شناسهٔ خبر: 57394304 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سرنوشت نامعلوم سازه‌های بی‌تاب در اراک

تاب‌آوری شهرها ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد که استحکام سازه‌ای یکی از این موارد است. ارزیابی ریسک بحران در هر شهری میزان اهمیت این مقوله را مشخص می‌کند و در این میان پیش‌بینی احتمال وقوع بحران‌های طبیعی همچون زلزله، طوفان و سیل در هر شهر یکی از مولفه‌های ارزیابی ریسک بحران به‌شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرها و روستاها در هر کشوری می‌تواند در معرض آسیب‌ها و بلایایی همچون سیل، زلزله، آتش‌سوزی، انفجار و فرونشست زمین باشد، اما آنچه تفاوت مناطق مختلف را در میزان آسیب‌پذیری رقم می‌زند، میزان ایمنی ساختمان‌ها است. اینکه مسئولان و قانون تا چه حد به ایمن‌سازی، بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی ساختمان‌ها اهمیت می‌دهند، بسیار بااهمیت است.

آنچه روشن است در کشور ما این درجه از اهمیت در سطح بسیار پایینی قرار دارد؛ چراکه هر بلای طبیعی یا غیرطبیعی در هر نقطه از کشور ضرر و زیان جانی و مالی چشمگیری از خود بر جای می‌گذارد، بسیاری از ساختمان‌هایی که امروزه ما در آن زندگی می‌کنیم، امنیت و ایمنی کافی ندارد؛ در نتیجه بسیاری از مردم به طور مداوم احساس ناامنی در خانه را تجربه می‌کنند.

ایمنی ساختمان مهم‌ترین بخش ساخت‌وسازها است و استفاده از بهترین تجهیزات و بالاترین سطح دانش در این زمینه می‌تواند جان هزاران و حتی میلیون‌ها نفر را نجات دهد، رعایت اصول ایمنی در ساختمان می‌تواند در هر زمان جان افراد ساکن در ساختمان را به خطر بیندازد.

در سال‌های اخیر وقوع حوادثی همچون آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و ریزش متروپل آبادان نشان داده است که فرسودگی یا توجه نکردن به استانداردها در ساختمان‌های شهری به‌ویژه بناهای عمومی از جمله مواردی است که تاب‌آوری شهر در زمینه‌های عمرانی را تهدید می‌کند.

طبق آمار حدود ۴۷ گسل از استان مرکزی عبور کرده است که این مسئله احتمال وقوع زلزله در شهرهای این استان از جمله اراک را افزایش می‌دهد، این در حالی است که ۵۶۳ هکتار از این شهر ساختمان‌های قدیمی و غیراصولی بی‌شماری را در بر گرفته است که در صورت وقوع بحران صدمات جانی بسیاری را برای ساکنان در پی خواهد داشت.

در سال‌های اخیر دلال‌های بساز و بفروش مجتمع‌های عظیم بسیاری را در شهر ساخته‌اند که نماهای سنگین و پرزرق و برقشان تهدیدی بالقوه برای جان شهروندان به‌شمار می‌رود. بگذریم از پاساژهای قدیمی شهر که ناامنی آن‌ها بر هیچکس (از مردم گرفته تا مسئولان) پوشیده نیست، با این حال هنوز هم هر روز نگهبان‌ها کرکره این ساختمان‌ها را بالا می‌دهند و کاسبان به کسب‌وکار خود می‌پردازند و مردم در پله‌ها و راهروهای قدیمی رفت و آمد می‌کنند، غافل از اینکه هر لحظه امکان دارد حادثه‌ای اتفاق بیفتد.

نماهای غربی و اروپایی تاب‌آوری سازه‌ها را کاهش می‌دهد

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون عمران، فنی، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: از زمان احداث سازمان نظام مهندسی و تدوین مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۷۴ تاکنون، بناهای مسکونی و تجاری طبق استانداردها احداث شده است و از آنجا که این قوانین مدام ویرایش می‌شود، بعضی از ساختمان‌های قدیمی‌تر که طبق چارچوب‌ها و قوانین دهه‌های پیش ساخته شده، نیازمند بهسازی است.

وی اضافه می‌کند: در زمینه تاب‌آوری ساختمان‌های جدید پیگیری‌های لازم توسط مسئولان سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی انجام شده است که نشان می‌دهد عملکرد ناظران در مجموع مطلوب بوده است و در این زمینه با چالش‌های خاصی مواجه نیستیم.

رئیس کمیسیون عمران، فنی، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به مقاوم نبودن ساختمان‌های بافت فرسوده شهر، تصریح می‌کند: این ساختمان‌ها با مصالح ضعیف احداث شده است و تاب‌آوری کمی در برابر بحران‌هایی همچون زلزله دارد؛ قطعات ریزدانه‌ای که تجمیع و ساماندهی آن‌ها نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی است، از این رو مقرر شده است که با همکاری ستاد بازآفرینی شهری، مشوق‌های ساخت‌وساز در این محدوده افزایش یابد تا با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در این بافت تشویق شوند.

سرنوشت نامعلوم سازه‌های بی‌تاب در اراک

وی ادامه می‌دهد: دولت و شورای عالی معماری و شهرسازی اقداماتی را در این راستا انجام داده است، البته مشوق‌هایی برای بازآفرینی مصوب شده است که با ابلاغ آئین‌نامه اجرایی آن مجوز ساخت دو طبقه اضافه به پروانه‌های ساختمانی این محدوده تعلق خواهد گرفت؛ به‌طوری که اگر پیش از این مالک اجازه ساخت چهار طبقه در زمین خود را داشت با تصویب این قانون می‌تواند شش طبقه بسازد.

غفاری ناایمن بودن بعضی از پاساژهای قدیمی را از دیگر مشکلات شهر در زمینه تاب‌آوری ساختمان‌ها می‌داند و می‌افزاید: این ساختمان‌ها در زمان خود به شکل استاندارد طراحی شده است، اما در حال حاضر از ساختمان‌های ناامن است و از آنجا که این مجتمع‌های تجاری خرده مالکان زیادی دارد، نمی‌توان اقدام ویژه‌ای برای ایمن‌سازی آن‌ها انجام داد.

وی تصریح می‌کند: طبق گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی، ایمنی این ساختمان‌ها در زمینه نرده‌ها و تأسیسات داخلی تا حد بسیاری افزایش پیدا کرده است، اما کافی نیست، از این‌رو در نظر داریم با دعوت از نمایندگان این ساختمان‌ها و جذب حمایت‌های دولتی برای رفع این مشکل گام برداریم.

رئیس کمیسیون عمران، فنی، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به استفاده از نماهای غیراستاندارد و سنگین غربی و اروپایی در بسیاری از ساختمان‌های شهر اراک و تأثیر آن در کاهش تاب‌آوری سازه‌ها، تاکید می‌کند: به‌تازگی آئین‌نامه نما در اراک ابلاغ شده است که با اجرایی شدن آن ساختمان‌های جدید با نماهایی استاندارد احداث خواهد شد و در ساختمان‌های قدیمی‌تر نیز مالکان ملزم هستند تغییر نمای ساختمان خود را زیر نظر مهندس محاسب و با تأیید وی انجام دهند.

اجرای پروژه فردین‌پور ۲۵۰۰ پلاک ساختمانی را مقاوم می‌کند

حامد آجرلو، رئیس کمیسیون اقتصادی، املاک، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: بخش مهمی از مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و افزایش تاب‌آوری آن‌ها در بافت‌های فرسوده شهر دنبال می‌شود که از آن جمله می‌توان به اجرای پروژه فردین‌پور اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: بافت فرسوده از اولویت‌های مدیریت شهری در تملکات است که در همین راستا بخشی از خیابان فردین‌پور از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۱ بازسازی و بهسازی شده است و تا سه سال آینده تکمیل خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، املاک، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تصریح می‌کند: خیابان فردین‌پور یکی از پروژه‌های مهم نوسازی است که حدود ۲.۵ هکتار مساحت دارد و ۲۵۰۰ پلاک را در بر می‌گیرد و یک‌سوم آن تاکنون تملک و با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی نوسازی شده است و هزار متر باقی مانده نیز طی سه سال آینده تملک و نوسازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تراکم طبقات ساختمانی در طرح جامع شهر انگیزه بازسازی املاک را کاهش داده است، می‌افزاید: در طرح جامع جدید نسبت به طرح قبلی پروانه‌های ساختمانی بیشتر محدوده‌های شهری یک طبقه کاهش پیدا کرده است و سازنده رغبتی برای نوسازی ندارد، چرا که سودآوری لازم را نخواهد داشت و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز به این امر ورود پیدا نخواهند کرد.

نظر شما