شناسهٔ خبر: 57403017 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

آزمایش‌های غربالگری ژنتیک حذف نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بر اساس ابلاغ قانون جوانی جمعیت، الزام انجام آزمایش‌های غربالگری ژنتیک برداشته شده اما این آزمایش‌ها حذف نشده است.

صاحب‌خبر -

دکتر قاسم برجویی فرد در نشست پاسخگویی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در سالن شهدای ایرنا گفت: تا پیش‌ازاین آزمون غربالگری ژنتیک یکی از الزاماتی بود که در مراجعه‌های بهداشتی وجود داشت و بانوان باردار باید آن را انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: البته با توجه به شرایط اگر مادر بارداری تصمیم می‌گرفت که آزمایش‌های غربالگری ژنتیک انجام ندهد، اجباری وجود نداشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آزمون‌های غربالگری ریسک بیماری‌ها و احتمالات را مشخص می‌کنند و بر این اساس قانون‌گذار در چند مورد خاص از بیماری‌ها و با توجه به تصمیم‌گیری مادر به پزشکان اجازه سقط‌جنین داده می‌شد.

دکتر برجویی فرد بابیان اینکه بر اساس قانون موارد سقط‌جنین برای قاضی تصمیم گیر مشخص شده است گفت: بر اساس قانون جدید هیچ الزامی به انجام غربالگری ژنتیک وجود ندارد اما خانواده‌ها می‌توانند با اختیار خود غربالگری‌ها را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در کنار غربالگری‌ها حتی آزمایش‌های ژنتیک دقیق‌تر و به‌صورت جزئی‌تری وجود دارد که اگر بیمار شامل موارد قانونی برای بحث غربالگری و از لحاظ درمانی قرار باشد سقطی اتفاق افتد قانون‌گذار این اجازه را می‌دهد.

دکتر برجویی فرد ادامه داد: بر این اساس قانون این اجازه را داده است که اگر لازم باشد از لحاظ درمانی سقطی اتفاق افتد این کار بر اساس فرایند مشخص شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

وی اظهار کرد: این موارد خاص شامل بیماری تالاسمی ماژور (دو زوج مینور اگر صاحب فرزندی با تالاسمی ماژور شوند قانون به آن‌ها اجازه سقط می‌دهد)، برخی از بیماری‌هایی که تعداد کروموزوم کم یا زیاد هستند (مونوزومی یا تریزومی‌ها) و اگر قسمت مغز جنین شکل نگرفته باشد که مخل حیات است و سلامت مادر نیز به خطر می‌افتد قانون‌گذار اجازه سقط‌جنین می‌دهد.

کبد چرب یکی از معضلات بهداشتی

دکتر برجویی فرد اضافه کرد: کبد چرب یکی از معضلات بهداشتی است که به دلیل نوع زندگی و تغذیه با کالری بالا، فعالیت کم، کم‌تحرکی و ورزش نکردن به اندازه کافی و از طرفی مصرف زیاد غذاهای چرب برای کبد رخ می‌دهد و این موارد و شرایط باعث نارسایی کبد شده که شامل چهار یا پنج سطح است.

وی گفت: در مادران بارداری که در واقع شرایط کبد چرب دارند توصیه می‌شود قبل از بارداری به‌طور حتم فعالیت بدنی مناسبی داشته و زیر نظر پزشک شرایط خود را به وضعیت با ثباتی که قابلیت بارداری باشد، برسانند.

دکتر برجویی فرد تأکید کرد: اگر مادر در شرایط و مراحل درجه‌بندی بالای کبد چرب باشد ممکن است به دنبال بارداری دچار نارسایی کبد شود و کار در این شرایط سخت می‌شود که بیمار باید به مراکز فوق تخصصی کبد و پیوند مراجعه کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: البته توصیه اکید ما پیشگیری است که باید افراد در نوع تغذیه و سبک زندگی خود تجدیدنظر داشته باشند.

ویروس کرونا از بین نرفته است، پیشگیری ضروری است

دکتر برجویی فرد درباره وضعیت استان بوشهر از نظر اپیدمی کرونا گفت: هرچند افت محسوسی در مراجعه‌های سرپایی و بستری ناشی از کرونا در سراسر دنیا هستیم اما هنوز برخی از کشورها شرایط ناپایداری در این زمینه دارند و سازمان بهداشت جهانی هنوز به این نتیجه نرسیده که پایان پاندمی را بعد از ۲ سال و اندی اعلام کند و امروز ویروس کرونا مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: در بحث آنفلوانزا هر سال با شروع فصل پائیز این بیماری تجربه می‌شد هرچند طی ۲ سال و نیم گذشته به دلیل شیوع کرونا و با توجه به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و تعطیلی مراکز آموزشی میزان ابتلا به این ویروس کم است اما از پایان مهر و اوایل آبان در استان بوشهر با حجم بالایی از بیماران سرپایی مبتلا به ویروس آنفلوانزا روبرو شدیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: اما با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد کاهش حجم مراجعه سرپایی و بستری در این استان هستیم و تلاش شده که برخی از افرادی که دارای ریز فاکتورهایی از جمله بیماری فشارخون و نقص ایمنی باشند واکسن آنفلوانزا دریافت کرده و در شرایط کنونی حجم بیماری کاهش نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه می‌طلبد بیماری آنفلوانزا را جدی گرفت گفت: این بیماری نیاز به درمان حمایتی و استراحت در منزل دارد تا زنجیره قطع و بیماری پشت سر گذاشته شود.


نظر شما