شناسهٔ خبر: 57361571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران:

ماهواره پیش بینی زلزله آیات در دست طراحی است

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: در حال ساخت ماهواره آیات برای پیش بینی زلزله هستیم و جهت تامین اعتبار برای ۲۳ طرح کلان محور نیز تلاش می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حسن زمانیان روز یکشنبه در آیین نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار داشت: توجه به مساله فناوری همواره مورد تاکید وزیر علوم بوده است و همین امر در شعار سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری نمایان شد.

وی با اشاره به وجود هفت پژوهشکده و ۱۴۸ شرکت فناور در این سازمان افزود: پژوهشکده ها مسئول خلق ایده و پرورش آن تا تولید دانش فنی هستند و بعد از آن شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور محصولات صنعتی را می سازند.

زمانیان در این مراسم در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ادامه داد: پژوهشکده ها مغزافزار شرکت های فناور و این شرکت ها بازوی اجرایی پژوهشکده ها هستند.

وی با اشاره به مخالفت وزیر علوم با خام فروشی گفت: خام فروشی متاسفانه فقط در حوزه نفت وجود ندارد و برای نمونه حتی کنسانتره روی (zns) در کارخانه ها تولید و صادر می شود؛ در حالی که عناصر راهبردی بسیاری در این کنسانتره موجود است که توانایی استحصال آن را نداریم. از این رو راه اندازی پژوهشکده استحصال عناصر راهبردی (استراتژیک) در دستور کار قرار گرفته است که به تصویب رسیده و به زودی راه اندازی می شود. همچنین طرح راه اندازی پژوهشکده ه شیمی دارویی را ارایه دادیم که اساسنامه آن در شورای سازمان تایید شده است.

ماهواره پیش بینی زلزله آیات در دست طراحی است

رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با اشاره به مطالعه و طراحی اولین ماهواره در این سازمان، گفت: اکنون ماهواره پیش بینی زلزله آیات در دست طراحی است.

به گفته وی دستگاه دیالیز بومی اولین بار در این سازمان طراحی شده و طراحی و تولید دستگاه دیالیز پرتابل (متحرک) یا دستگاه دیالیز کوله پشتی در مرحله طراحی صنعتی است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۳ طرح کلان ملی مساله محور در شورای تخصصی سازمان در حال بررسی است که امید است با رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی بتوانیم اعتبار آن را تامین کنیم.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدا یکی از برنامه‌های خود را برای وزارت علوم تاسیس معاونتی جدید به نام معاونت فناوری و نوآوری برای رسیدگی به امور پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در این پارک‌ها اعلام کرده بود.

وی آذر سال گذشته از موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در نمودار سازمانی جدید پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و در پی آن علی‌ خیرالدین، رییس پیشین دانشگاه سمنان ششم آذر ۱۴۰۰ معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم شد. تاسیس نظام ایده ها و نیازها (نان)، طرح های توسعه اکوسیستم نوآوری (تانا)، تعامل با کشورهای دیگر برای تاسیس میز بین المللی همکاری های علمی بخشی از فعالیت های این معاونت طی یک سال گذشته بوده است.

آیین نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با حضور وزیر علوم، سورنا ستاری معاون پیشین علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداران فارس، یزد، آذربایجان شرقی و روسای پارک های علم و فناوری کشور در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

نظر شما