شناسهٔ خبر: 56505398 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه زراعت چوب زمینه‌ساز جلوگیری از نابودی جنگل

شهرکرد-ایرنا- توسعه صنعت چوب در بسیاری از کشورها که جنگلهای آن در معرض خطر است به عنوان یک اصل برای جلوگیری از نابودی جنگل در نظر گرفته شده است و در ایران نیز به صنعت زراعت چوب به عنوان یک نوع کشاورزی درخت‌محور نگریسته می‌شود.

صاحب‌خبر -

از جمله برنامه‌های زراعت چوب که در چهارمحال و بختیاری نیز مورد توجه است، صنوبرکاری است که با وجود فواید بسیار در کنار نیاز آبی پایین، سهمی در ایجاد اشتغال، استفاده بهینه از زمین‌های خالی و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها برای تولید چوب دارد.

درختان به عنوان منبع طبیعی تجدیدشونده، بستری برای رونق و توسعه اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، محلی برای تولید چوب و وسیله‌ای برای ذخیره آب، جلوگیری از فرسایش خاک و تولید اکسیژن هستند.

چهارمحال و بختیاری ۳۱۱ هزار هکتار مساحت جنگلی دارد، بلوط ایرانی، بنه، زبان گنجشک، انواع بادام‌های کوهی، شن و درخت سرو کوهی از درختان غالب جنگل‌های استان در رویشگاه‌های جنگلی شهرستان‌های لردگان، اردل، کوهرنگ، کیار و قسمتی از بروجن هستند.

اکنون ۵۱ درصد جنگل‌ها با مساحت ۱۵۱ هزار هکتار در شهرستان لردگان و بعد از آن بیشترین سطح جنگل‌های استان مربوط به اردل و بازفت کوهرنگ است.

توجه به صنعت زراعت چوب به صورت جدی می‌تواند جایگزین مهم برای بهره‌برداری از جنگل‌های هزاران ساله زاگرس باشد به گونه‌ای که به جنگل‌ها تنفسی درباره بدهد.

برای کاهش فشار مضاعف بر جنگل‌ها و پیشگیری از قطع درختان جنگلی جهت مصارف صنایع سلولزی و کارخانه‌های مرتبط زراعت صنعت چوب یک راهکار موثر است و یکی از این برنامه‌ها تشویق مردم به کاشت  انواع درختان صنوبر است، این گونه درختی هشت تا ۱۰ سال بعد از کاشت قلمه یا نهال به ثمر می‌رسد و سالیانه رقم‌های پر محصول آن حدود ۲۰ تا ۳۰ متر مکعب در هکتار چوب تولید می‌کند.

با توجه به هرینه کم نگهداری و مراقبت آن، نسبت به برخی محصولات کشاورزی از لحاظ اقتصادی به صرفه است و سابقه ۵۰ تا ۶۰ ساله کاشت صنوبر در استان می تواند یک ظرفیت برای توسعه آن باشد البته تک پایه‌هایی از ۴۰۰ سال گذشته در مناطقی از استان و مناطق سردسیر وجود دارد و از آنجا که سرمایه‌گذاری کاشت صنوبر بلند مدت است کشاورزان تمایل چندانی به آن نشان نمی‌‎دهند.

با توجه به قیمت خوبی که اکنون پیدا کرده است مردم برای کاشت و توسعه صنوبرکاری رغبت بیشتری پیدا کرده‌اند به گونه‌ای که هم اینک هر هکتار صنوبر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال سود خالص دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: زراعت چوب، گامی برای افزایش حفاظت از جنگل‌هاست و می‌تواند راه حل مناسب پیش روی تقاضای روزافزون صنعت چوب به این ماده اولیه و همچنین عامل بازدارنده قاچاق بی‌رویه آن باشد.

اصغر احمدی اظهار داشت: در گذشته چوب مورد نیاز کشور از طریق برداشت از جنگل های تجاری شمال، واردات و بخش دیگری نیز در دیگر مناطق کشور تولید می شد که با اعمال ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های شمال و طرح تنفس جنگل ها به مدت ۱۰ سال ، توسعه جنگل های چوب در سایر مناطق کشور اولویت قرار گرفته است.

وی افزود زراعت چوب با دوره بهره‌برداری کوتاه مدت می‌تواند در افزایش حفاظت از جنگل‌های استان نقش‌آفرین باشد و در سال گذشته میزان ۱۶۷ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری زراعت چوب انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: بیشترین میزان اجرای زراعت چوب در شهرستان کوهرنگ با ۳۷ هکتار سپس شهرستان شهرکرد به میزان ۳۵ هکتار، شهرستان بن با ۳۳ هکتار و در شهرستان های کیار، بروجن، اردل و لردگان میزان ۶۲ هکتار می باشد.

وی خاطر نشان کرد: افراد می‌توانند با کاشت نهال و درخت صنوبر، حجم وسیعی چوب تولید کرده و در این بخش فعال شوند.

احمدی به جایگاه زراعت چوب در جلوگیری از تخریب جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: برداشت بی‌رویه و قاچاق با توجه به اینکه به جنگل آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن پوشش جنگلی می‌شود، خاک را نیز بدون عایق و پوشش می‌کند که بر اثر سیلاب‌ها و باران ‌ از دسترس خارج می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: تولید خاک نیز مستلزم هزینه‌های زیادی خواهد بود و از طرف دیگر اثرات منفی زیست محیطی افزایش دما و غیره را نیز در برخواهد داشت.

این مسوول اجرایی استان افزود: این فعالیت علاوه بر اینکه به رفع نیازها کمک می‌کند، عاملی برای صیانت از جنگل‌های طبیعی شهرستان است که امروز تحت تخریب قرار دارند؛ اما با فعال کردن این بخش و تأمین نیازهای کشور و شهرستان، مصرف کننده‌های برداشت چوب در جنگل‌ها حذف می‌شوند، بنابراین جنگل می‌تواند خود را بازپروری و احیا کند.

وی یادآور شد: زراعت چوب یک فعالیت اساسی در کشور است و دولت باید مانند سایر محصولات راهبردی با توجه به محدود بودن منابع تولید و فراوانی بازار تقاضای آن به این محصول اهمیت دهد، چون نیاز اساسی کشور به چوب را تأمین می‌کند.

احمدی همچنین به اهداف توسعه زراعت چوب اشاره کرد و یادآور شد: استفاده بهینه از منابع آب و خاک در راستای توسعه پایدار، صرفه‌جویی ارزی با کاهش یا حذف واردات چوب، کاستن از فشار بی‌رویه وارده بر عرصه‌های جنگلی برای تأمین چوب، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در بخش اجرا و همچنین در فعالیت‌های جنبی و صنایع مرتبط، کمک به امر دستیابی به حفاظت و صیانت پایدار از جنگل‌های طبیعی از طریق تأمین نیازهای چوبی و تأمین چوب مورد نیاز بخش‌های مصرف کننده تولیدات چوب از مهمترین اهداف توسعه زراعت چوب است.

وی با اشاره به نقش اقتصادی زراعت چوب،  افزود پیش‌بینی می‌شود عملیات زراعت چوب در سال جاری در استان به میزان ۱۰۰ هکتار اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

نظر شما