شناسهٔ خبر: 57411990 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

علائم ظاهری افسردگی را بشناسید

صاحب‌خبر -
به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ بیماری افسردگی می‌تواند هر فردی را درگیر خودش کند. متاسفانه تاثیرات منفی افسردگی تنها به حیطه روح و روان مربوط نمی‌شود. افسردگی تاثیرات منفی بی‌شماری بر جسم و ظاهر انسان دارد. 
علائم ظاهری افسردگی در افراد
افرادی که دچار بیماری افسردگی می شوند یک پوچی و درماندگی مفرط را تجربه می کنند. این افراد معمولا به وضع ظاهری خود اهمیت نمی دهند و حدالامکان سعی می کنند در جامعه حاضر نشوند.
نامرتب بودن از علائم ظاهری افسردگی در افراد
افسردگی انرژی روانی زیادی را از انسان می‌گیرد. نوع شدید افسردگی باعث می‌شود شما توان انجام کارهای روزمره را کاملا از دست بدهید. کارهای ساده‌ای مثل حمام کردن، شانه کردن موها و شستن لباس‌ها برای افراد افسرده مانند یک کابوس می ماند. به همین دلیل است که در نوع افسردگی اساسی افراد نامرتب می‌شوند و از وضع ظاهری آن ها می توان تشخیص داد که حال خوشی ندارند.
لباس‌های تیره و تکراری
افراد افسرده تمایل ندارند که در اجتماع دیده شوند یا جلب توجه کنند. بنابراین حدالامکان از رنگ‌های تیره بخصوص رنگ مشکی در استایل خود استفاده می‌کنند. تیپ تمام مشکی (انگار که از مراسم ختم برگشته باشند) در این نوع افراد زیاد دیده می‌شود. آن‌ها ممکن است مدت‌ها به خرید نروند یا حتی اگر لباس نو داشته باشند از آن استفاده نکنند. چرا که فکر می کنند لیاقت پوشیدن یک لباس خوب را ندارند. 
تاثیر افسردگی بر تناسب اندام
افسردگی تعادل اشتهای انسان را بر هم می‌ریزد. این یعنی پس از دچار شدن به افسردگی ممکن است کاملا اشتهای خود را از دست دهید یا برعکس به پرخوری روی بیاورید. چاقی و لاغری مفرط یک مشخصه اصلی در افسردگی هستند. متخصصان تغذیه می‌گویند: بسیاری از افرادی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند دلیل چاق شدن یا لاغر شدن ناگهانی خود را به افسردگی نسبت می‌دهند که البته استدلال کاملا درست است. 
چاقی از علائم ظاهری افسردگی در افراد
افراد افسرده برای خودآرام سازی و کاهش سطح استرس به پرخوری روی می‌آورند.
آن‌ها معمولا از خوراکی‌های شیرین استفاده می‌کنند تا مشمول پاداش مغزی یعنی دوپامین شوند. این افراد در برخی از مواقع هیچ لذتی از غذاخوردن نمی‌برند اما به غذاخوردن ادامه می‌دهند چرا که می‌خواهند از غم و غصه فرار کنند.
لاغری مفرط
پیش از این متوجه شدید که افسردگی سطح تعادل اشتها را در بدن بر هم می‌زند. این یعنی در برخی از افراد باعث چاقی و در برخی دیگر باعث لاغری مفرط و بیمارگون می‌شود. افرادی که از افسردگی شدید رنج می‌برند بیشتر از دیگران دچار کاهش وزن و لاغری خواهند شد. این افراد میل و علاقه‌ای به غذا خوردن ندارند و حتی ممکن است چند وعده پشت هم غذا نخورند. لاغری مفرط در این افراد ظاهر آن‌ها را بر هم زده و باعث می‌شود فرد مانند یک انسان بیمار به‌نظر برسد.

نظر شما