شناسهٔ خبر: 57192119 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هفت‌تپه؛ تجلی شعار دانشجوی مسلمان، حامی مستضعفان

با حمایت دانشجویان بسیجی از کارگران هفت تپه شعار دانشجوی مسلمان، حامی مستضعفان را به طور واضح و در عمل تعین بخشیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پس از انتشار اخباری مبنی بر بازگشت هفت‌تپه به روز‌های طلایی و زدن رکورد کشت نیشکر در ۶۰ سال اخیر، کارگروه مبارزه با فساد و تبعیض بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در مصاحبه‌ای با مسلم چشمه خاور، از کارگران این شرکت به بررسی وضعیت این مجموعه پرداخت:

«ما پنج سال اسیر یک بازی سیاسی بودیم و در این پنج سال از صنعت کشور عقب افتادیم.کارخانه هفت‌تپه به دست فردی سپرده شده بود که کمترین تخصصی در زمینه صنعت نداشت وهدف احتمالی این افراد سوءاستفاده از ارز دولتی برای سود شخصی بود. آن‌ها به دروغ گفتند که می‌خواهند در مکان کارخانه، پالایشگاه تاسیس کنند! چیزی که هیچ ربطی به صنعت نیشکر ندارد و از اساس دروغ بوده است! دروغ‌های مالکان وقت هر روز شکل تازه‌ای می‌گرفت. وقتی پای این افراد به قوه قضاییه باز شد، آن‌ها تعمدا حقوق کارگران را، برای چندین ماه به گروگان می‌گرفتند، که باعث مشکلات معیشتی برای کارگران می‌شد. مالکین خصوصی عملا به این نارضایتی جهت می‌دادند تا بتوانند از قوه‌قضاییه زمان و مماشات بخرند و این مسئله به یک رویه برای ادامه مفاسد این افراد بدل شده بود.

در این بین استانداری، دولت وقت و دادستانی به طور کامل از اسدبیگی حمایت می‌کردند. حمایتی همه‌جانبه! وقتی این بی عدالتی‌ها دیده می‌شد، وقتی دیده می‌شد معیشت کارگر گرو گرفته شده و اموال عمومی مردم این چنین به تاراج می‌رود، با توجه به خرد جمعی کارگران تصمیم به مقابله با این نوع از بخش خصوصی گرفتیم.

اما با ورود دانشجویان انقلابی به مسئله و ارتباط گرفتن با کارگران، راهی باز شد تا ما کارگران هفت‌تپه وارد مجلس شویم و صدای ما به گوش نمایندگان برسد. الحمدلله صدای ما هم شنیده شد! جلساتی که با حضور مقامات و به کمک دانشجویان شکل گرفت، تاثیر به‌سزایی در شنیده شدن مطالبات کارگران داشت.

بعد از حکم خلع ید مالک هفت‌تپه، در کمیسیون تخصصی بحث بر سر جایگزینی مالکیت خصوصی به وجود آمد، که کارگران پیشنهاد کردند مدیریت هفت‌تپه، به شرکت هفت طرح که در زمین‌های با کیفیت به مراتب پایین‌تری از هفت‌تپه قرار دارد، اما از نظر بازدهی بسیار بهتر از هفت‌تپه بود، به شکل پیمان مدیریتی واگذار شود. یعنی شرکت و نه فرد متخصص به صورت پیمان‌مدیریتی اداره هفت تپه را بر عهده می‌گرفت. باید این انتقال به شکلی رخ می‌داد که دوباره قضایای تلخ این پنج سال تکرار نشود! که خدا را شکر این اتفاق صورت نگرفت. از دوره شروع مدیریت این شرکت مزارع و کانال‌ها تغییر و بهبود یافتند و تغییر اساسی در تجهیزات کارخانه شکل گرفت. با ایجاد این تغییرات، تولید هفت‌تپه رکورد ۷۰ ساله‌ی گذشته خود را شکست. حتی از زمانی که آمریکایی‌ها مالک آن بودند هم پیشی گرفت. از دوره‌ای که حتی برای از بین‌بردن کارخانه، مالک خصوصی حتی آب مزارع را قطع می‌کرد به دوره‌ای رسیدیم که تولید به این وضع مطلوب رسیده است.

حالا هم اوضاع معیشتی کارگران رو به بهبود است. اغلب کارگران اخراجی کارخانه به کار خود بازگشتند. الان که مدیریت و کارگران هفت‌تپه دلسوزانه برای رشد کارخانه و صنعت کشور در تلاش هستند، امید به آینده روشن وجود دارد
ان‌شاءلله هفت‌تپه باز هم رکورد تولید را خواهد شکست و روز‌های طلایی هفت‌تپه در راه است.

در انتها باید از شما و بچه‌های دانشگاه امیرکبیر تشکر کنم، که چه با حضورشان در کنار ما، و چه در زمان حضور کارگران هفت‌تپه در تهران قوت قلبی برای ما بودند. خدا را شاهد می‌گیرم اگر حمایت بچه‌های بسیج دانشجویی نبود، که با دلسوزی و بدون هیچ چشم‌داشتی کنار ما بودند شاید مشکل هفت‌تپه تا کنون حل نشده بود. این افراد شعار دانشجوی مسلمان، حامی مستضعفان را ما به طور واضح و در عمل تعین بخشیدند.

البته از طرف گروه‌های دیگر هم حمایت شدیم، اما آن گروهی که دلسوزانه کنار کارگران قرار داشت دانشجویان مطالبه‌گر بودند. این قوت قلب شما برای ما در دوران خفقان، چه با حضور در کنار ما و چه با فعالیت‌های رسانه‌ای همچنین همراهی‌شان در جلسات تهران کارگران برای ما شدیدا قابل لمس و دلگرم کننده بود.

دانشجوی مسلمان واقعا دغدغه‌اش حمایت از حق مردم است. ما کارگران هفت‌تپه فراموش نخواهیم کرد که در چه مقطعی، چه کسانی در کنار ما بودند!»

نظر شما