شناسهٔ خبر: 56524610 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«ایران – ژاپن» امشب در فینال تکراری فوتسال آسیا

شمسایی: تا پای جان  برای قهرمانی ایران می‌جنگیم

روزنامه جوان

پرافتخارترین تیم فوتسال آسیا در یک‌قدمی هت‌تریک قهرمانی قاره‌کهن قرار دارد. شانزدهمین دوره رقابت‌های جام‌ملت‌های فوتسال آسیا به ایستگاه پایانی رسیده است و امشب (۲۰:۳۰) ایران برای تصاحب جام قهرمانی رودرروی ژاپن صف‌آرایی می‌کند. 

صاحب‌خبر -
پرافتخارترین تیم فوتسال آسیا در یک‌قدمی هت‌تریک قهرمانی قاره‌کهن قرار دارد. شانزدهمین دوره رقابت‌های جام‌ملت‌های فوتسال آسیا به ایستگاه پایانی رسیده است و امشب (۲۰:۳۰) ایران برای تصاحب جام قهرمانی رودرروی ژاپن صف‌آرایی می‌کند. 
تیم‌ملی فوتسال کشورمان در دو دوره گذشته رقابت‌های قهرمانی فوتسال آسیا (۲۰۱۶ و ۲۰۱۸) اجازه عرض اندام به هیچ تیمی را نداد و باافتخار جام قهرمانی را بالای سر برد. حال وقت آن رسیده تا فوتسالیست‌های تکنیکی و باانگیزه کشورمان برای سومین دوره متوالی مقتدرانه روی سکوی قهرمانی بایستند و در سالن سعدعبدالله کویت جشن قهرمانی برپا کنند. 
 یک پای فینال
شکی نداشتیم که تیم ایران در مصاف با تایلند به مشکل برنمی‌خورد. شاگردان وحید شمسایی ضمن ارائه بازی منطقی و قابل دفاع، پنجمین حریف خود را شکست دادند و فینالیست آسیا شدند. بااینکه در نیمه نخست دیدار نیمه‌نهایی تنها یک گل به نام ایران ثبت شد، اما در نیمه دوم ملی‌پوشان کشورمان هنر خود را به نمایش گذاشتند و با زدن چهار گل دیگر تایلند را ۵ بر صفر مغلوب کردند. عبور از سد اندونزی، چین‌تایپه، لبنان، ویتنام و در نهایت تایلند، زمینه‌ساز صعود ایران به چهارمین فینال متوالی (۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲) شد. ۱۲ بار قهرمانی در جام‌ملت‌ها تیم‌ملی کشورمان را به پرافتخارترین تیم فوتسال قاره تبدیل کرده است و ژاپنی‌ها که برای نهمین‌بار به دیدار نهایی رقابت‌ها رسیده‌اند تنها سه جام قهرمانی را در ویترین‌شان دارند. 
ایران و ژاپن تاکنون هفت بار در دیدار نهایی آسیا سد راه هم شده‌اند و در این جدال سنتی شش پیروزی از آن تیم کشورمان شده و سامورایی‌ها نیز فقط یک بار (۲۰۱۴) آن هم در ضربات پنالتی به آرزوی‌شان رسیده و با شکست قدرت اول قاره، قهرمان آسیا شده‌اند. آخرین جدال رودرروی دو تیم نیز در سال ۲۰۱۸ با برد ۴ بر صفر ملی‌پوشان ایرانی و کسب یک جام دیگر برای فوتسال کشورمان به پایان رسید. 
 ژاپنی‌های سختکوش
این بازی در فینال امسال باز هم تکرار می‌شود و قطعاً سامورایی‌ها برای مصاف با مدعی اصلی قهرمانی برنامه‌ریزی ویژه دارند. ژاپن با اینکه فاصله زیادی با فوتسال کشورمان دارد، اما این تیم برای پیشرفت و رسیدن به اهداف بلندمدت هرگز ناامید نمی‌شود. در این دوره نیز ژاپن یکی از تیم‌های متحول‌شده رقابت‌هاست؛ آن‌ها با بازیکنان جدید و جوان خود به جام‌ملت‌ها آمده‌اند تا نتیجه تلاش‌های‌شان در چهار سال اخیر را ببینند. صعود به فینال جام ۲۰۲۲ نتیجه قابل قبولی برای ژاپن محسوب می‌شود. تجربه نشان داده سامورایی‌ها به این سادگی دست از تلاش نمی‌کشند و عادت دارند با استفاده از کوچک‌ترین فرصت‌ها و اشتباهات حریف نتیجه بازی را تغییر دهند. به همین خاطر است که شاگردان شمسایی به هیچ‌وجه نباید حریف را دست‌کم بگیرند و خود را از پیش برنده بدانند. حریف ایران در فینال، رقابت‌ها را با شکست مقابل عربستان آغاز کرد. این باخت ژاپن را با بحرانی زودهنگام مواجه ساخت، اما غلبه بر کره و ویتنام ژاپن را به صدرجدول گروه فرستاد تا در یک‌چهارم از سد اندونزی بگذرند و ازبک‌ها را هم در نیمه‌نهایی با حداقل اختلاف (۲ بر یک) شکست دهند. 
 برتری ایران
حریف ایران در فینال تاکنون ۱۴ گل به ثمر رسانده است در حالی که فوتسالیست‌های ما تا قبل از جدال با ژاپن ۳۷ بار دروازه حریفان را باز و تنها دو گل دریافت کرده‌اند. از طرفی حسین طیبی، کاپیتان تیم‌ملی با زدن ۱۰ گل در آستانه کسب عنوان آقای گلی رقابت‌ها قرار دارد. کاپیتان دوره گذشته با ۱۴ گل این عنوان را به دست آورد و حالا امیدوار است دوباره این عنوان را از آن خود کند. بعد از او نیز سعید احمدعباسی دیگر ملی‌پوش کشورمان با شش گل زده در رده دوم بهترین گلزنان جام ۲۰۲۲ ایستاده است. 
 قهرمانی تنها هدف است
سرمربی تیم‌ملی صعود ایران به فینال جام‌ملت‌ها را سخت عنوان کرد. وحید شمسایی پیش از رویارویی شاگردانش با ژاپن در مورد اشتباهات داوری چیزی نگفت و در عوض ابراز امیدواری کرد با قهرمانی دوباره در آسیا دل مردم شاد شود: «به تایلند احترام می‌گذارم. بازی نیمه‌نهایی بازی ثانیه‌هاست و می‌توانید به فینال بروید یا حذف شوید. در مصاف با این تیم نیمه اول بازی را کنترل کردیم و هم می‌توانستیم گل بزنیم و هم گل بخوریم. در نیمه دوم تاکتیک خود را تغییر دادیم و کسانی که در سالن بودند از بازی لذت بردند. وقتی بازنشسته و سرمربی شدم، با خودم عهد بستم در خصوص داوری صحبت نکنم، زیرا همان‌طور که من در تعویض یا تاکتیکم اشتباه می‌کنم، داور هم ممکن است اشتباه کند و تنها کاری که باید بکنیم احترام به داور است. تمام بازیکنان ما بهترین هستند و همه آن‌ها بیشترین گل را می‌زنند. من حاصل زحمات مربیان در کشورم را انجام می‌دهم. کار سختی کردم و مجبور بودم یکسری ستاره را با یکسری آدم جدید تغییر دهم. روزی که تیم ملی را به من دادند، به شهاب سفال‌منش گفتم که اگر دیدگاهت فینال جام جهانی است، این کار را انجام دهیم. کار بسیار سختی است، اما چیزی که هدفت باشد می‌توانی به آن برسی. ۱۴وحید شمسایی در تیمم دارم. لذت بازی کردن خیلی بیشتر از مربیگری است، زیرا فقط خودت را می‌بینی ولی وقتی مربی هستی، ۸۵میلیون ایرانی را می‌بینی و کار سخت است، اما ما تا پای جان برای قهرمانی ایران می‌جنگیم.»
شماره ۸ تیم ایران در مصاف با تایلند آنقدر خوش درخشید تا برای دومین‌بار در این مسابقات به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شود. مسلم اولادقباد با تأکید بر اینکه فقط به قهرمانی فکر می‌کند نه آقای گلی گفت: «تایلند از بهترین تیم‌های آسیاست و در این چند سال خیلی خوب شده‌اند. تماشاگرانی که این بازی را دیدند، لذت بردند و بازی جذابی بود. خدا را شکر که این بازی سخت و این تیم سرسخت را بردیم و به فینال رسیدیم. با احترام به تیم مقابل ما فقط کار خود را انجام دادیم و بازی خود را کردیم. تمام کار‌های تکنیکی و تاکتیکی که سرمربی گفته است را انجام می‌دهیم و بازیکنان ما دنبال آقای گلی و بهترین بازیکن مسابقات نیستند بلکه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا قهرمان شویم.»

نظر شما