شناسهٔ خبر: 57403706 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آشنایی با 2 روش لاغری مدرن + 2 روش منسوخ شده

صاحب‌خبر -

روش های زیادی برای لاغری وجود دارد که می توانند کاملا طبیعی بوده یا اینکه با کمک روش های پزشکی انجام شوند. ما در این نوشتار سعی کرده ایم صرفا 4 روش شناخته شده پزشکی برای کاهش وزن را معرفی کنیم که دو مورد از آن ها کاملا جدید و دو مورد دیگر منسوخ شده و خطرناک هستند. روش های مدرن، عمل اسلیو معده و بوتاکس معده هستند و روش های منسوخ بای پس معده و بالون معده اند. برای جزئیات بیشتر ادامه این نوشتار را بخوانید.

روش های جراحی برای لاغری (لاپاراسکوپی)

برای کاهش وزن به کمک جراحی نیاز است تا بیمار شرایط خاصی داشته باشد. مثلاً داشتن شاخص توده بدنی برابر با 40 و بیشتر از آن یکی از این شرایط است. همچنین بهتر است بیمار قبل از فکر کردن به عمل لاغری حتماً سایر روش های کاهش وزن را امتحان کرده باشد. چنانچه بیمار برای کاهش وزن تلاش کرده ولی به شکست منجر شده عمل لاغری برایش یک گزینه خوب جهت رسیدن به تناسب اندام و سلامتی است.

عمل های لاغری معمولاً با روش لاپاراسکوپی انجام داده می شوند. در طی این روش، برش های کوچکی روی شکم ایجاد شده و از طریق آن ها ابزارهای ظریف و درازی برای پیشبرد عمل وارد حفره شکم می شوند. یکی از این ابزارها لاپاراسکوپ یا دوربین لاپارسکوپی است که تصاویر داخل شکم را به مانیتور جلوی چشم جراح مخابره می کند.

دو عمل شناخته شده لاغری اسلیو معده و بای پس است که اولی مدرن و توصیه شده و دومی کم کم در حال از رده خارج شدن است.

اسلیو معده (روش جدید)

بهترین و ایمن ترین روش لاغری کاهش وزن، عمل اسلیو معده است که به آن گاسترکتومی اسلیو نیز گفته می شود. در طول عمل اسلیو معده 70 تا 80 درصد حجم معده برای همیشه از داخل شکم برداشته می شود و تنها یک بخش کوچک از معده که شبیه به موز است باقی می ماند.

این روش بسیار ایمن است و در عرض نزدیک به 30 تا 45 دقیقه انجام داده می شود. میزان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده بین 50 تا 100 درصد خواهد بود. برخلاف سایر روش های لاغری که کاهش وزن در آن ها مقطعی و اندک است، با روش اسلیو، امکان کاهش تمام اضافه وزن در طول 2 سال وجود دارد. یعنی کاهش وزن مستمر تا سال دوم نیز ادامه میابد.

3534545

بای پس معده (روش از مد افتاده)

یکی دیگر از عمل های لاغری که در میان مردم بسیار شناخته شده است، بای پس روده می باشد. این عمل نیز به روش لاپاراسکوپی انجام می شود اما ناحیه عمل و میزان تهاجم آن نسبت به عمل اسلیو معده بیشتر است.

جراحان در روش بای پس، معده را به فاصله کمی از انتهای مری به دو قسمت تقسیم می کنند. اینکار با کمک منگنه های خاصی انجام می شود. بعد از تقسیم شدن معده، یک معده کوچک کیسه مانند ایجاد می شود و قسمت دیگر دوخته شده و به حال خود رها می شود.

جراح سپس روده باریک را به فاصله کمی از دوازدهه برش می دهد. یک سر روده را به معده کوچکی که پایین تر از مری قرار دارد متصل می کنند و سر دیگر دوباره در ناحیه دیگری به روده کوچک وصل می کنند. با اینکار غذا فقط در معده کوچک ریخته شده و سپس به روده می ریزد.

بای پس معده هنوز هم انجام می شود اما کم کم جای خود را به روش های بهترین مانند اسلیو می دهند. به همین خاطر امروزه پزشکانی که به عنوان بهترین جراح لاغری شناخته می شود توصیه می کنند افراد با اسلیو اقدام به کاهش وزن کنند و اگر به هر دلیلی اسلیو برایشان مناسب نبود آنوقت به سراغ بای پس معده بروند.

364576

روش های غیر جراحی برای لاغری (آندوسکوپی)

امروزه بیشتر روش های جراحی لاغری به صورت لاپاراسکوپی انجام داده می شود. این روش ها بسیار رایج هستند زیرا تحقیقات زیادی پیرامون آن ها انجام شده و نتایج بهتری به دنبال دارند. با این حال روش های آندوسکوپیک نیز از دیرباز برای کمک به کاهش وزن استفاده می شوند.

در روش های لاغری آندوسکوپیک، یک وسیله استریل و باریک از طریق دهان وارد معده می شود. این وسیله حاوی دوربین نیز می باشد که تصاویر را به صورت زنده به روی یک مانیتور ارسال می کند تا پزشک متخصص بتواند تغییرات مد نظر را اعمال کند. دو روش شناخته شده لاغری آندوسکوپیک وجود دارد که یکی از آن ها به تازگی مطرح شده و دیگر منسوخ شده. این روش ها در ادامه توضیح داده شده اند.

بوتاکس معده (روش مدرن)

بوتاکس معده یکی از جدیدترین روش های کاهش وزن در جهان است که غیر جراحی است. یعنی برای انجام آن نیازی به برش شکم و یا دستکاری گسترده اندام های گوارشی نیست.

بوتاکس معده در واقع روشی است که در آن به عضلات معده سم بوتولینوم تزریق می شود. مکانیزم این سم به این شکل است که روی ترشح هورمون های گرسنگی، میزان سیری و گرسنگی تاثیر می گذارد و با کاهش قدرت عضلات میزان فعالیت معده را تا حد زیادی کاهش می دهد.

میزان کاهش وزن با روش لاغری بوتاکس معده 10 تا 15 کیلو بعد از 6 ماه است که چندان قابل توجه نیست. نسبت به اسلیو معده که کاهش وزن تا سال دوم ادامه دارد و امکان کاهش 100 درصد اضافه وزن وجود دارد، 10 تا 15 کیلو واقعا ناچیز است.

234545

بالون معده (روش منسوخ شده)

تا 5 سال پیش بالون گذاری معده به عنوان یک روش رایج در میان افرادی شناخته می شد که چاقی مفرط داشتند. بالون معده روشی است که در آن یک بادکنک سلیکونی از طریق آندوسکوپی (از دهان) وارد معده می شد و سپس آن را با سرم پر می کردند.

بالون بخش زیادی از حجم معده را در این روش اشغال می کرد و به این ترتیب شخص غذای کمی میخورد و همان مقدار هم به خوبی هضم نمی شد. بالون معده با عوارض زیادی همراه بود و بعضا منجر به زخم معده و یا انسداد آن نیز میشد. این روزها بالون معده یک روش منسوخ شده است که دیگر کاربری ندارد.

نظر شما