شناسهٔ خبر: 57399355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون درمان علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

بازگشت اضافه پرداخت تعرفه خدمات درمانی به مردم

زینب شهریاری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به بازگشت اضافه پرداخت مردم در تعرفه خدمات بیمارستانی، گفت: امسال دو میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان اضافه پرداخت مردم به بیمارستان‌های خصوصی بابت خدمات بیمارستانی بازگردانده شده است.

صاحب‌خبر -

دکتر مهرداد شریفی سه شنبه ٨ آذر در یک کنفرانس خبری ضمن بیان اینکه علوم پزشکی شیراز به لحاظ تعداد بیمارستان‌، با ٦٨ بیمارستان، ٨٦٤٩ تخت بستری و ١١٤٣ تخت مراقبت‌های ویژه، دومین دانشگاه علوم پزشکی کشور است، شاخص تخت بیمارستانی را از فاکتورهای مهم حوزه سلامت دانست و گفت: استان فارس به دلیل برخورداری از تخت‌های ویژه بستری و بهره‌گیری از پزشکان و کادردرمانی متخصص و فوق تخصص کمترین میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا نسبت به میانگین کشوری را داشت.

وضعیت شیوع کرونا در فارس

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه این حجم از تخت‌ها در فارس موجب شده که ٢٧ درصد از ورودی استان‌های ما از استان‌های همجوار باشد، به آخرین وضعیت بیماران مبتلا به کرونا در فارس اشاره و اضافه کرد: وضعیت شیوع کرونا در فارس خوب و آمارها رو به کاهش است، در حال حاضر ١٧٣ نفر در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که ٢٤ نفر از این تعداد در بخش‌های ویژه در حال مراقبت هستند که نوید خوبی است و انتظار مرگ و میر رو به صفر داریم. 

شریفی خاطرنشان کرد که تلاش دانشگاه علوم پزشکی شیرا آنست که با کاهش آمار کرونایی، بیمارستان‌ها را به سمت اقدامات قبلی پیش ببریم.

افزایش آمار مراجعه بستری و سرپایی به مراکز درمانی فارس

او همچنین از افزایش ٢٧ درصدی تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های استان فارس در بخش‌های بستری بیمارستانی طی هفت ماهه امسال به میزان ٨٤٨ هزار و ٧٠٦ مورد خبر داد و گفت: این آمار در مدت مشابه سال ١٤٠٠ بالغ بر ٦٧٣ هزار و ٣٨٨ مورد بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: در بخش سرپایی نیز در هفت ماهه امسال با افزایش ١٩ درصدی تعداد مراجعه کنندگان به درمانگاه‌ها مواجه بوده‌ایم.

به گفته شریفی، با توسعه بخش‌های جراحی و عمل‌های اورژانسی در هفت ماهه امسال، ٥٢ هزار و ٣٨٩ عمل جراحی عادی و ١٤ هزار و ٨٧٦ جراحی اورژانسی انجام شده است.

او ادامه داد: در بخش خدمات پاراکلینیکی نیز ٤ میلیون و ٥٠٦ هزار و ٣٧٢ خدمت در هفت ماهه امسال انجام شده است.

توجه ویژه به رضایت مردم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خدمات مرکز پایش‌های مراقبت‌های درمانی این دانشگاه که طی سالهای گذشته برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شد هم اشاره و بیان کرد: این مرکز امروز به کل کشور تسری یافته و به صورت شبانه روزی با شماره ١٨١٩ در حال ارائه خدمات است.

شریفی؛ رسیدگی به شکایات، جابجایی بیمار بین بیمارستان‌ها و رسیدگی به مادران باردار پرخطر را از مهمترین اقدامات این مرکز ذکر کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ١٩٤١ شکایت انجام شده است.

او با بیان اینکه تمام فرآیند شکایت در سامانه ثبت می‌شود، از پذیرش ٢٢ هزار  و ١٣٨ بیمار بین بیمارستانی در امسال خبر داد.

مرکز نفس و جوانی جمعیت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از معطوف شدن توجه بیشتر به مباحث جوانی جمعیت و رسیدگی به وضعیت مادران باردار پرخطر خبر داد و با اشاره به راه‌اندازی "مرکز نفس" خاطرنشان کرد که با اجرای اقدامات ویژه، میزان مرگ و مادران پرخطر از ١٩ مورد در سال به زیر ١٠ مورد کاهش یافته است.

او ادامه داد: همچنین یکی از موضوعاتی که در طرح جوانی جمعیت وجود داشت، موضوع سقط جنین بود؛ در هیچ مرکز درمانی دولتی اجازه سقط نداریم. متوجه شدیم که تقاضای سقط در مراکز درمانی وجود دارد و در همین راستا طرح نفس در دستور کار قرار گرفت و کسی که بخواهد سقط انجام دهد، بلافاصله مشاوره انجام و تلاش می‌شود که سقط انجام نشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که از تیرماه امسال که این طرح اجرایی شده، ٢٠ خانواده در فارس از سقط منصرف شده‌اند.

فعالیت ۵ مرکز درمان ناباروری 

شریفی با بیان اینکه ٥ مرکز درمان ناباروی در فارس داریم که در گذشته بیمه قبول نمی‌کردند و اکنون عقد قرارداد شده‌اند، گفت: در شهرستان‌ها مراکز درمان ناباروی نداشتیم اما در حال حاضر مراکز سطح یک تا سه راه‌اندازی شده است. هم‌اینک ٥ مرکز IVF و ٦ مرکز IUI راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه تعداد انتقال جنین نشان از موفقیت در این حوزه است، عنوان کرد: در نیمه اول امسال نزدیک به ٣٨٠٠ جنین انتقال داده شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ٢٥٠٠ مورد انتقال جنین انجام شده بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بحث ناباروری به ویژه رحم اجاره‌ای، ضعف قوانین داریم؛ البته وجه وفقهی آن حل شده اما در وجه قانونی آن، مصوبه جدیدی نداشته‌ایم.

شریفی با بیان اینکه اجاره رحم بی حساب و کتاب و بدون اطلاع بخش درمان انجام می‌شد، گفت: طی هفته‌های آتی مرکز مشاوره‌ای در بیمارستان شوشتری شیراز راه‌اندازی و خدمات مشاوره‌ای به افراد متقاضی رحم اجاره‌ای ارائه خواهد شد.

معاون علوم پزشکی شیراز با تصریح اینکه گرفتن هر نوع وجهی توسط افراد واسط در این باره غیرقانونی است، بیان کرد: در شش ماهه اول امسال ١٧٩٣ پرونده تخلف به بخش تعزیرات وارد شده و ٢٠ مرکز غیرمجاز پلمپ شده‌اند.

شریفی همچنین با تائید اینکه سیستم نوبت دهی در مراکز و مطب‌های خصوصی و بعضی مراکز دولتی با اشکال مواجه است، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی در طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع الکترونیکی بوده که بستر آن در مراکز دولتی آماده شده است.

او گفت: در مطب‌های خصوصی یک نابسامانی وجود دارد که سازمان نظام پزشکی باید آن را در دستور کار قرار دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از خریداری یک دستگاه سایبر ناف و انعقاد قرارداد در این باره خبر داد و گفت: بین ٢٠٠ تا ٢٥٠ میلیارد تومان قیمت این است که فقط یک مورد آن در ایران وجود دارد.این دستگاه به تشخیص و درمان بیماران سرطانی کمک زیادی می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما