شناسهٔ خبر: 56505831 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یادداشت وارده؛

براندازان ایران ستیز و خواب‌های آشفته/اسلام در ایران عاریتی نیست

اسلام و تشیع از جمله عوامل مهم هویت ملی و فرهنگی ایران است. اسلام در این کشور عاریتی نیست. زبان و ادبیات و فرهنگ و شعر و نثر و دانش و سنت‌های ملی این کشور با اسلام پیوند خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسن انصاری پژوهشگر حوزه تاریخ اسلامِ مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و نویسنده کتاب‌هایی چون «بررسی‌های تاریخی در حوزه اسلام و تشیع»، «گنج پنهان، شرح احوال و آثار علامه مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی» و مصحح کتاب‌هایی چون «التفصیل لجمل التحصیل» اثر سلیمان بن عبدالله خراشی و «شرح المقدمة فی الکلام» اثر ابوالقاسم عبدالرحمان بن علی حسینی، در تازه‌ترین یادداشت خود واکنشی داشته است به توهمات برخی از دشمنان ملک و میهن.

این یادداشت را در ادامه بخوانید:

براندازان ایران ستیز خواب‌های آشفته زیاد می‌بینند. یکی اینکه گمان می‌کنند اسلام و تشیع آینده‌ای در ایران ندارد. یکیشان را دیدم به تازگی نوشته ایران هیچ آینده‌ای در اسلام ندارد. خیلی مضحک است. دست کم اگر ۲۵۰۰ سال تاریخ ایران از دوران هخامنشی را در نظر بگیریم حدود ۱۴۰۰ سال آن متعلق به دوران اسلامی است. در مقایسه با تاریخ پیشا اسلامی هر دانشجوی تاریخ می‌داند که بخش بسیار مهم از تاریخ تمدنی و فرهنگی و سیاسی ایران متعلق به همین دوره اسلامی ایران است. عامل پایداری ایران در برابر حمله مغولان همین اسلام بود و عامل پایداری ایران در برابر سلطنت عثمانی، عناصر ملی و دینی حاکم بر دولت ملی و شیعی صفوی بود. مشروطیت ایران هم بدون فتوا و حمایت مرجعیت شیعه سامان نمی‌گرفت. دوران دفاع مقدس در برابر تجاوز صدام جنایتکار هم با رشادت‌هایی که ریشه در حس ملی و دینی و مذهبی داشت شکل گرفت و مانع از دست رفتن بخشی از خاک میهن شد.

نه عزیز؛ اسلام و تشیع از جمله عوامل مهم هویت ملی و فرهنگی ایران است. اسلام در این کشور عاریتی نیست. زبان و ادبیات و فرهنگ و شعر و نثر و دانش و سنت‌های ملی این کشور با اسلام پیوند خورده. کار این حکومت و آن حکومت هم نیست. ریشه اش به هزار و چهار صد سال پیش می‌رسد. این اسلام و دامنه گسترده آن از مرز چین تا جنوب اروپا بود که موجب شد برای قرن‌ها فرهنگ ایرانی با بهره گیری از امکانات تمدنی و دینی اسلام در سرتاسر سرزمین مسلمانان به انحای مختلف گسترش یابد و بر تمدن‌های ملل دیگر مسلمان تأثیرات درازدامن بگذارد و خود تبدیل به یک فرهنگ جهانی شود. کمی تاریخ بخوانید. ادبیات بخوانید.

نظر شما