شناسهٔ خبر: 56515554 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سپاه پاسداران، بهترین پشتوانه خدمات رسانی در روستا‌ها

مدیر کل دفتر امور روستایی وشورا‌های استانداری خراسان رضوی گفت: در بین ۷۰ دستگاه دولتی و غیر دولتی که متولی خدمات رسانی به روستا‌ها هستند سپاه پاسداران بهترین پشتوانه برای مردم در روستا‌ها است.

صاحب‌خبر -

محمد شفیعی مدیر کل دفتر امور روستایی وشورا‌های استانداری خراسان رضوی گفت : در سطح استان بیش از ۷ هزار روستا و آبادی وجود دارد که بر اساس سرشماری انجام شده تعداد۴ هزار و یکصدوده روستا زیر ۱۰ خانوار ویا خالی از سکنه و جمعیت هستند.

او افزود :۲ هزار وپانصد و نود وسه روستا نیز بالای ۲۰ خانوار می‌باشد و شغل بیشتر این افراد کشاورزی٫ دامداری و باغداری است,همچنین بر اساس شاخصی که دفتر روستایی و شورا‌ها برای روستا‌ها در نظر دارد٬ پانزده شاخص از جمله آب آشامیدنی سالم٬ گاز٬ بهداشت٬ مدرسه٬ مسجد٬ خانه عالم٬ قنات از جمله شاخص‌های مهمی هست که مدنظر می‌باشند.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌ها خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۸ درصد از طرح هادی در سطح روستا‌های استان انجام شده که متأسفانه خراسان رضوی در رتبه پایین کشوری قرار دارد.

شفیعی بیان کرد : طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان آبان ماه امسال تمامی روستا‌های استان شامل طرح هادی خواهد شد.

او تصریح کرد: در چندین سال اخیر یکی از دلایل اصلی مهاجرت عدم تناسب در آمد و هزینه‌ها در بین خانوار روستای بوده٬ بخاطر همین دلیل افراد به شهر مهاجرت می‌کنند و سراغ کار‌های کاذب از جمله کارگری می‌روند.

۷۰دستگاه متولی خدمت رسان در روستا‌ها

  مدیر کل دفتر امور روستایی وشورا‌های استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: در حال حاضر ۷۰ دستگاه متولی و خدمت رسان برای روستا‌ها هستند که از این تعداد ۲۲ دستگاه دولتی و الباقی غیر دولتی می‌باشند.

مدیر کل دفتر امور روستایی وشوراهاخراسان رضوی درباره تعداد دهیاری‌ها در بخش مرکزی مشهد گفت: در کلان شهر مشهد و اطراف آن حدود ۱۸۱ روستا وجود دارد که توسط دهیار اداره می‌شوند.

شفیعی اظهار کرد : در تمام استان خراسان رضوی تعداد ۲هزار و سیصدو پنجاه و دو نفر دهیار هستند که از این تعداد ۳۳۲ نفر دهیار خانم و ۲۰۲۰ نفر آقا می‌باشند.

او افزود:  قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه در بحث زیرساخت‌ها و عمران روستاها٬ اشتغال٬ آموزش و انتفال آب شرب بهداشتی نقش مهمی را ایفا می‌کند ویار و پشتوانه روستاییان می‌باشد.

 مدیر کل دفتر امور روستایی وشورا‌های استانداری خراسان رضوی ادامه داد:  در سطح استان خراسان رضوی تعداد ۱۴۲ روستابعنوان مرکز کردشگری و زیارتی وجود دارد ٬ که این امر پتانسیل خوبی در بحث اشتغال و کار آفرینی است.

شفیعی درباره انتخاب دهیار در روستا بیان کرد: انتخاب دهیار توسط شورا‌ها در روستا انجام میشود و دولت هیچ نقشی در انتخاب دهیار ندارد و تنها نقش دولت نظارت بر عملکرد دهیاران هست٬ البته حکم دهیار نیز توسط بخشدار تأیید و اعمال می‌شود.

نظر شما