شناسهٔ خبر: 57353611 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نرم رباتی با الهام از بطری کچاپ ساخته شد

محققان با الهام از بطری کچاپ نرم رباتی ابداع کرده اند که می‌تواند حرکت کند.

صاحب‌خبر -

بطری پلاستیکی سس کچاپ دارای یک دریچه کوچک در قسمت در آن است که اجازه می‌دهد محتوای داخل آن بیرون بیاید. در همین راستا محققان هلندی با الهام از این مکانیسم یک محرک ابداع کرده اند که می‌توان آن را در نرم ربات‌های خودکار به کار برد.

به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه آیندهوون این گجت را طراحی کرده اند که دریچه هیسترتیک نام گرفته است. گجت مذکور رفتار دریچه بطری کچاپ برای سریع باز و بسته شدن (برای خارج شدن مقدار اندکی سس) را تقلید می‌کند.

به نظر می‌رسد چنین واکنشی چندان جالب نباشد. اما هدف استفاده از آن در ربات پمپاژ هوا از طریق دریچه به یک دست پا یا انگشت پنوماتیک و ایجاد وا کنش جهشی است که سبب می‌شود دستگاه به طور مرتب منقبض و منبسط شود و همزمان به عقب و جلو حرکت کند.

علاوه برآنچه گفته شد، برخلاف دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده و نیازمند برق زیاد، چنین حرکتی در گجت جدید با یک مکانیسم آنالوگ ساده آغاز می‌شود. حتی می‌توان پمپ هوا را به وسیله تغییراتی در محیط ربات فعال کرد و در نتیجه نیاز به کنترل خارجی ابزار نیز از بین می‌رود.

به بیان ساده‌تر دریچه هیسترتیک شامل یک پایه سیلیکونی مسطح با شکاف‌هایی لیزری روی آن است. فلپ‌های ایجاد شده توسط شکاف‌ها تا زمانی که فشار هوای پشت آن‌ها به آستانه مشخصی برسد بسته می‌مانند و پس از آن باز می‌شوند تا هوا را آزاد کنند. سپس دوباره بسته می‌شوند و این چرخه بار‌ها تکرار می‌شود.

کارشناسان متوجه شدند هنگامی‌که ۲ دریچه به یک پمپ متصل می‌شوند، به طور ناهماهنگ باز و بسته می‌شوند. به عبارت دیگر هنگامیکه یک دریچه باز می‌شود، دیگری بسته می‌شود. محققان با استفاده از این فرایند یک نرم ربات ابداع کردند که با کمک ۴ پا راه می‌رود. آن‌ها همچنین یک دست رباتیک ابداع کرده اند.

نظر شما