شناسهٔ خبر: 56505571 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

واکنش مقام‌های یمن به بیانیه جانبدارانه شورای امنیت

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و شماری از مقام‌های یمنی به بیانیه شورای امنیت درباره دلایل ناکامی سازمان ملل برای دستیابی به توافق آتش بس واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – «محمدعلی الحوثی»، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و از اعضای شورای عالی سیاسی یمن با انتشار توییتی به بیانیه اخیر شورای امنیت درباره مسئولیت «صنعا» در ناکام ماندن مذاکرات آتش بس واکنش نشان داد.

به گزارش «المسیره»، «محمدعلی الحوثی» ضمن افراطی خواندن بیانیه شورای امنیت خواسته‌های صنعا را مطالباتی منطقی و معقول خواند.

 وی نوشت: رفع محاصره یمن افراط گرایی نیست؛ پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای نفتی افراط گرایی نیست؛ و رفع ممنوعیت پرواز مسافران از فرودگاه صنعا به همه مقاصد، افراط گرایی نیست.

به گزارش «الخبر الیمنی»، «عبدالملک العجری»، از اعضای هیئت مذاکرات سیاسی صنعا، نیز گفت: کشورهای ائتلاف مسئول تامین حقوق کارمندان در استان‌های مختلف هستند، زیرا آن‌ها منابع نفت و گاز را کنترل می‌کنند.

وی افزود: ائتلاف یا باید حقوق کارمندان را پرداخت کند یا کنترل تولید نفت را به دولت نجات ملی محول کند؛ شرط قبول آتش بس، پرداخت حقوق کارمندان است.

از سوی دیگر، به گزارش «الخبر الیمنی»، «عبدالله بن عامر»، معاون اداره تبلیغات نیروهای مسلح یمن هم گفت: پیشنهاد عربستان این بود که حقوق‌ها را پرداخت کند اما ما با استناد به این که نیاز به اعانه کسی نداریم، پیشنهاد را قبول نکردیم؛ پاسخ ما به پیشنهاد عربستان برای آن‌ها دردسرساز بود، زیرا آن‌ها عادت به شنیدن پاسخ از سمت مقام‌های یمنی را نداشتند.

شورای امنیت روز گذشته با انتشار بیانیه ای مدعی شده بود که مطالبات افراطی مطرح شده از سوی «صنعا» سبب ناکام ماندن تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به توافق آتش بس در یمن شد.

در بیانیه مذکور از یمن خواسته شده بود به صورت سازنده در مذاکرات شرکت کند.

در عین حال، «تیم لندرکینگ»، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن هم ضمن غیرممکن خواندن مکانیسم پیشنهادی یمن برای پرداخت حقوق کارمندان دولتی یمن، خواستار انعطاف بیشتر «صنعا» در زمینه تمدید توافق آتش بس شده بود.

توافق آتش بس در یمن در ماه آوریل امضا شده و در ماه‌های ژوئن و آگوست تمدید شد.

در پی خاتمه یافتن توافق آتش بس، «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن از شرکت‌های خارجی در امارات و عربستان خواست تاسرمایه گذاری خود را به کشورهای دیگر منتقل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما