شناسهٔ خبر: 57007148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه نظافت و رفت‌وروب شهر قم

موج نیوز

مدیر منطقه پنج شهرداری قم تناژ جمع‌آوری زباله منطقه پنج را در روز 44 تن اعلام کرد و گفت: منطقه پنج ماهانه بیش از یک میلیارد و 490 میلیون تومان هزینه جمع‌آوری زباله و رفت‌وروب می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج قم، زین‌العابدین قراچورلوی به اهمیت همکاری شهروندان در تمیزی شهر اشاره کرد و اظهار داشت: برای داشتن شهر و منطقه‌ای تمیز نیاز به مشارکت شهروندان در چند بخش بوده و بدون همکاری مردم، شهرداری با همه تلاش شبانه‌روزی نمی‌تواند شهر را در شرایط مطلوب نگه دارد.

وی هماهنگی شهروندان در بیرون گذاشتن زباله‌ها را مطرح کرد و گفت: منطقه پنج ماهانه یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان هزینه رفت‌وروب و جمع‌آوری زباله می‌کند که ازنظر مساحت و جمعیت این هزینه باید بسیار کمتر باشد و ما مجبور به جمع‌آوری زباله در دو نوبت و گاهی سه نوبت هستیم.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم مقدار زباله محدود جمکران را حدود ۱۳ تن در روز اعلام کرد و گفت: رفت‌وروب منطقه که مساحتی حدود دو میلیون و ۸۷۰ مترمربع در سطح جی‌آی‌اس است توسط ۲۵۰ نیرو انجام می‌شود اما در این حوزه با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم.

وی از آموزش شهروندان توسط ۴ نیروی آموزشگر خبر داد و بیان کرد: علاوه بر آموزش کارگران برای نحوه جمع‌آوری زباله‌ها، رعایت بهداشت فردی و برخورد با شهروندان که به‌صورت هفتگی برای کارگران برگزار می‌شود، چهار نیرو نیز در سطح منطقه حضورداشته و به شهروندان آموزش‌های لازم را می‌دهند.

قراچورلوی ادامه داد: زباله‌های منطقه توسط ۷ ماشین پرس در شب، ۲ ماشین پرس در روز و یک ماشین پرس عصر جمع‌آوری می‌شود که تایم صبح و عصر خارج از برنامه کلی جمع‌آوری زباله است، که با مشارکت شهروندان می‌تواند حذف‌شده و هزینه آن در جای دیگری صرف شود.

وی در ادامه میزان جمع‌آوری زباله خشک منطقه را نیز موردبررسی قرارداد و بیان کرد: به‌طور میانگین ماهانه ۵ تن زباله خشک در ۵ غرفه سطح منطقه و با ۱۵ وانت در شب، ۴ وانت در روز از درب منازل جمع‌آوری می‌شود که ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم کمترین همکاری شهروندان را مربوط به محدوده شهر قائم دانست و خاطرنشان کرد: شهر قائم به علت حضور افراد جمع کننده زباله کمترین همکاری و تحویل زباله خشک را در سطح منطقه پنج داشته و در تلاش برای فرهنگ‌سازی و آموزش د راین محدوده هستیم.

نظر شما