شناسهٔ خبر: 57337429 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

اظهارات سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا درباره زنان ایرانی

19 دی: سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا در توییتی درخصوص وضعیت زنان در ایران،‌ اوکراین و افغانستان نوشت.

صاحب‌خبر -
پیتر استانو - سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در مورد خشونت علیه زنان در کمیسیون اروپا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: درخصوص دختران و زنان به ویژه در ایران، اوکراین و افغانستان فکر می‌کنم که به طور سیستماتیک و اسفناکی مورد هدف قرار می‌گیرند.
اظهارات پیتر استانو در حالی است که پیش از این ناصر کنعانی - سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یکی از نشست‌های خبری اخیرش درباره اظهارات مقامات خارجی درباره حقوق زنان در ایران گفته بود: متاسفانه در طول تحولات داخلی ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و اقدامات غیر سازنده و غیر مسئولانه برخی از کشورها بودیم که عملا درخواست‌های مسالمت جویانه برخی از اقشار جامعه ایران را با اقدامات نسنجیده و تحریک آمیز خود به اغتشاش و آشوب کشاندند و شرایط نامناسبی را ایجاد کردند که حتی زمینه را برای شنیدن صدای افرادی که دارای دیدگاه‌های انتقادی مسالمت آمیز بودند تغییر دادند و زمینه را برای نقش آفرینی خشونت طلبان فراهم کردند و آن‌ها مبنای این مداخلات را حمایت از حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها قرار دادند؛ در حالی که در ایران اقلیت‌ها موضوعیت ندارند بلکه اقوام ایرانی حضور دارند که همه بخشی از جامعه بزرگ ایران تاریخی و تمدنی هستند و اجزای اصلی جامعه بزرگ ایرانی به شمار می‌روند.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه ادامه داد: آنهایی که از حقوق زنان در ایران صحبت می‌کنند چرا در ارتباط با تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و همراهی اطاعت پذیر اروپا از این تحریم‌ها صحبت نکردند و به این موضوع توجه نداشتند که زنان و کودکان ایرانی نیز در معرض همین تحریم‌ها و اثرات آن هستند.
کنعانی افزود: ادعاهای امروز آنها توام با نفاق است و اظهارات آنها در مورد زنان و اقوام ایرانی غیر واقع بینانه و متناسب با واقعیت‌ها در ایران نیست. جایگاه و حقوق زنان در ایران نه فقط برخاسته از قوانین بلکه منبعث از تاریخ و فرهنگی ایرانی است. در فرهنگ ایرانی و اسلامی زنان جایگاه متمایز و برجسته‌ای دارند و همانطور که گفتم این جایگاه لزوما برخاسته از قوانین نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری گفت: متاسفانه آنهایی که خودشان را مدعی باغ نشینی و دیگران را جنگل نشین توصیف می‌کنند در این روزها زبان به کام گرفته و سخن نمی‌گویند و حمایت از حقوق زنان، حقوق بشر و کودکان را که همواره مدعی آن هستند را به فراموشی سپرده‌اند و با واژه‌های دوگانه و مزورانه مطالبی را اظهار و از این حادثه تروریستی به سادگی عبور می‌کنند و نقش خودشان را در دامن زدن به خشونت، اغتشاش، تحریم و ایجاد زمینه برای اینگونه اقدامات تروریستی به فراموشی می‌سپارند و مسئولیت خود را در این زمینه نادیده می‌گیرند.

نظر شما