شناسهٔ خبر: 57350920 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

تهران-ایرنا- امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان در باره مقابله با پولشویی، نگاه اقتصادی چین به افغانستان با حاکمیت طالبان، واکنش و لفاظی سیاسی صدراعظم آلمان درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در فردو و اوج گیری کرونا در چین مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چندساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

**امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان در باره مقابله با پولشویی

در تفاهمنامه‌ای که بین رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و معاون مبارزه با جرایم اقتصادی ازبکستان در حاشیه اجلاس منطقه‌ای اوراسیا در کشور تاجیکستان به امضا رسید، طرفین بر توسعه تعاملات اجرایی در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید کردند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

نشست عمومی اوراسیا برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در روزهای ۲۱ تا ۲۵ نوامبر(۳۰ آبان تا ۴ آذر) در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد.

در حاشیه این نشست معاون مبارزه با جرایم اقتصادی ازبکستان و هادی خانی مدیر واحد اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران و با حضور سفیر ایران روز جمعه سند همکاری در زمینه تبادل اطلاعات در زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم را امضا کردند.

در این دیدار طرفین درباره تقویت و گسترش همکاری های بین بخشی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بحث و تبادل نظر کردند.

در نتیجه این دیدار، تفاهم نامه همکاری در زمینه تبادل اطلاعات در خصوص پولشویی، تامین مالی تروریسم و ‌جرایم مرتبط به امضا رسید.

در سی و هفتمین نشست عمومی گروه اوراسیا برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه با پولشویی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. گروه اوراسیا موافقت کرد که قوانین ملی کشورهای خود را برای مبارزه موثر با قانونی شدن عواید ناشی از جرم بهبود بخشد.
این امر در مورد مبارزه با تامین مالی تروریسم و ‌تکثیر سلاح های کشتار جمعی نیز صدق می کند.

گروه اوراسیا برای مبارزه با پولشویی در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد. هدف اصلی آن ترویج تقویت سیستم ملی مبارزه با قانونی شدن عواید حاصل از جنایت، تامین مالی تروریسم و ‌تکثیر سلاح های کشتار جمعی در کشورهای عضو است.
تصمیم بر این شد که انجمن به صورت منظم برگزار شود.

https://irna.ir/xjL6vk

**تجمع اعتراض آمیز در سرزمین‌های اشغالی علیه شهرکسازی

شهر "یافا" در سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸، شامگاه جمعه صحنه تجمع اعتراضی در مخالفت با پروژه‌های اشغالگری و شهرکسازی رژیم صهیونیستی بوده است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

حاضران در این تجمع اعتراضی با به اهتراز درآوردن پرچم فلسطین و دست نوشته‌هایی ،مخالفت خود را با پروژه‌های شهرکسازی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که در راستای یهودی سازی این شهر، حدود یکهزار و ۴۰۰ خانوار فلسطینی از شهر یافا بیرون رانده شده و آواره شدند.

مردم فلسطین هرازگاهی تجمعات اعتراض آمیز در محکومیت با رژیم آپارتاید رژیم صهیونیستی و اقدامات نژاپرستانه آن در حق ملت فلسطین انجام می‌دهد، اقداماتی که در زمره جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌رود.

https://irna.ir/xjL6sm

**مرکل: دربرابر پوتین کاری نمی توانستم بکنم

آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان با اشاره به اینکه حمله به اوکراین وی را «غافلگیر» نکرد، گفت که وی در برابر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه کاری نمی‌توانست انجام بدهد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

مرکل در مصاحبه‌ای با مجله آلمانی اشپیگل به آخرین دیداری که در اوت ۲۰۲۱ از مسکو داشت، اشاره کرد و گفت: این احساس در من ایجاد شد که به من می‌گویند «از لحاظ سیاسی به پایان رسیده‌ای.»

مرکل در پاییز ۲۰۲۱ پس از ۱۶ سال از صدراعظمی آلمان کنار رفت.

وی در مصاحبه با اشپیگل تاکید کرد که جنگ اوکراین او را «غافلگیر نکرد» و تلاش‌های وی برای ایجاد یک «چارچوب مستقل اروپایی برای گفت‌وگو با پوتین» و ب همراهی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با شکست مواجه شد.

صدراعظم سابق آلمان گفت: دیگر قدرتی برای اجرای ایده‌هایم نداشتم زیرا همه می‌گفتند که او در پاییز خواهد رفت.

وی افزود: پس از ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ همه کاری برای جلوگیری از نفوذ روسیه به اوکراین کردیم و همه تحریم‌ها را با جزئیات (با کشورهای دیگر) هماهنگ می‌کردیم.

این اظهارات در حالی است که ولفگانگ شویبله رئیس سابق پارلمان آلمان از مرکل بدلیل اشتباهاتی که سیاستش در قبال روسیه داشت، انتقاد کرد.

به نوشته پولیتیکو، وابستگی روسیه به گاز روسیه در دوره مرکل افزایش یافت.

https://irna.ir/xjL6sq

**قتل سه نیروی پلیس نیجریه در جنوب شرق این کشور

منابع خبری از کشته شدن سه پلیس نیجریه در جنوب شرق این کشور خبر دادند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

این افراد در منطقه "روموکورو" در "پورت هارکورت" مرکز استان "ریورز" در جنوب شرق نیجریه کشته شدند.

براساس این گزارش مدیر شرکت نفتی نیز به دست نیروهای مسلح ناشناس در این منطقه ربوده شده است.

فرانس پرس به نقل از گریس ایرینچی کوکو سخنگوی پلیس منطقه مذکور گفت: سه تن از نیروهای پلیس همراه مقامات دولتی کشته شدند، همچنان که یک تن دیگر نیز ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

نیروهای مسلح ناشناس پیش از شلیک به سوی کاروان مقامات دولتی، آنها را متوقف کرده و مدعی شده بودند که گشت نظامی هستند.

ایرینجی کوکو در این باره گفت که مدیر گروه ایگبس که یک شرکت نفت و گاز نیجریه‌ای و مرکز آن در پورت هارکورت واقع شده است، توسط مسلحان ناشناس ربوده شده است.

به گفته وی پلیس فورا تحقیقات در خصوص این پرونده را آغاز کرده است.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما انگشت اتهام به سوی گروه‌های مسلح تروریست فعال در کشورهای آفریقایی نشان رفته است.

کشته شدن این افراد، چهار روز پس از آن صورت می گیرد که افراد مسلح در حمله به چهار روستا در شمال غرب نیجریه بیش از صد نفر را ربودند.

ابراهیم دوسارا کمیسیونر رسانه‌ای نیجریه با اعلام اینکه این حمله روز یکشنبه در ایالت «زامفارا» رخ داد، گفت که در میان ربوده‌شدگان زنان و کودکان نیز دیده می‌شوند.

براساس گزارش‌های نهادهای رسمی، شمال غرب و مرکز نیجریه از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون شاهد افزایش حملات بوده است. موارد آدم‌ربایی‌های دسته جمعی و دیگر جنایات خشونت آمیز نیز در این منطقه به شدت افزایش یافته و دولت نتوانسته است نظم و قانون را در این مناطق برقرار کند.

حمله افراد مسلح به جوامع محلی در شمال غرب نیجریه هزاران نفر را مجبور به فرار از خانه‌های خود کرده است.

باندهای جنایتکار مسلح اغلب برای غارتگری، سرقت احشام و باج‌خواهی به شمال غربی و مرکز نیجریه حمله می‌کنند. همچنین حملات به مدارس و مراکز آموزشی نیجریه در دو سال گذشته افزایش یافته است.

چند ماه قبل، نیروهای چاد، کامرون، نیجریه و نیجر در چارچوب نیروهای نظامی مشترک حمله هماهنگ جدیدی را در چهار کشور با هدف نابودی بوکوحرام و سایر گروه‌های تروریستی فعال در منطقه اطراف دریاچه چاد انجام دادند.

https://irna.ir/xjL6sn

**آلمان و فرانسه در مورد تامین برق و گاز طبیعی یکدیگر توافق کردند

فرانسه و آلمان جمعه شب توافق کردند که برای جلوگیری از بروز بحران انرژی در پی جنگ اوکراین، از یکدیگر حمایت کرده و نیازهای متقابل را تامین کنند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

اولاف شولتس صدراعظم آلمان و الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه در دیداری در برلین توافق کردند که آلمان برق مورد نیاز فرانسه و همچنین فرانسوی‌ها گاز طبیعی مورد نیاز آلمان‌ها را تامین کنند.

شولتس پس از مراسم امضای این توافقنامه گفت: دوستان در زمان نیاز به یکدیگر کمک می‌کنند.

بورن نیز اظهار کرد: دوستی دو کشور بسیار مهم است و در آزمون‌ها سربلند بیرون آمده و بر چالش‌های بسیار فایق آمده است.

قبل از آغاز جنگ اوکراین، آلمان وابستگی شدیدی به گاز روسیه پیدا کرده بود. پس از آن، برلین برای یافتن منابع دیگر تامین گاز به تقلا افتاد و مجبور واردات گاز مایع را افزایش دهد.

از سوی دیگر، فرانسه به دلیل تعمیر برخی از نیروگاه‌های هسته‌ای در تامین برق خود با مشکل مواجه شد.

افزایش نیاز فرانسه به برق در زمان امسال و کاهش تولید برق آلمان قاره اروپا را با نگرانی‌های جدی روبرو کرده است.

آلمان وعده داد نیروگاه‌های ذخیره برق را دوباره فعال کرده و تعطیلی برخی نیروگاه‌های برق هسته‌ای را تا اواسط ماه آوریل ۲۰۲۳ به تاخیر اندازد.

شولتس در کنفرانسی خبری با بورن گفت: کابینه آلمان تدابیر مهمی اتخاذ کرده است تا قیمت گاز و برق را کاهش دهد. ما قیمت انرژی مورد نیاز شهروندان را کاهش می‌دهیم تا همگان بتوانند بر مشکلات غلبه کنند.

قرار است این تصمیمات از اول ژانویه ۲۰۲۳ اجرایی شود.

پارلمان آلمان در ماه اکتبر بودجه‌ای ۲۰۰ میلیارد یورویی برای مقابله با بحران انرژی تصویب کرد. قرار است از این بودجه برای حمایت از اقتصادی ملی تا سال ۲۰۲۴ استفاده شود.

قیمت انرژی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۱ با توجه به روندهای جهانی افزایش یافته است. جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و تحریم‌های غرب علیه روسیه این بحران را عمیق‌تر کرده است.

https://irna.ir/xjL6sG

**نمایندگی ایران در سازمان ملل پیروزی تیم فوتبال را به ایرانیان تبریک گفت

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تبریک پیروزی تیم ملی کشورمان مقابل ولز به ایرانیان گفت: ایرانیان بار دیگر ثابت کردند در هر زمینه ای می‌توانند موفق باشند اگر ثابت قدم، متحد و مصمم باشند و منافع ملی را در اولویت قرار دهند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، پیروزی تیم ملی فوتبال مقابل تیم فوتبال ولز را به ایرانیان مقیم آمریکا و همه ایرانیان در سراسر جهان تبریک گفت.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: با این پیروزی، ایرانیان بار دیگر ثابت کردند که در هر زمینه ای می‌توانند موفق باشند اگر ثابت قدم، متحد و مصمم بوده و منافع ملی را در اولویت قرار دهند.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل بار دیگر با تبریک این پیروزی، خطاب به بازیکنان تیم ملی تصریح کرد: بازیکنان با شرافت، دلتان شاد که در این برهه سخت ، دل مردم ایران را شاد کردید.

دیدار دوم تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام جهانی مقابل ولز که عصر جمعه برگزار شد با نتیجه ۲ بر صفر به سود ایران به پایان رسید.

تیم‌های ایران و ولز امروز از ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه احمد بن علی در چارچوب هفته دوم مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از گروه B به مصاف یکدیگر رفتند و در نهایت این دیدار با نتیجه دو بر صفر به سود ایران به پایان رسید.

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در این خصوص گفت: در تیم ما وحدت خوبی ایجاد شد و امروز به ریشه‌های خود بازگشتیم.

پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام جهانی در قطر در مقابل تیم ملی ولز بازتاب گسترده ای داشت.

https://irna.ir/xjL6sH

**اعتراض روسیه به یونسکو به دلیل صادر نشدن ویزای هیأت روسی

روسیه به صادر نشدن ویزای نمایندگان این کشور برای حضور در برنامه جهانی توسعه ارتباطات در پاریس پایتخت فرانسه اعتراض کرده است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه افزود: مقامات فرانسه تاکنون ویزا برای نمایندگان روسیه جهت حضور در این رویداد که قرار است از طریق یونسکو برگزار شود، صادر نکرده است.

وزارت امورخارجه فرانسه مدعی شده است که مقامات روسیه تاکنون مشکل در صدور روادید را به مقامات پاریس اطلاع نداده اند.

وزارت امورخارجه فرانسه اعلام کرده است: پاریس ویزای ورود را در زمان مناسب برای نمایندگان تمام کشورهای حاضر در دوره‌های یونسکو صادر می کند.

سی و سومین این برنامه بین المللی یونسکو ۲۴ نوامبر جاری در پاریس فرانسه آغاز به کار کرد.

https://irna.ir/xjL6sJ

**شمار جان باختگان زلزله اندونزی به ۳۱۰ نفر افزایش یافت

آژانس ملی مدیریت بحران اندونزی اعلام کرد که شمار جان باختگان زلزله ۵.۶ ریشتری استان جاوه غربی به ۳۱۰ نفر رسیده است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

پس از آنکه روز جمعه ۲۴ تن دیگر از مفقودشدگان زلزله از زیر آوار بیرون کشیده شدند آمار کشته شدگان به ۳۱۰ تن افزایش یافت.

پیشتر شمار کشته‌شدگان ۲۷۱ نفر اعلام شده بود.

پس از زلزله روز دوشنبه بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر از نیروهای امدادی عملیات امداد و نجات را آغاز کردند.

سوهاریانتو مدیر آژانس ملی مدیریت بحران اندونزی گفت: تا زمانی که آخرین نفر را از زیر آوار بیرون بکشیم به عملیات خود ادامه می‌دهیم.

وی افزود که توزیع مواد غذایی و سایر ملزومات مورد نیاز زلزله‌دیدگان بهبود یافته است.

زلزله جاوه اندونزی موجب آسیب دیدن دستکم ۵۶ هزار واحد مسکونی و ۳۶۳ مدرسه شده و ۳۶ هزار نفر را آواره کرده است.

زلزله‌هایی که در چنین مقیایسی رخ می‌دهند اغلب نمی‌توانند این میزان از خسارت به بار آورند اما از آنجایی که این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری و در منطقه‌ای پرجمعیت با زیرساخت‌های ناامن رخ داد، افراد بسیار زیادی را تحت تاثیر قرار داد.

در روزهای گذشته صدها مورد پس‌لرزه ثبت شده اما به تدریج از شدت آنها کاسته شده است.

اندونزی بیش از ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و از آنجا که روی «حلقه آتش» در اقیانوس آرام قرار دارد، همواره شاهد زلزله، فعالیت‌های آتش‌نشانی و سونامی‌های متعدد است.

https://irna.ir/xjL6sN

**ترکیه: عادی سازی روابط با مصر ادامه می یابد

معاون رئیس جمهوری ترکیه جمعه شب اعلام کرد که عادی سازی روابط با مصر در چارچوب اراده مشترک دو طرف، منافع و احترام متقابل ادامه می‌یابد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

فؤاد اوکتای این سخنان را در کمیسیون بودجه در پارلمان ترکیه بیان کرده است.

وی اضافه کرد: تحولات ژئوپلتیک اخیر در خاورمیانه موجب همگرایی و نزدیک تر شدن کشورهای منطقه شده است.

اوکتای خاطرنشان کرد:موضع ترکیه در اولویت دادن به همکاری های منطقه ای منجر به گشایش دوره جدیدی در روابط دوجانبه با امارات، عربستان و اسرائیل شده است.

وی افزود: به تمام اقداماتی که در راستای منافع کشور و ملت ترکیه است، ادامه خواهیم دادیم.

رجب طیب اردوغان و عبدالفتاح السیسی یکشنبه گذشته و در حاشیه افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در دوحه با یکدیگر دیدار کردند.

اردوغان یک روز پس از آن در ارتباط با دیدار روز یکشنبه خود در قطر با السیسی گفت: این یک گام برای آغاز این مسیر بود.

اردوغان بیان کرد: امیدوارم که مذاکراتی که میان وزیران ما آغاز شده است به نقطه خوبی برسد.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر نیز گفت: دیدار السیسی و اردوغان در دوحه قطر انجام شد و دو طرف بر عمق روابط تاریخی دو کشور و دو ملت مصر و ترکیه تاکید کردند.

روابط میان ترکیه و مصر از زمان سرنگونی دولت محمد مرسی در کودتای سال ۲۰۱۳ با تنش روبرو شد و مسئولان ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور بارها عبدالفتاح السیسی را مورد حمله قرار دادند و او را قاتل و کودتاچی نامیدند.

اردوغان در تاریخ ۴ اسفند ۹۷ در یک نطق تلویزیونی گفت: السیسی از زمان به حکومت رسیدن ۴۲ نفر را اعدام کرده است.

وی افزود: پاسخ من به کسانی که درباره دیدار با السیسی سوال می کنند این است که ما با چنین شخصی دیدار نخواهم کرد.

اردوغان اضافه کرد: غرب به جای اینکه اقدام السیسی را کودتا بخواند برای او فرش قرمز پهن می کند.

البته اردوغان در چند سال گذشته با همین شیوه به بسیاری دیگر از سران کشورها حمله کرده بود که پس از مدتی مجبور به از سرگیری روابط با آن ها شده بود.

حمله به سران عربستان پس از قتل جمال خاشقچی و قطع ارتباط با این کشور و امارات و سپس عقب نشینی و از سرگیری روابط با آن ها از دیگر نمونه های این رفتار رئیس جمهوری ترکیه در سال های گذشته است.

https://irna.ir/xjL6sQ

**واکنش و لفاظی سیاسی صدراعظم آلمان درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در فردو

اولاف شولتس صدراعظم آلمان در ادامه لفاظی‌های سیاسی ، به غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم در فردو واکنش نشان داد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

شولتش جمعه شب در کنفرانسی خبری با الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه گفت: تا جایی که به سیاست غنی‌سازی ایران مربوط می‌شود این مساله بار دیگر نشان داد که چقدر مهم است تا هر کار ممکن را انجام بدهیم که مطمئن شویم ایران به بمب هسته‌ای و سیستم‌های موشکی انتقال آن دست پیدا نکند.

وی افزود که جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای یکی از «اهداف مرکزی» آلمان، فرانسه و متحدان غربی دیگر از جمله آمریکا و انگلیس است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۶ آبان ماه قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع تصویب کرد. سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به این قطعنامه تولید اورانیوم در تاسیسات فردو را تا غنای ۶۰ درصد افزایش داد. اقدامات صورت گرفته در فردو شامل تولید محصول اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار در این مجتمع بوده و گفتنی است غنی سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که تدابیر جبرانی صورت گرفته برگشت پذیر است و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین و اجرای کامل برجام وجود دارد.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که واکنش ایران به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نتیجه بی‌مسئولیتی اروپایی‌ها نسبت به تعهداتشان در برجام است.

https://irna.ir/xjL6sW

**وزیران دفاع آمریکا و آلمان درباره حمایت از اوکراین گفت‌وگو کردند

وزیران دفاع آمریکا و آلمان جمعه شب در تماسی تلفنی درباره حمایت از اوکراین و تقویت امنیت در مرزهای شرقی ناتو گفت‌وگو کردند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

وزارت دفاع آمریکا در اطلاعیه‌ای که روی تارنمای این وزارتخانه قرار گرفت، اعلام کرد: لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با کریستین لامبرشت وزیر دفاع آلمان درباره تلاش‌های مشترک برای حمایت از اوکراین و تقویت امنیت در جناح شرقی ناتو گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است: آستین از رهبری آلمان برای ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین قدردانی کرد و گفت که این کمک‌ها تاثیرات مثبتی بر توانایی اوکراین در دفاع از خودش در مقابل روسیه داشته است.

دو طرف همچنین «توافق کردند تا به همکاری نزدیک خود برای کمک به اوکراین و تقویت بازدارندگی ناتو ادامه دهند.»

در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که این سازمان نظامی آماده است تا زمانی که (جنگ) طول بکشد به اوکراین کمک کند تا از خود در برابر روسیه دفاع کند.

استولتنبرگ افزود تا کنون اعضای سازمان امنیتی ۳۰ کشوری ناتو سوخت، ژنراتور، تجهیزات پزشکی، تجهیزات زمستانی و دستگاه‌های پارازیت پهپاد را تحویل داده‌اند اما با نزدیک شدن زمستان و به ویژه با حمله روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین به مقادیر بیشتر نیاز است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد که با تداوم حمایت تسلیحاتی دولت‌های اروپای شرقی از کی‌یف در برابر مسکو، صنعت تسلیحات اروپای شرقی از آغاز جنگ در اوکراین با رشدی روبرو شده که از دوران جنگ سرد تاکنون بی‌سابقه بوده است.

اندیشکده کیل مستقر در آلمان براساس نتایج یک پژوهش اعلام کرده است که آمریکا و انگلیس بیشترین کمک نظامی را از تاریخ ۲۴ ژانویه تا ۳ اکتبر (۴ بهمن تا ۱۱ مهر) به اوکراین ارسال کرده‌اند و پس از آن لهستان رتبه سوم و جمهوری چک در در رده نهم قرار دارند.

https://irna.ir/xjL6t5
**چین: اولین آزمایش پیل های سوخت فضایی با موفقت انجام گرفت

آکادمی فناوری فضایی چین روز جمعه اعلام کرد که اولین آزمایش پیل های سوخت فضایی در ایستگاه فضایی این کشور با موفقیت انجام گرفته است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

آکادمی فناوری فضایی چین افزود: تمام وظایف تعیین شده از جمله اعتبار سنجی اولیه سیستم سلولی برای عملکرد در خلاء، در دمای پایین و ریزگرانش با موفقیت انجام شده است.

براساس این گزارش ، این آزمایش داده های مهمی را برای توسعه سلول های سوخت فضایی در آینده ارائه کرده است.

محموله پیل سوختی روی کشتی باری تیانژو 5( Tianzhou-5 ) حمل شد و این آخرین ماموریت تامین مجدد ایستگاه فضایی چین قبل از تکمیل مونتاژ بوده‌است.

https://irna.ir/xjL6t4

**سازمان ملل: ویدیوهای اعدام سربازان روس توسط اوکراین واقعی است

«فولکر ترک» کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که ویدیوهای اعدام سربازان روسی توسط نظامیان اوکراینی به احتمال بسیار زیاد واقعی است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

وی جمعه در بیانیه‌ای تایید کرد: نمایندگی نظارت ما در اوکراین تحلیل اولیه‌ای انجام داده است که نشان می‌دهد این ویدیوها به احتمال بسیار زیاد واقعی هستند.

ترک افزود: شرایط واقعی وقوع این حوادث باید تا حد امکان بصورت کامل بررسی شود و عاملان باید به تناسب آن پاسخگو شوند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت: نتایج بررسی این ویدیوها تایید می‌کند که باید تحقیقات مستقل و دقیق حقوقی انجام شود تا بدانیم که واقعا چه اتفاقی افتاده است.

وی تاکید کرد: باید همه اتهاماتی که درباره اعدام های خودسرانه وجود دارد بطور کامل و به شیوه‌ای مستقل، بی‌طرفانه، شفاف، فوری و موثر بررسی شوند.

اخیرا ویدئوهایی منتشر شد که گفته می‌شد اعدام سربازهای اسیر روسیه به دست نیروهای اوکراینی را نشان می‌دهد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز صحت تصاویر اعدام یازده اسیر جنگی روسیه را تایید کرد.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد وقایعی که در کلیپ‌ها نشان داده شده، اواسط نوامبر در روستایی در لوگانسک رخ داده است.

روسیه این تصاویر را دلیلی بر قتل عمد سربازانش توسط اوکراین خواند. دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل گفت که مسکو نامه‌ای درباره حقایق جدید رفتار ظالمانه اوکراین با اسرای جنگی روسی بعنوان سند رسمی شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل به آنتونیو گوترش ارسال کرده است.

نماینده آمریکا در امور جنایات جنگی نیز اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی اخبار و ادعاهایی مبنی بر اعدام سربازان روسی توسط نیروهای اوکراینی است. کی‌یف هم گفته تحقیقاتی در این باره انجام خواهد داد.

https://irna.ir/xjL6td

**ادعای رابرت مالی: قطعنامه شورای حقوق بشر، غربی و ضد ایرانی نیست

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین مدعی شد قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، غربی و ضد ایرانی نیست.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جمعه شب به وقت محلی ادعا کرد قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو اقدام غرب علیه ایران نبوده است.

رابرت مالی مدعی شد: قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد حمایت بیش از ۲۴ کشور از سراسر دنیا قرار گرفت و بر خلاف ادعای حکومت ایران، اقدامی غربی نبود.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایرانیان ادعا کرد این قطعنامه، ضد ایرانی نیست و قطعنامه‌ای است که از مردم ایران حمایت کرده و خواستار پاسخگو کردن کسانی است که حقوق اساسی‌ مردم را از آنها سلب می‌کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو روز پنجشنبه ۲۴ نوامبر/ ۳ آذر پس از نشستی چند ساعته، قطعنامه ضدایرانی درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده، به تصویب رساند. این قطعنامه با ۲۵ رای مثبت،۶ مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری بودند که به قطعنامه شورای حقوق بشر ضد ایران رای مخالف دادند. کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه ، اوکراین، فنلاند، چک، لوکزامبورگ، هلند، لهستان، آرژانتین، بنین، گابن، گامبیا، هندوراس، ژاپن، لیبی، لیتوانی، جزایر مارشال، مکزیک، مونته‌نگرو، نپال، پاراگوئه ، کره و سومالی نیز به این قطعنامه رای مثبت دادند.

مقامات آمریکایی پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشری در ژنو، از آن استقبال و بار دیگر با حمایت از ناآرامی ها در ایران و تکرار ادعاهای خود، مقامات جمهوری اسلامی ایران را به فشار بیشتر تهدید کردند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه به وقت محلی با اشاره به رای شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران گفت: این شورا با اکثریت قاطع آرا، به ایجاد یک هیات حقیقت‌یاب، برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در ایران رای داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا، این رای را "نمایش آشکار تعهد روزافزون بین‌المللی، برای پاسخگویی رژیم ایران به خاطر سرکوب وحشیانه‌اش علیه مردم ایران" خواند.

سالیوان در ادامه ادعاهایش افزود: از آلمان و ایسلند برای رهبری این تلاش سپاسگزاریم. بیست و پنج کشور عضو شورا در کنار مردم ایران ایستادند. ایالات متحده و شرکای ما به بازخواست عاملان خشونت علیه معترضان ایرانی ادامه خواهند داد.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد دولت بایدن نیز با تکرار ادعاهای سالیوان، تصویب این قطعنامه را نشان‌دهنده "عزم جامعه بین‌المللی برای توجه به موارد جدی نقض حقوق بشر" خواند.

وی در ادامه ادعاهایش افزود: همانطور که نماینده آمریکا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گفت مقامات ایرانی نمی‌توانند این سرکوب خشونت‌آمیز را به صورت گمنام انجام دهند. جامعه بین‌المللی نظاره ‌گر است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در حمایت از برهم زنندگان نظم عمومی جامعه ایران و اغتشاشگران مدعی شد: حکومت ایران به این اعتراضات با سرکوب بیرحمانه معترضان مسالمت‌آمیز، از جمله واکنش مرگبار در ۱۹ نوامبر در مهاباد، دستگیری‌های گسترده از جمله بازداشت روزنامه‌نگاران و استفاده از حکم اعدام علیه معترضان مسالمت‌آمیز پاسخ داده است.

بلینکن به اغتشاشگران وعده داد: آمریکا به حمایت از مردم ایران در مقابل این سرکوب بیرحمانه ادامه می دهد.

بلینکن همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران، وعده داد همانطور که کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد، آمریکا در حال همکاری با سایر کشورها برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ما مشتاقانه منتظر روزی هستیم که همه ایرانیان بتوانند از حقوق بشر و آزادی های اساسی مندرج در بیانیه جهانی حقوق بشر برخوردار شوند. این روز بسیار عقب افتاده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی در آستانه ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان و آغاز کمپین ۱۶روزه اقدام جهانی علیه خشونت‌های جنسیتی، این ادعا را در بیانیه‌ای تکرار کرد.

بایدن در بخشی از این بیانیه که در آستانه تشکیل نشست سیاسی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو صادر شده است، مدعی شد: ما در کنار زنان ایران هستیم که برای مطالبه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود با خشونت و ظلم روبرو هستند.

دولت بایدن از آغاز حوادث داخلی ایران، حمایت از ناآرامی ها را در دستور کار خود قرار داده و از برهم زنندگان نظم عمومی حمایت و با برگزاری نشست هایی با مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر اقدامات ضد ایرانی خود شدت بخشیده و بر فهرست تحریم های ضد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر افزوده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در تازه ترین اقدام، روز چهارشنبه به وقت محلی، دوم آذرماه، اسامی سه مقام محلی در استان کردستان ایران را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشر افزود.

ادعای بایدن در حمایت از زنان ایران در حالی است که دولت او به صراحت اعلام کرده در پی تعلیق عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل است.

کامالا هریس معاون بایدن، پس از دیدار با یکی از به اصطلاح فعالان حقوق بشر که از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حامیان افزایش تحریم ها علیه ملت ایران است، دوم نوامبر /۱۱ آبان ماه همزمان با نشست غیررسمی (آریا فرمولا) و ضد ایرانی سازمان ملل درباره حوادث اخیر ایران، در بیانیه ای قصد واشنگتن برای همکاری با شرکا به منظور حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را اعلام کرد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران معتقد است همکاری راستین در محیط بین‌المللی و پایبندی محکم به اصول عدم جانبداری، بیطرفی و غیرگزینشی عمل کردن، بهترین راه برای ارتقای مؤثر و حمایت از حقوق بشر است.

رهبر انقلاب اسلامی از ابتدای حوادث اخیر چندین‌بار به برنامه‌ریزی دشمن از ماهها قبل برای ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور اشاره کرده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۴ خردادماه سال جاری در حرم مطهر امام خمینی(ره) در بیاناتی تأکید کردند که: «امروز مهم‌ترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعّالیّتهای اینترنتی و فضای مجازی و انواع و اقسام اینها، با پول، با مزدورپروری، مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند.» ۱۴۰۱/۰۳/۱۴

ایشان همچنین در بیانات دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع) و دیدار اخیر با جمعی از دانش‌آموزان، مردم را برای شناخت نقشه اصلی دشمن به بیانیه‌های وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ارجاع دادند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ششم آبان ماه امسال در بیانیه مشترکی به مداخلات رژیم آمریکا در ناآرامی های اخیر ایران پرداختند و اعلام کردند: مستندات اطلاعاتی موجود نشان می‌دهند سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویس‌های جاسوسی هم پیمان و نیابتی‌های مُرتجع، پیش از آغاز آشوب‌ها، به شیوه‌هایی که اشاره خواهد شد برای راه‌اندازی یک غائله سراسری در ایران با هدف ارتکاب جنایت علیه ملّت بزرگ ایران و تمامیت ارضی کشور و نیز زمینه سازی برای تشدید فشارهای خارجی، طراحی مبسوطی به‌عمل آورده بود.

در بیانیه وزارت اطلاعات ایران و سازمان اطلاعات سپاه آمده است: طبق اطلاعات موجود نقش اصلی را در این میان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A) به عهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث، سرویس اطلاعات خارجی رژیم کودک کش صهیونیستی (موساد) و سرویس اطلاعات خارجی اَشرافیت بَدَوی آل سعود و چند کشور دیگر برخوردار بود. اطلاعات معتبری در اختیار است که برنامه ریزی و اجرای عملّیاتی بخش عمده آشوب‌ها توسط سرویس موساد با همکاری شقی‌ترین گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است.

این بیانیه مشترک می افزاید: شایان ذکر است که پیش از حادثه‌ اخیر و از سال گذشته، ائتلاف مذکور، موضوعات و مناسبت‌های دیگری را برای آغاز آشوب ها طراحی کرده بودند که با الطاف حضرت احدیت و تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) و جامعه اطلاعاتی پرافتخار کشور خنثی شده بودند؛ مقاطعی همچون سالگرد برخی وقایع سال‌های گذشته، مقطع اجرای طرح بزرگ و ملّی مردمی سازی یارانه‌ها در اوایل سال جاری، و پروژه آمریکایی کشف حجاب در ۲۱ تیرماه گذشته و ...

https://irna.ir/xjL6tg

**اتحادیه اروپا یک مرکز تامین تجهیزات انرژی برای اوکراین در لهستان می سازد

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه پس از گفت و گو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، این موضوع را اعلام کرد: اتحادیه اروپا یک مرکز در لهستان برای تامین تجهیزات انرژی به کی یف تاسیس می کند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

فون در لاین گفت: کمیسیون اروپا همچنین در تلاش است تا یک مرکز انرژی در لهستان ایجاد کند تا از جمع‌آوری کمک‌های مالی از طرف‌های ثالث، بویژه از شرکای کشورهای گروه هفت از ارسال هماهنگ کمک‌ها به اوکراین اطمینان حاصل کند.

اتحادیه اروپا همچنین ژنراتورها و ترانسفورماتورها را به کی ف فرستاد.

فون در لاین گفت که کمیسیون اروپا «به شرکت‌های انرژی در کشورهای مختلف نزدیک شده است تا تجهیزات ولتاژ بالا از جمله ترانسفورماتورهای خودکار بیشتری را ارائه کنند و در حال هماهنگی با شرکای خود هستند تا آنها را در اسرع وقت به اوکراین بیاورند».

روز چهارشنبه در سراسر اوکراین هشدار هوایی اعلام شد که بیش از دو ساعت به طول انجامید.

به گفته وزارت نیرو، به دلیل آسیب به زیرساخت های انرژی، اکثریت قریب به اتفاق مصرف کنندگان بدون برق مانده اند.

همچنین، هر سه نیروگاه هسته ای تحت کنترل کی یف - خملنیتسکی، اوکراین جنوبی و ریون به طور اضطراری از سیستم برق قطع شدند.

علاوه بر این، بیشتر نیروگاه های حرارتی و برق آبی به طور موقت قطع شد.

https://irna.ir/xjL6tb

**پوتین: صادرات تسلیحات روسیه به ۸ میلیارد دلار رسید

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که صادرات تسلیحاتی این کشور در سال ۲۰۲۲ به رغم شرایط دشوار جهانی به ۸ میلیارد دلار رسیده است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

پوتین جمعه در سخنانی به مناسبت پانزدهمین سالگرد تاسیس شرکت «روس‌تک» گفت: امروز آشکار شده است که بخش قابل توجهی از تسلیحات برای مصارف داخلی و تامین نیازهای ارتش تولید می‌شود اما در چنین شرایط ۸ میلیارد دلار به بازار تسلیحات جهانی فروخته‌ایم.

وی افزود که قراردادهای دیگری که حجم و ارزش صادرات تا پاان سال از این میزان بالاتر می‌رود، امضا شده است.

رئیس جمهوری روسیه گفت: فعلا در این باره صحبت نمی‌کنم.

پوتین افزود: ما در حوزه‌های از جمله تسلیحات مافوق صوت و قطعات سامانه نظامی مهم همواره یک گام جلوتر بوده‌ایم.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد که با تداوم حمایت تسلیحاتی دولت‌های اروپای شرقی از کی‌یف در برابر مسکو، صنعت تسلیحات اروپای شرقی از آغاز جنگ در اوکراین با رشدی روبرو شده که از دوران جنگ سرد تاکنون بی‌سابقه بوده است.

اندیشکده کیل مستقر در آلمان براساس نتایج یک پژوهش اعلام کرده است که آمریکا و انگلیس بیشترین کمک نظامی را از تاریخ ۲۴ ژانویه تا ۳ اکتبر (۴ بهمن تا ۱۱ مهر) به اوکراین ارسال کرده‌اند و پس از آن لهستان رتبه سوم و جمهوری چک در در رده نهم قرار دارند.

https://irna.ir/xjL6tk

**نایب رئیس کمیسیون اروپا : پناهجویان اوکراینی سال ها پس از جنگ در اروپا می مانند

دوبراوکا شویتسا نایب رئیس کمیسیون اروپا (EC) که مسئول دموکراسی و جمعیت شناسی است، می گوید که پناهجویان اوکراینی سال ها پس از پایان جنگ در اروپا خواهند ماند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

خبرگزاری روسی تاس به نقل از شویستا خاطرنشان کرد که کشورهای میزبان، مانند آلمان و لهستان، باید برای این واقعیت که پناهندگان اوکراینی برای سال‌ها در آنجا می مانند ، آماده باشند.

او گفت: مشکل اصلی این است که این خانواده ها فکر می کنند فردای جنگ به خانه بازخواهند گشت.

شویسا تاکید کرد: "مدارس آنها ویران شده، خانه های آنها ویران شده، مشاغل آنها از بین رفته است."

او از مردم اروپا خواست که حمایت از اوکراینی های نیازمند را تضعیف نکنند.

این سیاستمدار گفت: "ما نباید خسته بشویم ، این یک گزینه نیست." کودکان اوکراینی که فرار کرده‌اند احساس می‌کنند که در خانه خود هستند.

پیشتر دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) گزارش داد که از آغاز عملیات نظامی ویژه فدراسیون روسیه (۲۴ فوریه) تا ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲، در مجموع بیش از هفت میلیون و ۸۶۱ هزار پناهجو از اوکراین وارد اروپا شده اند. .
روسیه با بش از ۲ میلیون و ۸۲۵ هزار نفر بیشترین پناهنده را پذیرفته و پس از آن لهستان با بیش از یک میلیون و ۵۰۷ نفر، آلمان با بیش از یک میلیون و ۱۹ هزار نفر ، جمهوری چک با ۴۶۲ هزار و ۶۲۲ نفر و ایتالیا با ۱۷۳ هزار و ۲۳۱ نفر به ترتیب پس از روسیه اسپانیا ۱۵۳ هزار و ۰۵۴ نفر ، بلغارستان ۱۴۶ هزا ر و ۶۳ نفر قرار دارند.

همچنین ترکیه ، فرانسه و اسلواکی نیز شماری پناهجو را پذیرفته اند.
https://irna.ir/xjL6tn

**آمریکا حمله به پایگاه غیر قانونی‌اش در سوریه را تأیید کرد

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بامداد شنبه حمله راکتی به پایگاه غیر قانونی الشدادی در شمال شرق سوریه را تأیید کرد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

سنتکام در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت که این حمله با دو خمپاره صورت گرفته است.

فرماندهی مرکزی آمریکا ادعا کرد که این حملات هیچ تلفات جانی و مالی به دنبال نداشته است.

سنتکام در ادامه مدعی شد: این حملات نیروهای ائتلاف ضد داعش و مردم غیر نظامی را در معرض خطر قرار می‌دهد و امنیت و ثبات در سوریه و منطقه را تضعیف می‌کند.

جمعه شب منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه نظامی "الشدادی" در شهری به همین نام در الحسکه در شمال شرق سوریه خبر دادند.

المیادین به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که صدای چندین انفجار قوی در اطراف پایگاه متعلق به ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا در شهر الشدادی در جنوب الحسکه به گوش رسیده است.

منابع محلی به این شبکه گفته اند که چهار موشک در اطراف این پایگاه خبری در منازل میدان "الجبسه" در الشدادی سقوط کرده است.

این پایگاه نظامی ۱۷ مهرماه و همچنین ۲۷ شهریورماه هدف حملات شدید راکتی قرار گرفته است.

بزرگترین پایگاه‌های آمریکایی در کنار حوزه نفتی العمر در شرق استان دیر الزور قرار دارد. حوزه نفتی العمر بزرگترین حوزه نفتی سوریه است. اشغالگران آمریکایی در چند سال اخیر اقدام به سرقت منابع نفتی سوریه کرده‌اند.

آمریکایی‌ها از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، با سوء استفاده از شرایط جنگ داخلی و جولان گروه‌های تروریستی که عمدتا توسط خودشان در سوریه ایجاد شده است، سال‌هاست که از میادین نفتی در شمال و شرق این کشور اقدام به سرقت نفت می‌کنند.

https://irna.ir/xjL6tx

**کرونا در چین اوج گرفت

کمیسیون ملی بهداشت چین شنبه اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ هزار و ۱۸۳ مورد جدید ابتلا به کرونا را در این کشور شناسایی کرده است که نشان می‌دهد شمار مبتلایان برای سومین روز متوالی رو به افزایش بوده است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

۳ هزار و ۴۷۴ مورد از مبتلایان دارای علائم کرونا و ۳۱ هزار و ۷.۹ مورد نیز بدون علائم بودند. آماری درباره جانباختگان احتمالی منتشر نشده است.

این آمار رسمی در حالی است که از آغاز همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ بی‌سابقه بوده است.

بر اساس آمار رسمی چین، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۰۴ هزار و ۹۳ مورد ابتلا به کرونا و پنج هزار و ۲۳۲ مورد مرگ ناشی از کووید ۱۹ در این کشور ثبت شده است.

رکورد تازه کرونا در چین باعث شده است تا مقامات این کشور از طریق قرنطینه های شدید، آزمایش‌های گسترده و اعمال محدودیت‌های سفر مانع از شیوع بیشتری آن شوند.

در ورزهای اخیر ده‌ها ساختمان مسکونی محدود شده‌اند و شرکت‌ها در حال گسترش دورکاری هستند.

مدارس، رستوران‌ها و کسب‌وکارها در پکن دوباره تعطیل شدند و احتمال اعلام قرنطینه در بخش بزرگی از پایتخت ساکنان را نگران کرده است.

https://irna.ir/xjL6tr

**ترکیه کشته شدن نظامیانش در شمال عراق را تأیید کرد

وزارت دفاع ترکیه جمعه شب کشته شدن دوتن از نظامیانش در عملیات موسوم به "چنگال- قفل" در شمال عراق را تأیید کرد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

این وزارتخانه اعلام کرد که این افراد در منطقه موسوم به عملیات "چنگال- قفل" در شمال عراق کشته شدند.

ترکیه بار دیگر کشته شدن این افراد را به کارگران کردستان عراق که آن را یک گروهک تروریستی می‌داند، نسبت داده است.

این دو فرد در نتیجه شدت جراحت و با وجود اقدامات پزشکی کشته شده اند.

ترکیه اعلام کرد که از ۱۸ آوریل گذشته عملیاتی موسوم به "چنگال- قفل" را علیه پ. ک. ک. در مناطقی مانند "متینا"، "الزاب" و افشین باسیان را در شمال عراق آغاز کرده است.

ترکیه مدعی است که این حملات را علیه مواضع کارگردان کردستان (پ. ک. ک) انجام می‌دهد.

https://irna.ir/xjL6ts

**تهدید اپل و گوگل از سوی ایلان ماسک/ گوشی جایگزین خواهم ساخت

ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی مالک توئیتر تهدید کرد که اگر شرکت‌های اپل و گوگل اپلیکیشن توئیتر را از فروشگاه‌های خود حذف کنند، وی «گوشی هوشمند جایگزین» خواهد ساخت.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

ماسک بامداد شنبه درباره احتمال حذف اپلیکیشن توئیتر در فروشگاه‌های اپل و گوگل در توئیتی نوشت: امیدوارم که چنین اتفاقی نیافتد اما اگر چاره دیگری باقی نماند یک گوشی جایگزین خواهم ساخت.

ماسک حدود یک ماه پیش قرارداد خرید ۴۴ میلیارد دلاری توئیتر را نهایی و سپس تغییراتی در سیاست‌های آن اعمال کرد.

خروج «فیل شیلر» مدیر اجرایی فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل از توئیتر به گمانه‌زنی‌ها درباره نگرانی‌ها فزاینده از نحوه مدیریت ماسک بر این شبکه اجتماعی دامن زده است.

این در حالی است که «یوئل راث» از مدیران سابق توئیتر هفته گذشته در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشت که اگر ماسک نتواند خود را با دستورالعمل‌های اپل و گوگل تطبیق دهد «فاجعه» رخ خواهد داد و احتمال دارد که این شرکت‌ها توئیتر را از فروشگاه‌های خود حذف کنند.

واشنگتن پست روز چهارشنبه گزارش داد که بیش از یک سوم از یکصد آگهی‌دهنده بزرگ توئیتر دو هفته پس از آغاز مالکیت ماسک بر این شبکه اجتماعی، سفارش آگهی روی این پلتفرم را متوقف کرده‌اند.

ماسک در راستای اعمال تغییرات جدید وعده داده است که حساب‌های کاربری مسدود شده را باز خواهد کرد.

وی پس از آنکه سرنوشت بازگشت دونالد ترامپ به توئیتر را به یک نظرسنجی عمومی توئیتری واگذار کرد، روز شنبه ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) اعلام کرد که به رئیس جمهوری پیشین اجازه می‌دهد تا به این شبکه اجتماعی بازگردد.

https://irna.ir/xjL6tq

**بشار اسد: ایران حمایت موثری از سوریه دارد/ منتظر گامهای عملی ترکیه هستیم

رئیس جمهوری سوریه گفت که جمهوری اسلامی ایران حامی و پشتیبان موثر سوریه است و حزب الله لبنان همپیمانی راهبردی برای دمشق به شمار می رود.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

روزنامه الاخبار لبنان از دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با شماری از اصحاب رسانه و پژوهشگران سوری بدور از چشم رسانه ها خبر داد که در آن مسائل و موضوعات مربوط به سوریه در طول سه ساعت مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
نقش موثر ایران در حمایت از سوریه

بشار اسد در این دیدار درباره هم پیمانان سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور موثری از سوریه حمایت و پشتیبانی کرده است و همچنان از جنبه اقتصادی و نظامی از این کشور حمایت می کند.

حزب الله؛ همپیمان راهبردی

وی درباره روابط سوریه با حزب الله لبنان نیز گفت: ما از حزب الله حمایت کرده و همچنان می کنیم و این حمایت ادامه خواهد یافت زیرا حزب الله همپیمان راهبردی ما به شمار می رود.

رئیس جمهوری سوریه همچنین "درباره لبنان و آینده آن در سایه وضعیت کنونی ابراز نگرانی کرد زیرا این کشور جناح اصلی (پشتیبان) سوریه است و ثبات در آن برای سوریه بسیار مهم است.

ترکیه گام عملی بردارد

وی درباره از سرگیری روابط با ترکیه تاکید کرد: دیدارها با آنکارا اکنون "فقط ماهیت اطلاعاتی" دارد اما "بالا رفتن سطح دیدارها را به دنبال خواهد داشت".

بشار اسد افزود: ترکیه آمادگی خود را برای برآورده کردن مطالبات دمشق ابراز داشته است.

وی در عین حال تاکید کرد: سوریه انتظار گام های عملی از ترکیه دارد و نه فقط کلام صرف.

بشار اسد گفت: چه بسا آنکارا در جهت گیری های خود صادق تر از برخی اعراب باشد، اما نمی توان قضاوت کرد که موضع ترکیه جدی است یا صرفا فقط یک مانور سیاسی است.

وی گفت: اینکه روزنامه نگاران و پژوهشگران تغییر سیاست هر کشوری را بر اساس تغییر اشخاص بسنجند، اشتباه است.

بشار اسد در اشاره به اظهارات رسمی مثبت ترکیه در قبال سوریه گفت: بایستی از ترویج (موضوع) به صرف طرح اظهارات پرهیز کرد.

بشار اسد همچنین به وجود "تماس هایی با نیروهای کُردی (در شمال سوریه) در مورد مشکلات و ناراحتی های روزمره در برخی از مسائل خدماتی و زندگی اشاره کرد و رابطه با (گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه) قسد را بیشتر شبیه به (رابطه) قبیله ای توصیف" و تاکید کرد که "گفت وگو با نیروهای کُردی ادامه دارد، اما بدون تحولات".

تماسی با آمریکایی ها نداریم

رئیس جمهوری سوریه درباره آمریکا گفت: با آمریکایی ها تماسی وجود ندارد و ما روی تشدید مقاومت مردمی برای فشار بر آمریکایی ها جهت خروج از سرزمین های تحت اشغال خود حساب می کنیم.

وی درباره روسیه نیز گفت: این کشور کمک های زیادی کرده است اما وضعیت امروز بعد از عملیات نظامی روسیه در اوکراین و فشارهای اقتصادی و نظامی بر آنها متفاوت است.

روابط دوستی بین دمشق و عراق

رئیس جمهوری سوریه در مورد عراق گفت: رابطه با این کشور رابطه دوستی است و ما با آنها روی سیاست کلی حساب می کنیم، نه روی مواضع فردی.

عذرخواهی حماس از مردم سوریه

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره احیای روابط با جنبش حماس گفت: حماس عذرخواهی علنی کرد که تلویحاً یک عذرخواهی از همه مردم سوریه است. این امر در دیدار اخیر خلیل الحیه و اظهارات علنی وی در این باره صورت گرفت.

روابط دمشق با کشورهای عربی

بشار اسد در مورد کشورهای عربی اشاره کرد که دولت سوریه منتظر بود که موضع مصر در قبال دمشق با همه اعراب متفاوت باشد اما مصری ها رویکرد دوگانه ای دارند زیرا آنها پیام می دهند که با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب موافق هستند، اما زمانی که این موضوع به طور رسمی مطرح شد، قاهره مخالف بازگشت دمشق بود.

رئیس جمهوری سوریه در مورد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز موضع سلطان نشین عمان را "منطقی ترین و صادقانه ترین" موضع توصیف کرد و افزود که موضع امارات مستقیماً پس از موضع عمان قرار می گیرد. در مورد عربستان سعودی و بحرین، "موضع محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی منفی نبود، اما او تحت فشار قرار گرفت تا با دولت سوریه همکاری نکند" و "علیرغم وسعت کوچک بحرین، اما این کشور با تصمیم برای بازگشایی سفارت خود در دمشق، جسورتر عمل کرد."

https://irna.ir/xjL6vL

**فراخوان جمع آوری ۶ میلیون قبضه سلاح غیرقانونی در فرانسه با وعده عفو

برای نخستین بار در فرانسه فراخوان عفو برای تحویل‌دهندگان سلاح غیرقانونی برای جمع‌آوری شش میلیون قبضه اسلحه «اعلام نشده»، منتشر شد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

پایگاه اطلاع‌رسانی «له نوول» فرانسه اعلام کرد بر مبنای فراخوان دولت، صاحبان اسلحه غیرقانونی از دیروز (جمعه) درصورت اعلام و تحویل سلاح از عفو برخوردار می شوند.

وزارت کشور فرانسه که مبتکر این طرح است، سلاح غیرقانونی در این کشور را تا ۶ میلیون قبضه برآورد کرده است. دارندگان اسلحه غیرمجاز تا جمعه آینده (۲ دسامبر) می‌توانند در ۳۰۰ مرکز مشخص شده دولتی سلاح خود را تحویل داده و از مجازات در امان بمانند.

وزارت کشور فرانسه هدف از این طرح را نه ردیابی اسلحه‌های در دست تبهکاران که جمع آوری سلاح در اختیار «افراد معمولی» است که سلاح گرم یا سردی در خانه ‌آنها انداخته شده و یا فردی به آنها سلاحی داده است.

مسئول بخش اسلحه و مهمات وزارت کشور یکی از اهداف این طرح را پیشگیری از سرقت و جابه‌جایی سلاح اعلام نشده و نیز جلوگیری از حوادث خانگی ناشی از وجود اسلحه در خانه عنوان کرده است. فراخوان وزارت کشور، هر نوع سلاحی از جمله انواع چاقو، خنجر، شمشیر و سلاح تاریخی که در قالب مجموعه و کلکسیون نگهداری می‌شود، را شامل می‌شود.

https://irna.ir/xjL6wb

**توکایف دوره جدید ریاست جمهوری خود در قزاقستان را آغاز کرد

«قاسم ژومارت توکایف» به عنوان رئیس جمهوری قزاقستان، روز شنبه در مراسم تحلیف سوگند یاد و دوره جدید ریاست هفت ساله خود را آغاز کرد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

توکایف در مراسم ادای سوگندگفت: «من رسماً سوگند یاد می کنم که صادقانه به مردم قزاقستان خدمت کرده، قانون اساسی و قوانین قزاقستان را به شدت رعایت و حقوق و آزادی های شهروندان را تضمین کنم، وظایف عالی رئیس جمهوری قزاقستان را که به من سپرده شده است با وجدان انجام دهم.»

رئیس دولت برای یک دوره هفت ساله بدون حق انتخاب مجدد انتخاب می شود.

طبق قانون، رئیس جمهور قزاقستان که در یک انتخابات ویژه انتخاب می شود، باید ظرف یک ماه از تاریخ انتشار نتایج رای گیری سوگند یاد کند. مراسم تحلیف توکایف در چهارمین روز پس از اعلام نتایج نهایی رای گیری انجام شد.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ۲۰ نوامبر ( ۲۹ ابان) در قزاقستان برگزار شد. میزان مشارکت ۶۹.۴۴ درصد بود. توکایف ۸۱.۳۱ درصد آرا را به دست آورد.

https://irna.ir/xjL6w5

**حمله مسلحانه به ۲ مدرسه در برزیل؛ ۳ کشته و ۱۱ زخمی

خشونت در مدارس در برزیل در حالی در سال‌های اخیر افزایش یافته است که در جریان تیراندازی در ۲ مدرسه در ایالت «اسپریتو سانتو» در جنوب شرقی این کشور، ۳ نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

مقام‌های ایالتی گزارش دادند که تیراندازی در شهر آراکروز، در ایالت اسپریتو سانتو، در ۶۰۰ کیلومتری شمال شرقی ریودوژانیرو، زمانی رخ داد که مردی با لباس های استتار وارد دو موسسه آموزشی شد.

طبق اعلام پلیس و رسانه‌های محلی، دو معلم و یک دانش آموز، قربانیان این حادثه تیراندازی بودند و عامل این حمله پس از تیراندازی از محل متواری شده و هویت آن هنوز شناسایی نشده است.

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری منتخب برزیل در پیامی به نوبه خود از این واقعه خشونت‌آمیز ابراز تاسف کرد. داسیلوا اعلام کرد: با اندوه از حمله به مدارس مطلع شدم؛ همبستگی خود را با خانواده‌های قربانیان این تراژدی پوچ ابراز می‌کنم.

موضوع تسهیل دسترسی شهروندان به سلاح از موضوعات جنجال‌برانگیزی بوده که «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری فعلی برزیل در چهار سال اخیر از حامیان سرسخت آن بوده و باید دید با روی کارآمدن داسیلوا، این چرخه بحران خشونت با سلاح گرم، چگونه هدایت و مدیریت خواهد شد.

بر اساس داده‌های «سالنامه امنیت عمومی برزیل» فقط در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۵۰ هزار نفر در این کشور غول آمریکای جنوبی به‌طور خشونت‌بار جان خود را از دست داده اند.

در سال ۲۰۱۷، برزیل با ۶۴ هزار و ۷۸ مورد قتل، رکورد مرگ‌های خشونت‌آمیز عمدی را شکست. این رقم به ۵۷ هزار و ۵۹۲ قتل در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت و در سال ۲۰۱۹ به ۴۷ هزار و ۷۷۳ مورد رسید. این آمار غم‌انگیز در سال ۲۰۲۰ دوباره افزایش یافت و نرخ قتل در برزیل به ۲۳.۶ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسید.

بر اساس گزارش منابع رسمی و تجزیه و تحلیل‌های انجمن امنیت عمومی برزیل، بحران اجتماعی- اقتصادی ناشی از شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، افزایش بیکاری و مشکلات روحی و روانی از دلایلی است که در روند صعودی خشونت‌های مرگبار در این کشور بی تاثیر نبوده است.

طبق این گزارش، ۷۸ درصد از مرگ‌های خشونت‌آمیز در برزیل در سال ۲۰۲۰ ناشی از سلاح گرم بوده است. همچنین تعداد اسلحه‌های جدید ثبت‌شده در برزیل از ۹۴ هزار و ۴۱۶ قبضه سلاح در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۶ هزار و ۷۱ مورد در سال ۲۰۲۰ رسید که افزایش ۹۷.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

https://irna.ir/xjL6wf

**«ران دسانتیس» نامزد مورد حمایت ایلان ماسک برای انتخابات ۲۰۲۴

«ایلان ماسک» میلیاردر آمریکایی در توییتی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از «ران دسانتیس» فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا حمایت می‌کند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا در توییتی در پاسخ به یک کاربر درباره نامزد مورد حمایت وی برای انتخابات آتی آمریکا نوشت: برای انتخابات ۲۰۲۴ یک نامزد میانه رو و معقول را ترجیح می‌دهم و امیدوار بودم که دولت بایدن اینگونه باشد اما تاکنون که ناامیدکننده بوده است.

وی در ادامه وقتی از او پرسیده شد که آیا از دسانتیس در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حمایت خواهد کرد، نوشت: بله.

دسانتیس در اوایل ماه جاری و در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره، با شکست رقیب دموکرات خود با اختلاف ۲۰ درصد رای بیشتر، بار دیگر به عنوان فرماندار فلوریدا انتخاب شد و جایگاه خود را به عنوان ستاره رو به اوج حزب جمهوریخواه آمریکا تثبیت کرد.

مدیر شرکت توییتر همچنین خاطر نشان کرد که او یکی از حامیان اصلی باراک اوباما برای رییس جمهوری آمریکا بوده و در انتخابات گذشته نیز میان جو بایدن و دونالد ترامپ، به بایدن رای داده است.

بر این اساس، پس از پیروزی دسانتیس در انتخابات فلوریدا، بسیاری احتمال رویارویی وی با ترامپ برای تعیین نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴ بسیار زیاد می‌دانند.

درحالی که دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا حدود ۱۰ روز پیش از قصد خود برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا خبر داد، نتایج نظرسنجی‌ها از محبوبیت روز افزون دسانتیس میان جمهوریخوان آمریکا حکایت دارد.

گفتنی است که ماسک پیشتر نیز از تمایل خود برای حمایت از دسانتیس گفته و تاکید کرده بود که فرماندار فلوریدا به راحتی بایدن را در انتخابات شکست خواهد داد.

همچنین، پیش از آغاز انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آبان ماه این میلیارد آمریکایی از مردم خواسته بود که در انتخابات به نامزدهای جمهوری‌خواه رای دهند تا تعادل میان دو جزب ایجاد شود. با این حال، دموکرات‌ها کنترل سنا را حفظ کردند و در مجلس نمایندگان نیز جمهوری‌خواهان تعداد کرسی اندکی بیشتر از دموکرات‌ها کسب کردند.

https://irna.ir/xjL6wz

**رئیس‌جمهوری چین خواستار همکاری با پیونگ یانگ برای برقراری صلح جهانی شد

شی جینپینگ رئیس جمهوری چین روز شنبه به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعلام کرد پکن تمایل دارد با پیونگ یانگ برای برقراری صلح جهانی همکاری کند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

شی این اظهارات را چند روز پس از شلیک موشک بالستیک بین قاره ای کره شمالی اعلام کرد.

شی گفت که مایل است با پیونگ یانگ همکاری کند زیرا تغییرات در جهان به طرز بی سابقه ای در حال وقوع است.

به استناد گزارشهای خبری، کره شمالی از ابتدای سال تاکنون ۲۷ موشک از جمله آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما پرتاب کرده است.

این درحالیست که کره شمالی اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی این کشور در چارچوب بازدارندگی و دفاع از خود در برابر تهدیدهای مستقیم نظامی آمریکا صورت گرفته است.

کره شمالی می گوید تهدیدات واشنگتن بیش از نیم قرن است که ادامه دارد و آزمایش موشکی اخیر آن وسیله‌ای برای دفاع از خود در سایه اقدامات تحریک آمیز آمریکاست.

اداره ملی هوانوردی کره شمالی اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی گامی منظم و برنامه ریزی شده برای دفاع از خود و محافظت از امنیت کشور در برابر تهدیدات نظامی مستقیم آمریکاست که بیش از نیم قرن ادامه داشته است.

این در حالیست که شی چند روز قبل از پرتاب موشک قاره پیمای کره شمالی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد و ابراز اطمینان کرد که پکن نمی خواهد شاهد افزایش تنش با پیونگ یانگ باشد.

واشنگتن می گوید چین مهمترین متحد و پیونگ یانگ به شمار می آید و از پکن خواسته است از نفوذش برای کمک به مهار کره شمالی استفاده کند.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در پی آزمایش های جدید کره شمالی در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد تنش ها در شبه جزیره کره در حال افزایش است.

دی کارلو تصریح کرد: تنش‌ها در شبه جزیره کره همچنان در حال افزایش است و دستیابی به یک راه حل برای کاهش این تنش‌ها دست نیافتنی است.

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح تاکید کرد اتحاد شورای امنیت ضروری است و خواستار متحد شدن همه اعضای این شورا شد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ۲۷ آبان ماه جاری در پی آزمایش های موشکی کره شمالی خواستار خودداری پیونگ یانگ از انجام اقدامات تحریک آمیز و پایبندی به تعهدات بین المللی شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد آزمایش یک موشک بالستیک دیگر با برد قاره پیما از سوی کره شمالی را به شدت محکوم کرد و گفت که بار دیگر از کره شمالی می‌خواهد تا فوری از انجام هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بیشتر خودداری کند.

گوترش همچنین از کره شمالی خواست به طور کامل به تعهدات بین‌المللی خود بر اساس همه قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت پایبند باشد و گام‌های فوری برای از سرگیری گفتگوها که منجر به صلح پایدار و خلع سلاح اتمی کامل و قابل راستی آزمایی شبه جزیره کره می شود، بردارد.

https://irna.ir/xjL6wm

**پیچ و خم انتخاب رئیس جمهور لبنان

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم شدیدی کرده است که تلاش ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

روزنامه لبنانی "البناء" در گزارشی درباره تحولات مربوط به پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در سایه ادامه خلاء سیاسی در این نهاد مهم آورده است: بن بست به وجود آمده در خصوص انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان همچنان محور اصلی همه تحرکات سیاسی در لبنان و حواشی مربوط به آن است.

این روزنامه موضع جریان آزاد ملی لبنان به رهبری "جبران باسیل" در قبال نامزدی "سلیمان فرنجیه" رئیس حزب المرده این کشور را به عنوان «کلید حل مشکل و تنها راه برون رفت از این بن بست» دانسته است. این درحالی است که خود باسیل نیز به شدت بدنبال تصدی پست ریاست جمهوری لبنان است.

روزنامه البناء معتقد است که موضع باسیل در قبال فرنجیه زمینه ساز آغاز گفت وگوها میان سران احزاب و جریان های مختلف سیاسی است و بدین ترتیب فرصت دستیابی به اکثریت موردنیاز جهت انتخاب رئیس جمهور جدید فراهم خواهد آمد و ممکن است که گروههای سیاسی با انجام گفت وگو در مورد فرصت انتخاب فرنجیه به برای پست ریاست جمهوری به توافق برسند.

به نوشته این روزنامه، "علی حسن خلیل" معاون سیاسی رئیس مجلس نمایندگان و نماینده پارلمان در ارتباط با دیدار اخیر میان جبران باسیل و نبیه بری رئیس پارلمان اظهار داشت که در این دیدار فقط از فرنجیه به عنوان نامزد ریاست جمهوری نام برده شده با توجه به اینکه جنبش امل و حزب الله با ارائه برگه سفید همچنان خواستار دستیابی به اجماع و توافق دسته جمعی در این خصوص هستند و به طور رسمی فرنجیه را برای تصدی پست ریاست جمهوری کاندید نکرده اند و منتظرند تا فرصت کاندیداتوری وی چند گام به جلو برود.

معاون نبیه بری خاطرنشان کرده که موضع باسیل در مخالفت با نامزدی فرنجیه به معنای آن نیست که بحث و بررسی در این خصوص به پایان رسیده است .

علی حسن پیش بینی کرده که لبنان در حالی که فاقد رئیس جمهور جدید است، وارد سال جدید میلادی خواهد شد.

وی گفته است که پرونده انتخاب رئیس جمهور روز به روز پیچیده تر می شود و هیچ نشانه مثبت داخلی و خارجی در راستای احتمال انتخاب رئیس جمهور جدید تا پایان سال جاری میلادی به چشم نمی خورد. هر چند برخی از محافل سیاسی معتقدند فرصتی فراروی لبنان قرار دارد و باید از آن برای انتخاب رئیس جمهور جدید قبل از ۳۱ دسامبر استفاده کرد.

به نوشته البناء، تاکنون فرانسه نتوانسته میان حزب الله و عربستان بر سر موضوع ریاست جمهوری توافق ایجاد کند اما تماس ها میان مقامات فرانسوی ذیربط با پرونده لبنان و حزب الله به منظور تبلور بخشیدن به تفاهمی در خصوص مرحله آتی در لبنان ادامه دارد .

معاون سیاسی نبیه بری فاش کرد که جبران باسیل درخواست کرد تا دیدار اخیرش با رئیس پارلمان به دور از نگاه رسانه ها انجام گیرد و هیچ اطلاعاتی از این دیدار به بیرون درز نکند . البته باسیل حزب الله را در جریان مسائل مطرح شده در این دیدار قرار داد که این موضوع در میان گروه های همپیمان یک امر طبیعی است.

در همین رابطه، وزیر خارجه واتیکان اخیرا سفرای سفرای آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا و مصر را فراخواند تا با آنها پرونده لبنان را مورد بحث و بررسی قرار دهد . وی از آنها خواست تا به اطلاع کشورهایشان برسانند که واتیکان بر لزوم اهمیت حل و فصل بحران لبنان و حفظ ثبات در این کشور تاکید دارد.

این در حالی است که منابع نزدیک به کلیسای مارونی های لبنان در گفت وگو با روزنامه البناء تاکید کردند که بر خلاف شایعه انتشار یافته هیچ گونه تماسی میان سراسقف و حزب الله در ارتباط با پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید و یا سایر مسائل لبنان شکل نگرفته است.

از سوی دیگر، وئام وهاب رئیس حزب التوحید العربی اخیرا فاش کرد که گفت وگو میان حزب الله و جوزف عون فرمانده ارتش طی دیدار هفته گذشته میان جوزف عون و وفیق صفا در بردارنده ماهیت سیاسی بود نه امنیتی.

وهاب خاطرنشان کرد: حزب الله از فرنجیه چشم پوشی نخواهد کرد؛ مگر آنکه خود او از کاندیداتوری ریاست جمهوری اعلام انصراف دهد و هم اکنون سه گزینه فراروی ما است که عبارتند از: صرف نظر کردن فرنجیه از پذیرش نامزدی ریاست جمهوری یا موافقت باسیل با کاندیداتوری فرنجیه و یا انتخاب فرمانده ارتش بر اساس توافقی میان ایران و آمریکا با میانجیگری فرانسوی ها.

وی ادامه داد: حزب الله به "پلن B" منتقل نشده و همچنان بر سر کاندیداتوری فرنجیه باقی مانده است اما در عین حال نمی خواهد به طور علنی با باسیل مخالفت کند و ممکن است فرنجیه به دور از موافقت باسیل در صورت اعلام موافقت عربستان به عنوان رئیس جمهور برگزیده شود.

وهاب در پایان ابراز عقیده کرد: من تصور می کنم که باسیل هنوز متقاعد نشده که شانسی برای رئیس جمهور شدن ندارد و در این رابطه تحریم های آمریکا مانع بر سر راه او نیستند بلکه شرایط داخلی مانع بر سر راه دستیابی او به پست ریاست جمهوری به شمار می روند و به همین دلیل قبل از آنکه فرصت از دست نرفته او باید از رای خود در جای صحیح استفاده و بهره برداری کند.

در همین حال، روزنامه الدیار لبنان امروز شنبه به نقل از محافل سیاسی آگاه نوشت که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان زمان امور را با همکاری ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی و نجیب میقاتی نخست وزیر مامور تشکیل کابیته جدید و حزب الله برای دستیابی به یک نامزد توافقی در دست دارد.

در همین راستا، شیخ علی دعموش نائب رئیس شورای اجرایی حزب الله گفت که حزب الله خواهان رئیس جمهوری برای تمام مردم لبنان نه قشر خاصی از آنها، رئیس جمهوری که لبنانی ها را متحد کند و از وحدت آن ها محافظت کند، رئیسی جمهوری که حاکمیت کشور را حفظ کند و در راستای منافع خارجی علیه مقاومت توطئه نکند.

وی افزود: لبنان در این مرحله نیازمند شخصی است که بحران ها را حل کند و از استقلال و حاکمیت این کشور محافظت کند، نه شخصی که اختلافات را ایجاد کند و پرونده هایی را باز کند که اولویت ندارند.

شیخ دعموش همچنین بر لزوم گفت وگو و تفاهم برای انتخاب رئیس جمهور تاکید کرد و از طرف های سیاسی خواست که در اسرع وقت این مسئولیت را برعهده بگیرند.

پارلمان لبنان روز پنجشنبه برای هفتمین بار در انتخاب رئیس جمهوری این کشور ناکام ماند تا شرایط سیاسی با توجه به پایان دوره ریاست جمهوری "میشل عون" پیچیده‌تر شود.

در پی ناکامی در انتخاب رئیس جمهوری، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که جلسه بعدی برای انتخاب رئیس جمهوری در پنجشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

https://irna.ir/xjL4N2

**چین: در برابر مداخلات و تحریم‌های خارجی، از کوبا حمایت می‌کنیم

رئیس جمهوری چین اعلام کرد چین قاطعانه از کوبا در حفظ تمامیت ارضی، جلوگیری از مداخلات خارجی و تحریم حمایت خواهد کرد و آماده است در اجرای پروژه ابتکاری توسعه جهانی و امنیتی در راستای صلح و توسعه جهانی با این کشور کار کند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

شی جینپینگ رئیس جمهوری و دبیرکل حزب کمونیست کمیته مرکزی چین، در گفتگو با همتای کوبایی خود میگوئل دیاز کانل که به چین سفر کرده اعلام کرد قاطعانه از این کشور در حفظ تمامیت ارضی، جلوگیری از مداخلات خارجی و تحریم پشتیبانی می کند.

رئیس جمهوری چین با اشاره به اینکه سفر میگوئل دیاز نخستین سفر رهبری از آمریکای لاتین پس ازبرگزاری بیستمین کنگره ملی کمیته مرکزی این کشور است از روابط ویژه و دوستانه دو کشور سخن گفت: «کوبا نخستین کشور غربی بود که روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری خلق چین آغاز کرد و روابط دو کشور به نمونه ای از همبستگی و همکاری میان کشورهای سوسیالیست و کمک صمیمانه مشترک میان کشورهای در حال توسعه تبدیل شد.»

وی در ادامه افزود چین آمادگی دارد تا روابط سیاسی مشترک دو کشور را عمیق تر و همکاری عملی را گسترده تر کند تا هر دو کشور بتوانند درباره موضوعاتی که منافع مشترک دارند به علاوه مسائل منطقه ای و جهانی همکاری کنند و رو به جلو حرکت کنند.

رئیس جمهوری کوبا نیز ضمن ابراز قدردانی از شی جینپینگ برای دعوت به این کشور به عنوان نخستین کشور آمریکای لاتین پس ازبرگزاری بیستمین کنگره ملی کمیته مرکزی چین و تبریک به وی برای انتخاب مجدد به عنوان دبیرکل حزب خاطرنشان کرد توسعه روابط با چین در میان مهم ترین اولویت های سیاست خارجی کوباست.

وی همچنین تعهد کوبا را درباره اصل یک چین واحد بار دیگر تاکید و گفت از همکاری در تمامی پروژه های چین از جمله کمربند و جاده و پروژه های ابتکاری توسعه و امنیت جهانی استقبال می کند.

در پایان این دیدار دو طرف سندهای مشترکی را امضا کردند و بیانیه مشترکی درباره تحکیم روابط دو کشور نیز منتشر کردند.

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا به عنوان یکی از چهار مقصد تور بین‌المللی خود به الجزایر، روسیه و ترکیه به دعوت «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین از ۲۴ تا ۲۶ نوامبر/ سوم تا پنجم آذر به پکن سفر کرد.

https://irna.ir/xjL6wh

**طالبان: تجارت افغانستان با همسایگان بهتر شده است

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، گفت: طی ۱۵ ماه گذشته که طالبان روی کار آمده تجارت افغانستان با کشورهای همسایه بهتر شده است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید نمایندگی وزارت امور خارجه افغانستان در هرات، امیرخان متقی طی سخنانی گفت: در ولایت هرات که با کشورهای ترکمنستان و ایران مرز مشترک دارد تلاش شده تا روند تجارتی آن نسبت به گذشته بهتر شود.

وی در ادامه بیان داشت: طی ۱۵ ماه گذشته که طالبان روی کار آمده تجارت با کشورهای همسایه بهتر شده است.

متقی همچنین یادآور شد: امنیت این ولایت خوب است و باید در ولایتی مانند هرات خدمت خوب هم صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه افغانستان تأکید کرد: در چنین شرایطی که امنیت در سطح کشور به ویژه این ولایت خوب است، همه مسئولان طالبان تلاش کنند که در بخش‌های مختلف مانند صنعت، تعلیم و تعامل با کشورهای منطقه و جهان کار کنند.

وی در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: مردم هرات از گذشته نیز با طالبان همکار بوده پس نیاز است که در این ولایت کار صورت بگیرد.

در همین حال، رحمت‌الله فیضان، معاون نمایندگی وزارت امور خارجه در هرات می‌گوید: این تعمیرات این ساختمان در سه طبقه انجام شده و هزینه آن ۴۲ میلیون افغانی است.

وی افزود: با پایان تعمیرات جدید این نمایندگی در چهار بخش مانند مدیریت کنسولی، مدیریت تشریفات، مدیریت ملل متحد و مدیریت اداری، فعالیت خواهد داشت.

به گفته مسئولان افغانستان، این نمایندگی در سطح منطقه غرب در بخش‌های مرزها، گذرنامه‌ها و امور سیاسی فعالیت می کند.

https://irna.ir/xjL6wY

**نظرسنجی: نتانیاهو از مقابله با حملات فلسطینیان ناتوان است

در سایه وقوع دو انفجار قوی در شهر تل آویو در سرزمین های اشغالی، آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که صهیونیست ها کابینه آتی رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو را قادر به مقابله با حملات رو به افزایش فلسطینیان نمی دانند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

نظرسنجی یک اندیشکده تخصصی رژیم صهیونیستی برای شبکه ۱۲ این رژیم نشان می دهد که بیشتر صهیونیست ها بر این باورند که کابینه جدید این رژیم به ریاست نتانیاهو راه حلی برای مقابله با حملات اخیر رو به افزایش نخواهد داشت.

بر اساس این نظرسنجی، ۵۲ درصد از صهیونیست ها بر این باورند که نتانیاهو و "ایتامار بن گویر" رئیس حزب افراطی دینی «عوتسما یهودیت» راه حل سحرآمیزی برای مقابله با حملات اخیر ندارند. این درحالی است که تنها ۳۱درصد از آنها معتقدند که این دو نفر راه حل مناسب دارند. این آمار در بین رای دهندگان به فراکسیون نتانیاهو ۵۵ درصد است؛ یعنی ۵۵ درصد از رای دهندگان به فراکسیون نتانیاهو معقدندکه کابینه آتی توانایی این کار را دارد.

همچنین ۶۱ درصد صهیونیست ها مخالف انتصاب "بزالل اسموتریچ" رئیس حزب افراطی دینی "صهیونیسم دینی" به عنوان وزیر دارایی و ۲۸ درصد موافق او هستند.

از سوی دیگر، ۶۱درصد از صهیونیست ها نیز مخالف انتصاب "آریه درعی" رهبر حزب دینی "شاس" به عنوان وزیر داخلی رژیم صهیونیستی و ۳۳ درصد موافق این انتصاب هستند.

۵۵ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز موافق انتصاب "یوآف گالانت" به عنوان وزیر ارتش رژیم صهیونیستی و ۳۲ درصد مخالف او هستند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۴۹درصد از صهیونیست ها موافق انتخاب ایتمار بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی و ۴۶ درصد مخالف او هستند. این درحالی است که ۸۰ درصد از رای دهندگان به حزب لیکود به ریاست نتانیاهو مخالف این امر هستند.

مذاکرات بین نتانیاهو و متحدان راستگرای او بر سر وزارتخانه‌ ها ادامه دارد و انتظار می‌رود که طرف‌ها قبل از پایان ضرب الاجل ۱۱ دسامبر برای تشکیل کابینه به توافق برسند. این ائتلاف از حزب دست راستی لیکود به رهبری نتانیاهو، دو حزب افراطی ارتدوکس و ائتلاف راست افراطی صهیونیسم دینی، جنگ طلب ترین کابینه در تاریخ ۷۴ ساله رژیم جعلی اسرائیل خواهد بود.

https://irna.ir/xjL6yh

**شیوع گسترده زیرسویه‌های واکسن‌گریز اومیکرون در آمریکا

داده‌های منتشرشده از سوی "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری" آمریکا (CDC) نشان می‌دهد زیرسویه‌های جدید اومیکرون که عامل بیش از نیمی از عفونت‌ها در این کشور بوده و در برابر داروهای موجود و واکسن‌ها مقاوم هستند گسترش یافته است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

زیرسویه های اومیکرون در میانه تعطیلات عید شکرگزاری و تجمع برای خرید پیش از سال نو افزایش یافته و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف را هدف قرار داده است.

بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) که دیروز جمعه منتشر شد، زیرسویه های BQ.۱ و BQ.۱.۱ اومیکرون عامل ۵۷ درصد از عفونت های جدید در آمریکا هستند.

گفته می شود این زیرسویه ها نسبت به داروهای آنتی‌بادی کلیدی مقاوم بوده و افراد با سیستم ایمنی ضعیف را مبتلا می کنند.

زیرسویه دیگر با عنوان XBB نیز در حال حاضر به میزان کمتری در مقایسه با دو زیرسویه دیگر در گردش است و باعث حدود ۳ درصد از عفونت های جدید معرفی شده است.

«دکتر آنتونی فائوچی» مشاور ارشد پزشکی کاخ سفیدهفته گذشته در یک نشست توجیهی تاکید کرد این زیرسویه اگرچه هنوز غالب نشده اما قابلیت فرار آن از سیستم ایمنی بدن بیشتر است.

رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در ادامه توضیح داد که دوزهای تقویتی که برای مقابله با اومیکرون به بازار آمده اند، احتمالا در برابر ابتلا به زیر سویه XBB مؤثر نیستند، اما از ابتلای شدید فرد جلوگیری می کند.

دو شرکت داروسازی مطرح "مدرنا" و "فایزر" هفته گذشته اعلام کرده بودند که دوزهای تقویتی تولیدی شان می تواند در برابر ابتلا به زیر سویه BQ.۱.۱ موثر باشد.

اومیکرون برای نخستین بار در پاییز سال گذشته شناسایی شد و شمار مبتلایان را با وجود واکسیناسیون گسترده در آمریکا به طرز چشمگیری افزایش داد.

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از ۱۰۰ میلیون و ۴۵۶ هزار نفر در آمریکا به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر یک میلیون و ۱۰۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

https://irna.ir/xjL6zh

**نگاه اقتصادی چین به افغانستانِ طالبان

کارشناسان معتقدند پس از سال ۲۰۰۱ چین تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان داشت و توانست با حکومت تحت حمایت آمریکا قراردادهای میلیارد دلاری به امضا برساند اما هیچ یک از این قراردادها به مرحله اجرا نرسید.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

کارشناسان معتقدند علل زیادی می‌توان برای عدم اجرایی‌ شدن پروژه‌های میلیاردی چین در افغانستان پس از سال ۲۰۰۱ برشمرد اما علت‌ اصلی، مخالفت آمریکا با حضور گسترده اقتصادی چین در افغانستان بود.

پس از روی‌کار آمدن دوباره حکومت طالبان، چینی‌ها بار دیگر توجه خاصی به افغانستان مبذول داشتند. مقامات بلندپایه‌ چینی در کنار گسترش تعامل دوجانبه و حمایت غیر مستقیم سیاسی از حکومت طالبان در مجامع بین‌المللی، با سفرهای متعدد به کابل، حوزه اقتصادی افغانستان را محور توجه خود قرار دادند. چینی‌ها پروژه‌هایی که با حکومت قبلی به امضاء رسانده بودند را به شدت پیگیری کردند و تمایل برای سرمایه‌گذاری‌ بیشتر در افغانستان نشان دادند. این رغبت اقتصادی چین به افغانستان جدید، سبب پیدایش این ذهنیت شد که در دوران پسا آمریکا، چین در صدد بلعیدن افغانستان است. بروز چنین جوّی سبب شد برخی رسانه‌ها به نقل از منابع ضعیف، از استقرار نظامیان چینی در پایگاه هوایی بگرام (بزرگ‌ترین پایگاه هوایی مورد استفاده آمریکایی‌ها در چهل کیلومتری شمال کابل) گزارشاتی منتشر کنند.

اما در حال حاضر عکس آن تلاش چینی‌ها برای حضور اقتصادی در افغانستان و خلاف هیاهوی رسانه‌ها، نوعی رخوت در عملکرد پکن در قبال افغانستان به ویژه در حوزه اقتصادی ملاحظه می‌شود. روابط اقتصادی بین دو کشور از حد متعارف و داد و ستد اقلام تجاری که در گذشته نیز جریان داشت، فراتر نرفته است. مهم‌ترین رویدادهای قابل ذکر در روابط اقتصادی دو کشور نخست راه اندازی مسیر ترانزیتی ریلی بین چین و افغانستان و دیگری لغو مالیات کالاهای صادراتی افغانستان به چین است.

در پاسخ به چرایی بروز بی‌میلی اقتصادی چین در افغانستان به رغم تمایل جدی در ماه‌های نخست حکومت طالبان می‌توان چند احتمال را مطرح کرد.
احتمال نخست می‌تواند عدم اطمینان چینی‌ها از تحکیم ثبات در آینده افغانستان تحت حاکمیت طالبان باشد؛ شاید چینی‌ها به این جمع‌بندی رسیده باشند که طالبان فاقد توانایی ایجاد ثبات در افغانستان با ترکیب و روش کنونی هستند و تا ایجاد یک حکومت فراگیر و قانون‌مند، فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.
احتمال دوم آن است که شاید عزم چینی‌ها بر ورود گسترده اقتصادی به افغانستان تحت حاکمیت طالبان تغییری نکرده باشد اما این حضور را منوط به شناسایی رسمی حکومت طالبان توسط مجامع بین‌المللی به خصوص کشورها و قدرت‌های همجوار افغانستان کرده‌اند.
احتمال سوم آن است که روابطِ پنهانی بین آمریکا و طالبان، باعث شده است پکن تا روشن شدن کامل قضایا فعالیت‌های اقتصادی گسترده خود را در افغانستان متوقف کنند. همچنین این احتمال که طالبان تحت فشار امریکایی‌ها، فاصله معینی را با چین حفظ کنند نیز خارج از تصور نیست.

به هر صورت آنچه روشن است افغانستان کنونی در فقدان حضور آمریکا به عنوان یک هدیه استراتژیک برای چین قابل تعریف است. منابع معدنی بکر و نایاب افغانستان برای چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی فرصتی است که نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند. از سویی حکومت طالبان که به شدت در تنگنای اقتصادی قرار دارد، نیازمند سرمایه‌گذار کلانی در سطح چین است. این تمایل دو سویه در مقامات پکن و کابل دیده می‌شود اما با این وجود، فاکتورهایی سبب شده‌اند که این مهم تاکنون محقق نشود و حتی نوعی گریز چین از افغانستان را می‌توان پیش‌بینی کرد. لذا بر حکومت طالبان است که با اعمال اصلاحاتی در سیاست داخلی و خارجی به ویژه در نظر گرفتن ملاحظات کشورهای منطقه زمینه جذب سرمایه‌گذاری چین و سایر همسایگان را فراهم کند.

https://irna.ir/xjL6BP

**مقام یمنی: امارات بدنبال سیطره بر استان حضرموت است

عضو شورای عالی سیاسی یمن هشدار داد که امارات با برنامه ای حساب شده در تلاش است تا استان حضرموت در شرق یمن را زیر سلطه و استعمار خود ببرد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

«محمد الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن امروز (شنبه) در واکنش به بیانیه «رشاد العلیمی» رئیس به اصطلاح "شورای ریاستی یمن" که دست نشانده ائتلاف متجاوز سعودی است، گفت: امارات در تلاش است تا حضرموت را به گسترده استعماری خود الحاق کند. امارات از بیم تحریک شدن عربستان و علنی شدن اختلافات تلاش می کند که اینکار را با گام‌های دقیق و حساب شده ای انجام دهد.

الحوثی این مطلب را در واکنش به گفته العلیمی مبنی بر اینکه امارات در ساخت سد در یمن سرمایه‌گذاری می‌کند، بیان داشت و افزود: آنچه ما از برادرانمان در حضرموت انتظار داریم هوشیاری، دوری و امتناع از لغزش در پروژه‌های استعماری [ در اشاره به ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگیی عربستان ] است که می‌خواهد آن‌ها را به عنوان هزیم توطئه‌های ویرانگر خود نگه دارد.

اظهارات این مقام یمی ساعاتی پس از آن مطرح شد که العلیمی از امضای توافقنامه شورای ریاستی دست نشانده ائتلاف متجاوز به یمن با امارات برای تامین مالی ساخت سد «حسان» در استان ابین در جنوب یمن خبر داد.

العلیمی به زعم خود ساخت این سد را "یک پروژه استراتژیک" دانست و آن را "نشان دهنده انگیزه قوی برای بخش کشاورزی در استان [ ابین ]" توصیف کرد و افزود: یمن (شورای ریاستی دست نشانده ائتلاف متجاوز) به زودی حمایت اقتصادی از سوی عربستان و امارات به مبلغ سه میلیارد دلار را که در اوایل آوریل اعلام شد، دریافت خواهد کرد.

برپایه این گزارش، جنگ تجاوزگرانه ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن از آغاز تاکنون جان بیش از ۳۷۷ هزار یمنی را گرفته و به اقتصاد این کشور ۱۲۶ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است. این درحالی است که به گفته سازمان ملل، ۸۰ درصد مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

https://irna.ir/xjL6zH

**احتمال دیدار بشار اسد و اردوغان در کشور ثالث

یک مسئول حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه از احتمال گسترش روابط ترکیه و سوریه و دیدار روسای جمهور آنها در یک کشور ثالث سخن گفت.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

اورهان میری اوغلو، عضو هیات مرکزی تصمیم گیری در حزب عدالت و توسعه ترکیه که حزب حاکم در این کشور است در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد: روابط دمشق و آنکارا قبل از انتخابات ترکیه که قرار است سال ۲۰۲۳ برگزار شود، وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

وی افزود: این احتمال بسیار قوی و جدی است اما اکنون به استثنای تبادل پیام ها میان دو طرف سخن گفتن درخصوص زمان و چگونگی از سرگیری روابط میان دو کشور امری دشوار است.

این مسئول ترکیه ای از "تمایل برای آغاز گفت وگو را از جانب سوریه" دانست و از "احتمال دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کشوری ثالث" سخن گفت و افزود که این کشور به احتمال زیاد روسیه باشد.

این درحالی است که اردوغان اخیرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره امکان دیدار با رئیس جمهوری سوریه گفته بود: «ممکن است با اسد دیدار کنم، دشمنی دائمی در سیاست وجود ندارد، در نهایت گام هایی را اتخاذ خواهیم کرد».

در مقابل، بشار اسد نیز اخیرا در گفت وگو با خبرنگاران درباره از سرگیری روابط با ترکیه تاکید کرد: دیدارها با آنکارا اکنون "فقط ماهیت اطلاعاتی" دارد اما "بالا رفتن سطح دیدارها را به دنبال خواهد داشت".

بشار اسد افزود: ترکیه آمادگی خود را برای برآورده کردن مطالبات دمشق ابراز داشته است. وی در عین حال تاکید کرد: سوریه انتظار گام های عملی از ترکیه دارد و نه فقط کلام صرف.

رئیس جمهوری سوریه گفت: چه بسا آنکارا در جهت گیری های خود صادق تر از برخی اعراب باشد، اما نمی توان قضاوت کرد که موضع ترکیه جدی است یا صرفا فقط یک مانور سیاسی است.

میری اوغلو در ادامه گفت وگوی خود با خبرگزاری اسپوتنیک پاسخ به سوالی درخصوص همکاری دمشق و آنکارا درمورد حملات جاری ترکیه در شمال سوریه گفت: هنوز زود است که درمورد همکاری فراگیر ترکیه- سوریه علیه گروه موسوم به کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های حمایت از کُرد (قسد) صحبت کنیم.

میری اوغلو در ادامه گفت: روشن است که ما هنوز از ایده عملیات مشترک دور هستیم اما این امر بعید نیست زیرا امروز اوضاع تغییر کرده است و همکاری آنکارا و دمشق علیه پ.ک.ک نیازمند زمان است.

وی تاکید کرد که اظهارات صادره از سوی ترکیه نشان می دهد که این کشور به انجام حملات نظامی زمینی در شهرهای منبج، تل رفعت و عین العرب در شمال سوریه اصرار دارد اما زمان این عملیات هنوز مشخص نیست.

این مسئول ترکیه گفت که علیرغم توافقات امضا شده، این شهرها هنوز تحت سیطره قسد هستند و این مساله بدین معناست که در خصوص شرق و غرب فرات در سوریه به وعده هایی که به آنکارا داده شده است، عمل نکردند.

وی گفت که ترکیه حضور گروه های تروریستی در این مناطق را خطری راهبردی و ژئوپلتیکی برای خود می داند که امنیت و بقایش را تهدید می کند.

عضو حزب عدالت و توسعه ترکیه همچنین گفت که "پ.ک.ک" ۴۰۰ روستای کردنشین نزدیک مرزهای ترکیه را اشغال کرده است و این امر یک خطر امنیتی برای این کشور است.

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در سخنانی درباره حملات کشورش به شمال عراق و سوریه گفت که «حملات ارتش این کشور به شمال سوریه صرفا سرآغاز است و عملیات زمینی نیز در زمان مناسب اجرا خواهد شد».

رئیس جمهوری ترکیه پیش از این نیز در سخنانی گفته بود که حملات زمینی ارتش کشورش در مناطق شمالی سوریه و عراق در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

https://irna.ir/xjL6BK

**اولین مورد وبا در کویت ثبت شد

کویت از شناسایی و ثبت اولین مورد ابتلا به بیماری وبا در این کشور خبر داد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

وزارت بهداشت کویت در بیانیه ای در توئیتر اعلام کرد که یک شهروند این کشور مبتلا به بیماری وبا که به تازگی از یکی از کشورهای همسایه بازگشته، شناسایی و تحت درمان قرار گرفته است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ خود افزود:‌ این شهروند کویتی پس از بازگشت از کشور همسایه‌ای که این بیماری در آن رایج شده است، علائم بیماری را نشان داد.

وزارت بهداشت کویت بدون افشای نام این کشور همسایه، افزود: ارائه خدمات درمانی لازم به این بیمار در یکی از بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت انجام شد و وی تا زمان بهبودی کامل در قرنطینه قرار دارد و در حال حاضر برای اطمینان از سلامتی افرادی که با وی در ارتباط بودند، طبق پروتکل های مصوب رفتار شد.

وزارت بهداشت کویت اطمینان داد که احتمال شیوع بیماری وبا در داخل این کشور قابل تصور نیست و از شهروندان و افراد مقیم این کشور خواست تا به هنگام سفر به کشورهایی که در آن بیماری وبا شیوع یافته است احتیاط و نکات بهداشتی را رعایت کنند و از منابع آب آشامیدنی و غذاهای غیرمطمئن و غیر بهداشتی پرهیز کنند.

این وزارتخانه از کسانی که از یکی از کشورهایی که بیماری وبا در آن شیوع دارد بازگشته اند خواست تا در صورت بروز علائم مشکوک مانند تب و اسهال ظرف ۷ روز برای دریافت مشاوره و درمان لازم به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

روزنامه الرای کویت نیز در این پیوند به نقل از منابع بهداشتی ناشناس اعلام کرد که مورد شناسایی شده متعلق به شهروندی است که از عراق آمده است.

https://irna.ir/xjL6C5

**لاوروف: اوکراینی‌ها از سیطره حاکمان نئونازی رهایی خواهند یافت

وزیر امور خارجه روسیه، گفت: مردم اوکراین سزاوار روابط دوستانه با برادران اسلاو خود هستند و از سیطره حاکمان نئونازی آزاد خواهند شد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

سرگئی لاوروف در یک مستند تلویزیونی که روز شنبه از کانال تلویزیونی روسیه ۲۴ پخش شد، گفت: مردم اوکراین از حاکمان نئونازی رهایی خواهند یافت.

وی افزود: شایسته است که آنها در کنار برادران اسلاو خود در حسن همجواری، دوستی و رفاه زندگی کنند.

لاوروف پیشتر گفته بود که مسکو به مردم اوکراین برای تغییر رژیم خود کمک خواهد کرد. وی با بین اینکه مردم روسیه و اوکراین به زندگی مشترک خود ادامه خواهند داد، گفت: ما مطمئناً به مردم اوکراین کمک خواهیم کرد تا از شر رژیمی که کاملاً ضد مردمی و ضد تاریخی است، خلاص شوند.

مقام‌های روس قبلا گفته بودند که هدف عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین کاهش توان نظامی کی یف و نابودی افکار نازی در این کشور است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjL6G4

**اوکراین: روسیه تاوان قحطی دوران شوروی را خواهد داد

همزمان با برگزاری مراسم یادبود قربانیان فاجعه «هولودومور» اوکراین در دوران شوروی سابق، رییس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور خواستار پاسخگویی روسیه برای قحطی در آن زمان و تحولات اخیر در اوکراین شد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

«آندری یرماک» روز شنبه در کانال تلگرام خود نوشت: روسیه تاوان قربانیان فاجعه «هولودومور» - قحطی بزرگ اوکراین در دوره استالین - را می‌دهد و برای جنایات امروز نیز پاسخگو خواهد بود.

مراسم یادبود قربانیان فاجعه «هولودومور» امروز (چهارمین شنبه ماه نوامبر) در اوکراین برگزار می‌شود.

در نوامبر ۱۹۳۲ میلادی (آذرماه ۱۳۱۱)، جوزف استالین رهبر شوروی سابق نیروی پلیس را مامور کرد تا تمام غلات از جمله بذرهایی که برای محصول سال بعد باید کاشته می‌شد و همچنین تمام دام‌ها را از مزارع اوکراینی‌ها جمع آوری و توقیف کند.

در پی این اقدام، میلیون‌ها اوکراینی در ماه‌های بعدی بر اثر قحطی جان خود را از دست دانند. «تیموتی اسنایدر» مورخ دانشگاه ییل آمریکا، آن اقدام را «کشتار جمعی آشکارا و از پیش برنامه ریزی شده» می‌خواند.

https://irna.ir/xjL6Gs

**ژاپن با کمک آمریکا در صدد تقویت توان ضد حمله است

خبرگزاری کیودو ژاپن روز شنبه در خبری نوشت این کشور می کوشد با همکاری با آمریکا توان نظامی ضد حمله خود را با هدف حمله به پایگاه دشمن ارتقاء دهد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

با توجه به تشدید تنشهای امنیتی در منطقه، توان ضد حمله ژاپن نه تنها قابلیت هدف گیری سامانه دشمن را دارد، بلکه می تواند سایر پایگاهها از جمله مراکز فرماندهی را نیز مورد اصابت قرار دهد.

مقامات ژاپن این دیدگاه را در قالب یک سند سیاسی در نشستی که در جلسه کاری حزب حاکم لیبرال دموکرات و حزب ائتلافی آن یعنی کومیتو مطرح کردند.

قرار است دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در ماه آینده نیز اصلاحاتی را در خصوص استراتژی امنیت ملی خود اتخاذ کند.

بر اساس این گزارش، حزب لیبرال دموکرات ژاپن در ماه آوریل ( اردیبهشت-خرداد) سال جاری پیشنهاد کرد دولت این کشور میزان توانایی خود برای مورد حمله قرار دادن پایگاه دشمن اعلام کند. این قابلیت این امکان را برای ژاپن فراهم می کند تا موشک های دشمن را قبل از پرتاب از خاک خود در خارج از این کشور مورد اصابت قرار داده و آنها را از کار بیندازد.

همچنین این امکان برای ژاپن فراهم خواهد شد تا علاوه بر هدف قرار دادن پایگاههای دشمن، مراکز فرماندهی آنها نیز در تیررس حملات ژاپن باشد.

نیروهای نظامی ژاپن و آمریکا در ۲۸ آبان ماه جاری در واکنش به پرتاب موشک بالستیک کره شمالی رزمایش مشترک برگزار کردند

به گزارش اسپوتنیک، ستاد مشترک ژاپن روز شنبه اعلام کرد که این کشور با همکاری ارتش آمریکا در واکنش به پرتاب موشک توسط کره شمالی یک سری رزمایش نظامی در نزدیک جزیره کیوشو انجام داده است.

در این بیانیه آمده است که نیروهای دفاعی ژاپن و نیروهای مسلح آمریکایی پس از پرتاب موشک بالستیک کره شمالی در منطقه اقتصادی ژاپن یک رزمایش دوجانبه برای تضمین امنیت ژاپن برگزار کردند.

در این رزمایش نظامی پنج جنگنده اف-۲ میتسوبیشی ژاپنی و دو فروند بمب افکن آمرکیایی راکول بی۱ حضور داشتند.

کره شمالی هفته گذشته موشک بالستیک قاره پیمای هاوسونگ را به سمت دریای ژاپن شلیک کرد که به گفته مقامات ژاپنی، این موشک در حدود ۲۰۰ کیلومتری غرب جزیره اوشیما هوکایدو در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن سقوط کرد.

کره شمالی گفت که فعالیت های نظامی این کشور در واکنش به تحریکات کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن صورت گرفته است.

https://irna.ir/xjL6Fg

**مسیر طولانی اروپا برای کاهش مصرف انرژی و تنوع بخشی در منابع

بحران انرژی چشم انداز تیره و تاری را در مقابل قاره اروپا قرار داده است و با وجود تدابیر موقت کشورهای این قاره، درصورتی که نتوانند مصرف انرژی را به طور قابل توجهی کاهش دهند و به دنبال جایگزین کردن ذخایر انرژی نباشند، قاره سبز با آینده ای مبهم و دشوار مواجه خواهد شد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

اروپا تا حدی به دلیل جنگ اوکراین با بحران انرژی مواجه است که دلیل آن تعلیق تامین گاز طبیعی این قاره از سوی مسکو در واکنش به تحریم های اقتصادی غرب است.

برای حل این مشکل دولت های اروپایی در تلاش برای ایجاد تنوع در منابع تامین کننده انرژی هستند و اقداماتی را برای کاهش تقاضا و صرفه جویی در انرژی در دستور کار خود قرار داده اند.

کمیسیون اروپا دریک برنامه کوتاه و میان مدت ۵۰۰ میلیون یور برای پیشبرد طرح های تنوع بخشی به انرژی و انرژی های تجدیدپذیر اختصاص داده است.

به دلیل بحران انرژی، انتظار می رود سه نیروگاه برق آلمان به فعالیت خود تا آوریل آینده ادامه دهند. آلمان پیشتر گفته بود که این نیروگاه ها را از رده خارج خواهد کرد.

فرانسه بعد از درخواست از خانوارها برای حفظ هوشیاری در مصرف انرژی و تدابیر اقتصادی، طرحی را ارائه داده است که ساخت راکتورهای هسته ای جدید و آسان سازی فرایند نصب آنها را هدف قرار می داد.

کاهش مصرف انرژی حتی به تفریح گاه های فرانسه هم رسیده است و آنها تلاش می کنند با این بحران مقابله کنند.

به عنوان بخشی از تلاش های ملی برای کاهش مصرف انرژی، مدیران پیست‌های اسکی در کوه‌های آلپ فرانسه، به دنبال یافتن راه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند. حدود نیمی از پیست‌های اسکی در فرانسه آماده هستند که قبوض برق آنها سه تا ۶ برابر نسبت به سالهای گذشته افزایش یابد.

به گفته مقام های فرانسوی، تعدادی از پیست های اسکی متعهد شده اند تولید برف مصنوعی را محدود کرده و از درجه حرارت ساختمان ها بکاهند.

تحلیلگران و مدیران صنایع انرژی هشدار داده اند که بحران انرژی در این قاره تا سالها باقی خواهد ماند. این ماندگاری به ویژه زمانی رخ خواهد داد که کشورهای این قاره نتوانند تقاضا را کاهش دهند و منابع جدیدی را برای تامین گاز پیدا کنند.

آب و هوای معتدل پاییزی و پر کردن مکان‌های ذخیره‌سازی در سراسر اروپا، امنیت انرژی منطقه را در زمستان امسال تا حدودی تقویت کرده است، اما نگرانی‌ها درباره این که آیا منابع کافی در تابستان آینده و زمستان بعد از آن در دسترس خواهد بود یا خیر، آغاز شده است.

این هشدارها سیاستگذاران اروپایی را با واقعیتی ناراحت کننده مواجه کرده است. برغم هزینه کردن صدها میلیارد یورو برای اطمینان از پر شدن مکان‌های ذخیره‌سازی در زمستان و حمایت از خانوارها و مشاغل، فشار بر بودجه عمومی و خانوارها و مشاغل احتمالاً در سال آینده ادامه خواهد یافت.

اندیشکده «بروگل/ Bruegel» در بروکسل که در زمینه مسائل اقتصادی تحقیقات می کند، علاوه بر کاهش تقاضا، خانوارها و صنایع در مقایسه با میانگین سه سال گذشته، تقاضا را به میزان ۱۳ درصد کاهش داده اند. همچنین این منطقه موفق شده مقادیر بی سابقه ای از گاز طبیعی مایع را با کمک کاهش تقاضا از چین وارد کند. پکن همچنین مازاد گاز طبیعی مایع خود را به اروپا صادر می کند.

«سید بامباواله» (Sid Bambawale)، رئیس بخش گاز طبیعی مایع در منطقه آسیا در شرکت انرژی ویتول، مستقر در سوئیس به فایننشال تایمز گفت: ما در یک بحران گاز هستیم و تا دو یا سه سال آینده در وضعیت بحرانی خواهیم بود. پس بیایید احساس امنیت کاذب را در خود ایجاد نکنیم.

تحلیل های ارائه شده در روزنامه فایننشال تایمز بر ضرورت کاهش چشمگیر تقاضای انرژی و یافتن تامین کنندگان جایگزین برای منطقه اشاره دارد.

https://irna.ir/xjL6GT

**نخست وزیر عراق پیام دعوت ایران را دریافت کرد

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، امروز شنبه با «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار کرد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

سفیر ایران دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای سفر السودانی به جمهوری اسلامی ایران را به وی ابلاغ کرد و در این دیدار پیرامون روابط دوجانبه دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق اعلام کرد در این دیدار، درباره پرونده های مشترک در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری بحث و تبادل نظر و همچنین تاکید شد که دیدارهای عراق و ایران در پرونده امنیتی ادامه یابد به نحوی که حفظ حاکمیت دو کشور به نتیجه برسد، منافع دو ملت دوست را تامین و امنیت و ثبات منطقه را تحکیم کند.

https://irna.ir/xjL6Jc

**استقبال علی‌اف از گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی

رئیس‌جمهور جمهو.ری آذربایجان با اعلام رسمی گشایش سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی، اتخاد این تصمیم را بر اساس منافع ملی باکو دانست.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

خبرگزاری آذرتاج به نقل از سخنرانی روز گذشته «الهام علی‌اف» در کنفرانس "گذرگاه میانی: ژئوپلتیک، امنیت و اقتصاد" نوشت: گشایش نمایندگی های این کشور در سرزمین های اشغالی و حکومت خودگردان فلسطینی بر مبنای منافع ملی باکو بوده است.

علی اف گفت: تصمیم گشایش سفارتخانه در اسرائیل و دفتر نمایندگی در فلسطین بر اساس منافع ملی ما اتخاذ شد و بازتاب همکاری دیرینه با اسرائیل و فلسطین است.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان مدعی شد که گشایش این نمایندگی ها در خدمت آرمان صلح و رسمیت بخشیدن به همکاری های دیرینه و بسیار دوستانه بوده است.

مجلس جمهوری آذربایجان اواخر آبان با افتتاح سفارتخانه این کشور در سرزمین های اشغالی موافقت کرد.

پیش از این وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود: گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل، تصمیمی تاریخی است.

در عین حال، مقوله تاسیس دفتر نمایندگی جمهوری آذربایجان در رام الله فلسطین نیز در دستور جلسه پارلمان این کشور گنجانده شده است.

https://irna.ir/xjL6HP

**دست کم ۸ کشته در پی رانش زمین در ایتالیا

خبرگزاری ای‌جی‌آی به نقل از وزیر زیرساخت ایتالیا گزارش داد که دست کم ۸ تن در پی رانش زمین در جزیره ایسکیا این کشور کشته شدند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

خبرگزاری آنسا نیز امروز شنبه از مفقود شدن ۱۳ تن بر اثر این حادثه که ناشی از باران شدید بوده، خبر داده است.

سازمان آتش نشانی ایتالیا در حساب توئیتر خود اعلام کرد که شروع باران شدید از ساعت ۴ صبح به وقت محلی منجر به جاری شدن سیلاب و رانش زمین در جزیره ایسکیا شده است.

دریای تیرنی

جستجوها برای یافتن افراد گم‌شده در منطقه کاسامیچولا یکی از مناطق جزیره ایسکیا ادامه دارد. جزیره آتش فشانی مزبور در دریای تیرنی حدود ۳۰ کیلومتری استان ناپل واقع شده است.

مرداد ۹۶ نیز یک زمین لرزه ۴ ریشتری در این جزیره، نزدیک به دو هزار نفر را آواره کرد.

https://irna.ir/xjL6Jq

**رسانه صهیونیستی: برای تونسی‌ها، فلسطین از هر چیزی در جام جهانی مهم تر است

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی تاکید کرد که برای تونسی‌ها، فلسطین از هر چیز در جام جهانی قطر اهمیت بیشتری دارد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی افزود: تیم ملی فوتبال تونس درحالی امروز به مصاف تیم استرالیا رفته است که طرفداران این تیم به مساله دیگری اهمیت و توجه ویژه دارند.

برپایه این گزارش، بسیاری از طرفداران تیم تونس در قطر تجمع های حمایت از ملت فلسطین شرکت می‌کنند و در جریان این بازی‌ها پیام حمایت از ملت فلسطین می‌دهند.

این شبکه صهیونیستی نوشت که تماشاگران تونسی‌ پلاردهایی با مضمون «آزادی برای فلسطین» به ورزشگاه می‌آورند؛ تا جایی که برخی از آن‌ها این مسابقات را فرصتی مناسب برای بیان حوادث و رخدادهای فلسطین برای جهانیان می‌دانند.

طرفداران تیم ملی تونس همانند بسیاری از کشورهای دیگر با پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی در حمایت از فلسطین در ورزشگاه حضور می‌یابند.

https://irna.ir/xjL6FD

**مشاور بشار اسد: ترکیه فریبکاری می کند

مشاور رئیس جمهوری سوریه لحن آشتی‌جویانه ماه‌های اخیر مقامات ترکیه در قبال دمشق را نوعی "فریبکاری" توصیف کرد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

«بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه اظهارات مقامات ترکیه درباره امکان آشتی بین دمشق و آنکارا و برگزاری دیداری بین رجب طیب اردوغان و بشار اسد روسای جمهور ترکیه و سوریه را "فریبکاری" دانست.

وی گفت که اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه درباره نزدیکی روابط سیاسی بین دو طرف "رسانه‌ای است و ارتباطی با واقعیت موجود ندارد".

شعبان ادامه داد: چند ماهی است که این اظهارات رسانه‌ای را می‌شنویم و چنین اظهاراتی به دلایل خاص بیان می‌شوند و این دلایل می‌تواند جلوه انتخاباتی داشته باشد و یا اهرمی برای فشار بر طرف‌های دیگر باشد.

مقامات ترکیه طی چند ماه اخیر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه ابراز تمایل کرده و لحن آشتی جویانه‌ای را در قبال این کشور در پیش گرفته‌اند.

اردوغان اخیرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره امکان دیدار با رئیس جمهوری سوریه گفته بود: «ممکن است با اسد دیدار کنم، دشمنی دائمی در سیاست وجود ندارد، در نهایت گام هایی را اتخاذ خواهیم کرد».

در مقابل، بشار اسد نیز اخیرا در گفت وگو با خبرنگاران درباره از سرگیری روابط با ترکیه تاکید کرد: دیدارها با آنکارا اکنون "فقط ماهیت اطلاعاتی" دارد اما "بالا رفتن سطح دیدارها را به دنبال خواهد داشت".

بشار اسد افزود: ترکیه آمادگی خود را برای برآورده کردن مطالبات دمشق ابراز داشته است. وی در عین حال تاکید کرد: سوریه انتظار گام های عملی از ترکیه دارد و نه فقط کلام صرف.

رئیس جمهوری سوریه گفت: چه بسا آنکارا در جهت گیری های خود صادق تر از برخی اعراب باشد، اما نمی توان قضاوت کرد که موضع ترکیه جدی است یا صرفا فقط یک مانور سیاسی است.

https://irna.ir/xjL6Ky

**کاربران عربستانی: وقت آن رسیده که آل سعود را بیرون کنیم

در حالیکه رسانه‌های سعودی از کشته شدن دستکم ۲ نفر بر اثر جاری شدن سیل اخیر در جده خبر دادند، کاربران عربستانی در شبکه های اجتماعی با انتقاد از ضعف مدیریت و انباشت ناکارآمدی حکومت سعودی در توئیتر نوشتند: «آل سعود» درگیر فساد بر روی زمین است و وقت آن رسیده است که آن‌ها را از کشور خود بیرون کنیم.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

پایگاه اطلاع‌رسانی «جنبش آزادی و تغییر» عربستان امروز (شنبه) نوشت: باران‌های سیل آسا روز پنجشنبه استان «جده» عربستان را در نوردید و تعدادی از خیابان‌ها و جاده‌های اصلی در این استان را مسدود کرد و تعداد زیادی خودرو بر اثر جاری شدن سیلاب‌های فاجعه‌بار آسیب دید.

این موضوع باعث شد تا سازمان‌های اجرایی ذیربط در جده توان خود را برای مقابله با شرایط اضطراری که در ۱۱ سال گذشته در عربستان بی‌سابقه بوده است، بسیج کنند.

روزنامه "عکاظ" سعودی امروز نوشت: حدود ۶۰۰ مشترک در منطقه بحره دچار قطعی برق شده‌اند و این در حالیست که شرکت برق عربستان اعلام کرد که در شهرهای استان‌های متاثر از بارندگی‌های اخیر برق‌رسانی به مشترکان قطع شده است اما در همین حال برق‌رسانی به بیشتر مشترکان آسیب‌دیده از این قطعی در استان‌های «اللیث» و الجموم» و محله‌های آسیب دیده از سرگرفته شده است.

این شرکت افزود که با هماهنگی سازمان‌های دولتی در تلاش برای باز کردن جاده‌های منتهی به استان بحره برای بازگرداندن خدمات به حدود ۵۷۸ مشترک است.

شرکت برق عربستان گفت: حدود سه هزار و ۴۸۴ مشترک همچنان با قطعی برق مواجه است که از این تعداد ۱۰۴۸ مشترک در شمال جده، یک هزار و ۲۷۱ مشترک در جنوب جده و یک هزار و ۱۶۵ مشترک در مرکز جده هستند.

با اینحال مرکز مقابله با شرایط اضطراری عربستان اشاره کرد که تیم‌های میدانی در تلاش هستند تا هرچه سریعتر از شر آب اضافی در جاده‌ و خیابانها خلاص شوند؛ به ویژه اینکه تعداد زیادی از خودروها دچار سیل گرفتگی و باعث اختلال کامل تردد در بیشتر جاده‌های استان جده شده اند.

بر اساس این گزارش، در روز پنجنشبه برخی از محله‌های شهر جده شاهد بارندگی‌های سیل آسا بود که بر اثر آن، معابر دچار آبگرفتگی شدید و افراد زیادی در این مناطق گرفتار سیلاب و رواب آب شدند. جاده‌های اصلی مسدود و با ترافیک چندین‌ ساعته مواجه شد و سیلاب‌ها وارد محله‌های مسکونی مانند النزهه و الزهرا و غیره شدند.

سازمان دفاع شهری عربستان تاکنون کشته شدن ۲ نفر بر اثر جاری شدن سیل در جده را تایید کرده است و کلیپ‌های ویدئویی از میزان تخریب بالای محله‌ها و زیر آب رفتن و همراه سیل رفتن تعداد زیادی خودرو را نشان می‌دهد.

در یکی از ویدئوها، تعدادی خودرو که در میان سیل بین خانه‌ها حرکت می‌کنند، دیده می شود و صدای زنی نیز شنیده می‌شود که فریاد می‌زند و از مردم می‌خواهد که با دفاع شهری تماس بگیرند.

او همچنین ادامه داد: خدایا کمکمان کن از این وضعیتی که در آن هستیم نجات پیدا کنیم.

یک کلیپ دیگر غواصان سازمان دفاع مدنی عربستان را در حال نجات افرادی که در تونل ملک عبدالله در جده گرفتار شده اند، نشان می‌دهد.

سعودی‌ها که باران‌های سیل آسا شادی آن‌ها درپی پیروزی تیمشان مقابل آرژانتین در جام جهانی را بر باد داد، در فضای مجازی کوتاهی مقامات آل سعود در رسیدگی به وضعیت معیشتی خود را عامل این وضعیت دانستند و با زدن ضرب المثل‌هایی نارضایتی خود را به گوش مقامات محلی رساندند.

از جمله پارادوکس‌هایی که سعودی‌ها در حال حاضر مطرح می‌کنند این ضرب المثل است که باران معتبرترین وسیله در جهان برای افشای فساد است و اینکه پشت سر هر کلاهبرداری یک فاجعه سیل وجود داشته است.

هزاران عربستانی با راه اندازی هشتگ «جده در حال غرق شدن» در توئیتر با تشبیه سیل‌هایی که به تازگی مناطق وسیعی از عربستان را فراگرفته به فاجعه سال ۲۰۰۹، اعتراض خود را به دولت آل سعود ابراز کردند.

«ترکی الشلهوب» در توییتی نوشت: «بن سلمان» شیاد به جای اینکه صدها میلیارد برای پروژه خیالی «نئوم» (NEOM) خود هزینه کند، چرا فاضلاب را اصلاح نمی‌کند و زیرساخت‌ها را بهبود نمی‌بخشد؟ .

«ناصر» پسر واعظ «عوض القرنی» که در زندان‌های آل سعود زندان است، نوشت: یکی از خواسته‌های «انجمن محاکمه مفسدان» پس از فاجعه سیل جده در سال ۲۰۰۹، پاسخگویی نسبت به این فاجعه بود اما متاسفانه اعضای این انجمن را دستگیر کردند و مسبب اصلی برای سیل پاسخگو نشد و مشکل باقی ماند.

وی افزود: امروز، صحنه تکرار می‌شود. جده در حال غرق شدن است و فاسدان از پاسخگویی فرار می‌کنند.

«فهد الغفیلی» محقق و فعال علاقمند به امور کشورهای حاشیه خلیج فارس در توئیتی نوشت: به جای اینکه بن سلمان به مردم توهم بفروشد و برای آن‌ها آرزوی نئوم و «د لاین» (The Line) داشته باشد! شهرهای موجود را برای زندگی مناسب شهروندان بازسازی کند.

یکی دیگر از کاربران نوشت: مردم در خانه‌های خود غرق می‌شوند و نظام آل سعود به هیچ چیز علاقه‌ای ندارد. آل سعود درگیر فساد بر روی زمین است و زمان آن فرا رسیده است که آن‌ها را از کشور خود بیرون کنیم.

یک کاربر نیز در همین ارتباط هشدار داد: فساد «بن سلمان» عربستان را غرق خواهد کرد نه فقط جده را… جده الان غرق در فساد آل سعود هست.

https://irna.ir/xjL6HQ

**ارتقای همکاری های دو کشور ایران و سوریه در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی شیراز

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در اولین نمایشگاه تخصصی خدمات پزشکی، درمانی، بهداشتی و گردشگری سلامت و پانزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی در شیراز، با مدیر اداره تجهیزات پزشکی و مدیر اداره زیرساخت های پزشکی وزارت بهداشت سوریه دیدار کرد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو روز شنبه در این دیدار ضمن ارایه گزارشی از توانمندی های تجهیزات و ملزومات پزشکی تولیدی در جمهوری اسلامی ایران، به ظرفیت بالای شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت کشور اشاره کرد.

مهندس «روح الله مزینانی» افزود: در این دیدار پس از گفت و گو و تبادل نظر در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، مقرر شد کشور سوریه فهرست نیازمندی های این حوزه را به سازمان غذا و دارو اعلام کند.

این مقام مسوول در سازمان غذا و دارو، برنامه ریزی برای برگزاری جلسات مستمر مسوولان سلامت وزارت بهداشت سوریه با مسوولان سلامت ایران را از دیگر محورهای گفت و گو در این دیدار عنوان کرد و ادامه داد: این جلسات با هدف انتقال تجربیات و توان فنی مهندسی ایران و با توجه به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه برگزار می شود.

مهندس مزینانی صادرات تولیدات شرکت های دانش بنیان و فناور ایران در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی به کشور سوریه را از دیگر محورهای مهم این دیدار برشمرد.

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: همچنین کشور جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی و دولتی سوریه، آمادگی راه اندازی خطوط تولید و انتقال دانش فنی حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی در سوریه را دارد.

نخستین نمایشگاه تخصصی خدمات پزشکی، درمانی، بهداشتی و گردشگری سلامت به همراه پانزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، بیمارستانی، آزمایشگاهی، توانبخشی و صنایع دارویی عصر چهارشنبه (۲ آذر ۱۴۰۱) در شیراز آغاز بکار کرد و این نمایشگاه تا شنبه پنجم آذرماه ادامه دارد.

https://irna.ir/xjL6Lz

**بولتون: رویکرد ترامپ کهنه و خسته کننده است


جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، رفتارهای وی را کهنه و خسته کننده خواند و گفت که حزب جمهوریخواه آماده است به سوی چهره ای جدید چرخش کند.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

بولتون تازه ترین مقام سابق کاخ سفید است که ترامپ را در پی ضعیف ظاهر شدن جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره، شماتت می کند.

بولتون به گاردین گفت: دلایل بسیاری علیه نامزدی ترامپ وجود دارد اما یک موردی که اکنون می شنوم تعداد افرادی است که ترامپ را در ذهنشان خاموش کرده اند و به وی نمی اندیشند.

وی افزود: حتی اگر آنها رویکرد و سیاست های وی را می پسندند، نمی خواهند بازنده باشند و این نگرانی وجود دارد که در صورت نامزدی ترامپ، وی نه تنها در انتخابات سراسری شکست می خورد، بلکه تعداد زیادی نامزدهای جمهوریخواه را نیز با خود پایین می برد.

بولتون با چهره هایی چون مایک پنس معاون ترامپ در زمان ریاست جمهوری، مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا، ویلیام بار دادستان کل پیشین این کشور و نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل هم عقیده است.

این افراد می گویند جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۸ نتیجه انتخابات مجلس نمایندگان را از دست دادند، در سال ۲۰۲۰ در انتخابات ریاست جمهوری و سنا شکست خوردند و در سال ۲۰۲۲ انتخابات سنا را واگذار کردند و کمتر از سطح انتظار در انتخابات مجلس نمایندگان ظاهر شدند.

پل رایان از شخصیت های جمهوریخواه مجلس نمایندگان، ترامپ را مقصر این مساله دانسته و گفته است: ما از ترامپ عبور می کنیم و پیروزی در انتخابات ها شکل می گیرد، ما به ترامپ پایبند هستیم و شکست رخ می دهد.

بولتون در ادامه گفت: بی شک حمایت ترامپ در انتخابات مقدماتی می تواند برای یک نامزد در حزب جمهوریخواه، بسیار ارزشمند باشد. اما تکیه بر این تائیدیه یا نشان دادن خود به عنوان نامزد مورد تائید ترامپ، در انتخابات سراسری سمی است. از اینرو اگر واقعا خواهان پیروزی در انتخابات هستید، ترامپ راهکار نیست.

بولتون یادآور شد که نظرسنجی ای که خودش انجام داده، نشان می دهد پایگاه ترامپ در درون حزب جمهوریخواه به آرامی اما به طور پیوسته طی دو سال رو به کاهش گذاشته است.

وی افزود: یک پرسش این بود که آیا ترامپ را می خواهید یا خواهان یک چهره تازه هستید؟ در آخرین نظرسنجی ام، بیش از ۵۰ درصد گفتند که خواهان یک چهره تازه هستند. این رویه ادامه دارد. شخصا فکر نمی کنم که بایدن (رئیس جمهوری فعلی آمریکا) از طرف دموکرات ها نامزد شود و این مساله نیز تاثیرگذار خواهد بود.

پنس و پمپئو در میان رقبای احتمالی ترامپ برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ هستند اما چهره برجسته، ران دسانتیس است که وکیل سابق نیروی دریایی آمریکا بوده و در پایگاهی در خلیج گوانتانامو و در عراق خدمت کرده است.

بولتون در عین حال گفت که هنوز از هیچ رقیبی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حمایت نمی کند.

https://irna.ir/xjL6LJ

**قسد: داعش در حال آماده شدن برای انجام حملات همزمان با حمله ترکیه است

گروه مسلح موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» (قسد) اعلام کرد که طبق اطلاعات بدست آمده، گروه تروریستی داعش همزمان با حمله آتی ترکیه به شمال سوریه در حال آماده‌سازی حملاتی است.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

«مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی با بیان اینکه ترکیه در حال آماده شدن برای حمله به کوبانی (عین العرب)، منبج و تل رفعت است، تصریح کرد: عملیات‌های ما در حال حاضر علیه نیروهای ترکیه در داخل خاک سوریه است، اما اگر ترکیه جنگ را آغاز کند، تمام مرز سوریه و ترکیه آتش خواهد گرفت.
عبدی تأکید کرد که «حفاظت از منطقه یکی از وظایف ارتش سوریه است و ما آماده هماهنگی با ارتش برای مقابله با حملات ترکیه هستیم که نشان می دهد دشمنی اردوغان با کوبانی به جنگ (کردها) با داعش برمی گردد و نیروهای قسد و ساکنان کوبانی آماده پاسخگویی به حملات ترکیه هستند».
فرمانده قسد خاطرنشان کرد: در حملات اخیر ترکیه ۱۴ غیرنظامی و ۱۶ جنگ‌جو کشته شدند و ۴۵ زیرساخت در شمال سوریه هدف قرار گرفتند.
وی همچنین گفت که سوریه بخشی از اتحادیه عرب است و مصر و دیگر کشورهای عربی باید مواضع قاطعی در این خصوص اتخاذ کنند.
عبدی تأکید کرد که آمریکا و روسیه با حمله ترکیه مخالف هستند، اما مواضع بین المللی باید قوی‌تر باشد زیرا ترکیه مصمم به حمله در شمال سوریه است.
فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه همچنین هرگونه ارتباط قسد با بمب گذاری اخیر استانبول را رد کرد و خواستار تشکیل کمیسیون تحقیقات بین المللی برای بررسی این حادثه شد.
در انفجار هفته گذشته شهر استانبول، ۶ نفر کشته شده و بیش از ۸۰ نفر زخمی شدند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور گفته علت این انفجار بمب‌گذاری بوده و مروجان «تروریسم» ناکام خواهند ماند.

https://irna.ir/xjL6M8

**درخواست صنعاء از سازمان ملل برای نجات جان بیش از ۵ هزار بیمار در یمن

وزارت بهداشت یمن نسبت به در خطر بودن جان بیش از پنج هزار بیمار یمنی مبتلا به نارسایی کلیوی به دلیل کمبود دارو در نتیجه محاصره این کشور توسط ائتلاف متجاوز سعودی هشدار داد.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در این باره اعلام کرد که مرگ بیش از ۵۰۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی کلیه در مناطق تحت کنترل صنعاء را تهدید می‌کند، چراکه داروی مورد نیاز این بیماران در نتیجه محاصره یمن درحال تمام شدن است.
این وزارتخانه اعلام کرد که ائتلاف متجاوز عربی علی‌رغم کمبود دارو مانع از ورود این داروها و تجهیزات حیاتی به یمن می‌شود.
وزارت بهداشت یمن همچنین از سازمان ملل خواست تا در موضوع ورود داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای نجات جان بیماران در یمن مداخله کند.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: در حال حاضر موجودی کافی از داروها، مواد و لوازم دیالیز وجود ندارد و موجودی داروهای مورد نیاز سال ۲۰۲۳ خالی است.
وزارت بهداشت یمن در ادامه ابراز امیدواری کرد که نهادهای بین‌المللی و بشردوستانه به وظایفشان در قبال بیماران یمنی عمل کنند.
عربستان سعودی همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما پس از گذشت تقریبا هفت سال از این تجاوز وحشیانه، سایر هم‌پیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.

https://irna.ir/xjL6Md

**وزیر خارجه بلاروس درگذشت

خبرگزاری رسمی بلاروس(بلتا) گزارش داد که ولادیمیر ماکئی وزیر امور خارجه این کشور امروز (شنبه) در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

از امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ازبکستان تا اوج گیری کرونا در چین

ماکئی از سال ۲۰۱۲ این مقام را در اختیار داشته است.

تاکنون علت درگذشت او اعلام نشده است.

آناتولی گلازا سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس، با اعلان این خبر، در باره علت مرگ او مطلبی نگفت و قرار است در این باره اطلاعیه تکمیلی منتشر شود.

بلاروس در دوره ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو، نقش فعالی در حمایت از روسیه در جنگ اوکراین داشته است.

https://irna.ir/xjL6M4


نظر شما