شناسهٔ خبر: 57431066 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هر آنچه باید در مورد ایدز بدانیم

زهرا صفری

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری گفت: آمار دقیقی از گروه مبتلایان به ویروس ایدز در بین زنان و مردان وجود ندارد، اما در چند سال اخیر آمار ابتلای زنان افزایشی بوده که این مساله بسیار خطرناک است.

صاحب‌خبر -

الهه صیدایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بیماری ایدز، اظهار کرد: معمولا دو تا ۶ هفته بعد از تماس فرد با ویروس  HIV سندرومی در بدن ایجاد می‌شود که با حالت سرماخوردگی همراه است و فرد با علائمی همچون تب، گلودرد، بدن درد و ضایعاتی در دهان مواجه می‌شود.

به گفته وی، معتادان تزریقی، افراد با رفتارهای پرخطر و هم جنس‌بازان از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر این ویروس قرار دارند، بنابراین اگر افراد با علائم مربوطه به پزشک مراجعه کنند بهتر است بررسی‌های دقیق‌تری در خصوص بیماری صورت گیرد.

صیدایی تاکید کرد: اگر بیمار در فاز اولیه درمان نشود، ویروس در بدن مخفی و در فاز نهفتگی باقی می‌ماند که ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشد و در طول این مدت علامتی بروز نکند، بار ویروسی افزایش می‌یابد و به اندازه‌ای سلول‌های ایمنی دچار ضعف می‌شود، همچنین ویروس با عفونت‌های فرصت‌طلب قارچی، ریوی و ... خود را نشان می‌دهد که برای خود و دیگران آلوده‌کننده است، اما آنچه مهم بوده این است که در مراحل اولیه ورود ویروس به بدن اگر تشخیص به موقع صورت گیرد و درمان آغاز شود موجب می‌شود سلول‌های ایمنی افزایش و بار ویروسی کاهش یابد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ویروس ایدز ویروس جهش‌پذیری است، تصریح کرد: اگر به موقع درمان آغاز شود موجب کاهش مقاومت دارویی و کاهش درصد انتقال می‌شود، بنابراین لازم است به محض تشخیص درمان سریعا آغاز شود.

صیدایی تست الایزا، تست وسترن بلات، تست سریع آنتی‌بادی یا آنتی ژن و تست HIV-PCR را از جمله راه‌های تشخیص ویروس ایدز برشمرد.

وی بیان کرد: آمار دقیقی از گروه مبتلایان به ویروس ایدز در بین زنان و مردان وجود ندارد اما در چند سال اخیر آمار ابتلای زنان به این ویروس افزایشی بوده که این مساله بسیار خطرناک است، در گذشته رایج‌ترین راه انتقال از طریق تزریق و افراد معتاد بود، اما اکنون روابط جنسی پرخطر عمده دلیل گرفتاری به این ویروس است و متاسفانه خانم‌ها به این سمت حرکت کرده به همین دلیل آمارها افزایشی است.

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ممکن است آبسه‌های مقعدی و زگیل‌های تناسلی نشانه‌ای از ویروس ایدز باشد اما نمی‌توان به صورت قطعی این موضوع را مطرح کرد بلکه باید آزمایشات لازم در این زمینه انجام شود، همچنین اگر  تماس با خون، مخاط و ترشحات بدن از راه جنسی صورت گیرد امکان انتقال به HIV وجود دارد، بنابراین اگر فردی با فرد مبتلا به HIV تماس داشته باشد باید ظرف ۷۲ ساعت برای دریافت داروی پروفیلاکسی اقدام کند.

انتهای پیام

نظر شما