شناسهٔ خبر: 57340915 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

همکاری برای مقابله با پلتفرم‌های غیرپاسخگو

مسئولان وزارتخانه‌های ارتباطات ایران و روسیه در دیداری جدید و طی سفر هیأت روسی به تهران، بر مقابله با یکجانبه‌گرایی پلتفرم‌های بین‌المللی، توسعه اقتصاد دیجیتال و همکاری‌های مشترک در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، آنطور که به‌نظر می‌رسد ایران و روسیه برای پایان دادن به هژمونی پلتفرم‌های بین‌المللی ازجمله اینستاگرام و موتور جست‌وجوی مشهور گوگل تصمیم به همکاری گرفته‌اند. شاید اوج این همکاری را بتوان در سفر تابستانی وزیر ارتباطات به روسیه دید. در این سفر تفاهمنامه‌هایی بین طرف ایرانی و روسی منعقد شد تا شرکت‌های ایرانی فعال در عرصه فناوری اطلاعات محصولات خود را در روسیه عرضه کنند. همچنین یکی از اتفاقاتی که همزمان با سفر وزیر ارتباطات به روسیه افتاد، رفع فیلتر از موتور جست‌وجوی روسی یاندکس بود. از سوی دیگر، اینستاگرام در ایران در حالی با شروع ناآرامی‌ها فیلتر شد که سازمان فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه (روسکماندزور) در اسفند1400 دسترسی به آن را ممنوع کرد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که مشترکات این چنینی باعث شکل‌گیری نوع همکاری و همگرایی بین 2کشور در حوزه فناوری اطلاعات شده است. به تازگی هم با سفر معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه به تهران و دیدار با مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری تفاهمنامه‌ها و موضوعات دیگر در دستور کار قرار گرفت.
 
توسعه زیرساخت‌های ارتباطی
یکی از موضوعات مهمی که در سفر معاون وزیر توسعه دیجیتال روسیه از سوی او به‌عنوان علاقه‌مندی مطرح شد، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بود. الکساندر شویتوف، معاون وزیر توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه در دیدار با عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به روند رو به رشد همکاری‌های دو جانبه میان ایران و روسیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و از همراهی تیمی متشکل از شرکت‌های روسی در این سفر خبر داد.
شویتوف اعلام آمادگی کرد که در تهران درباره موضوعات مورد نظر دوطرف بحث و بررسی نهایی صورت گیرد. او همچنین به حضور شرکت‌های روسی که علاقه‌مند به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی هستند اشاره کرد و ادامه داد: «باتوجه به وقوع تحریم‌ها برای کشور روسیه، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ظرف مدت مشخصی نسبت به تولید تجهیزات مورد نیاز خود در داخل کشور اقدام کنیم و در این زمینه می‌توانیم از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی بهره ببریم.»
این در حالی بود که زارع‌پور هم با اشاره به همکاری‌های مشترک بین 2کشور در حوزه‌های مختلف مرتبط با این وزارتخانه(از توسعه زیرساخت‌های ارتباطی تا همکاری‌های فضایی) گفت: «رفت‌وآمدها میان 2کشور کمک می‌کند که موانع موجود این همکاری‌ها برطرف شود و پیشنهاد می‌کنم کارگروه مشترک دائمی برای دنبال کردن موضوعات ایجاد شود تا اجرایی شدن توافقات سرعت بیشتری به‌خود گیرد.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین تحقیق و توسعه روی موضوعات مورد توافق طرفین را از دیگر موضوعات برای همکاری مشترک با طرف روسی عنوان کرد و گفت: «در ایران شرکت‌های دانش بنیانی داریم که ظرفیت‌های خوبی برای شروع همکاری‌های مختلف با طرف‌های روسی دارند که امیدوارم در این سفر با آنها و توانایی‌هایشان آشنا شوید.»
 
مقابله با یکجانبه‌گرایی
اما یکی از موضوعاتی که در دیدار مقام روسی با امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح شد، مقابله با یکجانبه‌گرایی برخی سکوها و پلتفرم‌های بین‌المللی بود.
لاجوردی در این دیدار، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مشترک، ترانزیت داده، اقتصاد دیجیتال و بازارسازی برای شرکت‌های ایرانی و تولید محصولات مشترک و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی برخی سکوها و پلتفرم‌های بین‌المللی را ازجمله مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه طرف ایرانی برای همکاری‌های مشترک با طرف روسی برشمرد.
این در حالی بود که الکساندر شویتوف هم در این دیدار با استقبال از طرح موضوعات مورد علاقه همتای ایرانی خود، بر توسعه همکاری‌ها تأکید کرد و از آمادگی برای اجرایی کردن توافقات دوجانبه و همچنین توسعه همکاری‌ها و همگرایی بیشتر در این سفر خبر داد.

 جایگزینی پلتفرم‌های بومی
آنچه مسلم به‌نظر می‌رسد، این است که ایران و روسیه برای مقابله با یکجانبه‌گرایی پلتفرم‌های بین‌المللی تفاهم دارند. فعالیت‌های 2کشور برای ارائه پلتفرم‌های بومی جایگزین پلتفرم‌های بین‌المللی، این وجه مشترک را به خوبی بیان می‌کند. یاندکس به‌عنوان موتور جست وجوی محبوب روسی یکی از این جایگزین‌هاست که به‌عنوان رقیب گوگل مطرح می‌شود. این موتور جست‌وجو که در ایران مسدود شده بود، همزمان با سفر وزیر ارتباطات به روسیه در تابستان گذشته رفع فیلتر شد. از سوی دیگر، دستور دادستانی کل روسیه در زمستان سال گذشته، منجر به فیلتر اینستاگرام در این کشور شد و علت آن هم انتشار پست‌هایی بود که «خواستار اعمال خشونت علیه شهروندان روسیه در اینستاگرام» می‌شد. این در حالی است که برای اینستاگرام فیلتر شده در ایران هم جایگزین‌های بومی معرفی شده و دولت ایران با بسته‌های حمایتی تلاش می‌کند کاربران و کسب‌وکارها را به‌سوی پلتفرم‌های بومی هدایت کند. علاوه بر این، پلتفرم Rossgram هم به‌عنوان جایگزین اینستاگرام در روسیه معرفی شده است و ذره‌بین را هم به‌عنوان تلاش برای جایگزین گوگل از سوی ایران می‌توان درنظر گرفت.

نظر شما