شناسهٔ خبر: 57325485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تعاونی‌های زنان مازندران در نظر گرفته شد

ساری - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از امضای تفاهنامه با بانک توسعه تعاون برای پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها خبر داد و گفت: از محل منابع این بانک، امسال ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب پرداخت تسهیلات به تعاونی‌های زنان این استان در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

علی باقری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز به تعاونی‌های زنان هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، افزود: از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده، از ابتدای امسال تاکنون تعاونی‌های زنان مازندران موفق به دریافت ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات مورد نیاز به عنوان سرمایه در گردش با کارمزد ۱۸ درصد و با بازپرداخت یکساله شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، شمار تعاونی‌های زنان در استان را ۲۸۰ تعاونی فعال اعلام کرد و گفت: طبق قانون ۲۰ درصد سهامداران این شرکت تعاونی‌ها باید زنان باشند و به طور میانگین هر یک شرکت تعاونی بین هفت تا ۱۰ عضو دارد.

باقری بیان کرد: تعاونی‌های زنان مازندران در بخش خدمات، صنعت، پوشاک فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین از محل منابع بانک قرض‌الحسنه رسالت استان، امسال پنج میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات به تعاونی‌های زنان مازندران با کارمزد ۲ درصد و بازپرداخت پنج ساله در نظر گرفته شد که تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، پایین بودن سطح سواد اقتصادی اعضا، نداشتن آگاهی و نبود بازاریابی متناسب با سلیقه بازار، نبود آگاهی از قوانین و مقررات مرتبط و کمبود نقدینگی را از عمده ترین مشکلات فراروی تعاونی‌های زنان عنوان کرد و گفت: بیشتر تعاونی‌های زنان به علت نداشتن سند ملکی به عنوان ضامن، برای دریافت تسهیلات بانکی با مشکل مواجه هستند.

باقری با بیان اینکه بستر مناسب برای حضور و فعالیت بانوان در عرصه‌های اقتصادی کشور به طور کامل فراهم نیست و علت آن نیز فقر فرهنگی در جامعه است، تصریح کرد: بستر فرهنگی برای انجام کارهای اقتصادی بانوان در بخش خصوصی فراهم نیست به گونه‌ای که بسیاری تعاونی‌های زنان برای تهیه محل کسب خود با مشکل مواجهند.

وی، رویکرد اصلی دولت سیزدهم را توسعه بخش تعاون و حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک عنوان کرد و از افزایش صدور مجوزهای مربوط به مشاغل خانگی در طی سال‌های اخیر خبر داد و بیان کرد: در حالی که در سال ۹۹، یکهزارو ۲۱۷ و در سال ۱۴۰۰ نیز ۲ هزار و ۳۹۷ مجوز مشاغل خانگی در این استان صادر شد اما در سایه حمایت های دولت سیزدهم تنها در پنج ماهه نخست امسال، یکهزار و ۲۴۵ مجوز مشاغل خانگی در مازندران صادر شد که این امر بیانگر عزم جدی دولت در حمایت از کسب و کارهای کوچک است.

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲، بخش صنعت با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

نظر شما