شناسهٔ خبر: 57343111 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

به همت محققان ایرانی؛

پروژه ژن درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون افتتاح شد

رئیس پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه تهران در مراسم افتتاح پروژه ژن درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون در مرکز طبی کودکان گفت:مطالبه پنج سال دیگر مردم درمان سرطان با روش‌های ژن درمانی خواهد بود که خوشبختانه دانش آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران به خوبی توسعه پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، صبح امروز مراسم افتتاح پروژه ژن درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه، رئیس پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه تهران و دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی، یونس پناهی، معاون محترم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان طبی کودکان برگزار شد.

**درمان ۷۰ بیماری صعب العلاج با پیوند سلول‌های بنیادی

در ابتدای این مراسم، دکتر حمیدیه با توضیح درباره مراحلی که تاکنون برای رسیدن به این نقطه انجام شده بود گفت: داستان پیوند سلول‌های بنیادی به سال ۶۹ و همین دانشگاه برمی گردد. در سال ۱۳۸۶ اولین بخش پیوند مستقل کودکان را در بیمارستان شریعتی ابتدا با هفت تخت راه اندازی کردیم و آن را به حدود صد پیوند ارسال رساندیم. ما تا آن زمان هیچ متخصص و پرستاری که کار پیوند  را در کودکان انجام دهند همچنین تجهیزات و تجارب کافی برای این کار را نداشتیم و امروز به قدری پیشرفت کرده ایم که ۷۰ نوع بیماری صعب العلاج مانند سرطان بیماری‌های نقص ایمنی و... را با پیوند سلول‌های بنیادی درمان می‌کنیم.


وی در ادامه افزود: بعد از شروع پیوند کودکان در دانشگاه پیوند سلول‌های بنیادی بند ناف، پیوند از دهندگان غیر از خواهر و برادر، پیوند از دهندگان غیر خویشاوند نیز شروع شد. راه اندازی اولین بانک سلول‌های بنیادی برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۸۸ راه افتاد و بعد از آن با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۴ پلتفرم شبکه ملی اهدا کنندگان شروع به فعالیت کرد؛ و امروز مرکز طبی کودکان تنها مرکزی است که فلوشیپ پیوند می‌دهد.

**آینده سلول‌های بنیادی در توسعه ژن درمانی خواهد بود

رئیس پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه تهران با توضیح درخصوص این روش نوین درمانی گفت: از سه شاخه اصلی علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت مارکت و بازار اصلی مربوط به ژن درمانی خواهد بود. به همین خاطر پروژه ژن درمانی با همکاری یک شرکت دانش بنیان در  مرکز طبی کودکان کلید خورد.

وی با اشاره به توسعه ژن درمانی در کشور گفت: علاوه بر این شرکت دانش بنیان حدود ۱۳ هسته فناور یا شرکت دانش بنیان دیگر نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. اما این اولین محصولی است که در انسان استفاده می‌شود.

حمیدیه درباره دستیابی محققان ایرانی به این روش پیشرفته توضیح داد:۷۰ سال پیش شیمی درمانی به عنوان روشی برای درمان سرطان بسیار مورد توجه قرار گرفت.۳۰ سال پیش پیوند سلول‌های بنیادی در زمینه سرطان مورد استفاده قرار گرفت. مطالبه پنج سال دیگر مردم درمان سرطان با روش‌های ژن درمانی خواهد بود که خوشبختانه دانش آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران به خوبی توسعه پیدا کرده است.

**پاکسازی مغزاستخوان کودک مبتلا به سرطان خون با محصول پیشرفته ایرانی

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی درباره درمان یک کودک مبتلا به سرطان خون با محصولی دانش بنیان و مبتنی بر ژن درمانی توضیح داد: روش کارتی سل تراپی پس از طی مراحل مختلف به کمک یک شرکت دانش بنیان توسعه پیدا کرد. آرمان از سال ۱۳۹۸ به بیماری سرطان مبتلا شد و سه بار سرطان اوعود کرد و متاسفانه هیچ دهنده مناسبی برای او پیدا نشد. در نتیجه بعد از عود سوم بیماری، با تلاش‌های شبانه روزی این شرکت دانش بنیان و مرکز طبی کودکان اقدامات لازم برای کارتی سل تراپی انجام شد؛ و خوشبختانه بیماری با ۷۵ % بلاست در مغز استخوان با این محصول ایرانی که فناوری بسیار پیشرفته ایی دارد بعد از ۲۸ روز مغز استخوان بیمار پاک شد و از بیمارستان مرخص شد.  

انتهای پیام/

نظر شما