ویروس و سپس دست زدن به دهان ، بینی و چشم ها از راه های انتقال بیماری آنفلوانزا بشمار می رود.

دکتر احمدی گفت: چهار عامل مهم انتقال بیماری آنفلوانزا شامل: فضاهای سرپوشیده با تهویه نامناسب و کافی- شلوغی و تجمع افراد- تماس نزدیک (فاصله کمتر از دو متر و دست دادن و روبوسی) و حضور فرد بیمار بدون ماسک در بین جمعیت می باشد.

وی از راه های پیشگیری از مهم ترین بیماری های تنفسی ویروسی این فصل به تزریق واکسن در افراد واجد شرایط، رعایت بهداشت فردی،استفاده از ماسک در فضای بسته، حفظ فاصله دو متری با افراد دارای علایم، ماندن در خانه در صورت داشتن علایم، تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب، مصرف مایعات کافی، داشتن خواب کافی شبانه، پرهیز از استرس طولانی، داشتن فعالیت بدنی منظم ۳ بار در هفته،‌ گرم نگه داشتن فضای خانه بویژه زمان خواب و غرغره کردن آب نمک اشاره داشت.

وی، علایم شایع بیماری های تنفسی ویروسی این فصل را شامل: آبریزش بینی، عطسه، تب و لرز، بدن درد، سردرد، ‌گلودرد، گوش درد، ضعف و بحالی، بی اشتهایی و در برخی موارد تهوع و اسهال برشمرد و یادآور شد، از روی علایم ظاهری فرد نمی توان نوع ویروس را تشخیص داد چون علایم کرونا، آنفلوانزا، و سایر ویروس های سرماخوردگی مشابه هستند.

دکتر احمدی تشنج، درد قفسه سینه، تنگس نفس، کم آبی شدید، تشدید بیماری زمینه ای را از علایم هشدار بیماری آنفلوانزا برشمرد.

وی برای درمان و کنترل آنفلوانزا پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک در شروع بیماری های ویروسی را یک اصل برشمرد و افزود: بعد از هفته اول بیماری در صورت بروز عوارض میکروبی ممکن است با نظر پزشک تجویز شود.

دکتر احمدی مصرف مایعات کافی، داشتن خواب کافی، پرهیز از استرس را از عوامل موثر در بهبود بیماری برشمرد و یادآور شد، در زنان باردار ، سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه ای مزمن و افراد دارای نقص سیستم ایمنی در ۴۸ ساعت اول شروع علایم آنفلوانزا با نظر پزشک اسلتامیویر تجویز می شود این دارو برای کرونا و سایر ویروس های سرماخوردگی کاربرد ندارد.

وی اضافه کرد: آزیترومایسین و سایر آنتی بیوتیک ها نه تنها بر روی آنفلوانزا و کرونا اثر درمانی ندارد بلکه می توانند با عوارض جسمی ناخواسته نیز همراه باشند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در صورت ابتلا به بیمار یهای تنفسی توصیه می شود، از مصرف شوری و ترشی های محرک مانند خیارشور و سرکه، مصرف شیرینی، آجیل و غذاهای چرب، مصرف نوشیدنی های محرک مغز و برهم زننده خواب در عصر و شب مانند قهوه ، نسکافه و مصرف بیش از حد ادویه جات و غذاهای گرم، تند مانند فلفل ، دارچین ، سیر و زنجبیل خودداری شود.

نظر شما