شناسهٔ خبر: 57410178 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

دریچه

صاحب‌خبر -

باکو مراقب مناسباتش با اسرائیل باشد
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط با همسایگان گفت: آنچه که درباره جمهوری آذربایجان به طور عام مورد نظر ماست، احترام به چهارچوب‌های دوستانه مناسبات دو کشور و ارتقای مناسبات در چهارچوب مناسبات است.او گفت: رژیم صهیونیستی را نامشروع و غیرقانونی می‌دانیم که نقشی ضدثبات در منطقه ایفا کرده است.او افزود: در موضوعات ملی و تصمیمات ملی کشورها ورود نمی‌کنیم اما توصیه ما به همسایگان این است که در مناسبات با این رژیم دقت لازم را داشته باشند چراکه این رژیم هیچ‌گاه امنیت‌ساز نبوده.

اروپا مبتلا به انفعال در تعهدات برجامی است 
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد در مذاکرات برجام به بن‌بست رسیده‌ایم گفت: «اروپا دچار نوعی بی‌عملی در انجام تعهداتش در برجام است».کنعانی توضیح داد: «در مذاکرات اخیر، اروپا نشان داد کاملا در سایه تصمیم سیاسی آمریکا قرار گرفته است. موضع کنونی اروپا قابل سرمایه‌گذاری نیست. آمریکا در مواضع سیاسی اعلامی نکاتی را مطرح می‌کند مبنی بر بی‌میلی ولی همچنان در حال ارسال پیام‌ها هستند».وی اضافه کرد: «معتقدیم روند دیپلماتیک بهترین روندی است که منافع طرف‌ها را تامین کند. راجع به روند جاری نه اظهار خوش‌بینی و نه بدبینی می‌کنیم».

سفیر ایران در قطر موضوع پرچم ایران را پیگیری کرد 
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به درج پرچم ایران بدون نشان الله در یکی از رسانه های آمریکایی در جریان جام جهانی فوتبال قطر گفت: شخص وزیر خارجه در این ارتباط فعال شد. آمریکا مدعی اخلاق و قانون مداری است ولی به پرچم جمهوری اسلامی توهین می کند.ناصر کنعانی گفت: سفیر ایران در قطر موضوع را پیگیری کرد. طرف آمریکایی به اشتباه خودش اذعان کرد و پرچم را اصلاح و پرچم درست را بارگذاری کرد.او افزود: طرف آمریکایی مرتکب جرم و نقض قوانین فیفا شده، و باید مورد پیگرد قرار بگیرد و پاسخگو باشد.

  استقرار نیروهای عراقی 
در مرز ایران با اقلیم کردستان
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت گروه‌های تروریستی ضدایرانی در اقلیم کردستان عراق گفت: اقلیم کردستان عراق بخشی از خاک عراق است و دولت عراق باید به مسئولیت‌های قانونی خود عمل کند. این خبر را شنیدیم که دولت عراق نیروهای خود را در مرزهای مشترک با اقلیم مستقر می‌کند. از استقرار این نیروها استقبال می‌کنیم.او افزود: ایران از همه توان خود برای حفاظت از خاک خود استفاده خواهد کرد و کسی اجازه تعرض به آب و خاک ایران را نخواهد داشت.وی همچنین از سفر روز سه‌شنبه السودانی نخست وزیر عراق و هیات همراه به تهران در روز سه‌شنبه خبر داد.

بازداشت تعدادی از اتباع خارجی در حوادث اخیر 
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اینکه دولت‌های غربی مشخصا دولت آمریکا و برخی از دولت‌های همسو با آن در تهییج به اغتشاشات در داخل ایران نقش داشتند مورد هیچ تردیدی نیست.او افزود که در این مورد اطلاعات دقیقی وجود دارد و این اطلاعات در چهارچوب‌های مختلف به سفرای مقیم تهران ارائه گردیده است.ناصر کنعانی گفت: تعداد قابل توجهی از اتباع و شهروندان کشورهای مختلف بازداشت شده‌اند. دلایل متقنی درباره نقش آنها در تهییج به اغتشاشات وجود دارد.

نظر شما