شناسهٔ خبر: 56513020 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

۴ نکته مهم درباره مصرف ویتامین ها و مواد معدنی

ریزمغذی‌ها که با عنوان ویتامین‌ها و مواد معدنی هم شناخته می‌شوند، ترکیبات بسیار مهمی برای عملکردهای روزانه بدن هستند. درحالی که نیاز بدن به ریزمغذی‌ها به اندازه نیازش به درشت‌مغذی‌ها (مانند پروتئین، کربوهیدرات و چربی) نیست، اما این ریزمغذی‌ها واقعا نقش مهمی در سلامت ما دارند. برای مثال، سیستم ایمنی بدن با کمک همین ریزمغذی‌ها تقویت می‌شود و از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

صاحب‌خبر -
  • ۱. بیشتر افراد برای برخورداری از سلامت به مولتی‌ویتامین نیاز ندارند
  • ۲. مواد غذایی طبیعی، بهترین منبع برای دریافت ریزمغذی‌ها هستند
  • ۳. بیشتر بودن مقدار ریزمغذی‌ها همیشه به معنای بهتر بودن آنها نیست
  • ۴. آنچه می‌بینید همیشه همان چیزی نیست که مصرف می‌کنید

به گزارش اقتصاد آنلاین، به گفته متخصصان، داشتن اطلاعات صحیح درباره ریزمغذی‌ها می‌تواند بر انتخاب‌های تغذیه‌ای ما تاثیرگذار باشد و از تصمیمات تغذیه‌ای نادرست هم جلوگیری کند.

۱. بیشتر افراد برای برخورداری از سلامت به مولتی‌ویتامین نیاز ندارند

بیشتر افراد می‌توانند تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را از طریق یک رژیم غذایی سالم و استاندارد دریافت کنند. پس اکثریت افراد سالم به مصرف مولتی‌ویتامین‌های روزانه نیازی ندارند،‌ مگر اینکه این مکمل‌ها توسط پزشکان تجویز شده باشند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده روزانه از مولتی‌ویتامین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سرطان مرتبط نیست، درحالی که سرعت پیشروی زوال ذهن را هم کاهش نمی‌دهد و مانع از مرگ زودرس هم نمی‌شود. با این‌حال بعضی افراد، مخصوصا افراد دارای شرایط خاص یا مبتلا به کمبودهای تغذیه‌ای، می‌توانند از مولتی‌ویتامین‌ها برای جبران کردن نیازهای تغذیه‌ای خودشان کمک بگیرند.

۲. مواد غذایی طبیعی، بهترین منبع برای دریافت ریزمغذی‌ها هستند

به‌گفته متخصصان تغذیه، همیشه بهتر است که ریزمغذی‌ها را از طریق مواد غذایی طبیعی دریافت کنید و نه از طریق مکمل‌های مختلف. بنابراین، مولتی‌ویتامین‌ها هرگز نمی‌توانند جایگزینی برای انواع مواد غذایی طبیعی و سالم باشند. مواد غذایی طبیعی براساس مجموعه‌ای از مواد مغذی مانند فیبر و چربی‌ها شکل می‌گیرند که مکمل‌ها به‌سادگی فاقد آنها هستند. پس تمرکز اصلی خودتان را به مصرف مواد غذایی طبیعی و سالم اختصاص دهید و فقط در صورت تجویز پزشک یا داشتن تاییدیه پزشک از مکمل‌ها به‌عنوان یک محصول کمکی استفاده کنید.

۳. بیشتر بودن مقدار ریزمغذی‌ها همیشه به معنای بهتر بودن آنها نیست

وقتی که درباره ویتامین‌ها و مواد معدنی صحبت می‌کنیم، بیشتر بودن مقدار آنها همیشه به معنای بهتر بودن آنها نیست. درواقع، اگر بسیاری از ریزمغذی‌ها در مقادیر بالا وارد بدن شوند، می‌توانند مسمومیت ایجاد کنند. بعضی از ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌های B و ویتامین C هم در صورت مصرف بیش‌ازحد به‌سادگی از بدن دفع می‌شوند. با این‌حال، همیشه بهتر است که در مصرف هیچ کدام از ریزمغذی‌ها زیاده‌روی نکنید و اگر قرار است از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها استفاده کنید، همیشه دستورالعمل‌های استاندارد را رعایت کنید.

۴. آنچه می‌بینید همیشه همان چیزی نیست که مصرف می‌کنید

بدیهی است که هنگام خرید مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها تصور کنید که فقط با ترکیبات درج‌شده روی بسته‌بندی محصول مواجه هستید. اما متاسفانه تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که مکمل‌ها همیشه حاوی همان ترکیبات ادعایی درج‌شده روی بسته‌بندی نیستند. پس قبل از خرید و مصرف هر کدام از مکمل‌های حاوی ریزمغذی‌ها حتما با پزشک درباره انتخاب بهترین محصول ممکن مشورت کنید.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما