شناسهٔ خبر: 57354211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

استاندار اسبق سیاست و بلوچستان: اقوام ایرانى از کرد تا بلوچ به ایرانی بودن خود مفتخرند

علی اوسط هاشمی استاندار سابق استان سیستان و بلوچستان گفت: هیچ قومی از اقوام ایران را پیدا نمی کنید که خود را از دیگر کشورها بداند. همه به ایرانی بودن خود مفتخرند. این نکته بسیار مهم است که وقتی از اقوام ایرانی می گوییم، اقوام ایرانی آزموده شده است، یعنی در سخت ترین شرایط حاصل از هجوم و تهاجم به خاک ایران در اعصار مختلف، امتحان خود را به بهترین نحو ممکن پس داده اند و به زیبایی از سرزمین اجدادی، نوامیس، فرهنگ و میراث خود دفاع کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیاست و بلوچستان، در گفت و گو با وبگاه "نواندیش" گفت: اقوام ایرانی در گوشه گوشه های سرزمین ایران بزرگترین فرصت و بزرگترین سرمایه برای کشور هستند. آنهم کشوری که بیشترین همسایه ها را در مرزها دارد. در واقع کشورهای کمی هستند که 15 همسایه داشته باشند و هر کدام از این کشورها هم به قوم و اقوامی گرایش دارند که در ایران ریشه دارند.

استاندار سابق استان سیستان و بلوچستان افزود: هیچ قومی از اقوام ایران را پیدا نمی کنید که خود را از دیگر کشورها بداند. همه به ایرانی بودن خود مفتخرند. این نکته بسیار مهم است که وقتی از اقوام ایرانی می گوییم، اقوام ایرانی آزموده شده است، یعنی در سخت ترین شرایط حاصل از هجوم و تهاجم به خاک ایران در اعصار مختلف، امتحان خود را به بهترین نحو ممکن پس داده اند و به زیبایی از سرزمین اجدادی، نوامیس، فرهنگ و میراث خود دفاع کردند.

وى در ادامه گفت: شرح این شرایط نشان می دهد، سخن گفتن و کوچکترین اشاره به بحث تجزیه طلبی نشان از بیگانگی افراد با اقوام دارد، نه بیگانگی اقوام به ایران و ایرانی. متاسفانه بعضا افراد کم سواد، سطحی نگر به اظهاراتی روی می آورند که خودِ کلمات شان بار حقوقی، سیاسی و حتی بار اخلاقی دارد. اگر از اقوام توسط کارشناسان و افراد صالح روانشناختی صورت بگیرد، می توان به عمق نگاه اقوام به ایران پی خواهند برد. وقتی یک جمله بر زبان کاندیدایی با این مضمون جاری می شود که «هیچ قومی اصیل تر از قوم بلوچ، کرد، ترکمن یا آذری و ... نیست» موجی مثال زدنی و میل و اشتیاقی زیاد را برای تاثیرگذاری در اقوام ایجاد می کند.

على اوسط هاشمى در ادامه با اشاره به هجمه هایی که در حاشیه ناآرامی های اخیر نسبت به اقوام توسط عده ای وارد می شود، داد: متاسفانه در شرایط سخت فعلی و در حالیکه که اوضاع تا حدی نظم و تعادل خود را از دست داده است، متاسفانه برخی افراد بدون اینکه صلاحیت داشته باشند، وارد فضای سیاسی و امنیتی شدند و اظهارات نابخردانه ای را به زبان آوردند. این تندروی ها در حالی است که در شرایط خطیر باید با مراقبت بیشتری اظهارنظر کنیم تا صحبت های مان حکم بنزین در آتش نباشد. البته آنهایی که اقوام را تجزیه طلب می خوانند، بسیار قلیل و در برابر ملت محترم ایران ناچیز هستند و قرار نیست بتوانند به هدف برسند.

وی توضیح داد: اگر بتوانیم بایدها و نبایدهای رفتاری و اخلاقی را لحاظ کنیم، موجب خلق ملت خواهیم شد و در نتیجه اتحاد و انسجام لازم در کشور به وجود می آید. همچنین اینکه هر گروه و دسته ای مطالباتی دارند، اصلا و ابدا نشانه اختلاف یا چالش نیست. در واقع همه می توانند خواسته های شان را از ساختار قدرت طلب کنند و مسئولان هم باید طبق آنچه در قانون اساسی آمده است، پاسخگویی را لازم بدانند.

این چهره سیاسى و مدیر ارشد و سابق دولتى در پایان گفت: متاسفانه عده ای در فضای اختلافی سعی شان را به کار می گیرند تا با طرح «تجزیه طلبی» افکار را منحرف کنند. این روش غلط اشتباه است و همه باید بدانند، در مواقع تنش، لازم است خردورزی بیشتری به خرج داد تا بتوانیم فضای کدر را ترمیم کنیم. در پایان تاکید می کنم، تجزیه طلب خواندن اقوام، توهمی خسارت زا است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما