شناسهٔ خبر: 57351191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: بیمه زیلوبافان میبد در دستور کار وزارتخانه قرار دارد

یزد - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بیمه زیلوبافان شهرستان میبد در اولویت کاری وزارتخانه قرار دارد و سعی بر این است بیمه این افراد در دو تا سه مرحله ظرف چندماه آینده حل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید عزت الله ضرغامی عصر شنبه در بازدید از موزه زیلو میبد در جمع خبرنگاران یزد افزود: بیمه این هنرمندان را دولت تقبل کرده و در این زمینه معاون صنایع دستی وزارتخانه با مسوولان مربوطه در شهرستان میبد جلساتی را در آینده برگزار می کند.

وی اظهار کرد: سایر مشوق های هم که به حوزه کاری این هنرمندان مربوط می شود بررسی شده و مساعدت های لازم انجام می شود.

ضرغامی در ادامه با بیان اینکه طبق بررسی انجام شده حدود ۱۵۰ زیلو باف در شهرستان میبد فعالیت می کنند، خاطر نشان کرد: هنرمندانی که در این صنعت کار می کنند دخل و خرج این هنر برای آنها مقرون به صرفه نیست؛ هر چند زیلوی تولیدی آنها به فروش می رسد اما برای کسانی که در این حوزه کار می کنند جوابگو نیست، به همین دلیل تلاش بر این است که هنرمندان این صنعت را بیمه کنیم.

موزه زیلوی میبد به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهرستان در سال ۸۱ بعد از تلاشی ۱۰ ساله برای جمع آوری زیلوها به همت محقق میبدی سیدعبدالعظیم پویا و همکاری مسوولان این شهرستان افتتاح شد و نفیس‌ترین زیلوهای میبد که قدمت یکی از آنها به ۸۵۰ هجری قمری برمی‌گردد در این موزه نگهداری می‌شودوی گفت: اینکه زیلوی میبد که ثبت جهانی شده نشان دهنده ارزش یک کار هنری، مهارتی و اقتصادی است؛ زیرا مستقیم با زندگی مردم در طول سالیان متمادی ارتباط داشته است.

وزیر میراث فرهنگی اظهار کرد: میبد در کنار هم ارزش هایی که در حوزه صنایع دستی چون سفال، سرامیک، چینی و دیگر رشته های مهارتی دارد، انصافا زیلو این شهرستان به درستی بعنوان برجسته ترین کار در سطح ملی و جهانی جایگاه ویژه دارد، معرفی شده است.

ضرغامی با بیان اینکه زیلو میبد شهرت جهانی دارد، گفت: همچنین زیلو به لحاظ طبیعی بودن، بهداشتی بودن به دلیل اینکه از مواد طبیعی در آن استفاده می شود، برجستگی و مزایایی خاص خودش را دارد.

موزه زیلوی میبد به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهرستان در سال ۸۱ بعد از تلاشی ۱۰ ساله برای جمع آوری زیلوها به همت محقق میبدی سیدعبدالعظیم پویا و همکاری مسوولان این شهرستان افتتاح شد و نفیس‌ترین زیلوهای میبد که قدمت یکی از آنها به ۸۵۰ هجری قمری برمی‌گردد در این موزه نگهداری می‌شود.

زیلوی میبد نشان از تمدن، هنر و مهارت بشری است

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: زیلوی میبد فقط متعلق به این شهرستان، استان یزد ،ملت ایران نیست بلکه متعلق به همه مردم دنیا است و نشانی از تمدن ، هنر و مهارت بشری است.

ضرغامی همچنین شامگاه شنبه در آیین گرامیداشت چهارمین سالگرد ثبت جهانی زیلوی میبد، افزود: سر تعظیم فرو می آوریم به همه کسانی که صاحب این هنر و تمدن هستند که مایه افتخار هستند.

وی اظهار کرد: این افتخار نصیب مردم میبد شده که هنر و صنعت آنها جهانی شود، وقتی گفته می شود زیلو میبد جهانی است یعنی دنیایی از خوبی ها، ارزش ها، توانمندی ها، مهارت ها و هنرها است؛ البته این هنر همین طوری شکل نمی گیرد بلکه در بستری از اصالت ها و ریشه ها شکل گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: استان یزد و میبد مصداق بارز مدیریت داشته های هستند که با ساده ترین ابزار با کمترین امکانات و سخت کوششی بهترین آثار و کالای ارزشمند هنری می سازند و کاربردی است.

وی گفت: مدیریت داشته مهمترین مسئله در اقتصاد مقامتی است، یعنی همان چیزی که از آن خوب بهره بگیریم و استفاده کنیم تا خروجی ارزشمند داشته باشیم که این در صنعت و هنر مردم میبد نمایان است.

ضرغامی تنوع در حوزه سفال، سرامیک و چینی میبد را بسیار ارزشمند دانست و افزود: این حوزه باید تقویت شود و در زمینه بسته بندی این صنعت و برندسازی آن باید اقدامات موثری برداشته شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه شهرستان میبد از لحاظ علمی در رتبه های برتر کشوری قرار دارد و گفت: این موفقیت ریشه در خانواده و اصالت آن دارد که به مسئله آموزش و تعلیم و تربیت اهتمام ویژه ای دارند.

پنجم آذرسال ۱۳۹۷ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ثبت شهر میبد در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی زیلو خبر داد.

زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.

زیلو هرچند به ظاهر یک دستبافت نخی ساده است اما بررسی فنون و تکنیک بافت آن نشان می‌دهد که غنای فرهنگی و فکر و اندیشه بارور شده‌ای در پس هر تار و پود آن خفته است.

زیلو در نقش و بافت، شباهت زیادی به حصیر، اولین دستبافته بشر دارد و مثل حصیر یکی از موارد استفاده آن در مساجد و مصلی و اماکن متبرکه است بنابر این می‌توان احتمال داد که زیلوبافی یا مرحلهٔ تکامل یافتهٔ حصیربافی است یا بافندگان آن از این صنعت الهام گرفته‌اند.

وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در سفر به استان یزد ضمن بازدید حسینیه ، کوچه باغ ها و مجموعه گردشگری و تفریحی شهرستان تفت همچنین شهرک سفال، کارگاه زیلوبافی، نارین قلعه و مجموعه شاه عباسی شهرستان میبد هم بازدید کرد.

نظر شما