شناسهٔ خبر: 56513192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران در اصفهان برگزار شد

اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران در اصفهان برگزار و در آن تاکید شد: تخصیص های داده شده در حوضه زاینده رود بایستی در کوتاهترین زمان اجرا و بارگذاری تا زمان آغاز بهره‌برداری این تخصیص ها، قطع و یا جایگزین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، «سیدرضا مرتضوی» امروز در اجلاس نیم روزه مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران که با عنوان «بدون تأخیر» برگزار شد، بیان کرد: حوزه و مسئله زاینده‌رود با حیات یک تمدن قرین شده است؛ و استمرار این تمدن در این منطقه از ایران اسلامی به جریان آب در حوزه زاینده رود وابسته است.

«استاندار اصفهان» ادامه داد: آثار تاریخی، تمدنی، حوزه تولید و کشاورزی، شرایط فرهنگی و اجتماعی و به معنای تمام حیات مردم این منطقه در گرو جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود است.

 

در پایان این نشست بیانیه  استاندار اصفهان به عنوان میزبان اجلاس قرائت شد و متن بیانیه به شرح ذیل است:

حوضه آبریز زاینده رود از حدود دو دهه قبل دچار ناپایداری هایی در زمینه تأمین آب برای مصارف خود شد، بخش اندکی از این پایداری ناشی از نوسانات اقلیمی بوده و بخش عمده آن عدم تأمین منابع آب انتقالی، و از طرف دیگر بارگذاری های درون و برون حوضه بوده است.


طبیعتاً این عدم تعادل باعث خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، عدم تأمین حقابه های قانونی، پمپاژ از ذخیره استاتیک آب های زیرزمینی و نهایتا پیامدهای آن نظیر خشکسالی، فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب های زیرزمینی، مهاجرت روستاییان، رشد بیکاری و افزایش تنش های اجتماعی و امنیتی شده است.


قطعاً این موضوع زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نبوده و لذا حاکمیت با محوریت قوه مجریه اقدام به بررسی موضوع و برنامه ریزی جهت حل این مضل نموده است.


بنا به دستور ریاست محترم جمهور در سفر استانی، در تاریخ ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱ مقرر شد  از تمام ظرفیت های ملی و استانی از جمله ظرفیت های نخبگی و نیز فقهی و حقوقی برای این منظور استفاده شود. لذا اجلاس یک روزه مدیریت منابع آب در فلات مرکزی ایران نگاه اول حوضه آبریز زاینده رود با دعوت از نخبگان، حقوق دانان، مدیران دستگاه های اجرایی، مقننه و قضاییه، صنوف کشاورزان، صنعتگران و نیز سازمان های مردم نهاد مرتبط با محیط زیست تشکیل و در طی هم‌اندیشی های صورت گرفته، به موارد ذیل تأکید می نماید:
۱.بحران منابع آب در حوضه زاینده رود یک مسئله ملی بوده و لذا هم‌فکری، تعامل و اقدامات حاکمیتی را نیاز دارد.
۲.رعایت حقوق آب براساس مبانی فقهی و مدنی و نیز قانون توزیع عادلانه آب مورد تأکید و رعایت آن اجرای عدالت برعهده کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان با مسئولیت قوه قضاییه می باشد.
۳.طرح های تأمین آب حوضه زاینده رود سال ها است معطل مانده و براساس ظرفیت انتقالی آن ها آب از حوضه زاینده رود خارج و یا تخصیص هایی داده شده که بایستی در کوتاهترین زمان اجرا و بارگذاری تا زمان آغاز بهره‌برداری این تخصیص ها قطع و یا جایگزین گردد در این زمینه طرح های تأمین آب به عنوان یکی از طرح های اولویت دار مورد تأکید قرار گرفت.
۴.انضباط آبی در کل حوضه از سراب تا پایاب در برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و نیز ایجاد شفافیت در زمینه کلیه برداشت ها مورد تأکید قرار گرفت.
۵.سند احیای حوضه آبریز زاینده‌ رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی که با مشارکت ذی نفعان و بهره برداران و با هماهنگی کلیه دستگاه های اجرایی تهیه گردیده مورد توجه و به عنوان راهنمایی جهت برنامه ریزی و اقدام در زمینه احیای رودخانه زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی مورد تأیید قرار گرفت.
۶.تأمین اعتبارات لازم، اجرای مصوبات قانونی و نیز تسریع در اجرای بدون تأخیر طرح های تأمین و مدیریت آب در حوضه مورد تأیید قرار گرفت.
۷.تشکیل مرجع ویژه رسیدگی در دستگاه قضایی برای دادرسی و امکان تظلم‌ خواهی صاحبان حقوق آب با رویکرد ملی و حذف نگاه های منطقه ای مورد تأکید قرار گرفت.
۸.ممنوعیت و جلوگیری از هرگونه توسعه و بارگذاری در حوضه زاینده رود از سراب تا پایاب مورد تأیید قرار گرفت.

پایان پیام/126

نظر شما