شناسهٔ خبر: 57413307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

شهردار کرمان: برای ۲۵ ساختمان عمومی و دولتی ناایمن اخطاریه صادر شده است

شهردار کرمان گفت: ۲۵ ساختمان عمومی و دولتی ناایمن در شهر کرمان داریم که برای صاحبان آن‌ها اخطاریه صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سعید شعرباف، افزود: ناایمن بودن حداقل 10 ساختمان از 100 ساختمانی که مردم به‌عنوان ساختمان‌های ناایمن به ما معرفی کردند، در کمیتۀ بررسی و شناسایی شهرداری، محرز شد که به دادگستری معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه بعد از حادثه ساختمان متروپل، حساسیت‌ها در مقیاس کلان کشور ایجاد شد، افزود: پس از این حادثه، آیین‌نامۀ وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شد که فاز اول آن، شناسایی ساختمان‌های ناایمن بود و شهرداری‌ها باید این ساختمان‌ها را در سامانۀ وزارت کشور ثبت می‌کردند.

وی ادامه داد: این فرایند وابسته به مرکز تحقیقات اداره‌کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری‌هاست که باید ساختمان‌هایی که مشکل ایمنی دارند، بررسی شود و اگر دچار مشکل جدی تشخیص داده شدند، از ادامۀ بهره‌برداری ممانعت شود تا اصلاح شوند.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: در کرمان هم در گام اول، غیر از شناسایی ساختمان‌هایی که احتمال ناایمن بودن دارند، ازطریق سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری، فراخوانی هم برای مردم منتشر کردیم که نظرشان را اعلام کنند.

شعرباف ادامه داد: قریب به 100 ساختمان خصوصی، دولتی، عمومی و مذهبی ناایمن توسط مردم معرفی شد.

وی افزود: کمیتۀ بررسی و شناسایی در شهرداری تشکیل شد و حداقل 10 مورد از این ساختمان‌ها که ناایمن بودن آن‌ها محرز شده بود، به دادگستری معرفی شدند.

شهردار کرمان بیان کرد: به صاحبان ساختمان‌هایی که بعد از اخذ پروانه در فرایند ساخت، تغییر کاربری داده بودند، اخطار دادیم و مهلت ۴۵ روزه برای رفع عیب داده شد.

شعرباف تصریح کرد: درخصوص برخی از این ساختمان‌ها به‌دلیل اهمیتی که دارند، با شورای تأمین مکاتبه کردیم و جلوی حضور مردم گرفته شده تا مشکل ایمنی حل شود.

وی افزود: فعالیت شهرداری در این حوزه به‌صورت دائمی و با جدیت ادامه دارد.

شهردار کرمان با بیان اینکه اسامی ساختمان‌ها را نمی‌توانیم اعلام کنیم، یادآور شد: بخشی از ساختمان‌های ناایمن مربوط به بخش خصوصی و مردم هستند، برخی پروانۀ مجاز هم داشته‌اند، اما به هر دلیلی بعد از ساخت، از شرایط ایمنی عدول کرده‌اند.

وی افزود: قریب به ۹۰ ساختمان مهم دولتی و عمومی ناایمن در شهر کرمان داریم که این ساختمان‌ها شامل مسجد، مدرسه، بیمارستان و ساختمان‌های متعلق به نهادهای دولتی هستند که نیاز به بررسی سازه‌ای و ایمنی دارند و لیست آن‌ها بدون هیچ تعارفی ارسال شده و هیچ نهادی مستثنا نشده است.

شعرباف ادامه داد: از این ساختمان‌ها، بازدید شد و از نگاه شهرداری، حداقل ۲۵ مورد از آن‌ها صلاحیت‌های ایمنی را ندارند که اخطاریه صادر شده است.

وی تأکید کرد: حساسیت ما نسبت به ساختمان‌های عمومی و دولتی قطعاً بیش از ساختمان‌های خصوصی است و اگر در مدت ۴۵ روزی که مهلت داده شده، رفع نقص ایمنی نشوند و سازه اصلاح نشود، به دادگستری اعلام خواهیم کرد.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: موضوع ایمنی اغلب در حوزۀ سازه‌ای بررسی می‌شود که در مقررات ملی ساختمان مشخص شده و معمولاً با ساختمان‌هایی که براساس قواعد نظام مهندسی ساخته می‌شود، مشکلی نداریم؛ بخشی از ایمنی هم به لحاظ آتش‌نشانی است که مربوط به خطراتی است که از نظر آتش‌سوزی ساختمان را تهدید می‌کند.

شعرباف افزود: نکتۀ مهم این است که تخلفات حوزۀ ایمنی، معمولاً بعد از اخذ پروانه ساختمانی انجام می‌شود و در هنگام ساخت با فرایند دیگری مواجه می‌شویم که در اینجا نقش کمیسیون ماده 100 و شهرداری برای نظارت بر ساخت‌وسازها پررنگ می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در ادوار گذشته در شهر کرمان ساختمان‌های بعضاً بلندمرتبه‌ای بدون اخذ پروانه ساختمانی ساخته شده‌اند؛ یعنی در زمان ساخت، پروانه ساختمانی نگرفته‌اند و حتی وقتی نیروهای شهرداری در همان زمان بابت اخطار مراجعه کرده‌اند، نیروهای شهرداری را کتک زده‌اند.

شهردار کرمان بیان کرد: شهرداری می‌تواند اعلام کند ساختمان‌هایی که بدون پروانه ساختمانی ساخته شده‌اند یا تغییر اساسی در سازه‌هایشان داده شده و‌ یا مشکل نما دارند که امکان آتش‌سوزی دارد، حتماً باید تعیین‌تکلیف شوند.

شعرباف افزود: ساختمان «اباصالح‌المهدی» در خیابان «شریعتی»، یکی از ساختمان‌هایی است که اگر دست شهرداری بود، به‌خاطر نمای نازیبا و خطراتی که دارد، قطعاً آن را پلمب می‌کردیم؛ منتها باید فرایند اداری آن در کمیسیون ماده 100 که نمایندگانی از دادگستری، وزارت کشور و شورای شهر در آن حضور دارند و ابزار قانونی برای مقابله با تخلفات بعد از ساخت‌وساز است، انجام شود که تقاضا داریم فرایند آن تسریع شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام ساختمان‌هایی که نمای کامپوزیت دارند مثل بمب آتشین هستند و ممکن است فاجعه به بار آورند؛ بسیاری از آن‌ها وارد فرایند پایان‌کار نشده‌اند و برخی پایان‌کار گرفته‌اند، اما تخلفاتی دارند که رسیدگی به بخشی از آن‌ها بر عهدۀ شهرداری است و بخشی از کار مربوط به سایر نهادهای عمومی است.

شهردار کرمان تصریح کرد: وظیفۀ ما اعلام کردن است و مکاتبه‌های متعددی با نهادهای مختلف کرده‌ایم، اما اگر احساس کنیم روند کار طولانی می‌شود، به مردم اعلام می‌کنیم و برای حفظ جان مردم، لحظه‌ای مسامحه نمی‌کنیم.

شعرباف با بیان اینکه موضوع بررسی ساختمان‌های ناایمن یک موضوع تخصصی است، خاطرنشان کرد: اینکه از ترک دیوار و مشکلات برخی از ساختمان‌ها عکسی گرفته می‌شود و در فضای مجازی بگویند فلان ساختمان ناایمن است، ملاک نیست؛ چون کارشناسی نشده و فقط زندگی کسبۀ فعال در آن ساختمان را با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: با تیم‌های سازه‌ای قرارداد بستیم و در مورد برخی پروژه‌ها وارد عمل شده‌اند.

شهردار کرمان یادآور شد: اگر ساختمانی از مسیر سازمان نظام مهندسی ساختمان گذشته باشد، مهندس ناظر نسبت به مشکلات ساختمان پاسخگو است و معمولاً در این ساختمان‌ها مسئله‌ای نداریم؛ بیشترین مسئله در مواردی است که مسیر نظام مهندسی هم طی نشده است.

شعرباف با اشاره به اینکه شهرداری در مورد ایمنی آتش‌سوزی ساختمان‌ها می‌تواند مشاوره دهد، افزود: در مورد ساختمان‌هایی که فرایند ایمنی را در زمان ساخت طی نکرده‌اند، برای بهسازی ایمنی باید حتماً مشاور مرتبط با ایمنی ساختمان، پیشنهادهای عملی بدهد و در این موارد، دیگر شهرداری مرجع نیست.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

نظر شما