شناسهٔ خبر: 56505392 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پایش مستمر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه/ نقش دامپزشکی در سلامت جامعه حیاتی است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با شروع فصل پاییز واکسیناسیون رایگان طیور بومی در تمام روستاهای استان با اولویت مناطق کم برخوردار را در دستور کار داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به عنوان چهاردهم مهرماه و روز ملی دامپزشکی در تشریح برنامه‌های اجرایی این هفته، اظهار کرد: دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست. این جایگاه نقش مهمی در بهداشت عمومی و ارتقاء سلامت جامعه دارد و قطعا با فقدان دامپزشکی بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

وی با اشاره به عناوین روزهای هفته دامپزشکی، گفت: برنامه‌های در حوزه دامپزشکی سلامت غذا از مزرعه تا سفره؛ دامپزشکی آموزش پژوهش سرمایه انسانی؛ دامپزشکی امنیت غذایی و تولید دانش‌بنیان؛ دامپزشکی اخلاق حرفه‌ای و حقوق حیوانات؛ دامپزشکی بهداشت عمومی توسعه پایدار و دامپزشکی خدمات و فناوری‌های نوین و همچنین دامپزشکی تشکل‌های مردمی و توسعه مناطق روستایی و عشایری تا ۲۰ مهرماه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: از جمله وظایف سازمان دامپزشکی بررسی بیماری‌های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده، جلوگیری از تشخیص و راه سرایت و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها و همچنین تأمین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری است.

وی گفت: علاوه بر حفظ حراست از سرمایه‌های دامی، دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی مردم نقش بسیار مهمی دارد.

حیدری اولویت‌های برنامه‌های اجرایی هفته دامپزشکی را تشدید خدمات‌رسانی در مناطق کمتر توسعه‌یافته و مناطق محروم در حوزه دامپزشکی عنوان کرد و افزود: برنامه‌‌های دامپزشکی استان از امروز با غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده جانبازان و شهدای دامپزشکی برگزاری کارگروه‌های تخصصی شروع می‌شود.

این مسؤول در ادامه اشاره‌ای به برنامه پاییزی دامپزشکی داشت و گفت: با شروع فصل پاییز شیوع بیماری آنفلوآنزا و بیماری نیوکاسل در طیور بومی و با توجه به شروع فصل مهاجرت پرندگان مهاجر شروع می‌شود که کمان‌کان همچون سنوات گذشته برنامه‌های خود را در حوزه واکسیناسیون، پیشگیری، سم‌پاشی جایگاه دامی رصد پایش و مراقبت از واحدهای دامی را به صورت مستمر در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: امسال با شروع فصل پاییز واکسیناسیون رایگان طیور بومی در تمام روستاهای استان با اولویت مناطق کم برخوردار را داریم و همچنین پایش مراقبت رصد بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را همواره در دستور کار داریم.

انتهای پیام/پ

نظر شما