شناسهٔ خبر: 57214155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بازگشتی با دستان بسته اما سرافراز از «ام‌الرصاص»

ایرنا

عملیات کربلای ۴، یادآور ایثار و شهادت و جاودانگی شهدایی غیور از دوران دفاع مقدس است، غواصان دریادلی که با شجاعت تمام به دل دشمن زدند ولی در نهایت مظلومیت با دستانی بسته اما سرافرازانه به میهن خود بازگشتند.

صاحب‌خبر -
زمانی که حرف از شهدای غواص به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن‌ها به‌سمت عملیات «کربلای ۴» می‌رود؛ عملیاتی که ساعتی پس از آغاز به‌دلیل این‌ که مختصات و اطلاعات آن از جمله محورهای عملیاتی، از قبل توسط منافقین و آمریکایی‌ها در اختیار ارتش بعث عراق گذاشته شده بود، رزمندگان زیر آتش سنگین دشمن قرار گرفته و تعداد زیادی از آن‌ها به خصوص غواص‌های خط‌شکن، مظلومانه به شهادت رسیدند.

عملیات کربلای چهار در سوم دی ماه سال ۱۳۶۵ و با رمز «محمد رسول الله» با نقش آفرینی رزمندگان غواص از شهرهای مختلف شمال، جنوب، شرق و غرب کشور و گردان هایی از جمله گردان غواص و گردان کوثر از لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب(ع) شکل گرفت؛ هر چند همه اهداف پیش بینی شده در این عملیات محقق نشد، اما مقدمه ای برای فتوحات بزرگ رزمندگان در عملیات کربلای ۵ شد.

در هشت سال جنگ تحمیلی، سال ۱۳۶۵ از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود، بیش از پنج سال از آغاز جنگ می‌گذشت و به تبع مشکلات مضاعفی برای کشور آن هم در شریط بعد از پیروزی انقلاب به وجود آمده بود به همین علت مسوولان تصمیم گرفتند، عملیاتی وسیع علیه دشمن انجام دهند و با یک پیروزی بزرگ، امتیاز بالایی برای خاتمه دادن به جنگ به دست آورند.

این عملیات قرار بود با استفاده از تاریکی شب، به صورت ناگهانی انجام شود و هدف از انجام آن، گرفتن نقطه اتکایی در ساحلِ غربی اروندرود بود و پس از تسخیر ساحل غربی، قرار بود تهاجم تا تصرف بصره ادامه یابد.

حماسه کربلای ۴ چه بود؟

عملیات کربلای ۴ در روزهای ابتدایی زمستان سال ۱۳۶۵ طرح‌ریزی شد اما پس از ۲۴ ساعت، حمله رزمندگان اسلام لو رفت و شمار زیادی از رزمندگان در این نبرد به شهادت رسیدند بنابراین نتیجه‌ای که مدنظر فرماندهان بود حاصل نشد.

عملیات کربلای ۴ در واقع بخشی از عملیات کربلای پنج بود که با شکست این عملیات، ۲ هفته بعد عملیات کربلای پنج به صورت جداگانه انجام شد و هدف ابتدایی آن تسخیر جزیره «ام‌الرصاص» و سایر جزایر و جاده‌های اطراف آن بود، تا محاصره شهر بصره تکمیل شود.

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

مهمترین اهداف عملیات کربلای چهار از یک سو پاسخگویی به شرارت های دشمنان در حمله به مناطق مسکونی و انهدام نیروهای آنان در منطقه عملیاتی غرب اروند و تصرف مواضع حساسی که شهرهای مقاوم آبادان و خرمشهر را از آنجا مورد هجمه قرار می دادند و از سوی دیگر افزایش فشار به حامیان جهانی و منطقه ای رژیم بعث عراق با کسب موقعیت برتر سیاسی و نظامی بود که عمدتا در این عملیات محقق می شد.

مطابق آخرین تصمیم گیری ها، چهار منطقه شلمچه، ابوالخصیب، منطقه مقابل جزیره ام الرصاص و جزیره مینو با حضور چهار قرارگاه نجف،‌ قرارگاه قدس، قرارگاه کربلا و نوح برای عملیات کربلای چهار انتخاب شد، این چهار منطقه از نظر مانور آتش، و عقبه و پشتیبانی به یکدیگر وابستگی داشتند.

جزیره ام‌الرصاص کجا بود؟

جزیره ام‌الرصاص یکی از جزایر حساس اروندرود است که شاهد چند عملیات بزرگ در طول سال‌های جنگ تحمیلی بوده است، این جزیره که به عنوان یکی از جزایر استراتژیک عراق، همواره جزو برخی محورهای عملیاتی رزمندگان دفاع مقدس قرار می‌گرفته، شاهد شهادت بسیاری رزمندگان بوده است.

عملیات کربلای ۴، عملیات والفجر ۸ و تک ایذایی والفجر ۸ در منطقه ام‌الرصاص به عنوان بخشی از عملیات‌های آبی ـ خاکی جنگ، مورد توجه بوده و ام‌الرصاص را نیز درگیر کرده بود. 

جزیره ام‌الرصاص و نوک بوارین به رغم تلاش بسیاری که برای تصرف آن انجام شد، به خاطر هوشیاری دشمن امکان پذیر نبود، به خاطر حساسیتی که دشمن نسبت به ام‌الرصاص داشت، در پدافند آن از ۹ رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره می‌برد، به طوری که هرگاه از هر خط عقب رانده می‌شد، در خط بعدی که نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می‌کرد.

وجود نیزارها، باتلاق ها و طبیعت بکر در این منطقه، جنگیدن و دفاع رزمندگان در شرایط آب و هوای گرم و طاقت فرسا و یا در زمستان های سرد و شب های پر از استرس را در ذهن تداعی می کند.

حضور رزمندگان در این منطقه با کمترین امکانات در سنگر، از خودگذشتگی و ایثار شهدا و جانبازان را می توان به خوبی تصور کرد که چه اتفاقاتی در این منطقه رخ داده است به گفته بسیاری از رزمندگان اسلام اگر این عملیات لو نمی‌رفت در همان شب اول، بصره به دست رزمندگان کشورمان سقوط کرده بود و جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث علیه ایران اسلامی سرنوشت دیگری داشت.

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

عملیات کربلای ۴ و آنچه در آن ایام گذشته بود برای مردم کمتر از عملیات کربلای ۵ شناخته شده است، نام عملیات کربلای ۴ از زمانی در میان مردم بر سر زبان‌ها افتاد که خبر دادند قرار است در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ پیکر ۱۷۵ شهید غواص که بعد از ۲۹ سال توسط گروه تفحص کشف شده‌ بود بر دستان مردم تشییع شده و به آغوش خانواده‌هایشان برگردند.

سخن گفتن از مظلومیت شهدای عملیات کربلای ۴ که عاشقانه تن را به اروند سپردند و در قلب خروشان اروندرود حماسه آفریدند تداعی کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران با وفایش در روز عاشورا است، واقعا سخت است.

در ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در مراسم ورود پیکر شهدای تازه تفحص شده به کشور بود که خبری به مضمون «کشف پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته» مردم را متعجب کرد.

این شهدا که جمعی از غواصان و خط‌شکنان شهید عملیات کربلای ۴ بودند که در دی ماه سال ۱۳۶۵ در جریان عملیات کربلای ۴ که با وجود آنکه طرح آن توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، خط عملیاتی اروند را شکستند و حتی از جزیره ام‌الرصاص هم عبور کردند.

طبق شواهد موجود، این رزمندگان در حالی که بیشتر آن‌ها مجروح بودند، جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند و پیکرشان با دست‌ها و بعضی با پاهای بسته شده در یک گور دسته‌جمعی دفن شده بود و پیکر مطهر آنان بعد از ۳۰ سال توسط تیم تفحص پیکر مطهر شهدا کشف شد، منطقه‌ای که این شهدا در آن پیدا شدند، ۱۵ کیلومتر جلوتر از خط مقدم یعنی «ابوفلوس» در منطقه ابوالخصیب عراق بود.

خبر کشف پیکر این شهدا از آنجا مهم بود که که بار دیگر توانست مظلومیت شهدای هشت سال دفاع مقدس را به یاد مردمی آورد که شاید سال‌ها در میان روزمرگی‌های خود این واقعیت‌های جنگ را فراموش کرده بودند.

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

پس از تشییع باشکوه و غیرتمندانه‌ پیکر مطهر این شهدا بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تقدیر و سپاس خود را به این مضمون صادر کردند:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود برفراز میهن اسلامی برافروختند، و صلوات و تحیّات خدا بر شهیدان مظلوم غوّاص که با ظهور و حضور خود، این فروغ خاموش نشدنی را مدد رساندند و پرچم یادهای عزیز و گران‌بها و ذخیره‌های معنوی ملّت را با شکوهی هر چه تمام‌تر در کشور برافراشتند.

سلام بر دست های بسته و پیکرهای ستم‌دیده‌ شما و سلام بر ارواح طیّبه و به رضوان الهی، بال‌گشوده‌ شما. سلام بر شما که بار دیگر فضای زندگی را معطّر و جان زندگان را سیراب کردید. و سپاس بی‌پایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظه‌های نیازِ این ملّتِ خداجوی و خداباور، بشارت های تردیدناپذیر را بر دل های بیدار نازل می فرماید و غبارها را می زداید و سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه، مسئولیّت‌پذیر که خطاب لطیف الهی را به درستی می‌شناسید و می نوشید و پاسخ می گویید.

حضور پُرمضمون امروز شما در تشییع این دُردانه‌های به میهن بازگشته، یکی از به یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب است؛ رحمت خدا بر شما، و سپاس بی‌حد از خدای مالک دلها، و سلام بی‌پایان بر حضرت بقیّةالله (روحی فداه) که صاحب این ثروت عظیم است.

این چنین شد که ۲۶ خرداد سال ۱۳۹۴ (روز تشییع پیکر این شهدای غواص) یکی از خاطره‌انگیزترین و باشکوه‌ترین روزهای تاریخ جمهوری اسلامی رقم خورد و به برکت خون و عزت شهدای غواص سراسر کشور غرق در شور، معنویت و بصیرت شد.

برای بازگو کردن برخی حوادث و خاطرات این دوران پای صحبت ۲ نفر از رزمندگان کرمانشاهی دوران دفاع مقدس نشستم که در عملیات های کربلای ۴ و ۵ حضور داشتند. 

شهدای غواص مظلوم ترین شهدای دوران دفاع مقدس هستند

آزاده دوران دفاع مقدس کرمانشاه و اولین اسیری که از زندان بعثی ها فرار کرد می گوید: مظلوم‌ترین شهدای دوران دفاع مقدس شهدای غواص هستند؛ چون در یک شرایط نابرابر توسط دشمن به شکل ناجوانمردانه ای به شهادت رسیدند.

«سیدرضا موسوی» افزود: در هر درگیری باید یک موضع مساوی داشت، اما در آب این‌گونه نیست و رزمندگان سنگری ندارند و نمی‌توانند از آن سنگر به آن سنگر پناه بگیرند ضمن آنکه باید با آب می‌جنگیدند که بتوانند بایستند، از آن‌سو هم عراقی‌ها تا بُن دندان مسلح بودند و پشت خاکریزها بر سر آنان آتش می‌ریختند.

وی گفت: عملیات کربلای چهار در واقع یادآور شجاعت غواصانی است که بادل دریایی خود از آب های خروشان اروند گذشتند تا امنیت و اقتدار را برای مردم ایران اسلامی به ارمغان بیاورند.

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

موسوی ادامه داد: این غواصان جانانه به آب زدند، جنگیدند و مظلومانه نیز به شهادت رسیدند تا هیچ دشمنی نتواند به خاک ایران تجاوز کند از اینرو امروز اقتدار نظام و امنیت ما در سایه همین رشادت ها و ایثارگری ها است.

این رزمنده که در عملیات کربلای چهار و پنج در گردان زرهی ۲۰۳ حضور داشت افزود: غواصان حاضر در این عملیات توانستند با وجود شرایط بسیار سخت در حالی که بارانی از توپ و گلوله بر سر آنها می بارید با عبور از عرض اروند و در نبرد با امواج‌ خروشان آب در خطرناک‌ترین‌ و حساس‌ترین‌ خط‌ نبرد ایران‌ و عراق‌ خسارت‌ های سنگینی‌ را بر دشمن‌ تحمیل کردند.

موسوی یادآور شد: در حالت عادی بدون ترس از درگیری عبور از این موانع غیرممکن بود چه برسد به اینکه دشمن در رو برو آتش شدید و احتمال زیاد لو رفتن عملیات، هوشیاری کامل دشمن و دشواری های زیادی را برای رزمندگان پیش آورد ولی آنان جانانه از همه موانع گذشته و به دل دشمن زدند.

وی گفت: عملیات کربلای ۴ فتح بابی برای انجام عملیات بزرگ و موفق کربلای ۵ شد که جزو اعجاز دفاع مقدس بود و ۲ هفته بعد از عملیات کربلای ۴ در ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۶۵ آغاز شد و به مدت سه ماه به طول انجامید که منجر به تصرف قسمتی از منطقه شلمچه خاک عراق شد.

وی اضافه کرد: فرماندهان عراقی تصور می کردند که ایران پس از شکست در عملیات کربلای چهار تا یکسال، امکان اجرای عملیات بزرگ را نخواهد داشت که از باب عوامل فیزیکی یک تصور و برآورد درستی بود ولی رزمندگان اسلام با تاسی از فرهنگ و مکتب شهادت توانستند پس از ۲ هفته بعد از عملیات کربلای ۴ عملیات کربلای ۵ را آغاز و آن را به یکی از موفق ترین عملیات های دفاع مقدس تبدیل کنند.

در حق شهدای غواص کربلای ۴ اجحاف شده است

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس کرمانشاه با بیان اینکه عملیات کربلای ۴ به واسطه نتایج حاصله، کمتر به آن توجه شده و این اجحافی در حق شهدای غواص این عملیات است، گفت: بیشتر شهدای عملیات کربلای ۴ غواص بودند، غواصانی که در نهایت مظلومیت توسط نیروهای بعثی به شهادت رسیدند.

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

«علی‌حسن احمدی» که در بین رزمندگان به «دوشکاچی » معروف است ( در عملیات عاشورای میمک، زمانی که متوجه می‌شود نیروهای ایرانی در محاصره و کمین دشمن گرفتار شده‌اند، پای خود را با سیم تلفن صحرایی به قبضه دوشکا می‌بندد تا شهید شود یا آتش دشمن را خاموش کند) افزود: در عملیات کربلای ۴، تمامی نیروهای نظام جمهوری اسلامی اعم از سپاه، بسیج و نیروهای پشتیبانی توپخانه ارتش گردهم آمدند که یک عملیات سرنوشت ساز را انجام دهند.

این رزمنده جنگ تحمیلی گفت: ایران برای نخستین بار در این عملیات بزرگ برنامه‌ریزی کرده بود که با سپاه سوم و هفتم عراق در محور شلمچه و اروندرود درگیر شود و برای این کار بالاترین توان نظامی خود را بسیج کرده بود.

وی که در کربلای چهار در گردان ادوات، فرمانده گروهان بود ادامه داد: از چند روز قبل از عملیات مواضع خود را در جزیره مینو با این هدف ایجاد کردیم که پس از عملیات کربلای چهار مواضع خود را به آن سوی اروند انتقال دهیم.

احمدی با بیان اینکه در روز عملیات خط شکن ها که همه غواص بودند خود را به خط مقدم و نزدیکی های اروند رساندند افزود: زمانی که با غواصان روبرو شدیم آنچه که در چهره آنها در آن ساعات می توانستی مشاهد کنی شور و شوق خاصی بود که انگار که به یک مراسم عروسی دعوت شده اند.

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

وی اضافه کرد: این شور و اشتیاق عجیب آنها و نبود هیچ ترس و اضطرابی در وجود آنها که براین هرکز فراموش نشدنی است در حالی بود که آن سوی اروند، لایه لایه انواع استحکامات و مواضع گسترده دشمن دیده می شد.

این رزمنده افزود: در کربلای ۴ بسیجیان با یک دست لباس غواصی و یک قبضه اسلحه سبک اما با اعتقادی ستبر و استوار در یک سوی اروند و نیروهای بعثی نیز با انواع تجهیزات و استحکامات گوناگون در سوی دیگر اروند دیده می شدند.  

مظلومیت غواصان شهید پس از کربلای ۵ به عینه مشاهده شد

احمدی با بیان اینکه هیچ زبانی قادر به توصیف آن لحظه ها و آماده شدن غواصان برای خط شکنی نبود تاکید کرد: تنها پس از عملیات کربلای ۵ وقتی عراقی ها اقدام به عقب نشینی از منطقه «بوارین» کردند بود که به حجم تجهیزات مستقر شده از سوی عراقی ها برای مقابله با نیروهای ایرانی پی بردیم.

وی افزود: نیروهای بعثی برای مقابله با غواصان خط شکن علاوه بر لایه های مختلف دفاعی اقدام به ایجاد سکوهای پدافند هوایی نیز کرده بودند و آن موقع بود که ما متوجه شدیم شمار زیادی از غواصان شهید به این طریق هدف گلوله های ضد هوایی بعثیان قرار گرفته و به شهادت رسیده اند.

این رزمنده جنگ تحمیلی یادآور شد: در انتهای سمت شرقی جزیره بوارین رودخانه منحرف شده بود و چیزی شبیه به یک خلیج در آنجا ایجاد شده بود خلیجی که در کناره های آن دسته دسته پیکرهای غواصان شهید در کنار هم در حالیکه در آب شناور بودند و هر لحظه با امواج آب تکان می خوردند به چشم می خورد، پیکرهای پاکی که بعثی ها برای روحیه دادن به نیروهای خود پس از گذشت ۲ هفته از عملیات کربلای چهار از جمع آوری آنها خودداری کرده بودند.

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

وی افزود: شهدای غواص به واقع قهرمانان جاودانه و ابدی ایران اسلامی هستند شهدایی که پیام آنان ایستادگی بر آرمان‌ها و ارزش های انقلاب و مقاومت در برابر دشمن تا دندان مسلح بود.

وی یادآور شد: این غیورمردان بی ادعا ، جانانه بدون امکانات و با دستان خالی در مقابل دشمن ایستادند و کمبود امکانات و تجهیزات را بهانه نکردند بلکه خالصانه به میدان آمده و با نثار جان خود، عظمت، آرامش و امنیت را برای ایران اسلامی به ارمغان آوردند.

این رزمنده بیان کرد: در سال‌های بعد از جنگ، بارها مراسم تشییع پیکر شهدا برگزار شده بود، اما آنچه باعث شد مردم نسبت به مراسم تشییع غواصان شهید واکنش احساسی و حساسیت بیشتر و متفاوت‌تری نشان دهند، این بود که خبر دادند شهدای کشف شده غواصانی هستند که توسط دشمن دستشان بسته شده و در همین حال به شهادت رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه باور اتفاقاتی که در عملیات کربلای چهار رخ داد شاید برای جوانان سخت باشد ادامه داد: کربلای ۴ یکی از عملیات‌هایی است که در مورد آن شاید کمتر گفته شده و شهدای آن نیز از جمله شهدای مظلوم دوران دفاع مقدس هستند که باید در مورد آنها بیشتر گفت و نوشت.

رشادت شهدای غواص زمینه ساز پیروزی رزمندگان در کربلای پنج

احمدی معتقد است: وقتی یک عملیات گسترده شکست می‌خورد، لشکرها آسیب می‌بینند و تا مدت‌ها ساماندهی و سازمان‌دهی آن‌ها وقت می‌خواهد و نمی‌توانند حرکتی کنند؛ بنابراین عراق نیز فکر کرد که ضربه نهایی را به ما زده است؛ اما با تدبیر فرمانده کل قوا ظرف ۱۵ روز تمام لشکرها ساماندهی مجدد شدند و عملیات «کربلای ۵» در شلمچه اتفاق افتاد و یک ضربه مهلک و جانانه‌ای به بدنه نظامی ارتش بعثی وارد شد.

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

وی افزود: در طول مدت عملیات رزمندگان اسلام به نزدیکی شهر استراتژیک بصره رسیدند و این امر باعث شد تا هم صدام حسین و هم متحدانش از قدرت نظامی ایران به هراس بیفتند.

این رزمنده جنگ تحمیلی و از یادگاران عملیات کربلای چهار یادآور شد: در عملیات کربلای پنج که ۱۹ دی ماه ۶۵ در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد و تا بیست و پنجم اسفندماه همان سال به طول انجامید بیش از ۳۰ هزار نفر از نیروهای متجاوز عراقی کشته شده و بیش از ۲ هزار نفر به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

وی افزود: سرعت خیره کننده رزمندگان در حمله به دشمن، سامان دهی عبور نیروها از مناطقی بسیار دشوار با وجود حملات سنگین دشمن، همراهی و هماهنگی و انعطاف پذیری تمام نیروهای حاضر در این عملیات از مهمترین دلایل موفقیت آن بود.

احمدی تاکید کرد: عملیات کربلای ۵، در واقع تداوم درس‌های حاصل از عملیات کربلای ۴ بود که امکانات لازم را برای این عملیات فراهم کردند که در روند جنگ تأثیر سرنوشت‌ساز داشت.

رسانه‌ها مظلومیت شهدای غواص را بازگو کنند

سیدرضا موسوی، آزاده کرمانشاهی دوران دفاع مقدس با بیان اینکه وقایع جنگ به گفته رهبر معظم انقلاب گنجینه ای ارزشمند محسوب می شود گفت: رسانه ها باید با بیان خاطرات و وقایع دوران دفاع مقدس، مظلومیت شهدای غواص را در عملیات کربلای ۴ برای مردم و به ویژه نسل جوان بازگو کنند. 

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

موسوی با بیان نقش رسانه ها در تبیین فرهنگ دفاع مقدس اظهار کرد: رسانه ها باید با استفاده از توانمندی های خود فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس را هر چه بیشتر در جامعه تبیین و به مردم و از جمله نسل جوان و نوجوان که آن دوران را درک نکردند، انتقال دهند.

وی افزود: یکی از مواردی که در این زمینه باید مورد توجه رسانه ها قرار گیرد نقش شهدای غواص در دوران دفاع مقدس به ویژه کربلای چهار و پنج و شهامت و رشادت هایی است که در دوران تاریخ بی سابقه است.

این رزمنده و آزاده سرافراز که در عملیات های کربلای چهار و پنج نیز حضور داشته است اضافه کرد: فرهنگ دفاع مقدس ریشه در مبانی اعتقادی و دینی ما دارد و فرهنگی است که همه خوبی ها در آن موج می زند و می تواند نجات بخش جامعه اسلامی باشد بنابراین بخوبی باید تبیین شود.

وی با بیان اینکه رسانه ها وظیفه سنگینی در باب جنگ و دفاع مقدس دارند معتقد است: رسانه ها با انعکاس خاطرات، رشادت ها و فداکاری های رزمندگان و بازماندگان دوران دفاع مقدس باید این خاطرات را برای مردم بازگو و به جهاد تبیین مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانند.

موسوی با بیان این تعبیر که « ستاره های رزمندگان اسلام در آسمان گم شده است» تاکید کرد: چنانچه خاطرات جنگ تحمیلی به بوته فراموشی سپرده شود نسل جدید از این فداکاری ها و رشادت ها بی خبر می مانند.

بُرد قلم ها از بُرد موشک ها بیشتر است

رزمنده دوران دفاع مقدس اهل کرمانشاه معروف به دوشکاچی نیز می گوید: بُرد سلاح هایی که ما با آن کار می کنیم در نهایت هشت کیلومتر و شعاع ترکش آنها حدود ۱۰۰ متر است در حالیکه بُرد قلم نویسندگان و خبرنگاران را کسی نمی تواند تخمین بزند.

بازگشتی با دستان بسته اما سرافرازانه از «ام‌الرصاص»

احمدی اضافه کرد: شاید عدم درک وقایع جنگ تحمیلی از سوی جامعه دلیلی بر پرداخته نشدن به واقعیات و حوادث و خاطرات این دوران باشد.

وی معتقد است: روایت‌ها و خاطرات بازماندگان دفاع مقدس گنیجینه‌ای است از انعکاس رشادت های رزمندگان ایران در برابر جبهه کفر و رژیم بعث، که می‌تواند برای نسل جوان روایت گر رسانه‌ای یک دفاع بزرگ باشد.

این رزمنده کرمانشاهی از دفاع مقدس به عنوان یک حادثه بی‌نظیر در دنیا یاد می کند و می گوید: از طریق راویان شاهد و ناقل و یا چاپ کتاب می‌توان اتفاقات و حوادث دوران دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کرد، اما کافی نیست و باید از رسانه ها و فضای مجازی نیز استفاده کنیم تا دشمن نتواند اتفاقات آن دوران را به نفع خود بازگو کند.

وی تاکید کرد: اگر در بیان رویدادها و حقایق دوران دفاع مقدس کوتاهی کنیم دوران پرافتخار دفاع مقدس و هشت سال شجاعت، ایثار و فداکاری مردان و زنان کشورمان به دست فراموشی سپرده می‌شود.

به گزارش ایرنا ، عملیات کربلای ۴ در روز چهارشنبه سوم دی ماه ۱۳۶۵ با رمز «محمد رسول الله» در منطقه‌ای به طول ۴۰ کیلومتر درحدفاصل پاسگاه زید در شمال شلمچه تا محل پیوستن کارون به اروند به مدت سه روز آغاز شد و چهار قرارگاه این عملیات را هدایت می‌کردند.

کرمانشاه ۳۰ هزار ایثارگر دارد

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.
بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

برچسب‌ها:

نظر شما