شناسهٔ خبر: 56509111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تفرجگاه ملی دِهبَکری در بم میزبان دست‌آفرینش‌های روستاییان و عشایر شد

کرمان- ایرنا- جایی بین شهرستان کویری بم و جیرفت که گرمای خرماپزانش معروف است، منطقه‌ای خوش آب و هوا و کوهستانی وجود دارد به نام دِهبَکری که از جاذبه‌های گردشگری منحصربه فردی برخوردار و حالا میزبان نمایشگاهی از تولیدات عشایر و روستاییان منطقه شده است.

صاحب‌خبر -

بخش دهبکری که در محدوده شهرستان بم در جنوب شرق کرمان قرار دارد و با شهرستان جیرفت نیز فاصله زیادی ندارد در امتداد مسیر ارتباطی ۲ شهرستان قرار گرفته است؛ محلی بکر و زیبا با باغ‌های پربار درختان سردسیری، آب و هوایی خنک، چشم انداز زیبای ارتفاعات، چشمه‌سارهای مختلف و چند آبشار که چشم و روح هر گردشگری را نه فقط در استان کویری کرمان بلکه از استان های همجوار صیقل می دهد.

در محدوده دهبکری تا دَلفارد از توابع شهرستان جیرفت نیز راه زیادی نیست؛ مناطق بدیع گردشگری در دلفارد هم در ارتفاعات این منطقه با رودخانه ها و آبشارهای مختلف وجود دارد که برخی از جاهای آنها به زیبایی های شمال کشور هم طعنه می زند. دلفارد، دهستانی زیرمجموعه شهرستان جیرفت و در مسیر این شهرستان به کرمان متصل به شهرستان رابُر قرار دارد.

تفرجگاه ملی دِهبَکری در بم میزبان دست‌آفرینش‌های روستاییان و عشایر شد

حالا از دهبکری که در حدود ۵۰ کیلومتری مرکز شهرستان بم و ۱۷۰ کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد خبر می رسد نمایشگاهی ۲ روزه از دستاوردها و دست آفرینش های روستاییان و عشایر آن هم به مناسبت روز ملی روستا و عشایر (۱۵ تیرماه) برای عرضه انواع صنایع دستی و نیز خوراکی های این منطقه برپا شده تا آخر این هفته و همزمان با میزبانی از گردشگران بتواند در ارائه هنر دستان مردان و زنان این منطقه در خدمت گردشگران استانی و خارج از استانی نیز باشد.

محور مهم برپایی این نمایشگاه در ۳۰ غرفه معرفی فعالیت های اشتغالزای منطقه دهبکری و رونق بیشتر اقتصاد محلی ها اعلام شده است.

تقویت اعتمادبه نفس و اشتغال محلی

حسن پورباقری بخشدار دهبکری شهرستان بم روز پنجشنبه در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا تاکید کرد که امیدوار است در خلال این نمایشگاه بخشی از فرهنگ، اشتغال، سبک زندگی و تولیدات عشایر و روستاییان این منطقه در جهت رونق تولید ملی معرفی شود و ترویج بیشتری یابد.

وی که معتقد است برپایی چنین نمایشگاه هایی به تقویت روحیه خودباوری و رونق اقتصادی منطقه کمک می کند تاکید دارد که افزایش حسن اعتمادبه نفس در روستاییان و عشایر از دیگر کارکردهای چنین رویدادهایی به شمار می رود.

پورباقری با اشاره به اینکه مناسبت روز ملی روستا و عشایر می‌تواند روزی برای بزرگداشت شایسته مقام و منزلت جامعه روستایی و عشایری کشور باشد که در عرصه عملیاتی نیز باید ظهور و بروز پیدا کند تصریح کرد: در همایشی به همین مناسبت، نمایشگاهی از محصولات کشاورزی و صنایع تولیدی صندوق خرد زنان روستایی و ابزارهایی که در سطح بخش دهبکری در کار کشاورزی کاربرد دارد به نمایش گذاشته شد و در پایان نیز از کشاورزان و زنان فعال سطح این بخش تقدیر به عمل آمد.

تفرجگاه ملی دِهبَکری در بم میزبان دست‌آفرینش‌های روستاییان و عشایر شد

اهمیت روستا و روستانشینان

رییس شورای اسلامی دهبکری نیز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این جشنواره برای نخستین بار در شهرستان بم در بخش دهبکری برای معرفی دستاوردهای بخش دهبکری برگزار شده که در روزهای پنجشنبه و جمعه (فردا) دایر است.
علی قاسمی درخصوص اهمیت توجه به روستاها نیز گفت: از بُعد اقتصادی روستاها با تولیدات بخش کشاورزی، ضمن تاثیر قابل توجه در تامین امنیت غذایی کشور و تکمیل زنجیره تامین مواد غذایی، در توسعه صادرات و ارزآوری نیز ایفای نقش کرده‌اند.
وی همچنین تاکید کرد: روستاییان با حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست روستاها و مشارکت داوطلبانه در مواقع بحرانی، در پایداری محیط زیست نیز اثرگذار هستند.

به گفته رییس شورای اسلامی دهبکری، در این نمایشگاه حدود ۳۰ غرفه شامل محصولات غذایی، بومی و محلی، صنایع دستی، سیاه چادر و بازی‌های بومی محلی تدارک دیده شده است.
به گفته وی بخش دهبکری از آنجا که منطقه ای گردشگری شناخته می شود از اکثر مناطق استان و حتی استان‌های همجوار میززبان گردشگران است.

نظر شما