شناسهٔ خبر: 56995505 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کشف سلاحی جدید برای مقابله با باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک

ایرنا نوشت: محققان کشف کردند که یک داروی ضد تبخال در میان داروهای موجود بطور خاص برای مقابله یک باکتری مقاوم شده در برابر آنتی‌بیوتیک تاثیر امیدوارکننده‌ای دارد.

صاحب‌خبر -

مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیک موجب شده باکتری‌ها سازوکار مقاومتی در برابر این نوع درمان ایجاد کنند. این پدیده موسوم به مقاومت به آنتی‌بیوتیک اکنون توسط سازمان جهانی بهداشت WHO به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامتی محسوب می شود.

فقدان درمان در برابر باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک ممکن است ما را به زمانی بازگرداند که میلیون ها نفر از مردم به علت ابتلا به ذات‌الریه یا سالمونلا (salmonella) جان خود را دست می‌دادند.

باکتری «کلبسیلا پنومونیا» (Klebsiella pneumonia) که در بیمارستان‌ها بسیار رایج و بطور خاص زهراگین و کشنده است، یکی از پاتوژن‌هایی است که سلاح‌های ما دربرابر آن در حال ضعیف شدن است.

یک تیم از دانشگاه ژنو کشف کرده است که ادوکسودین (edoxudine) یک مولکول ضد تبخال کشف شده در دهه ۶۰ میلادی موجب تضعیف سطح محافظتی باکتری کلبسیلا می‌شود و از این رو کار از بین بردن آن برای سلول‌های ایمنی آسان‌تر می‌شود.

کلبسیلا پنومونیا عامل بسیاری از عفونت‌ها است و برخی از گونه‌های آن موجب مرگ ۴۰ تا ۵۰ درصد از بیماران می‌شود. یک نیاز ضروری برای تولید مولکول‌های درمانی جدید برای مقابله با آن وجود دارد.

تولید یک دارو فرایندی طولانی و پرهزینه است و هیچ تضمینی هم برای نتیجه وجود ندارد. از این رو محققان دانشگاه ژنو یک راهبرد سریع‌تر و ایمن‌تر را امتحان کردند و آن عبارت از این بود که داروهای موجود را بررسی کردند تا شاید به سرنخ‌ها و علایم درمانی جدیدی برسند. این محققان در این زمینه کشف کردند که یک داروی تولید شده برای مبارزه با تبخال‌ با نام ادوکسودین بطور خاص امیدوارکننده است.

هر چند تاثیر چنین درمانی در انسان‌ها هنوز به تایید نرسیده است، اما نتایج این تحقیق امیدوارکننده است.

۵۸۵۸

نظر شما