شناسهٔ خبر: 57355554 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

یک نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج:

ناترازی سوخت در کشور زنگ خطر مصرف و تولید است

موج نیوز

جواد نیک بین گفت: مصرف سوخت در کشور ما بالا است یکی از دلایل این هزینه بالا استاندارد نبودن ساختمان سازی های غیر اصولی است. متاسفانه ایمن سازی برای رعایت استاندارد مصرف گاز در ساختمان های ما رعایت نمی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، ناترازی گاز در کشور زنگ خطر مصرف و تولید را به صدا درآورد. روزهای سردسال برای متولیان گاز دغدغه مصرف و تولید را به همراه دارد. ایران دومین ذخایر گازی جهان را بعد از قطر داراست اما در سال های گذشته همواره با بحث کمبود گاز در تابستان برای پالایشگاه ها و زمستان برای مصارف صنعتی و خانگی با بحران مواجه شده است. 

طرح «تعرفه پلکانی» از جمله طرح هایی است که می تواند مصرف انرژی را در ایران تغییر دهد، چرا که این روند در کشور ما به دلیل پرداخت یارانه های پنهان به صورت ناعادلانه در زمان پرداخت هزینه از سوی مصرف کننده توزیع می شود. طرح تعرفه پلکانی گاز قطعا به مانند برق و آب می توان  یاری رسان این بخش برای اصلاح الگوی مصرف و تغییر روند تولید مصرف و هزینه ها شود. 

در این خصوص، حجت الاسلام و المسلمین جواد نیک بین، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با موج درباره اهمیت اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی برای کنترل مصرف گاز گفت: تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی می‌تواند به ما در کنترل مصرف انرژی کمک کند اما در این طرح باید از یک سو باید کم مصرف ها تشویق و از سوی دیگر پرمصرف ها هزینه مصرف بالای خود را پرداخت کرده و تنبیه شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: با اجرای تعرفه گذاری پلکانی کم مصرف ها هزینه کمتر و پُر مصرف ها هزینه بیشتر پرداخت می کنند، به این ترتیب می توانیم شاهد کاهش مصرف گاز باشیم.

جواد نیک بین خاطر نشان کرد: مصرف گاز خانگی در کشور ما بالا است یکی از دلایل این هزینه بالا استاندارد نبودن ساختمان سازی های غیر اصولی است. متاسفانه ایمن سازی برای رعایت استاندارد مصرف گاز در ساختمان های ما رعایت نمی شود.

دلیل هدر رفت انرژی در ایران

نماینده مردم کاشمر در مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: مسئله بعدی که باعث هدر رفت گاز خانگی می شود، نوع مصرف ما ایرانی ها و لباس پوشیدن در فصل زمستان است. نوع مصرف انرژی در کشورهای خارجی با کشور ما متفاوت است به همین دلیل هدر رفت انرژی در کشور ما بیشتر است. ما در کشورمان در فصل سرد سال لباس زیادی نمی پوشیم، به همین دلیل میزان بیشتری گاز برای گرم کردن منازل مصرف می کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در ادامه درباره اینکه اقشار پر مصرف ما در حوزه گاز خانگی عمدتا چه خانوارهایی هستند؟ توضیح داد: نمی‌توان به قطعیت گفت که تمام کسانی که مصرف بیشتری از گاز دارند اقشار مرفه هستند بلکه این مصرف انرژی به تعداد نفرات هر خانوار، منطقه سردسیر و گرمسیر بودن نیز مربوط می شود اما پرمصرف ها به صورت اسراف از گاز استفاده می کنند.

نظر شما