شناسهٔ خبر: 57368334 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فیلم موزیکال تاثیر بیشتری روی کودک می گذارد/ تبلیغات تلویزیون تاثیری در فروش فیلم نداشت

تهیه کننده فیلم «بام بالا»: سینمای کودک نیاز به توجه ویژه دارد. توجه فقط برگزاری جشنواره و مصاحبه متولیان سینمایی نیست. سینمای کودک ظرفیت جذب کل خانواده را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که گیشه سینمای ایران حال خوبی نداشت، شاهد اکران فیلم جدیدی به نام «بام بالا» در ژانر کودک شدیم. «بام بالا» جدیدترین ساخته جمال سید حاتمی و به تهیه کنندگی بهروز مفید حدود دو ماه است بر پرده نقره ای به کودکان چشمک می زند. این فیلم در جشنواره کودک سال ۱۳۹۹ اصفهان، برگزیده ۴ جایزه دیپلم افتخار در بخش کسب و کار، جایزه زاون قوکاسیان، بهترین فیلمنامه در بخش سینمای ایران و پروانه زرین بهترین فیلم پخش شده در خانه‌ جشنواره از نظر داوران کودک و نوجوان شد. درباره اهمیت ساخت فیلم موزیکال در ژانر کودک و بی مهری مسئولان نسبت به این ژانر با تهیه کننده «بام بالا» به گفت وگو پرداختیم.

«بام بالا» کلمه ای فانتزی است، چرا این نام را برای فیلم انتخاب کردید؟

بهتر است از نویسندگان فیلم بپرسید، «بام بالا» نام شخصیت عروسکی فیلم است و معنای خاصی ندارد، بیشتر فانتزی است. «بام بالا» نام پیرمردی‌ است که متناسب با آرزوی بچه‌ها به دنیای آن‌ها وارد و آرزوی آن ها را برآورده می کند.

این روزها حال گیشه سینما خوب نیست و معمولا تهیه کننده ها تن به اکران فیلم نمی دهند. شما چرا بعد از ۲ سال حاضر به اکران شدید؟

حقیقتا من زیاد موافق نبودم، به اصرار مدیران سینمایی، حاضر به اکران شدیم. سال ۱۳۹۹ کرونا مانع اکران فیلم شد و مهر امسال را فرصت مناسبی برای اکران می دانستیم. چند روز مانده بود به اکران که شرایط ویژه ای در کشور پیش آمد، ما هم می خواستیم از اکران فیلم صرف نظر کنیم. اما چون کار با حمایت بنیاد فارابی ساخته شده تصمیم به اکران گرفتیم. البته سازمان سینمایی قول مساعدت در صورت شکست گیشه را داده است که با توجه به وضعیت فعلی گمان نمی کنم بتوانند حمایتی بکنند و این اکران برای ما تماما ضرر است. تا الان گیشه خوبی از «بام بالا» نداشتیم.

چندی قبل مدیران تلویزیون قول تیزر تبلیغاتی رایگان برای «بام بالا» را داده بودند. آیا تیزرهای بام بالا از تلویزیون پخش شد؟

بله، خوشبختانه صداوسیما همکاری خوبی داشت. تیزرهای خوبی در ساعات مختلف از فیلم ما پخش کرد. با این وجود، تیزرها هم در شرایط فعلی پاسخگو نبود و تغییری در فروش ما صورت نگرفت.

فیلم موزیکال تاثیر بیشتری روی کودک می گذارد/ تبلیغات تلویزیون تاثیری در فروش فیلم نداشت

شما تا به حال تهیه کنندگی سه اثر کودک را به عهده داشتید، لزوم ساخت کار کودک در ایران چیست؟

بسیار بدیهی است که باید به سینمای کودک توجهی کنیم. قشر پر جمعیتی را در فضای کودک و نوجوان داریم، قشری که در حال شکل گیری و در تهاجم محصولات کشورهای دیگر هستند. خالی کردن این بخش و اجازه نمود محصولات خارجی خطرناک است. متاسفانه بیشتر اوقات فراغت بچه های ما را فیلم های سینمایی غرب پر می کند و این به فضای فرهنگی ما ضربه می زند. ما نیاز داریم کودک و نوجوانمان را با فرهنگ و سنت ایرانی از قبیل احترام به بزرگتر آشنا کنیم. عروسک ها به طور ناخوداگاه روی ضمیر کودک تاثیر می گذارد. انتخاب مناسب شخصیت های عروسکی و سایر کاراکترهای حاضر در فیلم بسیار مهم است. متولیان فرهنگی باید بیش از اینکه به سینمای بزرگسال توجه کنند به سینمای کودک و نوجوان بپردازند. هرچند که فیلم کودک گیشه پرکن و پردآمد نیست اما ضرورت دارد به این نکته توجه کنیم. در سال های اخیر در ژانر کودک نسبت به دهه شصت و هفتاد سیر نزولی طی کردیم. سینمای کودک نیاز به توجه ویژه دارد. توجه فقط برگزاری جشنواره و مصاحبه متولیان سینمایی نیست. توجه باید سیستماتیک، با بودجه ویژه، حمایت بزرگان سینما و از همه مهم تر حمایت آموزش و پروش باشد.

«بام بالا» یک فیلم موزیکال است، این نکته چقدر در جذب مخاطب موثر است؟

یکی از شاخص های تاثیرگذاری فیلم کودک، موزیکال بودن آن است. در فضای کودک موسیقی و شعر نقش به سزایی دارد. باید از این فضا هوشمندانه استفاده کنیم. موسیقی باید در دل داستان قرار بگیرد که پاره ای جدا از فیلم نباشد. نباید صرفا در قسمتی از فیلم موسیقی پخش کنیم، اینطور ارتباط برقرار نمی شود. هر چه فضای موزیکال با داستان خود تنیده شود کار موثرتر می شود.

در «بام بالا» ما شاهد موضوعات مختلف از قبیل اهمیت توجه به فرزند، معضلات دعوا والدین جلوی فرزندان و ... هستیم، چه شد روی چنین موضوعی سرمایه گذاری کردید؟

ما سراغ سوژه استثنائی نرفتیم، در حقیقت این موارد در دل جامعه است. ما می خواستیم به خانواده ها لزوم توجه به فرزند و دعوا نکردن جلوی او، لزوم محبت کردن والدین به همدیگر مقابل فزرند و .... را یادآوری کنیم. نمی خواستیم مخاطب ما صرفا برای وقت گذراندن و سرگرمی «بام بالا» را ببنید، هدف تفکر درباره مفهوم کار و آموزش بود. در خانواده ایرانی معمولا دعواهای پدر و مادر جلوی فرزند انجام می شود و مهر و محبت دور از چشم او! در صورتی که اگر کودک مهر و محبت پدر و مادر به همدیگر را در حد لازم ببیند عشق و عاطفه کل اعضای خانواده به همدیگر بیشتر می شود. همچنین نقش بزرگ ترها و احترام به آنها در خانواده بسیار مهم است و در این فیلم به خوبی به این موضوع پرداختیم. ما درباره تمام این موارد و یادآوری آن احساس مسئولیت می کردیم و لازم دانستیم در فیلم «بام بالا» به آن بپردازیم.

علت شکست گیشه فیلم های کودک چیست؟ در این ژانر چه چالش ها و کمبودهایی در سینمای ایران وجود دارد؟

یکی از مهم ترین موارد این است که سینماها سانس های مناسبی به فیلم های کودک نمی دهند. دیرترین سانس فیلم های کودک ۶ بعد از ظهر است. در صورتی که باید زمانی باشد که کودک همراه خانواده به سینما بیاید، سینمای کودک ظرفیت جذب کل خانواده را دارد. نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت است عدم همکاری آموزش و پروش است. آموزش و پروش ما در این حوزه بسیار ضعیف عمل می کند و گویی فیلم کودک را نوعی تهاجم فرهنگی می پندارد! در شرایط فعلی هیچ همکاری با فیلم های کودک ندارد، ما خودمان تک تک با مدارس تماس می گیریم و از آنها می خواهیم دانش آموزان را به سینماها برای تماشای فیلم بیاورند. در صورتی که این وظیفه شورای سینما آموزش و پروش است؛ البته امسال بدون هیچ علتی این شورا تشکیل نشده است، در هر صورت بخش عظیمی از برگشت سرمایه فیلم کودک توسط آموزش و پرورش انجام می شود. با وجود این بی تفاوتی و سردی آنها، قطعا فیلم کودک به مشکل می خورد.

خبرنگار: لیلا نوعی

نظر شما