شناسهٔ خبر: 56504929 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نکات مهم برای پیاده‌ روی در دوران سالمندی

کارشناس سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یکی از راه های حفظ سلامتی در دوران سالمندی، داشتن تحرک و فعالیت های بدنی مثل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و کوهنوردی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مهین صابر ماهانی با بیان اینکه پیاده روی در خارج از منزل، به ویژه اگر با هم سن و سالان باشد، سبب جلوگیری از انزواطلبی و افسردگی خواهد شد افزود: یک برنامه پیاده روی که به آرامی شروع شده و به طور تدریجی سرعت و مسافت آن افزایش یافته است، پس از مدتی می تواند توانایی های تنفسی را بهبود بخشد.

وی گفت: بهتر است قبل از شروع پیاده روی با حرکات کششی عضلات را گرم کرده و سپس برای مدت ۱۰تا ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید و مدت پیاده روی را به تدریج افزایش داده تا حداکثر به یک ساعت در روز برسد.

کارشناس سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح اصول پیاده روی گفت: بهتراست پیاده روی را دو نوبت صبح و عصر و هر بار۳۰ دقیقه انجام داد و اگر توانایی انجام ۳۰ دقیقه پیاده روی مداوم  وجود ندارد، می توان به جای آن ۳ پیاده روی ۱۰ دقیقه ای داشته باشید.

صابر ماهانی با تاکید بر اینکه برای پیاده روی باید در مسیری هموار و با هوای تمیز انتخاب شده و یک بطری آب همراه داشته باشید بیان کرد: برای انجام پیاده روی کفش های راحت، کاملا اندازه و بنددار که پا را در خود نگهداشته و مانع تاثیر ضربه به پا شود و جوراب های ضخیم نخی که عرق پا را جذب و پاها را حفظ کند بپوشید.

وی در زمینه  لباس مناسب پیاده روی گفت: لباس های راحت، سبک و متناسب با دمای هوا و در تابستان لباس های با رنگ روشن بپوشید و در زمستان به جای یک لباس ضخیم، چند لباس نازکتر بپوشید تا بتوانید به تدریج با گرم شدن بدن در حین پیاده روی، لباس های خود را کم کنید.

این کارشناس سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه پیاده روی را با سرعت کم شروع کرده و در یک وضعیت متعادل و راحت راه بروید ادامه داد: درحین راه رفتن نفس های عمیق بکشید و با یک نفس عمیق از طریق بینی و با دهان بسته، ریه ها را از هوا پر کنید و سپس هوا را از دهان خارج کنید.

این کارشناس سالمندان گفت: سعی کنید زمان خاصی از هر روز را برای پیاده روی در نظر بگیرید که خسته و یا گرسنه نباشید و در صورت امکان با دوستانتان پیاده روی کنید.

صابر ماهانی با بیان این مطلب که در اواخر پیاده روی به تدریج قدم های خود را آهسته تر کنید و می توانید حرکات انعطاف پذیری را نیز انجام دهید و با این کار کم کم بدن خود را سرد کنید تأکید کرد: اگر در حین پیاده روی دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پادرد شدید فوراً استراحت کرده و با پزشک مشورت کنید.

منبع: ایسنا

نظر شما