شناسهٔ خبر: 57355593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

«فرهیختگان»با بررسی گزارش تفریغ بودجه 1400 سهم دانشگاه‌های مختلف از بودجه پژوهشی دستگاه‌ها را بررسی کرد

بودجه‌ پژوهشی دستگاه‌ها چگونه توزیع می‌شود؟

صاحب‌خبر -
بودجه‌ پژوهشی دستگاه‌ها چگونه توزیع می‌شود؟

فاطمه طاری بخش، خبرنگار: تقویت پژوهش به معنی ضمانت مسیر حرکت کشور در علم و فناوری و لمس و تجربه پیشرفت به معنای واقعی کلمه است. حوزه‌ای که چند سالی است مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته و الزامات قانونی قابل توجهی برای سرازیر شدن بودجه و حمایت‌های مختلف دیگر برای آن فراهم شده است. 
اولین‌بار در لایحه بودجه سال 1397 بود که بهارستان‌نشین‌ها با 151 رأی موافق بندی را به تبصره 9 این لایحه الحاق کردند که بر اساس آن شرکت‌های سودده، بانک‌ها و موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت، مکلف شدند تا حداقل 40 درصد از هزینه امور پژوهشی خود را در مقاطع 3 ماهه به میزان 25 درصد به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند. بودجه‌ای که قرار بود در‌قالب طرح‌های دانشگاهی، به حل مشکلات مربوط به این دستگاه‌ها و در سطح کلان کشور بپردازد که ماحصل عملکرد این بخش در گزارش تفریغ بودجه 1400 به تفکیک سازمان‌ها و دانشگاه‌ها آورده شده است. 
بر اساس بند «و» گزارش تفریغ بودجه سال گذشته، کل 40 درصد هزینه امور پژوهشی دستگاه‌های مشمول در قانون بودجه 359 میلیارد و 44 میلیون و 700 هزار تومان بوده، اما مبلغ پرداختی توسط خزانه به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی 206 میلیارد و 119 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده که از این میزان مجموع مبلغ پرداختی بابت طرح‌های کاربردی، پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، طرح‌های پسا دکتری، طرح تحقیقاتی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی 102 میلیارد و 942 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است. در این گزارش به بررسی جزئیات تفریغ بودجه پژوهشی 20 دانشگاه برتر کشور پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سهم دانشگاه تهران: 63 طرح، 11 میلیارد

دانشگاه تهران از بین 469 پژوهشی که به 20 دانشگاه داده شده، 63 طرح را به خود اختصاص داده که مجموع بودجه‌ای که برای این طرح‌های پژوهشی در نظر گرفته شده، 11 میلیارد و 165 میلیون و 500 هزار تومان است. از این بین 10 پژوهش مربوط به سازمان توسعه و نوسازی معادن و 5 طرح مربوط به شرکت مدیریت منابع آب ایران است. از مهم‌ترین و جالب‌ترین طرح‌های پژوهشی دانشگاه تهران می‌توان به ارائه مدل یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی دولت، تغییرات مکانی و زمانی کیفیت آب زیرزمینی ایران و بررسی پدید شکاف جنسیتی در شرکت ملی گاز ایران و ارائه مدل بهبود آن اشاره کرد. همچنین گران‌ترین طرح‌های پژوهشی دو طرح بانک ملی ایران با عنوان ارائه مدل نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی دولت و تدوین سازوکار وصول وجوه عمومی با رویکرد دولت الکترونیک است که بودجه این دو طرح به تفکیک یک میلیارد تومان است. البته دانشگاه تهران در حوزه طرح‌های نظامی هم وارد شده و 8 پژوهش نظامی از 4 ارگان نظامی را به خود اختصاص داده است، مجموع دریافتی‌های این دانشگاه از طرح‌های نظامی 404 میلیون و 600 هزار تومان است.

سهم 40 درصدی پژوهش‌های نظامی در طرح‌های شریف

دانشگاه صنعتی شریف، 35 طرح پژوهشی با مجموع دریافتی 10 میلیارد و 357 میلیون و 900 هزار تومان را به خود اختصاص داده که در این میان سازمان هوافضا با 7 طرح بیشترین همکاری را در این زمینه با دانشگاه داشته است. دانشگاه شریف به سفارش دستگاه‌های مختلف 14 طرح نظامی داشته که درمجموع 9 شرکت سفارش‌دهنده این پژوهش‌ها، میزان 2 میلیارد و 730 میلیون و 600 هزار تومان برای آن هزینه کرده‌اند. شرکت ملی نفت ایران با سرمایه‌گذاری 3 میلیارد و 290 میلیون تومانی در صدر بیشترین دریافتی این دانشگاه قرار دارد. این شرکت در طرح تدوین استراتژی و فناوری و بهینه‌سازی سبد پروژه‌های شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان گران‌ترین پژوهش این دانشگاه، 2 میلیارد و 600 هزار تومان و طرح تدوین و بازنگری نقشه راه توسعه فناوری در میادین پارس‌جنوبی 690 میلیون تومان بودجه به این دانشگاه تخصیص داده است. در بین این 35 طرح، طرح‌های بازیافت پساب‌های فوق شور و نامتعارف معدنی با تکنولوژی نسل جدید brhdh، مطالعه تجربیات ملی و بین‌المللی چشم‌انداز و نقشه راه آینده در حوزه سیاست‌گذاری مجازی و طراحی و ساخت و نصب سامانه هوشمند ردیابی دریچه‌های منهول شیرهای گاز را باید جزء مهم‌ترین طرح‌های دانشگاه شریف محسوب کرد.

درآمد 7.5 میلیاردی امیرکبیر از پژوهش‌های دستگاه‌ها

سومین دانشگاه پرکار در این حوزه دانشگاه امیر‌کبیر است که مسئولیت اجرای 48 پژوهش را برعهده گرفته است. این دانشگاه در مجموع 7 میلیارد و 469 میلیون و 900 هزار تومان دریافتی داشته که از مجموع 7 میلیارد تومان، مبلغ 2 میلیارد و 839 میلیون و 400 هزار تومان مربوط به 22 پژوهش نظامی می‌شود.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی بیشترین میزان پژوهش را با 7 پژوهش برای این دانشگاه داشته است. بیشترین میزان بودجه مربوط به پژوهش نظامی سازمان صنایع هوایی با 2 میلیارد تومان است. از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین پژوهش‌های این دانشگاه می‌توان به امکان‌سنجی تولید فیلم اسکناس پلیمری با پرداختی یک میلیارد و 420 میلیون تومان، برنامه‌ریزی و اجرا و ارزیابی برنامه‌های استراتژی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در چشم‌انداز 10‌ساله با پرداختی 175 میلیون تومان اشاره کرد.

آورده 18 میلیاردی تحقیقات علوم انسانی  برای تربیت مدرسی‌ها

دانشگاه تربیت مدرس اولین دانشگاهی است که بیشتر از دانشگاه‌های دیگر سفارش برای تحقیقات حوزه علوم انسانی از سمت دستگاه‌ها به خود اختصاص داده است، به‌طوری‌که بر اساس گزارش تفریغ، در مجموع 18 میلیارد و 118 میلیون و 800 هزار تومان برای 26 طرح به این دانشگاه پرداخت شده و بیشترین پرداختی در بین تمامی طرح‌ها مربوط به این دانشگاه، ارزش 10 میلیارد تومانی داشته است. 
این پژوهش برای شرکت ملی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی ایران با موضوع رفع چالش‌ها و تنگناهای عملیاتی، فناوری و ستادی و... شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت‌های تابعه است. دانشگاه تربیت مدرس در 3 طرح نظامی مربوط به 3 ارگان مختلف مشارکت دارد که پرداختی آن درمجموع 246 میلیون و 200 هزار تومان است. از بین این طرح‌ها، طراحی و استقرار سیستم مدیریت بهره‌وری منابع انسانی به سفارش بانک ملی ایران، شناسایی فاکتورهای فقر مسکن و ارائه الگوی شناسایی گروه‌های هدف به تفکیک شهرهای کشور به سفارش سازمان ملی زمین و مسکن و طرح پژوهش و مطالعه در حوزه ارتقای محیط زیست در زنجیره ارزش شرکت ملی گاز ایران تولید انتقال و توزیع از کارآمدترین طرح‌ها دانسته می‌شوند.

بیشترین طرح‌های پژوهشی نظامی به دانشگاه علم و صنعت رسید

دانشگاه علم و صنعت، 51 طرح پژوهشی در سال 1400 داشته که میزان پرداختی آن 7 میلیارد و 50 میلیون و 700 هزار تومان بوده است. از این میزان، 26 پژوهش آن در حوزه نظامی است که پرداختی این پژوهش‌ها 2 میلیارد و 45 میلیون و 200 هزار تومان را شامل می‌شود که از سوی 6 سازمان نظامی سفارش داده شده است. از طرف نظامی که بگذریم، باید عنوان کرد گران‌ترین طرح این دانشگاه با مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون تومان مربوط به بانک ملی می‌شود که عنوان آن ارائه مدل اعتباری شرکت‌های کوچک و متوسط است. از مهم‌ترین طرح‌های دانشگاه علم و صنعت می‌توان به بررسی مفهوم و شاخص‌های توان‌افزایی زنان در صنعت نفت و بررسی میزان آلاینده‌ها میکرو پلاستیک در منابع آب طبیعی اشاره کرد. سازمان هوافضا هم بیشترین طرح را برای این دانشگاه داشته است.

سهم صنعتی اصفهان از پژوهش‌ها؛ فقط 2 میلیارد و 600 میلیون

دانشگاه صنعتی اصفهان در مجموع برای 25 طرح خود، 2 میلیارد و 611 میلیون و 600 هزار تومان دریافتی از سوی دستگاه‌های مختلف داشته است. بیشترین دریافتی این دانشگاه هم مربوط به پژوهش نظامی از سمت سازمان صنایع دریایی با 500 میلیون تومان بودجه بوده است.
 دانشگاه صنعتی اصفهان 8 طرح نظامی دارد که این طرح‌ها یک میلیارد و 181 میلیون و 900 هزار تومان دریافتی داشته است. درواقع بیش از نیمی از دریافتی‌های پژوهشی این دانشگاه، از سمت 5 سازمان نظامی و برای طرح‌های نظامی بوده است. از مرتبط‌ترین و کاربردی‌ترین پژوهشی که این دانشگاه روی آن کار می‌کند، می‌توان به طرح پژوهش تحلیل پایداری شبکه با ورود واحدهای بزرگ بادی و خورشیدی برای شرکت سهامی برق منطقه‌ای سیستان اشاره کرد. از دیگر طرح‌های برجسته این دانشگاه هم تعیین حقابه زیست‌محیطی رودخانه بشار با استفاده از روش‌های هیدرولوژیکی است.

یک بانک مشتری اول دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی در بودجه پژوهشی 1400 وظیفه انجام 10 طرح برای دستگاه‌های مختلف را برعهده داشته که میزان دریافتی این طرح‌ها، 5 میلیارد و 332 میلیون و 400 هزار تومان بوده که بخش اصلی آن هم از سوی بانک ملی سفارش داده شده است. به طوری که از مجموع این مبلغ، 4 میلیارد تومان پرداختی صورت گرفته به این دانشگاه به بانک ملی تعلق دارد. این بانک دو پژوهش تدوین مدل کنترل‌های داخلی کارآمد در بخش عمومی در راستای افزایش کارآیی اثربخشی و صرفه اقتصادی و حسابرسی عملکرد و شناسایی و احصای شاخص‌های کلیدی عملکرد کارکنان بانک را به‌عنوان طرح به این دانشگاه سفارش داده است. همچنین از مهم‌ترین طرح‌های این دانشگاه می‌توان به تدوین سند راهبردی سلامت اداری شرکت مادرتخصصی فرودگاه‌ها کشور و معمای مالکیت آب و مطالعه تطبیقی نظام حقوقی ایران، ایالات متحده و استرالیا اشاره کرد. این دانشگاه هیچ طرحی مربوط به سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی ندارد.

درآمد  9 میلیاردی دانشگاه خواجه نصیر از پژوهش‌ها

بر اساس گزارش تفریغ بودجه 1400، سهم پژوهشی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی 21 پژوهش بوده است که دریافتی 11 میلیارد و 616 میلیون و 600 هزار تومانی را برای این دانشگاه به همراه داشته است. از مجموع مبالغ دریافتی برای پژوهش‌ها، 9 میلیارد و 191 میلیون و 800 هزار تومان آن مربوط به پژوهش طراحی توسعه و استقرار نرم‌افزار بومی ملی مطالعات شبکه برق ایران به سفارش شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق ایران است. همچنین سازمان هوا‌ و فضا بیشترین همکاری را با این دانشگاه داشته و مبلغ 509 میلیون و 400 هزار تومان برای پژوهش‌های خود هزینه پرداخت کرده است.

دانشگاه یزد؛ 14 طرح و 2 میلیارد آورده

طبق گزارش تفریغ بودجه، دانشگاه یزد 14 طرح پژوهشی دارد که مبلغ پرداختی برای آنها 2 میلیارد و 317 میلیون و 500 هزار تومان است. بیش از نیمی از دریافتی‌های این دانشگاه با رقم یک میلیارد و 504 میلیون تومان مربوط به 6 طرح نظامی می‌شود. همچنین بیشترین همکاری این دانشگاه هم با سازمان صنایع دریایی بوده که ماحصل آن 4 طرح نظامی شده است. البته بیشترین دریافتی دانشگاه یزد مربوط به سازمان صنایع دفاع با ارزش 520 میلیون تومان بوده است.

انجام 17 طرح پژوهشی به دانشگاه خوارزمی رسید

سهم دانشگاه خوارزمی از بودجه پژوهشی سال 1400 بر اساس گزارش تفریغ، 2 میلیارد و 717 میلیون و 300 هزار تومان بابت انجام 17 طرح پژوهشی است. بیشترین دریافتی در میان طرح‌های مرتبط به این دانشگاه هم مربوط به طرح بررسی تأثیر ریسک عملیاتی و ریسک شهرت بر بازده بانک و برآورد آن با رقم 950 میلیون تومان است. این دانشگاه یک طرح نظامی هم به مبلغ 40 میلیون تومان داشته که از سوی سازمان صنایع دفاعی ایران سفارش شده است.

تنها طرح پژوهشی صداوسیما به امام صادق رسید

سازمان صداوسیما کشور تنها یک پژوهش را برای انجام داشته که اجرای آن هم برعهده دانشگاه امام صادق(ع) گذاشته شده است. برای این پژوهش که در حوزه علوم انسانی است و با عنوان معرفی بزرگان اخلاق و معنویت فاز 2 در گزارش تفریغ آمده، مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان به این دانشگاه پرداخته شده است.

دریافتی دو دانشگاه مازندران و گیلان با 15 طرح، کمتر از 4 میلیارد تومان

دانشگاه گیلان با 10 طرح توانسته 1 میلیارد و 919 میلیون و 500 هزار تومان دریافتی داشته باشد که از این میان بیشترین دریافتی مربوط به طرح نظامی سازمان با میزان 500 میلیون تومان است. این دانشگاه همچنین اجرای 3 طرح پژوهشی نظامی را برعهده دارد که اجرای یکی از این طرح‌ها هم برعهده پارک علم و فناوری گیلان گذاشته شده که درمجموع دانشگاه گیلان از این سه طرح نظامی در مجموع 814 میلیون تومان دریافتی داشته است. دریافتی دانشگاه مازندران از 5 پژوهش هم 923 میلیون و 100 هزار تومان است که از سمت سه سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان صنایع دریایی و شرکت گاز استان مازندران به‌ثبت رسیده است. این دانشگاه و پارک علم و فناوری مازندران دو پژوهش نظامی نیز دارند و بیشترین پرداختی آن با مبلغ 400 میلیون تومان از پژوهش‌های نظامی است.

سرمایه‌گذاری 300 میلیونی صنایع دفاعی در دانشگاه امام خمینی

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین از 11 طرح خود، به میزان 1 میلیارد و 470 میلیون و 400 هزار تومان دریافتی داشته که سازمان توسعه و نوسازی معادن بیشترین طرح و شرکت سهامی آب منطقه‌ای بیشترین پرداختی به مبلغ 400 میلیون تومان را به این دانشگاه داشته است. این دانشگاه دو طرح نظامی هم از سوی سازمان صنایع دریایی و سازمان صنایع دفاعی داشته که ماحصل آن دریافت 330 میلیون تومان بوده است.

دانشگاه شهید چمران اهواز چقدر درآمد پژوهشی داشت؟

بر اساس گزارش تفریغ، دانشگاه شهید چمران اهواز برای 9 طرح پژوهشی، 1 میلیارد و 654 میلیون و 800 هزار تومان دریافتی داشته که بیشترین پرداختی از سمت شرکت ملی نفت ایران با 450 میلیون تومان در قالب طرحی با عنوان مطالعات پژوهشی و فناورانه به منظور توسعه فناوری‌ها در جهت بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و افزایش ضریب برداشت در میدان تنگ بیجار بوده است. این دانشگاه تنها یک طرح نظامی مربوط به سازمان توان با 400 میلیون تومان داشته است.

سهم 7 واحد دانشگاه آزاد 11 پژوهش دستگاهی

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با 7 واحد در سطح کشور بخشی اندکی از بودجه 40 درصد امور پژوهشی دستگاه‌های دولتی را جذب کرده است. واحدهای مختلف دانشگاه آزاد مانند علوم‌وتحقیقات، مرودشت، دهدشت، شیراز، اسلامشهر، ماهشهر و اهواز در مجموع توانستند 11 پژوهش را با مجموع اعتبار 490 میلیون تومان به‌دست آورند. از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به ارائه خدمات پژوهشی در زمینه استقرار چرخه بهره‌وری در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد که انجام آن برعهده واحد علوم‌و‌تحقیقات گذاشته شده است.

60 درصد طرح‌های پژوهشی  دانشگاه فردوسی مشهد، نظامی است

دانشگاه فردوسی مشهد، تاکنون مبلغ 2 میلیارد و 236 میلیون تومان دریافتی از 23 طرح داشته است.
این دانشگاه بین دانشگاه‌های مرکز استان بیشترین تعداد طرح را دارد که از این میزان 14 طرح مربوط به پژوهش‌های نظامی است. دریافتی دانشگاه از این طرح‌های نظامی 800 میلیون تومان و بیشترین پرداختی هم مربوط به شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با 1 میلیارد و 50 میلیون تومان است.

سهم 44 درصدی شرکت آب آذربایجان شرقی از پژوهش‌های دانشگاه تبریز

بر اساس گزارش تفریغ، میزان پرداختی سازمان‌های مختلف به دانشگاه تبریز 2 میلیارد و 159 میلیون و 100 هزار تومان در قالب 11 طرح است که از این میزان 3 طرح مربوط به حوزه نظامی می‌شود. این طرح‌ها هم از سوی سازمان توان و صنایع دریایی به این دانشگاه سپرده شده که درمجموع 988 میلیون و 100 هزار تومان برای دانشگاه آورده داشته است. شرکت سهامی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی بیشترین طرح و پرداختی را به این دانشگاه داشته که میزان آن به 3 طرح و پرداختی 951 میلیون و 900 هزار تومان است. البته گران‌ترین طرح این دانشگاه نیز در حوزه نظامی تعریف می‌شود که دریافتی 800 میلیون تومانی از سوی سازمان توان را به همراه داشته است.

سهم دانشگاه الزهرا؛ 2 طرح علوم انسانی و یک طرح فنی مهندسی

دانشگاه الزهرا فارغ از تک‌جنسیتی بودنش در حوزه علوم انسانی جزء دانشگاه‌های فعال محسوب می‌شود. این دانشگاه گزارش تفریغ سال 1400 با 3 طرح حاضر شده که درمجموع یک میلیارد و 141 میلیون و 900 هزار تومان دریافتی داشته است.
3 پژوهش این دانشگاه شامل ارائه خدمات مشاوره و پژوهش در حوزه مدیریت مباحث امور مادی، تجاری و مالی به سفارش بانک توسعه صادرات، ارائه مدلی برای پرداخت مستقیم به ذینفع نهایی در راستای مدیریت منابع و ریسک به سفارش بانک ملی ایران با پرداختی یک میلیارد تومانی و مابقی پرداختی نیز مربوط به طرحی با عنوان امکان سنجی و بررسی فنی و اقتصادی سنجی استفاده از حسگرهای نیرو با استفاده از مواد نانو ساختار است که از سوی شرکت مادر نیروی برق حرارتی به این دانشگاه سپرده شده است.

سرمایه‌گذاری 1 میلیاردی شهرک‌های صنعتی  در دانشگاه بوعلی‌سینا

دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، 2 میلیارد و 115 میلیون و 200 هزار تومان دریافتی از 19 طرح داشته است. این دانشگاه 3 طرح نظامی برای سازمان صنایع دفاع دارد که مجموع دریافتی آنها به 382 میلیون و 400 هزار تومان می‌رسد. شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان، بیشترین میزان پرداختی به دانشگاه بوعلی‌سینا را داشته که به 1 میلیارد تومان می‌رسد. طرح‌های این شرکت شامل تولید آب اکسیژنه، تولید افزودنی‌های روغن و تولید مواد اولیه صنایع رنگ می‌شود.

کدام دستگاه‌ها بیشترین سفارش پژوهشی را داشتند؟

دو سازمانی که بیشتر از مابقی سازمان‌ها سفارش طرح  داشتند، سازمان هوافضا با 58 طرح و سازمان صنایع دریایی با 57 طرح است. سازمان هوافضا سفارش 44 پژوهش خود را به دست دانشگاه‌های دولتی سپرده است. سازمان هوافضا 2 میلیارد و 646 میلیون و 900 هزار تومان برای این طرح‌ها هزینه کرده است. این سازمان بیشترین مبلغ پرداختی را به دانشگاه علم و صنعت ایران به میزان 600 میلیون تومان داشته است. 
همچنین در بررسی 20 دانشگاه برتر کشور، بانک ملی ایران 15 میلیارد و 86 میلیون و 400 هزار تومان برای طرح‌های دانشگاهی سرمایه گذاری کرد. در رتبه بعدی شرکت ملی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی ایران با 10 میلیارد و 245 میلیون و 520 هزار تومان قرار دارد و شرکت ملی گاز با 5 میلیارد و 417 میلیون و 200 هزار تومان در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

کدام سازمان‌ها بیشترین پرداختی را به دانشگاه‌ها داشتند؟

همان طور که که بررسی کردیم، طبق بند و تبصره 9، شرکت‌های سودده، بانک‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت باید 40 درصد از هزینه امور پژوهشی خود را به حسابی نزد خزانه‌داری واریز کنند تا به دست دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برسد. از حدود 318 سازمان و شرکت، 14 شرکت هیچ پرداختی نداشتند و خزانه نیز از حساب آنها مبلغی کسر نکرده است. این شرکت‌ها شامل شرکت‌های سهامی آب، برق، گاز، پالایش گاز، پالایش نفت و غیره می‌شود. در مجموع تمامی این شرکت‌ها 206 میلیارد و 119 میلیون و 800 هزار تومان پرداختی به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور داشتند. 
از بین 271 شرکتی که شامل پرداخت 40 درصد بودجه پژوهشی در بند «و» تبصره 9 می‌شدند، 5 شرکت پرداختی بالای 8 میلیارد تومان داشتند. این 5 شرکت 28.50 درصد از کل پرداختی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. اولین ارگانی که بیشترین پرداختی را در بین ارگان‌ها داشته، بانک ملی ایران است. این بانک به میزان 16 میلیارد و 86 میلیون تومان پرداختی داشته، که از این بین 15 میلیارد و 86 میلیون آن مربوط به دانشگاه می‌شود. درواقع بانک ملی، 93 درصد بودجه خود را به دانشگاه پرداخت کرده که تمامی این دانشگاه‌ها، تهرانی هستند. سازمان بعدی که در جایگاه دوم این لیست قرار می‌گیرد سازمان صنایع الکتریک ایران است. این سازمان به میزان 12 میلیارد و 547 میلیون و 100 هزار تومان پرداختی داشته که از مجموع آن تنها 13.5 درصد را به دانشگاه‌ها پرداخت کرده است، درحالی‌که حدود 89 درصد طرح‌ها برای دانشگاه‌ها است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، برای 3 طرح، 10 میلیارد و 204 میلیون تومان پرداختی داشته که 100 درصد آن را به دانشگاه‌ها اختصاص داده است. شرکت فناوری‌های پیشرفته ایران، از 10 میلیارد تومان پرداختی، 80 درصد آن را به دانشگاه شهید بهشتی پرداخت کرده است. شرکت تولید انتقال و توزیع نیروی برق ایران 9 میلیارد و 889 میلیون تومان پرداخت کرده که از این بین 99 درصد آن را برای 14 طرح به دانشگاه‌ها داده است.

گران‌ترین طرح‌های سفارشی مربوط به کدام دانشگاه‌ها است؟ 

از بین 20 دانشگاهی که «فرهیختگان» تفریغ بودجه پژوهشی آن را بررسی کرده است؛ گران‌ترین طرح‌های سفارشی در بین دانشگاه‌ها شامل شرکت ملی پالایش بخش فرآورده‌های نفتی ایران با 10 میلیارد تومان، شرکت مادرتولید انتقال و توزیع نیروی برق ایران با 9 میلیارد تومان و شرکت فناوری‌های پیشرفته ایران با 8 میلیارد تومان می‌شود.

50 درصد سهم تهرانی‌ها، یک‌سوم سهم صنعتی‌ها

مجموع پرداختی شرکت‌ها به 20 دانشگاهی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته، 122 میلیارد و 494 میلیون و 100 هزار تومان بوده و از این مقدار، 102 میلیارد و 393 میلیون و 100 هزار تومان پرداختی به دانشگاه‌های تهران است. به عبارت دقیق‌تر 50درصد پرداختی به جیب دانشگاه‌های تهرانی رفته است. در میزان اختصاص طرح‌ها نیز وضعیت همین‌طور است. از 469 طرحی که به 20 دانشگاه داده شده، 330 طرح مربوط به دانشگاه‌های تهرانی بوده که نشان می‌دهد حدود 70 درصد طرح‌ها به دانشگاه‌های تهران سپرده شده است. همچنین از بین 837 طرحی که به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سپرده شد، 35 درصد این طرح‌ها به دست دانشگاه‌های صنعتی کشور رسیده است.

نظر شما