شناسهٔ خبر: 57386407 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خط و نشان علوم پزشکی اصفهان ‌با مراکز‌ سقط جنین

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان آنکه با موضوع سقط به شدت برخورد می‌شود، گفت: مطب هایی که این کار را انجام می‌دهند شناسایی شده تا از این کار غیر اخلاقی جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سید مرتضی حیدری، ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به نزدیک شدن به روز جهانی ایدز، اظهار داشت: بیش از نیمی از بیماران از بیماری خود مطلع نیستند و در صورت داشتن رفتار پر خطر امکان انتقال به سایر افراد وجود دارد. سیستم ایمنی این بیماران به قدری ضعیف می‌شود که در صورت عدم تشخیص به موقع و استفاده از دارو مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر 2 بحران پشت سر گذاشتیم، گفت: کرونا یکی از این بحران‌ها بود که متاسفانه تبعات بسیاری به دنبال داشت و تعدادی از هموطنان به علت ابتلا به کرونا فوت کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مراجعه بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در ماه‌های گذشته به مراکز درمانی و بیمارستانی افزایش داشت ولی اکنون رو به نزول رفته اما احتمال وقوع پیک آنفلوآنزا در دی و بهمن پیش بینی می‌شود و آنتی بیوتیک هیچ تاثیری در درمان آنفلوآنزا ندارد. نباید این دارو مورد استفاده شود مگر زمانی که درگیری ریوی، عفونت گوش میانی ملاحظه و به دستور پزشک تجویز شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه کرونا در کشور با طرح ملی واکسیناسیون و شهدای سلامت کنترل شد و تعداد بسیاری واکسینه شدند هر چند تعدادی بودند که زیر بار واکسن نرفتند و واکسینه نشدند. 

حیدری با اشاره به نیاز پزشک و اعزام بیماران به خارج از کشور در گذشته ، اظهارداشت: خوشبختانه گردشگری سلامت به علت وجود نیروی متخصص کارآمد در سطح استان در حال انجام است و امیدواریم با ظرفیت موجود بتوانیم به عنوان یک صنعت خدمت‌رسانی کنیم.

وی اظهار داشت: دستاوردهای حوزه پزشکی در داخل کشور رو به افزایش است و جدای از اینکه نیاز داخلی را برطرف می‌کند حتی صادرات هم داریم، در بحث عدالت در درمان بسیار تاکید داریم که اکنون بیش از 50 درصد مردم در شهرستانهای استان زندگی می‌کنند و انگیزه حضور پزشکان متخصص در این شهرستانها کم است و این امر برای می‌بایست تعرفه‌های درمان اصلاح شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در سطح استان اصفهان شیوع بیماریهایی داریم و از آنجایی که از نظر سنی بالا هستیم امکان شیوع بیماریهای فشار خون و دیابت وجود دارد و اگر به موقع درمان نشود سکته‌های قلبی، نارسایی کلیه ‌و مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی و ورزش در کاهش و کنترل بیماری ضروری است، گفت: در زندگی ماشینی، استفاده از مواد غذایی ناسالم و عدم تحرک منجر به شیوه بیماریهایی می‌شود که راه فرار آن تصحیح سبک زندگی است. هفته گذشته استان اصفهان به عنوان اولین استانی انتخاب شد که لیست کودکان ناشنوا زیر 4 سال نیاز به کاشت حلزون شنوایی به صفر رسید و باید اطلاع رسانی شود که تمامی نوزادان تا قبل از یک ماهگی شنوایی آنها تست شود و در صورت مشاهده هر گونه اختلال به سرعت رسیدگی شود.

حیدری تصریح کرد: متاسفانه باورهای غلطی برای کاشت حلزون کودکان وجود دارد که بعضی از خانواده‌ها راضی به این عمل جراحی نیستند و باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت بگیرد.

وی با اشاره به طرح جوانی جمعیت، اظهار داشت: سعی بر این است که بتوانیم سطح 2 ناباروری را در بیشتر شهرستان‌ها فعال کنیم در حال حاضر 10 مرکز راه اندازی کردیم و امیدواریم در تمام شهرستان‌ها اجرایی شود، چرا که 85 درصد آنها قابل درمان هستند و از مراجعه آنها به اصفهان جلوگیری می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان آنکه با موضوع سقط به شدت برخورد می‌شود، بیان کرد: مطب هایی که این کار را انجام می‌دهند شناسایی شده تا از این کار غیر اخلاقی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: از سال 96 کاهش پیوند کبد و کلیه را در اصفهان شاهد هستیم، ولی در سال جاری کمی رشد پیدا کرده که هنوز کم است، باید فرهنگ سازی شود که اعضای بیماران مرگ مغزی که به لحاظ علم پزشکی در صورت قطع دستگاه فوت می‌شوند به بیماران نیازمند پیوند اعضا اهدا شود و جان آنها حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون پیوند مغز استخوان در بیمارستان سیدالشهدا از فرد به فرد انجام می‌شود، اظهار داشت: در صدد هستیم که پیوند مغز استخوان از غیر به فرد در بیمارستان الزهرا انجام شود.

حیدری افزود: برای افزایش بهداشت سلامت روان اقدامات بسیاری در حال انجام است و بهتر است قبل از شدید شدن مشکلات روحی درمان صورت بگیرد تا از بروز خودکشی و شدت یافتن بیماری جلوگیری شود. کمبود تخت‌های بیمارستانی و ویژه در استانی برخورداری مثل اصفهان کم است و در صورت بروز پیک بیماری نیاز به تخت‌های بیشتری وجود دارد.

وی اظهار داشت: موضوع نظام ارجاع و پزشک خانواده استارت خورده و از مراجعه بیماران به پزشکان فوق تخصص جلوگیری می‌شود و فقط در صورت ارجاع پزشک عمومی صورت می‌گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمبود آنتی بیوتیک و سرم در استان اصفهان حس شد ولی به هیچ عنوان این کمبود مانع و توقف درمان نشد، اگر تجویز دارو بر اساس تجویز منطقی دارو صورت بگیرد کمبودی ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان برخورد با تخلفات پزشکی و اخذ وجوهات غیر ضروری، گفت: در استان اصفهان هم مانند سایر استانها کمیته نظارت و بررسی برگزار و به این موارد رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام/166

نظر شما