شناسهٔ خبر: 57068649 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مهمترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته ای که گذشت؛

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده «مهسا» از قوه قضاییه

زهرا میرزایی

تایید لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت، آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران "نیلوفر حامدی و الهه محمدی"، صدور ۱۰۲۴ کیفرخواست برای بازداشتی های اغتشاشات اخیر و درخواست وکلای پرونده فوت مهسا امینی از قوه قضاییه از مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بودند.

صاحب‌خبر -

مهمترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در این گزارش ایسنا می‌خوانید:

پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرف تصمیم نهایی است/ صدور ۱۰۲۴ کیفرخواست در تهران

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری هفته گذشته گفت: پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگاران بازداشتی روزنامه‌های شرق و هم‌میهن در شرف اتخاذ تصمیم نهایی است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آقای القاصی رئیس دادگستری استان تهران دوشنبه ۹ آبان گفته بود که تاکنون قریب به هزار فقره کیفرخواست در استان تهران برای بازداشتی‌ها صادر شده است. آیا این تعداد افزایش یافته تا امروز و  برای رسیدگی به این پرونده‌ها چند شعبه دادگاه در نظر گرفته شده است؟ گفت: تاکنون ۱۰۲۴ مورد کیفرخواست صادر شده است. قطعا نسبت به رسیدگی به  اغتشاشگران و تفکیک آنها دقت کامل انجام می شود و رسیدگی متضمن مولفه سرعت و دقت و صحت خواهد بود و این اقدامات باید بازدارندگی و عبرت آموزی داشته و پشیمان کننده باشد و تمام تلاش این است که حقی از احدی تضییع نشود. دادگاه ها علنی است مگر اینکه قرار غیرعلنی صادر شود. همچنین چهار شعبه "دادگاه انقلاب" برای رسیدگی به این پرونده‌ها تعیین شده است. یک شعبه "دادگاه کیفری دو" برای سرعت در رسیدگی و یک شعبه "دادگاه کیفری یک" برای رسیدگی به جرایم مهم هم در نظر گرفته شده است. همچنین در شهرستان‌های تهران مثل اسلامشهر و  دماوند و  پردیس و ورامین یک شعبه "دادگاه انقلاب" اختصاص داده شده است.

ستایشی در دیدار با خانواده شهید مدافع امنیت، طلبه جوان آرمان علی وردی گفت: به برکت خون شهدا چهره واقعی آشوبگران برای مردم آشکار شد.

دشمن شکست بزرگی متحمل شده و درصدد کار ایذایی است

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه گفت: امروز دشمن شکست بزرگی متحمل شده و درصدد کار ایذایی است و ممکن است این کار ایذایی دشمن ادامه داشته باشد لذا ما نیز باید تمام تمرکز خود را معطوف به اجرای صحیح قوانین، خدمت به مردم، حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، کمک به امنیت اقتصادی و رفع موانع کسب و کار کنیم.

وی همچنین در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضاییه گفت: برای صلح و سازش میان مردم و رفع خصومات آنها ارزش و اعتباری خاص قائل هستیم.

جنتی: مسئولان باید قدردان این ملت باشند

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: حضور غیرتمندانه مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی به معنای عدم وجود مشکلات نیست، بلکه به این معناست که برای حل مشکلات کشور به بیگانگان امید نبسته‌اند.

رسیدگی به اتهامات افرادی که بزرگراه اشرفی اصفهانی را مسدود کردند

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

هفته گذشته دادگاه "رسیدگی به اتهامات افرادی که بزرگراه اشرفی اصفهانی تهران را مسدود کردند"  در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در جلسه دادگاه نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست گفت: براساس کیفرخواست صادر شده، سهند نور محمدزاده فرزند جعفر متولد ۱۳۷۵ متهم است به محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی.  همچنین علی هوشمندی فتوت فرزند بایرامعلی متولد ۱۳۶۱ متهم است به فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی و تخریب اموال عمومی و بهداد اسکندرنژاد فرزند مظفر متولد ۱۳۶۳ متهم است به  اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی.

لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت تایید شد

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری هفته گذشته گفت: لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور درباره ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری و مستمری بگیران بهزیستی، قضات و اساتید دانشگاه در جلسات شورا مورد بحث قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون شناخته نشد.

مدیران از روز اول به فکر جانشین سازی و کادرسازی باشند

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

حجت الاسلام و المسلمین محمد موحدی آزاد دادستان انتظامی قضات گفت: مدیران باید خودشان شروع کنند و از روز اول به فکر جانشین سازی و کادرسازی باشند، این مسئله مهمی است که اکثر ما مسئولان از انجام آن اقدام می‌ترسیم.

ملاقات خانواده فائزه هاشمی با وی در زندان اوین

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

فاطمه هاشمی رفسنجانی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ملاقات خانواده‌ وی با فائزه هاشمی در زندان اوین خبر داد.

فائزه هاشمی رفسنجانی روز پنجم مهرماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

 مصاحبه علمی نداریم، گزینش داریم

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

عبدلیان پور رییس مرکز وکلای قوه قضاییه با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر حذف مصاحبه علمی داوطلبان آزمون وکالت این مرکز گفت: صلاحیت علمی پذیرفته شدگان سابقاً در آزمون کتبی مورد سنجش قرار گرفته و ارزیابی و گزینشی که توسط مرکز در این مرحله صورت می پذیرد تنها به منظور احراز صلاحیت‌های عمومی پذیرفته شدگان است.

درخواست وکلای پرونده فوت مهسا امینی از دستگاه قضایی

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

صالح نیک بخت و علی رضایی وکلای اولیای دم مهسا (ژینا) امینی با ادعای «بی‌پاسخ ماندن درخواست‌های خود»‌ و تاکید بر این‌که «همچنان راه قانونی و مسیر دادخواهی قضایی را ادامه می‌دهیم»، در بیانیه ای  اعلام کرده‌اند: از مراجع قضایی ذیربط می‌خواهیم به لوایح متعدد ما، در اعتراض قانونی به رأی کمیسیون پزشکی قانونی و درخواست‌های مکرر مبنی بر در دسترس قرار گرفتن اصل پرونده برای مطالعه و تحقیق از مطلعین توجه کرده و آن را عملی کنند.

۷۵ هکتار زمین در منطقه ۱۹ رفع تصرف شد

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

علی صالحی دادستان تهران گفت: ۷۵ هکتار مشتمل بر زمین‌های فضای سبز، ۴۰ قطعه زمین محصور، ۷۰ باب مغازه و واحد تجاری منطقه ۱۹ رفع تصرف و آزادسازی کامل شد.

 تعدادی از آشوبگران کمالشهر کرج شناسایی شده‌اند

 حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره ناآرامی‌های پنج شنبه ۱۲ آبان در کرج گفت: رئیس قوه قضاییه ساعتی بعد از این حوادث بلافاصله در تماس تلفنی، دستور ویژه برای شناسایی، دستگیری و مجازات عناصر اصلی اغتشاشگر و آشوب طلب صادر کرد و اقدامات متعددی در همان روز توسط دستگاه قضایی و امنیتی استان انجام و تعدادی از آشوبگران و مخلان امنیت بازداشت شده‌اند.

 طبق اعلام ستایشی سخنگوی دستگاه قضا نیز  10  نفر از عوامل اصلی اغتشاشات اخیر استان البرز که قصد خروج از کشور را داشتند در پارس آباد استان اردبیل دستگیر شدند و رسیدگی به این موضوع ادامه دارد.

پزشکی قانونی علت اولیه فوت نسرین قادری را "مسمومیت" گزارش کرده است

حمید عسگری پور دادستان شهریار، در رابطه با ادعاهای مطرح شده درباره فوت خانم نسرین قادری گفت: ساعت ۱۴ روز جمعه مورخه ۱۳ آبان ماه سال جاری یکی از بستگان متوفیه با مراجعه به کلانتری محل اعلام می‌کند که به درب واحد مسکونی مرحومه قادری مراجعه کرده و وی درب را باز نکرده است. در بررسی های به عمل آمده،  پزشکی قانونی علت اولیه فوت نسرین قادری را مسمومیت گزارش کرده است.

توضیحات رئیس دادگستری آذربایجان غربی در مورد مرگ نسیم صدقی/ مظنونان دستگیر شدند

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در رابطه با شایعه کشته شدن فردی به نام نسیم صدقی در ناآرامی‌های اخیر ارومیه بیان کرد: در پی دریافت گزارش فردی،  جسد یک خانم با هویت نسیم صدقی محمودجیق فرزند حسن اهل شاهین دژ که ظاهرا بصورت مجردی در ارومیه اقامت داشته در حالی که گلوله اسلحه شکاری از ناحیه کتف راست و چسبیده به بدن،  شلیک شده بود و اسلحه وینچستر نیز در کنار جسد بود؛ در خانه باغی در روستای اوصالو ارومیه کشف شد. مظنونان پرونده نیز دستگیر شدند.

رییس کل دادگستری زنجان: ندا بیات زنده است

حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی‌نیارکی رئیس‌کل دادگستری استان زنجان از برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده دختری که روز ۴ آبان‌ماه روی سقف خودروی نیروی انتظامی در خیابان سعدی زنجان شعارهای ساختارشکن داده و به مامورین انتظامی توهین کرده بود، خبر داد و با اشاره به پروژه کشته‌سازی رسانه‌های بیگانه در مورد فردی به نام ندا بیات، گفت: رسانه‌های معاند ادعا کرده بودند فردی به نام اعظم آمندی معروف به (ندا بیات) در جریان اغتشاشات در زنجان کشته شده است که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد فرد مورد اشاره زنده بوده و (۱۷ آبان‌ماه) در دادگاه انقلاب زنجان برای دفاع از اتهامات خود حاضر بوده است.

برخی احکام دیوان عدالت به دلیل عدم تامین اعتبار از سوی وزارت بهداشت اجرا نشده است

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

حجت الاسلام حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در دیدار با وزیر بهداشت گفت: برخی پرونده‌ها در اجرای احکام دیوان به دلیل عدم تامین اعتبار از سوی وزارت بهداشت هنوز اجرا نشده است که این موضوع نیز موجب افزایش حجم پرونده‌ها شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری، گفت: در این ۴۳ سال هر ساله چندین بار همه پرسی در کشور برگزار می‌شود و حضور مردم در مناسبت‌های سیاسی مانند راه پیمایی ۲۲ بهمن و برگزاری انتخابات نیز نوعی همه پرسی است که مردم همیشه حضور پر رنگ داشته اند.

گفتنی است هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رایی دستور معاون معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان را غیرقانونی دانست. 

اطلاعیه قوه قضائیه درباره سومین سال بازداشت حمید نوری

مرکز رسانه قوه قضائیه در سومین سال بازداشت حمید نوری، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: حمید نوری طی ۳ سال گذشته و در مجموع ۲۶ هزار ساعتی که در بازداشت و سلول انفرادی طی کرده، تنها امکان حدود ۳۰ ساعت مکالمه تلفنی و ۱۰ ساعت ملاقات حضوری با خانواده­ی خود را داشته  که همین میزان اندک ارتباط با خانواده نیز تحت کنترل و محدودیت های شدید امنیتی انجام شده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه به اقدامات غیرقانونی در روند رسیدگی به پرونده حمید نوری اشاره شده و تاکید می شود این روند غیر عادلانه پس از صدور رای بدوی حبس ابد برای وی نیز همچنان ادامه داشته و نوری در مسیر انتخاب آزادانه وکیل برای مرحله تجدید نظر، با مشکلات و محدودیت های عجیبی روبرو شده است.

شرکت بیمه ملزم به پرداخت خسارت وارده به راننده حادثه دیده شد

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

با نظر اکثریت قضات هیأت عمومی شعب حقوقی دیوان عالی کشور، راننده حادثه دیده، استحقاق دریافت ۵۰ درصد خسارت دیات وارده را دارد و شرکت بیمه مکلف است خسارت وارده را به قیمت یوم الاداء تأدیه نماید.

حکم اعدام دو عضو گروهک موسوم به جیش العدل اجرا شد

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

هفته گذشته دو نفر از اعضای گروهک تروریستی جیش الظلم به نام‌های راشد بلوچ فرزند افضل و اسحاق آسکانی فرزند دلاور به جرم انجام اقدامات تروریستی، ایجاد ناامنی و تیراندازی به نیروهای انتظامی که به شهادت ۴ نفر از نیروهای مرزبانی و مجروح شدن تعدادی دیگر از پرسنل فراجا منجر شده بود، اعدام شدند.

انتقاد رئیس سازمان بازرسی از سیستم بانکداری کشور

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از سیستم بانکداری کشور، گفت: بانک‌ها به جای عمل به وظیفه خودشان به بنگاه‌داری روی آورده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تشریح اولویت‌های این مجموعه در دوران تحول و تعالی گفت: سازمان بازرسی یک دستگاه نظارتی است که نظارت بر حسن جریان امور و رصد اجرای صحیح تک‌تک قوانین را برعهده دارد.

اطلاعیه پذیرفته شدگان آزمون فوق‌العاده وکالت ۱۴۰۱ منتشر شد

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

طبق اعلام مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان آزمون فوق‌العاده سال ۱۴۰۱ از چهارشنبه هفته گذشته ( ۱۸ آبان) آغاز  و تا ۲۷ آبان ادامه دارد.

هدف از نظارت‌ مچ‌گیری نیست

تاییدمتناسب‌سازی حقوق/وضعیت خبرنگاران بازداشتی/درخواست وکلای خانواده مهسا امینی از قوه قضاییه

علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: هدف اصلی نظارت بر واحدهای قضایی، اطمینان از حسن جریان امور، اجرای صحیح قوانین، مقررات و ضوابط در واحدهای قضایی است.

انتهای پیام

نظر شما