شناسهٔ خبر: 56509101 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پناهلو: سریال حلقه مفقوده سازمان سینمایی سوره بود/ «کاتب اعظم» آغازگر جریان سریال اقتباسی

مدیر مرکز سریال سوره گفت: ما در مرکز سریال سوره، بر خلاف ذهنیتی که طی این سال‌ها ایجاد شده است و باعث شده تا به قالب تله تئاتر اهمیت خاصی ندهند، معتقدیم که تله‌تئاتر به تولید سریال‌های باکیفیت کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، وحید پناهلو مدیر مرکز سریال سوره، از بازخورد‌ها و واکنش‌هایی که پس از پخش تله‌تئاتر «کاتب اعظم»، اولین محصول این مرکز دریافت کرده است گفت: مجموعه تله‌تئاتر «کاتب اعظم» علاوه بر اینکه اولین محصول مرکز سریال سوره است، اولین اثر اقتباسی این مرکز نیز به حساب می‌آید. برای ما ساخت و توزیع این مجموعه اتفاق جذاب و قابل توجهی بود، زیرا سال‌هاست که تعداد زیادی کتاب در انتشارات سوره مهر حوزه‌هنری به چاپ رسیده، ولی به دلایل مختلف امکان طراحی و ساخت این کتاب‌ها محیا نشده بود.

وی ساخت اولین محصول این مرکز را در قالب اثر اقتباسی جذاب و چالش برانگیز خواند و گفت: بازخورد منتقدین و اصحاب رسانه پس از تماشای این تله‌تئاتر نیز مثبت بود و معتقد بودند که «کاتب اعظم» یک اثر استاندارد و رو به جلویی در قالب تله تئاتر بود. مشتاق هستیم تا نظر منتقدان و پیشکسوتان بیشتری را در زمینه تله‌تئاتر بشنویم و در تولیدات بعدی خود لحاظ کنیم.

پناهلو با اشاره به این موضوع که تله‌تئاتر «کاتب اعظم» به مسئله تاریخی آیینی مهمی، چون عاشورا پرداخته است، گفت: این موضوع باعث شده بود تا ملاحظات و مسائل مختص خود را داشته باشد. طراحی، تولید و پخش این تله‌تئاتر باتوجه به هزینه و زمانی‌که برای این اثر صرف شد تجربه قابل تاملی بود. تا متوجه شویم که می‌توانیم با اقتباس سراغ موضوعاتی برویم که شاید به خودی خود ساخت آن‌ها هزینه‌های زیادی داشته باشد و امکانات ویژه را نیاز داشته باشد، ولی این قالب این امکان را به ما داد تا با امکانات و هزینه کم‌تر دست به تولید یک اثر تاریخی اقتباسی بزنیم.

مدیر مرکز سریال سوره با بیان این موضوع که احیای تله‌تئاتر از اهداف اصلی این مرکز است توضیح داد: ما در مرکز سریال سوره، بر خلاف ذهنیتی که طی این سال‌ها ایجاد شده است و باعث شده تا به قالب تله تئاتر اهمیت خاصی ندهند، معتقدیم که تله‌تئاتر به تولید سریال‌های باکیفیت کمک می‌کند. ما در مرکز سریال سوره تصمیم داریم تا از قالب تله‌تئاتر در آثار دیگرمان نیز استفاده کنیم و با توجه به تجربیاتی که در «کاتب اعظم» بدست آوردیم آثار روبه جلوتری را تولید کنیم.


تیم «کاتب اعظم» چهره‌های سرشناس و نام آشنا بودند


پناهلو در ادامه با ابراز خرسندی از همراهی تیم بازیگری و عوامل حرفه‌ای در این پروژه، گفت: در روند تولید «کاتب اعظم» سعی کردیم چه عوامل پشت دوربین و چه مقابل دوربین بهترین‌های هر حوزه را به کار بگیریم. دعوت از عوامل شناخته شده و با تجربه از این جهت بود تا نشان دهیم که برای ما چقدر ساخت این تله‌تئاتر اهمیت دارد و ما برای مدیوم تله‌تئاتر چه اندازه ارزش قائل هستیم. خداروشکر تیمی که پای کار پروژه «کاتب اعظم» آمد چهره‌های سرشناس و نام آشنایی بودند که در سال‌های اخیر در کم‌تر کار‌هایی شاهد همچین ترکیب در یک پروژه تلویزیونی بودیم، این موضوع حاصل زحمات و تعامل درستی بود که از سمت مرکز سریال سوره با عوامل این پروژه صورت گرفت.

این مدیر فرهنگی با بیان این مسئله که یکی از ویژگی‌ها و خصوصیات «کاتب اعظم»، تولید سریع و بدون وقفه آن برای رساندن به پخش و نمایش مناسبتی آن در ایام اربعین بود، افزود: گرچه ما طراحی پروژه «کاتب اعظم» را از زمستان سال گذشته در مرکز سریال سوره آغاز کرده بودیم و می‌توانستیم تولید این تله تئاتر را زودتر آغاز کنیم، ولی بواسطه این موضوع که محل تامین و پخش پروژه کمی با تاخیر و فاصله مشخص شد، زمان کوتاهی برای تولید و پخش این مجموعه داشتیم.

وی در ادامه اشاره کرد: مرکز سریال سوره تهیه کنندگی حقوقی تله‌تئاتر «کاتب اعظم» را برعهده داشت و بواسطه این موضوع که از ابتدا و نقطه صفر طراحی این پروژه، در این مرکز انجام گرفته بود، این امکان فراهم شد تا اهدافی که در این تله‌تئاتر تعیین و تعریف شده بود تا انتهای پروژه از آن‌ها صیانت شود. همین نکته باعث شد تا ما از خروجی نهایی «کاتب اعظم» راضی باشیم.


به مدیوم سریال‌های نمایشی کمتر توجه شده بود


پناهلو درخصوص علت ورود سازمان سینمایی سوره به عرصه سریال سازی، گفت: سازمان سینمایی سوره تنها نهادی است که زنجیره‌ای از مراکز تولیدی و توزیعی را در طول این سال‌ها داشته است. از ساخت آثار سینمایی و انیمیشن تا زنجیره سینماداری و سینماسازی و پخش بین‌الملل. این نهاد برای سال‌ها با آثار سینمایی خود شناخته شده است. اما به نظر می‌رسید که به مدیوم سریال‌های نمایشی کمتر توجه شده بود و از ظرفیت‌های آن استفاده نمی‌شد. به همین منظور مرکز سریال سوره از سال گذشته شکل گرفت. ساخت سریال‌های اقتباسی از جدی‌ترین سیاست‌هایی است که قرار است در این مرکز دنبال کنیم و از قصه‌های بومی، قهرمان‌هایی از جنس مردم و اقوام مختلف که کمتر به آن‌ها توجه شده‌است، استفاده کنیم. چرا که فکر می‌کنیم این موضوعات ظرفیت‌های نمایشی قابل توجهی دارند.

وی در ادامه به آثار دیگری که این مرکز در دست تولید دارد اشاره و بیان کرد: پس از تولید «کاتب اعظم» یکی دیگر از آثار این مرکز، مراحل پایانی پیش‌تولید خود را سپری می‌کند که بزودی خبر تولید آن را منتشر خواهیم کرد. مابقی آثار این مرکز نظیر پروژه‌های «ماتی خان» و «قرارگاه نصرت» نیز مراحل پایانی نگارش خود را طی می‌کنند.

مدیر مرکز سریال سوره، درباره شبکه نمایش خانگی و تاثیرات آن بر صنعت سینما و تلویزیون گفت: شبکه نمایش خانگی یکی از کانال‌هایی است که می‌تواند پخش کننده آثار نمایشی باشد. اما تولیدات اخیر این شبکه‌ها در کنار کمکی که به اقتصاد عوامل و هنرمندان هنر‌های نمایشی در روز‌های کرونا و نیمه تعطیل شدن سینما داشته، سیاست گذاری بلندمدتی را مد نظر قرار نمی‌دهد که این باعث آسیب خواهد شد. دستمزد‌هایی که در این پلتفرم‌ها پرداخت می‌شود، سینما و تلویزیون را بشدت تحت تاثیر خود قرار داده است. تولید و برآمدن از پس هزینه‌های یک اثر امروز در توان و امکان گروه‌های مستقل نیست و دست سازمان‌های تولید را هم محدود می‌کند. زیرا مدیوم سریال مثل گذشته‌های نه چندان دور، می‌تواند محل بروز استعداد‌ها و ساخته شدن ستاره‌ها باشد. کما اینکه تعداد زیادی از چهره‌های فعلی سینما و آثار پلتفر‌م‌ها در تلویزیون و سریال‌های آن شناخته شده‌اند. ولی در شبکه نمایش خانگی دایره محدودی از افراد را بکار می‌گیرند و این موجب می‌شود تا هنرمندان مستعد زیادی دیده نشوند و انگیزه‌های زیادی بسوزد.

پناهلو در انتها بیان داشت: البته لازم به ذکر است که ما شبکه نمایش خانگی را رقیب خود نمی‌دانیم، چرا که مرکز ما یک مرکز تولید کننده است و شبکه نمایش خانگی کانال پخش. تولیدکننده‌ها با پخش کننده‌های زیادی کار می‌کنند و در برنامه ما نیز هست که در صورت وجود شرایط درست، با توجه به ظرفیت‌هایی که در مرکز سریال سوره وجود دارد، با تمامی کانال‌های پخش همکاری کنیم.

نظر شما