شناسهٔ خبر: 57394906 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی کاشان مطرح کرد؛

کِشت مشارکتی؛ الگویی برای حذف واسطه‌ها

جلال جلیلی

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: کشاورزی مشارکتی، الگویی برای مشارکت افرادی که شغلشان کشاورزی نیست با کشاورزان در فرایند کاشت، داشت، برداشت و حتی پس از برداشت است و در سود و زیان آن نیز شریک می‌شوند.

صاحب‌خبر -

رضا مظلومی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کشاورزی مشارکتی از منظر تقویت تصمیم‌گیری سیستمی و تیمی متفاوت از مدیریت سنتی است که منجر به تقویت کارگروهی، شفافیت و بازخوردگیری شده و در نهایت با حذف واسطه‌ها، منابع مالی کشاورزان به طور مستقیم تأمین می‌شود.

وی افزود: کشاورزان در مرحله کاشت و داشت محصول، سرمایه خود را هزینه می‌کنند و در زمان برداشت، دچار کمبود بودجه می‌شوند و  محصول خود را به قیمت کم به دلال‌ها می‌فروشند که در این زمان نیازمند حمایت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان تصریح کرد: در کشاورزی قراردادی، پیش از آغاز فرآیند تولید با توجه به تقاضای خریدار، قرارداد خرید توافقی محصول بین تولید کننده و خریدار منعقد می‌شود  که خریدار ضمن خرید محصول با قیمت توافق شده، تولید کننده را برای تأمین بخشی از نهاده‌های کشاورزی، آماده‌سازی زمین و ارائه توصیه‌های فنی حمایت می‌کند.

مظلومی تأکید کرد: ایجاد امنیت غذایی در خصوص محصولات استراتژیک نظیر گندم، جو و ذرت، هدفمندی تولید با ایجاد ضمانت خرید، ایجاد انگیزه در بهره‌برداران با ایجاد ثبات تولید و کسب درآمد بیشتر برای بهره‌برداران با ایجاد ثبات در بازار، از جمله مزیت‌های الگوی کشاورزی مشارکتی است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: بهینه‌سازی مصرف آب با ایجاد ثبات در بازار محصولات کم آب‌بر و بهبود کیفیت محصولات با نظارت واحدهای فنی خریداران و صاحبان صنایع از دیگر فایده‌های کشاورزی مشارکتی است، اما نوسانات بازار و نیاز به حمایت مالی خریدار، از جمله مشکل‌های اجرای این الگوی کشاورزی است. 

وی افزود: ترویج و آموزش بهره‌برداران، برنامه‌ریزی جهت پرداخت تسهیلات به خریداران محصولات کشاورزی در قالب کشاورزی قراردادی از جمله ضرورت‌های اجرای الگوی کشاورزی قراردادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مظلومی اظهار کرد: پیگیری و جذب تسهیلات جهت خرید گل محمدی، خرید گیاهان دارویی به خصوص نعنا، غنچه خشک و گل محمدی توسط کارخانه‌های صنعتی، خرید مرغ گرم و دام زنده مازاد مصرف توسط شرکت پشتیبانی امور دام با هدف تنظیم بازار و ذخیره‌سازی از اقدام‌های جهاد کشاورزی کاشان برای توسعه کشاورزی مشارکتی است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان تصریح کرد: اجرای کشاورزی قراردادی نیازمند مشارکت کشاورزان، تشکل‌ها  و تعاونی‌ها برای تهیه الگوی کشت است و ایده‌ها و بازخوردهای متخصصان اقتصاد کشاورزی، تسهیل گران و مروجان روستایی منجر به بهبود کیفیت اجرای این الگو می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما