شناسهٔ خبر: 57346635 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

عکس | هابل لحظه برخورد دو کهکشان را ثبت کرد

دیجیاتو نوشت: تصویر جدید تلسکوپ هابل شامل برخورد دو کهکشان در فاصله چند صد میلیون سال نوری زمین است که یک حلقه را به‌وجود آورده‌اند.

صاحب‌خبر -

با وجود اینکه از زمان آغاز به کار تلسکوپ فضایی جیمز وب همه توجهات به این رصدخانه معطوف شده است، هابل همچنان به ثبت تصاویر دیدنی خود می‌پردازد. این تلسکوپ اخیراً تصویری از یک برخورد کهکشانی عجیب‌وغریب ثبت کرده است که در فاصله 670 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

کشمکش گرانشی این دو کهکشان شکل عجیبی شبیه یک حلقه را به وجود آورده که در آن هسته‌های این دو کهکشان نسبتاً نزدیک یکدیگر به‌نظر می‌رسند و دنباله آنها تشکیل یک دایره را داده است. تلسکوپ هابل این تصویر را با دوربین پیشرفته خود گرفته که پیش‌تر توانسته بود به شناسایی ماده تاریک کمک کند.

این برخورد با نام Arp-Madore 417-391 در صورت فلکی جوی (Eridanus) در نیم‌کره سماوی جنوبی قرار گرفته است. تصویر حاضر اثر قدرتمند گرانش بر کهکشان‌های بزرگی را نشان می‌دهد که با مجموعه اجرام خود در حال ادغام‌شدن با یکدیگر هستند.

تصویر عجیب تلسکوپ هابل از ادغام دو کهکشان با شکل دایره‌ای

تصویر هابل از برخورد کهکشان‌ها

دانشمندان در چند وقت اخیر از این رصدخانه به‌منظور شناسایی سوژه‌های تصویربرداری برای تلسکوپ جیمز وب استفاده کرده‌اند. حالا باید منتظر باشیم تا قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان به بررسی دقیق‌تر این برخورد بپردازد و ببینیم چه اطلاعات بیشتری می‌توان از این پدیده دریافت کرد.

با توجه به مشکلاتی که برای تلسکوپ هابل به‌وجود آمده است، این رصدخانه فضایی احتمالاً در پایان چرخه عمر خود قرار دارد. بنابراین تصویر حاضر می‌تواند یکی از آخرین تصاویر جذابی باشد که توسط این تلسکوپ کهنه‌کار تهیه و منتشر می‌شوند.

هابل در سال‌های اخیر چالش‌های فنی زیادی داشته و قرار است در سال 2030 به سمت زمین برگردد. البته ناسا و اسپیس ایکس فعلاً در حال بررسی ایده ارتقای مدار این تلسکوپ هستند تا شاید بتوانند طول عمر آن را افزایش دهند. اما این راهکار هنوز قطعی نشده و ممکن است متضمن افزایش عمر هابل نباشد. این رصدخانه حدود 20 سال است که به بشر خدمت می‌کند.

227227

نظر شما