شناسهٔ خبر: 57358672 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

وضعیت وخیم آلودگی هوای تهران/سیکل معیوب وعده وعید مسئولین

این روزها هوای تهران خیلی آلوده است. این را از ابر سیاه غبارآلود سیطره انداخته بر شهر و شمایل ترسناکی که برای شهروندان ایجاد کرده به راحتی می‌توان متوجه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،همین روز گذشته، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: بارندگی نتوانست بر آلودگی هوای تهران غلبه کند و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز انباشت آلاینده‌ها و تشدید آلودگی هوا در تهران و البرز را انتظار می‌رود. شدت آلودگی هوای شهرهای ایران در روزهای اخیر به حدی بوده است که مهد کودک و مدارس تهران و برخی دیگر از اماکن، تعطیل شده است.

حامد یزدی‌مهر، مدیرکل بحران استان تهران روز چهارشنبه هشدار داد که مردم از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند. او گفت که وضعیت وخیم آلودگی هوای تهران دست‌کم تا پایان روز جمعه چهارم آذر ادامه خواهد داشت و حالا می‌بینیم که یک مرکز دیگر، آن را به روزهای پایانی این هفته موکول کرده.

البته آلودگی هوا برای مردم ساکن در شهرهای صنعتی، مناطقی مثل خوزستان محروم و تهران و سایر نقاط، امری عجیب و تازه نیست. سال‌هاست که مردم در آلودگی زندگی کرده‌اند و مسئولان هم سال‌هاست که پیش از منصوب شدن، وعده و وعید می‌دهند و بعد از انتصاب یا همان انتخاب، تمام مسئولیت را به دوش مدیریت قبلی می‌اندازند و این سیکل معیوب برای خودش می‌چرخد و در پس زمینه آن صدای سرفه و خس خس سینه‌های رنجور شهروندان به گوش می‌رسد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران روز چهارشنبه دوم آذر پس از جلسه هیات دولت ابراهیم رئیسی به خبرنگاران گفته بود که در زمینه آلودگی هوا، مسئولیت مستقیم با شهرداری تهران نیست. او گفت: در این مورد با 22 دستگاه دیگر با یکدیگر مسئول هستیم و مسئولیت مستقیم با ما نیست.

سعی کردیم مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند

به نظر می‌رسد که شدت آلودگی هوا باعث شده شهردار تهران بر صحبت‌های پیشین خود در باز کردن مسئولیت از سر خود و شریک دانستن دستگاه‌های دیگر تاکید کند. زاکانی این بار شنبه پنج آذر و در مراسم افتتاح تقاطع بزرگراه شهید باقری و خیابان فرجام(پل شهید محسن سیفی)، تکرار کرد: در موضوع آلودگی هوا 22دستگاه مسئول هستند و تنها شهرداری مسئول نیست اما ما بیشتر از حد وظایف خودمان ورود کرده‌ایم.

او از جمله اقدامات شهرداری تهران در دوره خود را توسعه حمل و نقل عمومی در شهر دانست تا از طریق آن مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی، استفاده کنند. از نظر او نکته دوم، ایجاد فضای سبز است به طوری که به گفته او، ‌امسال در محیط پیرامونی شهر، هزار و 500 هکتار فضای سبز افتتاح می‌شود.

در سال گذشته نیز هزار و 200هکتار فضای سبز ایجاد و به بهره‌برداری رسیده است. بحث فضای سبز او به بوستان‌ها رسید و گفت: در داخل شهر نیز بوستان‌های متعددی را افتتاح کرده‌ایم که این جریان نیز ادامه خواهد داشت و اظهار امیدواری کرد که درکل، در موضوع کاهش آلاینده‌های هوا به‌همراه سایر متولیان قدم‌های موثری بردارند!

وعده‌ها عملی شدند یا نه؟

مرداد ماه سال 1400 که زاکانی هنوز شهردار نشده بود و برای توضیح وعده‌های خود در شورای شهر تهران برای اعضای شورا سخنرانی می‌کرد، سه محور اصلی یعنی ترافیک، آلودگی هوای تهران و گسترش و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جزو اصلی‌ترین درخواست‌های مردم تهران و از مهم‌ترین وعده‌های 24گانه شهردار تهران عنوان کرد.

آنچه همواره مورد نظر زاکانی بوده تاثیر گسترش حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوای شهر بوده است. به گفته کارشناسان شهری، در مواردی به سنجیدن تحقق وعده‌های شهردار تهران در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی پرداخته‌اند؛ «زاکانی دی‌ماه سال گذشته، هنگام تحویل بودجه سال 1401 مدعی شد: در سال آینده برنامه‌ریزی شده است که تعدادی از اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو اورهال شوند. ضمن آنکه سال آینده میزان تعداد اتوبوس‌ها را از 2205 دستگاه به 4500 دستگاه خواهیم رساند.

امروز سهم حمل‌ونقل شخصی در تهران‌ 75 درصد است و حمل‌ونقل عمومی به سمت اقل خود سیر می‌کند و به دلیل مشکلاتی که دارد به تدریج در حال خارج شدن از گردونه خدمت به مردم است. در حوزه تاکسیرانی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نوسازی 78 هزار تاکسی- که بالغ بر 50 درصد آن فرسوده است- و 6 هزار ون- که 98 درصد آن فرسوده است- را دنبال می‌کنیم.»

باید گفت که بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی نهادهای رسمی، تاکنون و در طول سال جاری تنها 300 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شده است تا نشان دهد نه تنها این وعده‌ها محقق نشده بلکه در سال 1401 نیز شهردار تهران دوباره در برنامه‌های مختلف همان وعده‌ها را با همان آمار و ارقام به عنوان برنامه‌های سالجاری خود در حوزه حمل‌ونقل عمومی عنوان کرده است.

از شهردار تهران همین چند روز پیش پرسیده شد که از وعده‌های شما در روز کسب رأی اعتماد در شورای شهر این بود که شهروندان را از آلودگی هوا و ترافیک نجات می‌دهید و دو قطبی خدمات بین شمال و جنوب شهر را از بین خواهید برد، اما ترافیک سنگین‌تر و آلودگی هوا بیشتر شده و از طرفی دو قطبی خدمات بین شمال و جنوب شهر نیز از بین نرفته است، آیا موانعی بر سر راه تحقق وعده‌های شما وجود دارد؟ او گفت: «ما بر سر وعده‌ای که داده‌ایم هستیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.» و این حرف تکراری که «موضوع آلودگی هوا به 22دستگاه مربوط می‌شود و دستگاه اصلی آن ما نیستیم و صرفا به ما در شهرداری هم مربوط نمی‌شود، اما در حوزه‌هایی که به خودمان برمی‌گردد، اقدامات را توسعه می‌دهیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما