شناسهٔ خبر: 57347063 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس مجمع بسیجیان اصفهان:

بسیج تغییر ماهیتی نداشته است / دشمن از بسیج کینه دارد

پریسا عابدی

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان گفت: سپاه و بسیج به‌عنوان مهم‌ترین ارکان دفاع از نظام، ثابت قدم بوده‌اند. ممکن است برخی افراد آن، دچار تغییر و تحول شده‎ باشند، اما مجموعه بسیج تغییر ماهیتی نداشته است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام محسن طالب‌پور با بیان اینکه پشتوانه فکری و تاریخی بسیج به دوران صدر اسلام باز می‌گردد، اظهار کرد: بعد از بعثت پیامبر(ص)، هجرت ایشان به مدینه و فراهم شدن مقدمات تشکیل حکومت دینی، پیامبر(ص) باید از مردم استفاده می‌کرد و آنها را به صحنه می‌آوردند تا در مقابل تهدیدات و جنگ‌های تحمیلی به مسلمانان، مقاومت کنند. مردم بعد از بیعت، در خلال زندگی معمولی خود، در امور دینی و نظامی در مسجد آموزش می‌دیدند و با هر جنگ، برای دفاع از مسلمانان گسیل می‌شدند که بیش از ۸۰ جنگ با همین پشتوانه، توسط پیامبر اداره شد، علاوه بر آن، این نیروها در زمینه ترویج علم، دانش و مهارت‌های دینی نیز فعالیت می‌کردند، این افراد بدون حقوق و به‌صورت داوطلبانه فعالیت می‌کردند، حتی در جنگ‌ها نیز فقط در صورت وجود غنایم آن را در بین خود تقسیم می‌کردند، در غیر این‌صورت تنها هزینه خورد و خوراک آنها در زمان جنگ‌ توسط حکومت تامین می‌شد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) از این تجربه تاریخی و عملی استفاده کردند، گفت: ایشان بر مبنای آیه «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه» از مردم برای تشکیل بسیج مردمی دعوت کردند، بنابراین علت تشکیل بسیج را می‌توان در دو نکته بیان کرد؛ اولین نکته حضور مردم در تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی است. مردمی بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی است و برخلاف دو انقلاب بزرگ دنیا، امام(ره) در بهشت زهرا فرمودند: «مردم نباید کنار بروند و نه کنار زده شوند» و همچنین به مردم تأکید کردند که کار مردم تمام نشده، بلکه خود باید به میدان آمده و انقلاب را اداره کنند و بر همین اساس بسیج را تشکیل دادند با این تفاوت که قبل از پیروزی انقلاب، فعالیت‌ها به‌صورت توده‌ای، جبهه‌ای و شخصی بود، اما با پیروزی انقلاب فعالیت‌ها هدفمند و نظام‌مند شدند.

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان ادامه داد: دومین دلیل پیش‌بینی امام(ره) برای دشمنی با انقلاب بود؛ امام([ره) پیش‌‎بینی کردند که اگر تهدید نظامی علیه‌مان انجام شود، در زمانی که ارتش و نیروی نظامی سازمان یافته و مستقل نداریم، بسیج از کشور دفاع کند، البته بسیج به دلیل شرکت در جنگ شکل نگرفت، اما یکی از موقعیت‌هایی که بیشترین استفاده از نیروهای بسیجی شد، جنگ تحمیلی بود. کشور ما این افتخار را دارد که ۵۲ درصد از شهدای جنگ تحمیلی، از نیروهای مردمی هستند، ۳۸ درصد از شهدا را نیروهای نظامی و کارمندان تشکیل می‌دادند، بعد از جنگ هم عده‌‎ای نظر به تعطیلی بسیج داشتند، اما از نظر امام(ره) چون بسیج به علت جنگ تشکیل نشده بود، می‌توانست در ادامه مسیر انقلاب در ترویج علم و دانش و زمینه‌های مختلف نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه بسیج و نهاد بسیج، طی این سال‏‌ها عملکرد صحیح و درستی داشته‌اند، اظهار کرد: بسیج که به‌عنوان بخشی از سپاه پاسداران است، حرکت درستی دارد، در عین حال در پایین‌دست ممکن است تفاوت‌هایی با اصول  و مبانی اولیه ایجاد شده باشد، اما مقام معظم رهبری به‌عنوان فرمانده و رهبر اصلی بسیج، اجازه انحراف به این ساختار نداده‌‎اند، به علاوه رصد و بررسی مداوم باعث شده، بسیج از مسیر اصلی خود خارج نشود و ما به جرئت می‌توانیم بگوییم که سپاه و بسیج به‌عنوان مهم‌ترین ارکان دفاع از نظام، ثابت قدم بوده‌اند. ممکن است در مسیر برخی افراد دچار تغییر و تحول شده‎ باشند، اما مجموعه بسیج تغییر ماهیتی نداشته است.

طالب‌پور با اشاره به کوتاهی در جذب نیروها به بسیج، تصریح کرد: حضرت امام(ره) در تشکیل بسیج فرمودند مملکتی که ۴۰ میلیون جمعیت دارد باید ۲۰ میلیون رزمنده داشته باشد. در این دوران ما با آمار ۱۰ میلیون  نفر بسیجی به نیمی از آمار مد نظر امام در سال ۵۸ هم نرسیده‌ایم، باید در طول زمان برای جذب نسل جدید به بسیج، فکر شود.

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان گفت: همان‌طور که رهبری نیز فرمودند، دشمن به سازمان‌ها و بخش‌های موفق حمله می‌کند، حمله به بسیج به علت موفقیت آن است، به این دلیل که بسیج پای نظام و انقلاب ایستاده و به همین دلیل افراد زیادی از گروه‌‎های داخلی و خارجی از این موضوع راضی نیستند و از بسیج کینه دارند، در واقع عناد، دشمنی، توهین و جسارت به بسیج، دلیل موفقیت و تأثیرگذاری این نیرو است. اینکه در حوادث اخیر قرآن و مسجد به‌عنوان نمادهای دین ما به آتش کشیده می‌شوند، نشان می‌دهد که این‌ها از دین عصبانی هستند.

وی افزود: بعضاً افراد محدودی بوده‌اند که اقدامات خودسرانه و برخوردهای تندی انجام داد‎اند و عده‌‎ای نیز این اقدامات تند را به کل مجموعه بسیج تسری می‌دهند و از این اشتباهات محدود، برای دشمنی با بسیج استفاده می‌‎کنند. در حوادث اخیر هم تا وقتی بسیج به میدان آمد، امکان کنترل وضعیت فراهم شد و بسیج در این زمینه نیز خوش درخشید، هرچند بنای نظام در چند هفته گذشته بر برخورد فیزیکی نبوده است، لذا عنادها و کینه‌ها بیشتر می‌‎شود و شاهد عقده‌گشایی عده‌‎ای نسبت به بسیجیان مظلومی مثل شهید عجمیان هستیم که این به علت عناد و کینه از نقش بسیج در کشور است.

انتهای پیام 

نظر شما