شناسهٔ خبر: 5704871 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تکرار/

آمادگی قزاق‌ها برای ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا به بندر شهید رجایی

خبرگزاری تسنیم: رییس شرکت راه آهن جمهوری قزاقستان از اعلام آمادگی این کشور برای ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا به بندر شهید رجایی در سال جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزار تسنیم، محمدعلی اصل سعیدی پور معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان  در حاشیه بازدید رییس شرکت راه آهن جمهوری قزاقستان اظهار کرد: تجهیزات استاندارد تخلیه و بارگیری، محوطه های اختصاصی، 50 کیلومتر خط ریلی و جاده های مواصلاتی از جمله مزایا و ظرفیت ها مهم بزرگترین بندر تجاری کشور است.

به گفته وی، هیأت قزاقستانی از وجود این همه امکانات و زیرساخت های ریلی در این بندر ابراز شگفتی کرد. هم اکنون 14 میلیون بار ریلی از بندر شهید رجایی ترانزیت می شود که تا 40 میلیون تن ظرفیت جابجایی کالا وجود دارد.

"عسکر مامین" وزیر راه قراقستان در بازدید از محوطه ها وزیرساخت های ریلی بندر شهید رجایی گفت: طی سال جاری برنامه داریم تا 15 میلیون تن کالای کشورهای چین و روسیه به قزاقستان از طریق این بندر تراتزیت شود.

وی با اشاره به اینکه با شرکت های خصوصی برای توسعه فعالیت در بندر شهید رجایی در حال مذاکره هستیم، افزود: با افتتاح خط جدید ریلی بین کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ایران، بندر شهید رجایی جایگاهی خوب برای ترانزیت کالاهای این کشور  است.

وی بندر شهید رجایی را حلقه اتصال شرق به غرب برای کشورهای آسیای میانه دانست و افزود: علاوه بر این مسیر، از مسیر بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد به بندر اکتائو نیز کالا جابجا خواهد شد.

مامین گفت: ارسال محموله‌های گندم، مواد شیمیایی، پنبه و سایر کالاهای مورد علاقه کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و آسیای شرقی از بندر شهید رجایی برنامه‌های تجاری قزاقستان است.

"محمد رضا پور فخری" مدیرکل راه آهن استان هرمزگان نیز گفت: قطارهای برنامه ای 3 روزه به مقصد سرخس تردد می کنند و 2 خطه بودن، تجهیز به علائم الکتریکی، تراک بندی و نصب ATC ، حمل ترکیبی به آسیای میانه را دو برابر کرده است.

وی افزود:هم‌اکنون تا چند برابر موجود ظرفیت داریم و تخفیفات پلکانی و کاهش تعرفه های ریلی از برنامه های شرکت راه آهن ایران برای افزایش حمل کالا از طریق شبکه ریلی است.
انتهای پیام/

نظر شما