شناسهٔ خبر: 56515880 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بایدن: خطر «آخرالزمان» هسته‌ای در بالاترین حد پس از بحران کوبا در ۱۹۶۲ است

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به سخنان مقامات روسیه درباره احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در جنگ اوکراین گفت خطر «آخرالزمان هسته‌ای» در بالاترین حد پس از بحران موشکی کوبا در ۱۹۶۲ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس بایدن که روز پنجشنبه در سخنانی یک مراسم گردآوری پول برای کمیته انتخابات سنای حزب دموکرات در نیویورک گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «هنگامی که از استفاده از سلاح‌های تاکتیکی یا سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی سخن می‌گوید، شوخی نمی‌کند»

بایدن افزود: «ما از هنگام ریاست‌جمهوری کندی و بحران موشکی کوبا با چنین چشم‌اندازی از آخرالزمان روبرو نبوده‌ایم.»

بایدن همچنین دکترین هسته‌ای روسیه را به چالش کشید و هشدار داد که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کم‌شدت به سرعت از کنترل خارج می‌شود و به نابودی جهانی می‌انجامد.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی سلاح‌های هسته‌ای هستند که نسبت به بمب‌های بزرگ هسته‌ای که می‌توانند شهرهای بزرگ را تخریب کنند، قدرت کمتری دارند و در میدان‌های نبرد برای مقاصد تاکتیکی به کار می‌روند. چنین سلاح‌هایی ممکن است از هواپیما به زمین پرتاب شوند، با موشک از زمین، کشتی یا زیردریایی شلیک شوند یا نیروهای زمینی آنها را منفجر کنند.

گرچه روسیه دارای نیروهای هسته‌ای متخصص تعلیم‌دیده برای جنگیدن در چنین میدان نبرد «آخرالزمانی» است، روشن نیست که نیروهای عادی ارتشی چگونه می‌توانند با این شرایط کنار بیایند.

مقامات آمریکایی ماه‌هاست که درباره این چشم‌انداز هشدار داده‌اند که روسیه که در میدان جنگ در اوکراین با موانعی استراتژیک روبرو شده است، ممکن است دست به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی بزند. در عین حال این مقامات می‌گویند تغییری در نیروهای هسته‌ای روسیه مشاهده نشده است که ضرورت تغییر در وضعیت هشدار نیروهای هسته‌ای آمریکا را ضروری کند.

مقامات غربی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و مقامات ناتو درباره پیامدهای استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داده‌اند. دریاسالار هلندی راب بوئر، رئیس کمیته نظامی ناتو روز چهارشنبه در اجلاس امنیتی ورشو گفت: «این پاسخ چنان خواهد بود که روسیه را از عملی که انجام داده است، پشیمان کند.»

نظر شما