شناسهٔ خبر: 57009321 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شاهد رشد ارائه خدمات آزمایشگاهی و توسعه محصولات دانش‌بنیان هستیم

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی از رشد و رونق حضور محصولات ایران‌ساخت با بین‌المللی شدن استاندارد‌ها گفت.

صاحب‌خبر -

 نهمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رضا اسدی فرد، رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و جمعی از مدیران مراکز عضو شبکه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، تا زمینه تعامل و هم‌افزایی میان فعالان زیست‌بوم آزمایشگاهی و تحقیقاتی فراهم شود.

رشد ارائه خدمات آزمایشگاهی و توسعه محصولات دانش‌بنیان

رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با اشاره به اهمیت و نقش راهبردی آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه و تجاری‌سازی محصولات و خدمات دانش‌بنیان عنوان کرد: شبکه آزمایشگاهی مسیر خود را از سال ۸۳ در حوزه نانوفناوری آغاز کرد و از سال ۹۴ تا امروز به بیش از ۱۴۰۰ عضو رسیده و در این حوزه به یک توانمندی قابل توجه رسیده‌ایم. وی ادامه داد: در دو سال گذشته به دلیل عدم توانایی در برگزاری نشست حضوری ناشی از شیوع کرونا، تا حدی کار شبکه‌ای تضعیف شد، اما با ارتقای این روند و رونق گرفتن رویداد‌های حضوری و تعاملی، زمینه برای هم‌افزایی و ارتقای هرچه بیش‌تر فراهم می‌شود.

اسدی فرد، با اشاره به ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال جاری، ظرفیت‌های بسیار مهمی را در حوزه شرکت‌ها، صنایع و همچنین آزمایشگاه‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد که می‌توانیم از این ظرفیت در حوزه آزمایشگاه نیز بهره ببریم و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی می‌توانند به عضویت شبکه آزمایشگاهی در بیایند.

وی گفت: با تصویب این قانون، خوشبختانه استقرار در مناطق شهری با کاربری مسکونی که محدود به تهران بود به سراسر کشور تسری پیدا کرده است و آزمایشگاه‌ها مجاز شدند در کاربری مسکونی استقرار پیدا کنند.

رئیس مرکز امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه موضوع دیگری است و صنایع می‌توانند از ظرفیت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان استفاده کنند.

اسدی فرد، با اشاره به رشد نشست‌های مجازی و برگزاری نشست‌های تعاملی و آموزشی در عرصه ملی و بین‌المللی بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: در دو سال کرونا با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و ظرفیتی برای استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات استفاده شد و بیش از ۷ دوره تخصصی بین المللی برگزار کردیم که نشست مجازی در حوره کرونا از بیش از ۲۰ کشور مخاطب و مهمان داشت.

وی با اشاره به تامین دغدغه‌ها و نیاز‌های آموزشی گفت: کسانی که در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند و یا نیاز آموزشی دارند، از سوی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای حمایت از آنان برنامه ریزی می‌شود.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری عنوان کرد، با اشاره به نقش اعتبار بین المللی یافتن استاندارد‌های ملی گفت: تایید اعتبار استاندارد‌های ملی از جمله ۱۷۰۲۵ یکی از موضوعاتی است که به طور جدی با همکاری مرکز ملی تایید صلاحیت ایران دنبال می‌کنیم. تحقق این موضوع موجب می‌شود ضمن آن‌که شرکت‌ها از یک استاندارد با اعتبار بین المللی برخوردار باشند، بتوانند با صرف نظر از هزینه‌های هنگفت آزمایش‌های استاندارد در کشور‌های مقصد، محصولات و خدمات خود را به بازار‌های بین المللی برسانند.

اسدی فرد بیان کرد: با هدف کمک به نوسازی تجهیزات و تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی، مرکزی تحت عنوان نوتا ایجاد شده است که شبکه‌ای از متخصصان و تعمیرکاران را معرفی می‌کند تا با کیفیتی مطلوب و هزینه کمتر از خدمات تعمیرات استفاده کنند. شبکه آزمایشگاهی از ظرفیت موجود در کشور در حوزه تعمیر و نگهداری، تامین تجهیزات و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تعمیر حمایت می‌شود. در شبکه نیز حمایتی تعمیراتی برای آزمایشگاه‌های عضو در نظر گرفته شده است که آزمایشگاه‌ها بسته به رتبه خود می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: سال گذشته بیش از ۳ میلیون خدمت توسط آزمایشگاه‌های عضو شبکه به ۷۵۰ هزار مشتری ارائه شد و برای ارائه این خدمات هیچ محدودیتی نداریم و تمامی اعضای هئیت علمی و دانشجویان از این خدمات بهره ببرند. البته منابع به اندازه تقاضا نیست و ۴۰ میلیارد تومان یارانه خدمات به عنوان سهم معاونت به آزمایشگاه‌ها ارائه شده است. برای ارایه خدمات باید این میزان به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد و امیدواریم بتوانیم این نیاز پژوهشگران، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تامین کنیم.

سید محمود هاشمی رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، رسالت این مرکز را اعتباردهی و اعتباربخشی دانست و گفت: این مرکز، که تحت نظارت سازمان استاندارد ایران فعالیت می‌کند یک مرجع اعتباردهی داخل کشور بوده و تنها نماینده رسمی و حاکمیتی ایران در مجامع ملی و بین المللی است.

وی، با تاکید بر ضرورت وجه به مسأله و نیازمحوری در اعتباردهی به آزمایشگاه‌ها گفت: از سال ۹۱ تا سال ۱۴۰۰ بیش از یک هزار آزمایشگاه همکار تایید صلاحیت شده‌اند که در این حوزه، باید مساله محوری و نیاز محوری مورد توجه جدی قرار بگیرد.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یکی از نیاز‌های آزمایشگاه‌ها را اعتبار در سطح بین‌المللی دانست و گفت: مرکز ملی تایید صلاحیت ایران عزم خود را جزم کرده تا با عضویت در نهاد‌های بین المللی، نتایج آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی آن‌ها در عرصه بین المللی نیز اعتبار داشته باشد.

هاشمی، یکی از آسیب‌های جدی آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی را عدم تحقق الزامات استاندارد‌های بین المللی از جمله ۱۷۰۱۱ و موضوع استقلال و بی طرفی آزمایشگاه‌ها دانست و گفت: استقلال و بی طرفی، موضوع مهمی است که کمتر بدان توجه شده و باید آزمایشگاه‌ها به این موضوع فکر کنند و برای آن چاره‌ای بیاندیشند. برخی از مراکز تاییدشده توسط مرکز، از سوی مراکز دولتی پذیرفته نمی‌شوند که عمده دلیل آن، کم توجهی با الزامات و استاندارد‌ها از جمله همین موضوع استقلال و بی طرفی است.

در این نشست همچنین مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را بستری مناسب برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مراکز آزمایشگاهی، پژوهشگاهی و تحقیقاتی در سراسر کشور گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با تلاش دست‌اندرکاران خود توانسته است بستر و زمینه خوبی را برای به اشتراک‌گذاری تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در ابعاد ملی ایجاد کند و امید داریم که در ادامه مسیر خود به توفیقات بیش‌تری دست پیدا کند. این نشست‌ها فرصتی است تا مدیران مراکز عضو شبکه، گرد هم بیایند و ضمن به اشتراک گذاشتن تجربیات، بیان دغدغه‌ها و ایجاد زمینه برای رفع مشکلات، ساختار آزمایشگاهی کشور را ارتقا ببخشند، همچنین انگیزه‌ای برای سایر مراکز و آزمایشگاه‌ها برای پیوستن به این شبکه ملی ایجاد می‌شود.

امیری، با اشاره به انجام طیف گسترده‌ای از آزمایشات و فعالیت در حوزه آثار باستانی گفت: این پژوهشگاه از سال ۸۲ شکل گرفته است و با و ۵ پژوهشکده که به طور هماهنگ و تعاملی فعالیت دارند، در زمینه‌هایی، چون باستان شناسی، مردم شناسی حفاظت ابنیه، حفاظت و مرمت و شناسی کتیبه‌ها و متون و حفاظت اشیا فعالیت دارد.

وی با اشاره به این‌که پژوهشکده، زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری آماده همکاری و ارائه خدمات است، افزود: تجهیزات آزمایشگاهی و خدمات آزمون بر بستر شبکه آزمایشگاهی، بخش قابل توجهی از این خدمات در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما