شناسهٔ خبر: 57337850 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

صحبت‌های عجیب و شنیدنی رنار درباره مسی و آرژانتین

هروه رنار سرمربی عربستان یکبار دیگر با رفتار خاص و ادبیات عجیبش توجه زیادی را معطوف به خود کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، وقتی گروه تیم ملی عربستان در مسیر جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با حضور ژاپن و عربستان به عنوان دو مدعی اصلی حضور در این رقابت‌ها اعلام شد، شاید کسی تصورش را هم نمی‌کرد که در پایان مسابقات این مرحله سبزپوشان عربستانی باشند که عنوان اول گروه را به نام خودشان می‌زنند، اما با حضور هروه رنار این اتفاق عجیب رخ داد و همه چیز بر وفق مراد سعودی‌ها پیش رفت تا استرالیا به پلی‌آف برود.

رنار که در جام جهانی قبلی به عنوان سرمربی مراکش در مسابقات حاضر بود و با بدشانسی تیمش نتوانست به مرحله بعدی راه پیدا کند، مربی‌ای خاص به شمار می‌رود که توانست کلیشه رایج درباره عربستانی‌ها را از ذهن علاقمندان به فوتبال پاک کند. پیش از شروع جام فوتبالی‌ها عربستان را حداقل با یک شکست سنگین دیگر مقابل آرژانتین تصور می‌کردند، اما با حضور رنار در اولین گام شاگردان اسکالونی پس از ۳۶ مسابقه طعم تلخ شکست را در بدهنگام‌ترین جای ممکن و مقابل غیرمنتظره‌ترین تیمی که تصور می‌کردند تجربه کردند تا یکبار دیگر رنار خود را در اوج سرمستی و موفقیت ببیند.

چند روز پس از پیروزی شگفت‌انگیز شیر‌های حجاز، اما ویدئویی از رختکن این تیم منتشر شده که بار دیگر قدرت رهبری و شخصیت کاریزماتیک منحصربه فرد هروه رنار را به تصویر کشیده است.رنار در این ویدئوی تقریبا دو دقیقه‌ای که حال و روز به هم ریخته بازیکنان عربستان پس از باخت یک بر صفر مقابل آرژانتین و نخوردن چندین گل را در رختکن به تصویر می‌کشد، در ابتدای حرف‌هایش به عملکرد آن‌ها در نیمه اول اشاره می‌کند و در ادامه آن‌ها را با بر زبان آوردن جملاتی به شرح زیر با فریادهایش به چالش می‌کشد: «من هم مثل شما بشم بچه‌ها؟! به جز سلمان که الان نمی‌تونه بازی کنه بقیه چشونه؟! ما داریم اینجا چیکار می‌کنیم؟! صالح این پرسینگمون بود؟! پرسینگ معنیش این نیست که بری جلو.»

رنار در ادامه حرف‌هایش به عملکرد مسی در نیمه اول می‌پردازد و روش درست پرس کردن او را به بازیکنانش و یک بازیکن خاص که این وظیفه به او سپرده شده بود یادآوری می‌کند: «دفعه قبل مسی وسط زمین صاحب توپ بود، شما جلوی دفاع ایستادید. نمی‌دونی وسط زمین باید همه حواست بهش باشه؟.
سرمربی فرانسوی عربستان در ادامه با کنایه به بازیکنانش می‌گوید: «گوشیتون رو بیارین، چون می‌تونین اونجا باهاش عکس هم بگیرید.»
رنار بلافاصله پس از گفتن جمله بالا شروع به دویدن به در رختکن می‌کند تا کاری که از بازیکنانش انتظار دارد را به صورت عملی به آن‌ها نشان داده باشد: «توی جلوی دفاعی. هیچ کسی رو نداری باید بری دنبالش. وقتی توپ ندارید خوب هستید. دیدید چه کاری کردید؟.»
پس از این حرف‌های فنی رنار سرانجام هدف نهایی خود را از صحبت‌هایش به زبان می‌آورد: «هیچ احساسی ندارید؟ احساس نمی‌کنید که می‌توانیم به بازی برگردیم. احساسش نمی‌کنید؟ اینقدر ریلکس بازی می‌کنید؟».
در پایان حرف‌های دو دقیقه‌ای رنار هم این مربی بازیکنانش را برای بازگشت به زمین و بازگشت به مسابقه ترغیب کرد: بچه‌ها بجنبید؛ اینجا جام جهانیه. همه تلاشتون رو بکنید. تمرکز کنید. ما می‌تونیم عالی باشیم. زود باشید... خودتون رو تکون بدید ...
با بازگشت عربستان به زمین مسابقه ظرف چند دقیقه شاهد یکی از به یاماندنی‌ترین بازگشت‌های تاریخ جام‌های جهانی بودیم و آن‌ها در کمال ناباوری با دو گل صالح الشهری و سالم الدوساری اولین شگفتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را ثبت کردند.
پیش از این نیز صحبت‌های انگیزشی رنار پس از باخت یک بر صفر عربستان در نیمه اول مقابل ویتنام در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی مورد توجه قرار گرفته بود که در آن مسابقه نیز بازیکنان تیمش توانستند پس از صحبت‌هایش با نتیجه ۳ بر ۱ شرایط را به سود خودشان در نیمه دوم عوض کنند. البته در این میان باید به "محمد امین حیدر" مترجم رنار هم اشاره کرد که بازیکن سابق الاتحاد و القادسیه به شمار می‌رود و در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز به عنوان بازیکن و در پست وینگر تجربه حضور دارد؛ مترجمی که با همان حرارت رنار صحبت‌هایش را بلادرنگ به بازیکنان منتقل می‌کند و نقش مهمی در تهییج پسران صحرانشین دارد.

رنار تنها ۱۰ سال پیش راننده کامیون حمل زباله بود، ولی با پشتکار و تلاش و البته اراده‌ای که به توانایی‌های خود داشته حالا یکی از مربیان شناخته شده فوتبال دنیا به شمار می‌رود. با این وصف چندان هم سخت نیست که راه رسیدن به غیرممکن‌ها را به کسانی که رهبری آن‌ها را به عهده گرفته به بهترین نحو نشان دهد و در دنیای فوتبال رفتار و ویژگی شخصیتی خود را به مثالی قابل توجه در میان اهالی فوتبال تبدیل کند. او را می‌توان اصلی‌ترین راز بازگشت شوکه‌کننده عربستان مقابل آرژانتین دانست.

انتهای پیام/

نظر شما