شناسهٔ خبر: 57339227 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

انفجار تروریستی استانبول کار چه گروهی بود؟

ایرنا

انفجار تروریستی ۲۲ آبان ماه گذشته استانبول که ۶ کشته و ۸۱ زخمی  به همراه داشت، در حالی رخ داده که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مقامات ترکیه چند ساعت پس از انفجار استانبول اعلام کردند که یک زن را بازداشت کرده اند که وی عامل این بمبگذاری است. پس از آن برخی منابع رسانه‌ای ترکیه با انتشار عکس هایی از او، وی را "احلام البشیر" معرفی و اعلام کردند که تابعیت سوری دارد و مدعی شدند که وی از گروه تروریستی پ. ‌ک. ‌ک (حزب کارگران کردستان) دستور گرفته است، همین موضوع هم موجب شد تا ترکیه اقدام به بمباران و گلوله باران شدید خاک دو کشور سوریه و عراق کند.

در گزارش‌های اولیه منابع ترکیه ای ادعا شده بود که این زن در سوریه توسط پ. ک.ک آموزش دیده و از طریق عفرین وارد ترکیه شده است.

به دنبال این اقدام تروریستی، در چند روز گذشته ارتش ترکیه بارها مناطقی در شمال سوریه و عراق را به بهانه انفجار تروریستی استانبول بمباران و با توپخانه گلوله کرده است.

"خلوصی آکار" وزیر دفاع ترکیه چهارشنبه شب گذشته اعلام کرد که از ابتدای حملات هوایی و زمینی آنکارا در قالب عملیات "پنجه-شمشیر" که در شمال عراق و سوریه در حال انجام است، ۲۵۴ نفر تروریست" کشته شده اند.

وی بدون اشاره به کشته شدن شماری از مردم عادی و نظامیان ارتش سوریه در این عملیات گفت که در نتیجه عملیات پنجه شمشیر توسط نیروهای هوایی ترکیه تاکنون ۴۷۱ هدف مورد حمله قرار گرفته و ۲۵۴ تروریست از پای درآمدند.

آکار تاکید کرد که عملیات پنجه شمشیر، جامع و موثرترین عملیات هوایی دوره اخیر است.

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه نیز درخصوص ادامه حملات به خاک سوریه که به بهانه بمب گذاری تروریستی استانبول در حال انجام است، گفته است که ترکیه اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دار و این بمباران ها صرفا سرآغاز است و عملیات زمینی نیز در زمان مناسب اجرا خواهد شد.

در حالی عملیات هوایی و توپخانه ای ارتش ترکیه در چند روز گذشته به خاک سوریه و عراق برای هدف قرار دادن تروریست ها آغاز شده که هنوز هیچ گروهی مسئولیت اقدام تروریستی استانبول را به عهده نگرفته است.

اما با موضوع گیری "مظلوم عبدی" سرکرده "قسد" که اعلام کرد، عامل انفجار استانبول داعشی است، شرایط پیچیده شد.

سرکرده شبه نظامیان سوریه دموکراتیک (قسد) که زیر نظر تروریست های آمریکایی در سوریه فعالیت می کند، با ارائه اطلاعات جدیدی از هویت عامل انفجار استانبول اعلام کرد که وی وابسته به داعش است و ارتباطی با کُردهای سوریه ندارد.

عبدی اعلام کرده، اطلاعاتی را برای اولین بار در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم که ثابت می‌کند، زنی که به اتهام کار گذاشتن بمب در استانبول دستگیر شد از خانواده‌ای مرتبط با داعش است.

وی افزود که سه برادر این زن در جریان جنگ در صفوف داعش کشته شده اند؛ یکی در رقه، دیگری در منبج و سومی در عراق کشته شده است. برادر دیگر او نیز یکی از فرماندهان مخالفان سوری تحت حمایت ترکیه در عفرین است. این زن با سه نفر از عناصر داعش ازدواج کرده و خانواده او اهل حلب است. ما به هیچ وجه ارتباطی با این انفجار نداریم و در واقع چنین سیاستی نداریم.

در هر صورت باید گفت، حملات ترکیه به سوریه در حالی انجام می شود که دولت دمشق نه تنها هیچگونه ربطی به انفجار تروریستی استانبول نداشته، بلکه وزیر خارجه سوریه در اقدامی انسان دوستانه انفجار تروریستی استانبول را محکوم کرده است.

اگر انفجار تروریستی استابول کار داعش باشد که احتمال آن بیشتر از اقدام تروریست های کُرد سوری می باشد، سران آنکارا نباید به کسی جز خود خرده بگیرند، چرا که تجهیز و پشتیبانی از گروه تروریستی داعش که در سال ۲۰۱۲ در سوریه تشکیل شد و جنایات فراونی در سال های اخیر در سوریه و عراق انجام داد، تماما به عهده آنکارا بوده است و باید گفت که این بار چاقو دسته خود را بریده است.

نظر شما