شناسهٔ خبر: 56515482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

پخش اعترافات دو فرانسوی در تلویزیون ایران/ واکنش تند پاریس

یورونیوز

یک زوج فرانسوی که ۵ ماه قبل در ایران به اتهام خرابکاری دستگیر شده‌اند حالا در ویدیویی که خبرگزاری دولت(ایرنا) آن را منتشر کرده می‌گویند هدفشان «آماده کردن شرایط برای انقلاب و سرنگونی جمهوری اسلامی» بوده است. دولت فرانسه اتهامات وارد شده به این زوج را بی‌اساس خوانده و خواستار آزادی آن‌ها شده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

سسیل کولر عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه و همسرش ژاک پری ۵ ماه قبل با ویزای توریستی به ایران آمده بودند، اما همزمان با تجمعات روز جهانی کارگر در ایران بازداشت شدند و از آن زمان در حبس به سر می‌بردند.

در نوار ضبط شده‌ای که از این زوج منتشر شده و خبرگزاری ایرنا آن‌را پخش کرده کولر می‌گویند که برای «تامین مالی اعتصابات و تظاهرات و حتی استفاده از سلاح برای مبارزه با پلیس ایران» برنامه ریزی کرده بوده است.

ژاک پری همسر خانم کولر هم در این اعترافات می‌گوید که هدف سازمان امنیت خارجی فرانسه، فشار بر دولت ایران است.

به نوشته فارس، وزارت اطلاعات پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: دو فرد اروپایی که با هدف سوء‌استفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی جامعه وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و بازداشت شدند.

<div id="video-display-embed-code_972290" ><script type="text/JavaScript" src="https://aftabnews.ir/fa/news/play/embed/799203/972290?width=700&height=300"></script></div>

این زوج فرانسوی از ۵ ماه پیش در زندان بودند و آن زمان مهسا امینی زنده بود و خبری هم از جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» نبود.

به نوشته یورونیوز؛ وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به پخش اعترافات تلویزیونی دو شهروند این کشور، آن‌را اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی» خواند و از ایران خواست هر چه سریعتر این دو نفر را آزاد کند.

نظر شما