شناسهٔ خبر: 57428737 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

قاتل اقیانوس به دست انسان منقرض خواهد شد؟

پس از دهه‌ها کاهش جمعیت، به لطف سال‌ها مدیریت موفق شیلات و اقدامات حفاظتی، آینده برای چندین گونه تن و بیل‌ماهی مانند ماهی تن آبی باله جنوبی، مارلین سیاه و شمشیر ماهی روشن‌تر به نظر می‌رسد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برخی از کوسه‌هایی که در زیستگاه‌های آب آزاد زندگی می‌کنند، هنوز در خطر انقراض هستند.

صاحب‌خبر -

خبرآنلاین-نگارعلی: پس از دهه‌ها کاهش جمعیت، به لطف سال‌ها مدیریت موفق شیلات و اقدامات حفاظتی، آینده برای چندین گونه تن و بیل‌ماهی مانند ماهی تن آبی باله جنوبی، مارلین سیاه و شمشیر ماهی روشن‌تر به نظر می‌رسد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برخی از کوسه‌هایی که در زیستگاه‌های آب آزاد زندگی می‌کنند، هنوز در خطر انقراض هستند.

 این کوسه‌ها، از جمله نوک‌های سفید اقیانوسی و جوجه‌ماهی‌ها، اغلب به‌طور تصادفی در ماهی‌گیری ماهی تن و بیل‌ماهی صید می‌شوند و عدم مدیریت اختصاصی این گونه ها به این معناست که شانس انقراض آنها همچنان افزایش می یابد.

تجزیه و تحلیل انجام شده خطر انقراض ۱۸ گونه ماهی بزرگ اقیانوسی را طی نزدیک به هفت دهه ارزیابی می کند. کالین سیمپفندورفر، زیست‌شناس دریایی در دانشگاه جیمز کوک استرالیا که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: "این تجزیه و تحلیل انجام شده منظره‌ای از اقیانوس ارائه می‌کند که قبلاً نداشتیم".

او می‌گوید:" بیشتر این اطلاعات برای گونه‌های منفرد در دسترس بود، اما سنتز برای همه گونه‌ها تصویر بسیار گسترده‌تری از آنچه در این اکوسیستم مهم اتفاق می‌افتد ارائه می‌دهد."

ماریا خوزه خوان جوردا، بوم شناس شیلات در موسسه اسپانیایی اقیانوس شناسی در مادرید می گوید در سال های اخیر، ارزیابی های عمده تنوع زیستی جهانی کاهش گونه ها و اکوسیستم ها را در سراسر جهان ثبت کرده است. اما این الگوها در اقیانوس ها به خوبی درک نشده اند.

قاتل اقیانوس به دست انسان منقرض خواهد شد؟

برای پر کردن این شکاف، خوان جوردا و همکارانش به فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت که تغییرات در خطر انقراض گونه‌ها را ارزیابی می‌کند، نگاه کردند. فهرست قرمز، خطر انقراض یک گروه از گونه ها را ارزیابی می کند. این تیم به طور خاص ماهی‌های تن، بیل‌ماهی‌ها و کوسه‌ها را مورد هدف قرار دادند، ماهی‌های شکارچی بزرگ که نقش‌های تاثیرگذاری در اکوسیستم‌های اقیانوسی باز خود دارند.

ارزیابی فهرست قرمز هر چهار تا 10 سال یکبار انجام می شود. در مطالعه جدید، محققان فهرست قرمز را برای ایجاد راهی برای ردیابی خطر انقراض به طور مداوم در طول زمان، نه فقط در فواصل زمانی مشخص، ایجاد کردند.

خوان جوردا و همکارانش این کار را با جمع‌آوری داده‌هایی در مورد میانگین سن گونه‌ها در بلوغ باروری، تغییرات زیست توده جمعیت و فراوانی از ارزیابی‌های موجود در ماهی برای هفت گونه ماهی تن، در معرض خطر انجام دادند و شش گونه بیل‌ماهی و پنج گونه کوسه از سال 1950 تا 2019 انجام داده‌اند.

این تیم دریافت که خطر انقراض ماهی‌های تن و بیل‌ماهی‌ها در نیمه آخر قرن بیستم افزایش یافته است، این روند برای ماهی‌های تن در دهه 1990 و بیل‌ماهی‌ها در دهه 2010 معکوس شد. این تغییرات به کاهش شناخته شده در مرگ و میر ماهیگیری برای این گونه ها مرتبط است که در همان زمان اتفاق افتاده است.

نتایج برای ماهی تن و بیل ماهی مثبت است. اما سه ماهی از هفت ماهی تن و سه تا از شش ماهی بیل ماهی که محققان مورد بررسی قرار دادند، هنوز در معرض خطر تلقی می شوند.

اما گونه‌های کوسه‌ها در همین آب‌هایی که ماهی تن و بیل‌ماهی صید می‌شوند، دست و پا می‌زنند، جایی که کوسه‌ها اغلب به عنوان صید جانبی صید می‌شوند.

خوان جوردا می‌گوید: در حالی که ما به طور فزاینده‌ای در حال مدیریت پایدار گونه‌های هدف تجاری مهم و ارزشمند ماهی‌های تن و بیل‌ماهی‌ها هستیم، جمعیت کوسه‌ها همچنان رو به کاهش است، بنابراین خطر انقراض همچنان در حال افزایش است.

نظر شما